Korg M3 je třetí generací pracovních stanic Korg. V roce 1988 představila firma Korg první workstation Korg M1, který se stal jedním z nejprodávanějších workstationů na světě. Následoval Korg Trinity a po něm řada Triton, která je mezi muzikanty velmi oblíbená. Nový Korg M3 není vylepšený Triton. Jeho architektura vychází z nejnovější vlajkové lodi jménem Korg Oasys, a tak je k dispozici nový EDS (Enhanced Definition Synthesis) zvukový generátor, druhá generace funkce KARMA a celá řada dalších vymožeností.
Již delší dobu jsem se poohlížel po nějakém moderním workstationu, kterým bych nahradil dosluhující Roland XP-80. Mezi pracovními stanicemi v této třídě máte v současné době na výběr pouze ze tří nástrojů: Fantomu G od firmy Roland, Motifu od Yamahy a Korgu M3. Po dlouhém zvažování, zkoušení a získávání informací jsem se rozhodl pro poslední model. Korg M3 73 používám již tři měsíce, upgradoval jsem ho na M3 Expanded verzi, rozšířil expanzivními kartami a denně ho používám jako hlavní masterkeyboard ve studiu. I přesto, že možnosti tohoto nástroje překračují rámec této recenze, dovolte mi, abych vás s ním co nejlépe seznámil.
Provedení
Firma Korg u tohoto modelu přišla se zajímavou novinkou. V jejich posledních modelech využívá systému KKS (Korg Komponent System), který umožňuje oddělit klaviaturu a sekci zvukového generátoru. Pokud se tedy nechcete na zkoušky tahat s rozměrnou klaviaturou, stačí oddělit zvukový modul, který lze pak následně připojit k jakémukoliv jinému MIDI keyboardu. Čistotu tohoto řešení kazí fakt, že k odmontování modulu od klávesnice musíte odšroubovat horní lištu, která je přichycena čtyřmi šroubky. A tím se dostávám k prvnímu neduhu v provedení M3. Design Korgu M3 je hodně odlišný od jiných synthesizátorů a ne každý si na něj zvykne. Nástroj je vyrobený z plastu a leštěného hliníku. Jednotlivé části jako bočnice, horní lišta, panel s joystickem, jsou sešroubovány šroubky. Je však otázkou času, kdy se šroubky začnou povolovat a vypadávat. Nástroj je koncipovaný jako workstation, takže pro živé hraní jak dělaný. Co se stane se šroubovanými spoji vlivem otřesů je jasné. Další výtku mám k použitému hliníku. Hliník je dost měkký materiál, náchylný k poškrábání. Stačí chvilka nepozornosti a nevzhledná rýha je na světě. Bohužel právě ta bude na nástroji nejvíce vidět. Umíte si představit, jak bude nástroj vypadat po jedné sezóně hraní? Poslední výtku mám k povrchu modulu. Je hrubý a má tendenci k usazování prachu a dost špatně se čistí. Ale dost bylo negace. Na druhou stranu velkou výhodou KKS systému je to, že pokud si koupíte 73klávesovou verzi, můžete M3 rozšířit o HW modul Radiasu a tím mít dva synthesizery v jednom. Jaké bylo mé nadšení, když jsem přišel na to, že pokud si dokoupíte úchyt pro Radias, můžete do Korgu zabudovat jakýkoliv rackový modul. V mém případě jsem do M3 zabudoval napevno Virus B, Radias vyřešil expansivní kartou a tím získal tři nástroje v jednom. Další výhodou KKS je to, že moduly můžete naklopit pod úhlem zhruba 30°. Ovládání nástroje je tak mnohem ergonomičtější.
