Kustom Profile System Two

Mobilní ozvučovací systém
Autor: 
Cena: 
16 410,00 Kč

Od testu posledního produktu americké firmy Kustom, publikovaného na stránkách Music Store, uběhla už notná řádka měsíců. Tentokrát nás však nečeká cokoliv související s „polstrovanou" legendou mezi nástrojovými aparaturami, jejichž reissue můžeme vidět např. za zády Sheryll Crow, nýbrž představujeme systém dvou full-range boxů a kompaktního mixážního zesilovače, vzdáleně aspirující na ozvučení vyprodaných stadionů výše zmíněné umělkyně.

Spojení „vzdáleně aspirující" není jízlivou poznámkou na adresu rozměrů či výkonu tohoto systémku, ale s nadhledem a shovívavým úsměvem zaostřuje na podtitul, doprovázející konstrukci boxů – line array technology. Jistá vizuální a konstrukční podobnost úzkých štíhlých boxů KPS-LS200 s VerTec, Geo, Kudo, Milo a dalšími tu jistě je, ale osobně jsem zastáncem spíše střízlivé umírněnosti při předkládání vlastností daného zboží.

Základní charakteristiky

Nicméně Profile System Two je tedy složen ze dvou celopásmových boxů KPS-LS200 a mixážní konzole s integrovaným výkonovým stupněm KPS-PM300. Boxy, jejichž frekvenční odezva v basech je umocněna párem na zadní stěně vyústěných bassreflexových nátrubků, jsou osazeny dvěma 8" woofery, umístěnými ve vertikální ose nad sebou, mezi nimiž je centrálně zasazen neodymiový 1" tlakový driver s hornou. Charakter jejího vyústění nabádá, podle mých zkušeností, spíše ke svislému umístění boxů, neboť směrová charakteristika je i po poslechovém testu v této orientaci nejširší a k případnému horizontálnímu uspořádání chybějí jak mechanické závěsné body, tak by docházelo ke značným interferencím ve vertikálním směru a jen velmi úzké disperzi ve směru horizontálním.

Hodnoty vyzařovacích úhlů nejsou uvedeny a k dispozici je pouze zatěžovací příkon soustavy, tedy 150 W (EIA RS-426), impedance 4 Ohmy a frekvenční rozsah 60 Hz – 20 kHz v pásmu +/- 3 dB (tedy teoreticky mají lepší rozsah než např. řada JF/JFX od EAW :o). Mixovací oddíl nabízí 5 mikrofonních/linkových kombo XLR vstupů, stereo Aux vstup, vybavený konektory RCA a 1/8" TRS s linkovou citlivostí a 1/8" jack pro počítačový mikrofon. Všechny vstupy disponují možností fantomového napájení +40 V a pro 1/8" mikrofonní jack +5 V. Standardní výbavou kanálu 1 - 5 je pevně nastavený zisk pro daný vstup, tedy ovladač Gain netřeba hledat, dvoupásmový EQ, Panorama, Volume, Monitor a Effect. Všechny uvedené potenciometry jsou rotační. Vypíchněme odlišnost vstupu Aux, kterému chybí možnost přiřazení efektu, a doplňme, že vstup číslo 5 naopak obsahuje jako širší výbavu přepnutí impedance z linkové hodnoty na Hi-Z pro pasivní snímače elektrické kytary, baskytary či piezo snímač akustického nástroje. V linkové úrovni pak akceptuje stereofonní signál přivedený formou jediného 1/4" TRS jacku. V Master sekci je výbava doplněna o DSP procesor s 16 efekty, používajícími vnitřní rozlišení 24 bitů, tlačítko routování tohoto efektu do odlišných výstupů, ovladač globální míry efektu a výsledné úrovně monitorového výstupu. Zbývá 7pásmový grafický ekvalizér (100, 250, 500, 1k, 2k, 4k, 10k) a slider Sub Volume, řídící odchozí napětí v samostatném výstupu pro přídavný aktivní subwoofer (je-li zapojen – v opačném případě doplňuje grafický EQ o osmé pásmo na 120 Hz). Největším ovladačem je Master hlasitost, budící sekci implementovaného výkonového zesilovače 2 x 150 W RMS (4 Ohmy a THD 1%). Boxy i power mixer jsou kryty moderním strukturovaným lakem a disponují poměrně šikovným a ergonomickým madlem, profilovaným ve vlastním materiálu schránek. Při hmotnosti přibližně 11 kg/ks nabízejí velmi dobrou mobilnost. Tu pak může podpořit volitelné příslušenství, kterým je jakási „nákupní taška na kolečkách", tzv. roller bag. Naopak součástí základní výbavy jsou dva reproduktorové kabely o délce řádově 7,5 m a pro tyto potřeby adekvátním vnitřním průřezu vodičů.