Ještě bych rád přidal jednu zkušenost z praxe, která mě velmi mile potěšila. Nechal jsem si na Korg M3 73 udělat kufr. Na zadní sedadla Octavie se vejde na centimetr přesně. Nevím proč Korg místo tradičního 76klávesového provedení udělal verzi, která má o tři klávesy méně, ale právě toto řešení se mi hodně vyplatilo a možná pomůže i vám. Korg M3 můžete sehnat ve čtyřech provedeních. Korg M3 88 nabízí nový druh kladívkové mechaniky, kde klávesy nižších tónů mají tužší stisk než klávesy tónů vyšších, což má podtrhnout realistický zážitek ze hry. Modely 73 a 61 obsahují nový druh částečně vyvážené klaviatury. Z vlastní zkušenosti musím říct, že klaviatura se opravdu výrazně liší od klaviatury jiných synthesizérů. Je neuvěřitelně tichá, velmi příjemná na dotek, bohužel s menším odporem. Je třeba si na ni zvyknout. Při silnějším úderu se dostanete na mechanický doraz. Slyšíte a cítíte, jak klaviatura klape, což neberu jako nevýhodu, ale spíš jako přednost, protože díky tomu docílíte větší přesnosti při hře. Při návratu klávesy nedochází k drnčení jako je tomu u jiných klaviatur. Korg M3 můžete koupit i jako samostatný modul. Tolik k sérii M3 obecně. Podívejme se blíže na Korg M3 73. Jak už jsem uvedl, M3 73 se skládá z klaviatury a oddělitelného modulu. Nalevo od klaviatury najdete čtyřsměrný joystick. Jeho bílé podsvícení působí velmi efektně. Pod joystickem je umístěný Ribbon kontroler pro změnu parametrů pohybem prstu po plošce, nad joystickem jsou dvě volně definovatelná tlačítka. Většinou mají funkci zmražení hodnoty ribbonu a joysticku v ose Y. Zvukový modul je provedený ve světle stříbrné metalíze, kombinovaný s průhlednými červeně podsvětlenými tlačítky a bílými tahovými potenciometry. Plastová tlačítka jdou ztuha, ale časem se určitě ochodí, provedení tahových potenciometrů je na jedničku, plynulý tah s dobrým odporem. Modulu dominuje velký barevný dotykový display s rozlišením 320x200 bodů na palec. Nalevo od něj je modulační matrice, která slouží pro ovládání parametrů Control Assign, pod ní tlačítka pro ovládání KARMA funkcí. Pod displayem najdete 8 pogumovaných padů pro přehrávání předvolených akordů, napravo od displaye tlačítka pro ovládání touchpadu v X-Y módu, alfadisk, numerickou klávesnici, tlačítka pro přepínání mezi jednotlivými sekcemi workstationu, dále pak tlačítka pro výběr bank, pro ovládání sequenceru a samplování. Nechybí tlačítko TAP TEMPO a knob pro nastavení tempa. V zadní části modulu najdete velké jacky pro připojení sluchátek, tří audio výstupů, jednoho audio vstupu, u něhož můžete přepínat vstupní citlivost mezi linkou a mikrofonem, dále pak tři konektory pro připojení pedálů (kontinuální, přepínací, damper), SPDIF, dva USB konektory pro připojení flashdisku, CD-ROM apod., USB konektor pro propojení s počítačem, MIDI trojici, síťový vypínač a síťový konektor.
Architektura nástroje
Jak už bylo uvedeno, Korg M3 vychází z technologie vyvíjené pro Korg Oasys. Srdcem M3 je EDS (Enhanced Definition Synthesis) zvukový generátor, který je založen na zdrojových PCM vzorcích. Každý hlas má dva oscilátory, které mohou využít až osm stereo multisamplů ve čtyřech dynamických vrstvách, až čtyři filtry (dva filtry pro každý ze čtyř režimů a čtyři směrování), pět LFO a pět obálek. Polyfonie nástroje je 120 hlasů v single módu. Sekce oscilátoru nabízí celkových 1032 multisamplů, 1606 bicích samplů, což dává dohromady 256 MB dat. Sekce filtru umožňuje současně použít dva filtry pro jeden oscilátor. Můžete je zapojit do série, paralelně nebo na 24 dB. K dispozici je low-pass, high-pass, band-pass a notch. Sekce zesilovače nabízí obvod Drive, který zvuk zaostří a změní mu charakter. Pro změnu zvuku v čase můžete použít tři obálky a dva nízkofrekvenční LFO oscilátory. Korg M3 nabízí široké pole možností modulace. Díky propracované technologii AMS (Alternate Modulation Sources) můžete využít až 50 zdrojů k ovládání zvuku komplexním způsobem. Pomocí AMS mixů můžete míchat zdroje dvou zvuků modulace, nebo je násobit a podobně. Kreativitu hry podpoří propracovaný systém generování zvuku KARMA. Efektová jednotka nabízí 5 insert efektů, 2 sendy a jeden master efekt. K dispozici je až 170 efektů. Korg M3 je vybaven 512 programy a prostorem pro 1664 uživatelských zvuků (13 bank + 1 GM), 348 kombinacemi s prostorem pro 1792 bank, 32 sadami bicích s prostorem pro 144 vlastních sad. 16stopý sequencer pojme 128 skladeb a 210 000 not. Sekce sampleru umožňuje samplovat v libovolném režimu nástroje. Korg podporuje import různých typů formátu včetně Wave, Aiff, Akai S1000/S3000 a SoundFont 2.0. Paměť pro samplování 64 MB umožňuje nahrát necelých 6 minut stereofonního záznamu a může být rozšířena o 256 MB. Vnitřní samplovací frekvence sampleru je 48 kHz, bitová hloubka 16 bitů. Nechybí indexace presetů, rozdělení zvuků do bank a kategorií. Je toho požehnaně. Pokud vám to nebude stačit, můžete nástroj rozšířit o expanse a tím zvýšit jeho potenciál (viz. rámeček).
Režimy nástroje
Režimy nástroje vycházejí ze standardní filozofie Korgu. Základním režimem M3 je mód PROGRAM, který umožňuje přehrát jeden preset. Preset se skládá zde dvou oscilátorů a jedné bicí stopy. Novinkou je třípásmový equalizer s možností nastavení frekvence středového pásma. Equalizer funguje výborně a radikálně ořezává jednotlivá pásma. K hraní více zvuků najednou slouží režim COMBINATION, který umožňuje přehrávat až 16 programů současně. Programy lze vrstvit na sebe nebo je zónovat po klávesnici. V COMBINATION módu navíc využijete plný výkon KARMY. Jednotlivé programy můžete routovat do fyzických výstupů nebo efektových cest. Připravené kombinace vám jasně demonstrují potenciál nástroje. K dispozici jsou navrstvené skupiny orchestrálních smyčců, ale i jamovací nasplitované kombinace fusion zvuků, u kterých se dá improvizovat hodiny. Třetím módem je SEQUENCER, který slouží pro nahrávání a přehrávání MIDI skladeb.
Bicí
Novinkou v architektuře M3 v režimu PROGRAM je bicí stopa, která přehrává MIDI data podle přiřazeného paternu. Paterny je možné upravovat, použít MIDI data ze sequenceru nebo je naimportovat ze SMF dat anebo překonvertovat z KARMY. Můžete si tak vytvořit a uložit 1000 svých vlastních paternů. Práce s bicími kity je také komplexní. Můžete použít až čtyři samply na jednu klávesu a spouštět je podle dynamiky. Sampl lze transponovat, přelaďovat, aplikovat na něj filtr a rezonanci, měnit obálku filtru, upravovat equalizerem. Velkou předností je možnost routovat sampl na příslušný fyzický výstup anebo na vstup interní efektové jednotky. Můžete tak například poslat kopák do externího kompresoru, na snare aplikovat interní delay efekt a podobně. K tvorbě bicích sad můžete použít i vlastní samply, prohnat je přes vnitřní kompresory a tak si připravit bicí na live podle svých představ. K přehrávání bicích zvuků můžete použít i 8 rychlostně citlivých padů.