Easy operation

Oblíbené anglické heslo „user friendly" je u tohoto malého PA splněno. Manuál pro zapojení opravdu nepotřebujete a já jej využil až při studiu podrobnějších technických dat a hledání upřesnění pro mé drobné všetečné otázky.

To, co mne po zapojení CD přehrávače s mými oblíbenými Dream Theater a křehkou Annie Lennox udivilo, byla síla a nečekaně mohutný zvuk celého aparátu. Na takto maloobjemové boxy je basová složka jak překvapivě objemná, tak dostatečně konturovaná a „tlačící". 1" driver bych charakterizoval sice jako nepatrně ostřejší, nikoliv však „řezající hlavy" a jen malé potlačení výšek „o čárku" přináší jeho bezproblémový přednes. V přímém srovnání s mými plastovými boxy dvojnásobného objemu, osazenými kombinací 12" a 1" (obojí „neo"), které již poměrně důvěrně znám po stránce jejich předností i neduhů, vyšly KPS-LS200 ze souboje se ctí. O chování driveru již řeč byla, naopak Kustom zabodoval v oblasti středů kolem 600 Hz, kde byla reprodukce o poznání plnější. V nejhlubších basech se samozřejmě o žádný „earth shaker" nejedná, přesto, jak jsem již předeslal, je reprodukce v tomto pásmu nadmíru vyhovující. Pochválit mohu i přehlednost podání nástrojů a také předo-zadní lokalizace je po chvilce pečlivého poslechu patrná. Prostě, nehraje to špatně. :o)

Směrová charakteristika boxů je zcela vyhovující, osobně bych odhadoval někde kolem 70 stupňů v horizontálu, což společně s umístěním na stojan bez problémů pokryje běžně požadovanou oblast (pro tento typ ozvučení).

Je však třeba vzít v úvahu volbu mikrofonu na vokální aplikace a jeho umístění vůči soustavám. Primárně totiž dobrým mikrofonem s užší a vazbě odolnou směrovou charakteristikou zabráníte vzniku zpětné vazby. Ta má tendenci vznikat spíše na spodních frekvencích, a tak pomůže i lehké oříznutí basů na jednotlivých kanálech. Dvojité EQ je sice funkční, ale podle mne na samé spodní hranici v současnosti očekávaného komfortu. Nemohu však nevzpomenout zvýšené obezřetnosti při použití linkových vstupů se zdroji s vyšší úrovní signálu - typickým představitelem může být komerční CD přehrávač, který pracuje s hodnotou kolem 1 V či profesionální multitracker, dosahující i vyšších výstupních napětí. S korekcí basů je v tomto případě třeba nakládat se zvýšenou opatrností. Jednak je po mém soudu basů i tak dostatek, a za druhé, přidáním basů nad pomyslnou druhou hodinu dochází k přemodulování vstupu a slyšitelně se zvyšuje zkreslení předzesilovače. V tomto ohledu bych samozřejmě přivítal obligátní potenciometr vstupního gainu. U zdrojů, jakými jsou klávesy či sekvencer, pracujícími zpravidla se signály okolo 400 mV, k tomuto jevu nedochází.