Sequencer
Korg M3 má v sobě zabudovaný 16stopový sequencer, který odpovídá dnešním standardům. Novinkou je vyšší rozlišení sequenceru na 480 PPQ, které dokáže přesněji zachytit jakoukoliv změnu v čase. Příjemnou možností je funkce Autosong Setup, kterou lze v jakémkoliv okamžiku připravit M3 k nahrávání. Automaticky se převezme zvuk programu nebo kombinace, vytvoří se příslušná stopa v sequenceru a vy můžete nahrávat. Práce se sequencerem je intuitivní, k úpravám můžete použít modulační matrici. Nechybí krokové nahrávání, kvantizace, funkce compare, undo atd. Pokud máte nástroj upgradovaný na M3 Expanded, nechybí ani PianoRoll se zobrazováním jednotlivých not. Spolu se sequencerem můžete používat i RPPR (Realtime Pattern Play/Record) funkci, která slouží k přehrávání paternů přiřazených určité klávese. Pro přehrávání více songů po sobě slouží CueList, který pojme až 128 skladeb. Pokud máte k M3 připojenou USB CD-RW mechaniku, můžete z hotových songů vytvořit AudioCD. Zvládnout práci v sequenceru vyžaduje zpočátku jisté úsilí, následně však získáte kreativní nástroj pro okamžité zachycování vašich nápadů.
Sampler
Modul sampleru v základu nabízí 64 MB RAM paměti, rozšiřitelný až na 320 MB. K samplování nemusíte však použít jen RAM paměť Korgu, ale i USB paměť. Maximální velikost souboru je 80 minut (cca 879 MB ve stereu). Sampler nahrává vzorky v 16bitové hloubce na frekvenci 48 kHz. Škoda, že v tak moderním nástroji Korg stále využívá starou technologii. Nahrávání ve 24 bitech je dnes už standardem, frekvence 44,1 kHz by byla také více použitelná. Novinkou v M3 je dostupnost samplování ať se nacházíte kdekoliv. Samplování je dostupné stiskem jednoho tlačítka. Můžete zaznamenávat vámi upravený zvuk, hru v sequenceru, signál přivedený na vstup nebo KARMA sekvence. Nechybí funkce pro úpravu jako je například Time Slice a Time Stretch. Navíc můžete nahraný vzorek použít jako zdroj oscilátoru v režimu programu a následně ho modulovat filtry, obálkami a podobně. Vzorky můžete ukládat na Flashdisk ve formátu WAV, formát MP3 bohužel není podporován. Pokud máte externí CD mechaniku, M3 načítá i CD ve formátu AKAI.
Efektová jednotka
Propracovaná efektová jednotka nabízí 5 Insert efektů, dva Send (Master) efekty a jeden Total efekt. Kromě standardních efektů jako jsou reverby, delaye, chorusy, flangery atd., můžete použít i dynamické efekty jako jsou kompresory a limitery a imitace lampových aparátů. Nastavení jednotlivých parametrů je podrobné, nechybí synchronizace na BPM. Potěšilo mě, že údaje jsou zobrazeny ve skutečných hodnotách, a tak při změně frekvence pracujete s Hertzy, hlasitost měníte v dB, delaye v milisekundách a podobně. Nastavení parametrů efektu můžete uložit jako FX preset do jedné ze 30 volných pozic pro každý efekt a připravit si ho tak pro další použití. Velmi oceňuji možnosti dynamické modulace, díky které můžete některé parametry efektu měnit v reálném čase. Aplikace hloubky delaye na kontinuální pedál při hře Rhodes piana je hotová závislost stejně jako množství feedbacku na sílu úderu.