Master EQ jsem po převážnou většinu testu nechal v neutrální poloze a teprve v samém závěru jsem s ním lehce laboroval. Podle mne je tento nástroj dostatečně účinný, ale není třeba jej používat radikálně. Při zdvihu +/- 12 dB a solidní vyrovnanosti reprosoustav jsem naprosto vystačil s korekcí o jediný stupínek, tedy v rozsahu 3 dB. Použití slideru Sub Volume nepovažuji za účelné, není-li připojen aktivní subwoofer. Jde o pevně laděný aktivní LowPass filtr na 120 Hz, jehož účinnost má však maximum podstatně níže a případné zdůraznění, ve vztahu k limitům použitých reproduktorů, poslechově snižuje čitelnost frekvenčního obrazu v basech.

Při použití objemnějších boxů s dostatečnou výkonovou rezervou by pravděpodobně tento ovladač nabyl na významu. Poslední zastavení patří DSP jednotce, která zřejmě vychází z čipů použitých už v kytarových kombech Kustom, a které již před pár roky nezněly zle. Efekty jako reverb, chorus a delay jsou klasikou, která zde nemá nadměrně kovový charakter, a tak se dá velmi bezproblémově využít.

Samozřejmě s mírou a nikdo asi neočekává klenuté studiové hally typu T.C. nebo Lexicon. Zde jde o to zpěv lehce rozvinout do prostoru, mírně „rozmáznout" intonační nepřesnosti a současně neubrat hlasu na definovanosti. A to bych řekl, že se zde povedlo. Double Take je pak specialitka, která např. ve spojení s chorusem a reverbem (tzv. combo presety) přináší, především sólově zpívajícímu hráči, zajímavý a celkem realistický pocit unisono zpívaného dvojhlasu.

Shrnutí

Kustom Profile System Two je velmi mobilní a dostatečně výkonný Public Address systém, který za konkurence schopnou cenu nabízí solidní zvukové vlastnosti. Toto konstatování platí i přes následující poznámky. Mechanické zpracování má drobné rezervy např. v uchycení potenciometrů, které trochu „plavou" v čelní desce (jednoznačně preferuji pevné uchycení pomocí matky) a nepatrně mne zaskočilo použití stojanové armatury, tedy tzv. pole mount, o průměru pouhého 1", na rozdíl od běžně využívaného standardu 35 mm. Nepřítomnost potenciometru vstupní citlivosti a pouhá dvě pásma EQ na kanálu nejsou přímým nedostatkem, spíše se snaží zjednodušit obsluhu a omezit body, kde si může méně znalý uživatel způsobit zbytečné problémy s vazbou a zkreslením, na minimum. Vše ostatní již představuje příjemné překvapení. Dobrá povrchová úprava, kvalitní madla, značná, až bych řekl nadměrná, výkonová rezerva, nástrojový vstup s vysokou impedancí umožňující přímé připojení nástrojů bez nutnosti používat D.I. box, konektorově univerzální Aux vstup, reflektující i propojení s momentálně moderními MP3 playery, solidní DSP efektová jednotka, frekvenčně vyrovnaný a příjemný přednes boxů, jejich dobré stranové vykrytí prostoru, možnost oddělení monitorového signálu z každé šavle a jeho případné dobarvení efektovou jednotkou, výstup na subwoofer, to vše dělá z KPST šikovného pomocníka pro soukromé zahradní párty, konference, předváděcí akce, muzikantské zkušebny, veřejně „performující" elektronická i akustická dua (ta ocení fantomové napájení pro kondenzátorové mikrofony), mobilní DJ’s hrající pro partičky na menších sálech do 50 až 100 lidí a vůbec všechny, kteří vystačí s šesticí nabízených vstupů.