Ovládání
Korg M3 nabízí celou řadu ovládacích prvků, která vám umožní modulovat zvuk v reálném čase. Hlavní rysem tohoto nástroje je dotykový display. Dostat se na požadovaný parametr je otázkou mžiku. Navíc můžete využít tahový potenciometr Value a dvě tlačítka pro krokovou změnu, která se nacházejí nalevo od displaye. Hodnoty můžete zadávat i číselně pomocí numerické klávesnice nebo pomocí alfadisku. Druhou nedílnou součástí je modulační matrice. Pomocí 8 tlačítek a 8 tahových potenciometrů můžete ovládat parametry mixeru, zvukového generátoru, karmy nebo externích zařízení. Pro detailnější editaci slouží tlačítko Page Select, které zobrazí ve vybraném módu další dostupné nabídky. Lze používat i klávesové zkratky. Například při držení Page Select a zmáčknutí numerického tlačítka se okamžitě dostanete na požadovanou nabídku. Pokud pracujete často ve stejných nabídkách, tato možnost vám rozhodně zkrátí čas. Dotykový display lze použít i pro ovládání čehokoliv v osách X-Y, tak jako na KaossPadu a to včetně funkcí zmražení hodnoty polohy prstu a nahrání pohybu prstu. V osách X-Y je možné ovládat i několik parametrů najednou. Čtyřosý joystick nabízí oproti jiným keyboardům i osu Y. Ribbon kontroler je také velmi užitečná věc. Dvě volně definovaná tlačítka nad joystickem zvýší expresivitu vaší hry. 8 dynamických padů primárně určených pro přehrávání akordů můžete použít k programování bicích, spouštění smyček a podobně. Presety jsou seřazeny do kategorií a podkategorií, což umožňuje rychleji nalézt požadovaný zvuk. Korg M3 je pro liveacty velmi dobře vybavený. Úprava hlasitostí, základní změny zvuku jako je filtr, obálka, množství efektu, zapínání/vypínání efektů, vše je hned při ruce, maximálně na dva stisky tlačítek. Spolu s přidanými funkcemi sampleru a sequenceru a karmy nabízí velké výrazové možnosti a kreativitu. Korg M3 můžete použít i v režimu External, kde si můžete naprogramovat až 127 scén pro ovládání externích MIDI nástrojů. Korg nabízí 100 předpřipravených šablon pro ovládání DAW a softwarových synthesizerů.
Zvuk
Těžko se vyvarovat subjektivitě. Je typicky korgovský, čitelný, průrazný, není tak navoněný jako od Rolandu. Díky novému enginu jsou zvuky opravdu kvalitnější než na Tritonu. Nejlépe hodnotím basy, smyčce, pady, synthetické zvuky a bicí. Elektrifikovaná piana se mi více líbila na Fantomu, piana zase na Kurzweilu PC3. Celkově však jsou zvuky použitelné a dobře sedí v mixu.
Propojení s počítačem
Před instalací ovladačů doporučuji stáhnout poslední verzi SW z internetu. Instalace proběhla na jedničku. Majitelé KaossPadu3 nemusí mít strach, že by ovladače M3 způsobily nějakou kolizi. V manažeru USB-MIDI Driver se korektně zobrazí obě zařízení. V další fázi instalujete Korg M3 Editor. Ten je dostupný ve Standalone verzi a také i jako VST Instrument. Pokud nemáte zakoupenou FW kartu, proroutování sequenceru s M3 je komplikovanější. Vlastní práce v editoru je bez problémů. Editor je rozdělen zhruba na dvě poloviny. Horní slouží k zobrazování nastavených parametrů, dolní k vlastní editaci. Trochu mě mrzí, že není možné editovat parametry přímo v horní části, urychlilo by to práci. Výhradu mám k tomu, že ne všechny obrazovky na M3 jsou synchronizovány s obrazovkami editoru. Práce s editorem je intuitivní. Složitější je však nastavení synchronizace zvuků a nastavení mezi M3 a editorem. MIDI přenos přes USB a FW je rychlý. Po nainstalování FW karty máte možnost využít plně virtualizovaného prostředí, kdy lze editor používat včetně audia.
Závěr
Korg M3 je opravdu workstation se vším všudy, nabitý novými technologiemi, velmi dobře rozšiřitelný s dostatečnou možností přizpůsobit si nástroj podle svých představ. Pokud vám sedí zvuk Korgu a hledáte nástroj, který vám dobře poslouží na liveactech, bude pro vás Korg M3 dobrou volbou. Modulační matrice, dotykový display a pady jsou velkou devizou při živém hraní. Pokud bych měl najít jedno slovo, které Korg M3 nejvíce charakterizuje, tak to určitě bude variabilita. Díky ní dostáváte silný nástroj, který vás bude hodně inspirovat a pomůže vám zrealizovat nápady, které by na jiných workstationech nebyly možné.
Korg M3 Expanded
Korg M3 můžete upgradovat pomocí tohoto volně dostupného updatu (okolo 405 MB), který najdete na stránkách Korgu. Získáte tím dalších 640 MB PCM zvuků, rozšířený výkon sequenceru a několik zlepšení pro lepší ovládání nástroje. M3 Expanded rozšiřuje nástroj o novou sadu elektrický pian, o robustní akustické piano, mono piano vhodné pro koncerty, klasické stage piano, clavinet a flétnové a smyčcové zvuky. Zvuky jsou opravdu o třídu dál, než ty ve standardních bankách. Nezapomnělo se ani na bicí. Přibylo 149 nových bicích groovů a tím se zvýšil celkový počet paternů na 670. Zvuky jsou rozděleny do tří 64 MB bank. A to do EXPCM01 – Brass and Woodwinds1, EXPCM02 – Brass and Woodwinds2, EXPCM03 – Stereo Grand Piano. Pokud nemáte nástroj rozšířený o EXB-M256, můžete použít jen jednu knihovnu, kterou nahrajete do připojeného externího USB Flashdisku. Chytře vymyšlené. Korg přišel s dobrou taktikou jak uživatele namlsat, aby si koupili rozšiřující paměť. Instalací M3 Expanded získáte lepší grafické zobrazování eventů v sequenceru, přibyl Piano Roll, rozšířená editace SysExů, v režimu COMBI grafické zobrazování aktivity stopy. Modul KARMA v nové verzi 2.2 nabízí nové vlastnosti, jako je kvantizace časování, spouštění modulů a podobně.
Rozšiřující karty pro Korg M3
KORG EXB-M256
Rozšíří kapacitu interní paměti pro PCM multisamply a samply o 256 MB tzn. na 320 MB. Po její instalaci do ní můžete načíst všechny tři expanzní knihovny ze série M3 Expanded a navíc vám zbyde 64 MB pro samplování.
KORG EXB-RADIAS
(Radias Synthesizer Board)
Tento 24hlasý modul nabízí rozšíření M3 o Radias syntézu, postavenou na technologii MMT (Multi Modeling Technology), kterou najdete i v OASYSu. Základem Radiasu jsou dva oscilátory, které generují kromě klasických průběhů jako je pila, trojúhelník, obdélník a sinus také i formantové a PCM křivky. Třetím zdrojem zvuku je šum. Oscilátory lze kombinovat v režimech Unison, křížené Cross modulace nebo unikátní VPM (Variable Phase Modulation) modulace a tím dosáhnout i s jedním oscilátorem komplexních zvukových variací. Dále Radias nabízí dva filtry s průběhy LPF12, LPF24, HPF, BPF. Zajímavostí je plynulá změna tzv. morphing mezi jednotlivými průběhy filtru. Zapojení filtrů je volně definované. Můžete použít i dva filtry na jeden oscilátor, zapojovat je do série nebo paralelně. Zvuk oscilátorů můžete modulovat třemi generátory obálek, dvěma LFO oscilátory, třípásmovým equalizerem a funkcí Drive, která slouží k napodobení analogového zvuku. Velkou předností Radiasu jsou tři modulační krokové sequencery, které najdeme na starých analogových drummachines. Až v 16 krocích můžete modulovat jakýkoliv parametr oscilátoru, filtru nebo obálky. Sekvence lze přehrát ve smyčce a to i pozadu. Další silnou zbraní Radiasu je vestavěný šestnáctipásmový vokodér, který osobně považuji za jeden z nejlepších, co jsem kdy slyšel. U každého pásma můžete nezávisle měnit hlasitost a stereopozici a tím dosáhnout zajímavých výsledků. Navíc pomocí funkce Formant Motion můžete nahrát až 7.5 vteřin záznamu a ten uložit do jedné ze šestnácti pozic paměti Korgu M3, takže příště nebudete potřebovat ani mikrofon. Modul Radiasu je plně integrovaný v systému Korgu M3 a tudíž ho můžete použít v kombinaci s KARMA sequencemi, efektovat ho M3 efekty a podobně. Zvuky Radias boardu obsadí v režimu PROGRAM banku I-F, v COMBINATION máte od této chvíle na výběr mezi EDS a Radias zvuky. Celkový zvuk Radiasu je nekompromisní, moderní, progresivní, trochu víc chemický, ale pevný. Pokud jste příznivci taneční hudby, Radias je pro vás jak dělaný. Od té doby, co jsem vlastníkem Radias karty a charakter zvuku už mám naposlouchaný, slyším ho téměř v každé moderní taneční skladbě, a to od trancu, přes deephouse až k DnB.
KORG EXB-FW
(Firewire Board)
Umožňuje propojení nástroje digitálním kabelem IEEE 1394 a tím virtualizuje hardware ve vašem sequenceru. Získáte tak 6 digitálních výstupů a dva digitální vstupy. Nechybí ani možnost řídit MIDI přes FW. Abych byl upřímný, rozchodit komunikaci s mým DAW nebylo tak jednoduché a sám jsem se nevyhnul několika hodinovému zkoumání, jak EXB-FW vlastně funguje. A tak pro osvětlení přikládám základní praktické informace, které vám pomohou k rozhodnutí, zda si EXB-FW koupit, či ne. EXB-FW používám v sequenceru Steinberg Cubase C4.52. Po zabudování karty do M3, před připojením FW konektoru doporučuji stáhnout z internetu poslední verzi FW driveru a také i poslední verzi Korg M3 Editoru. Instalace by měla proběhnout bez problémů. Po restartu počítače se drivery integrují do systému. V EXB-FW Control Panelu nastavte latenci Asio bufferu (v mém případě 2.5ms). Potom spusťte Cubase. V Device setupu na kartě VST Audio Systém přibyde další položka KORG EXB-FW ASIO driver. Tam máte možnost aktivovat nebo deaktivovat audio vstupy a výstupy. Upozorňuji, že FW ASIO driver nemůžete použít jako ASIO drivery vaší zvukové karty a tudíž zapomeňte na možnost pracovat s těmito vstupy a výstupy standardním způsobem. Naopak pro správnou činnost systému musí být jako ASIO driver vybraný driver vaší zvukové karty. FW karta funguje pouze v kombinaci s VSTi Korg M3 Editorem případně Korg M3 pluginem (nelze použít oboje najednou). Pokud vyberete Korg M3 Editor z nabídky VST Instrumentů, automaticky se aktivuje stereofonní výstup a vy potom pracujete s M3 jako by byl VST Instrument. Nechybí možnost aktivovat další dva stereo výstupy, co do nich pustíte, je na vás. Správná činnost FW karty je signalizována oranžovým zbarvením loga M3 v editoru. Bohužel MIDI přes FW nefunguje korektně a tak k MIDI komunikaci nadále používejte USB port. FW komunikace vyřadí hlavní regulátor hlasitosti M3. Co se týká zvuku, nepostřehl jsem žádný výrazný rozdíl mezi analogovým a FW výstupem. Přesto práce v DAW je mnohem příjemnější, navíc nemusíte konfigurovat M3 jako External Instruments. Co se týká latence, nikde nic nepraská, vše funguje jak má.