Tento americký výrobce nás neustále zavaluje novinkami v podobě nožních multiefektů. Ať již se to komu líbí či naopak, oblíbenost těchto typů „pedálů“ utěšeně stoupá. Je to bezpochyby především proto, řečeno stručně, za málo peněz hodně muziky.
RP-3 se od svých předchůdců a nakonec i od konkurence odlišuje především v mnoha možnostech použití. RP–3 je tedy 24bitový digitální procesor, který vedle dvojího typu Distortion nabízí dále širokou paletu stereofonních efektů, jako Chorus, Flanger, Tremolo, Phaser, Digital Delay a mnoho dalších. Díky funkci Jam-Along Jack, která umožňuje připojení CD přehrávače či jiného podobného, si můžete zahrát s vaší oblíbenou skupinou a za největší klad lze považovat Learn-A-Lick Mode. Jedná se o 12sekundovou paměť, do níž je možné přes Jam-Along Jack nahrát pasáž skladby, kterou chcete podrobněji studovat a tu následně až 1:4, tedy čtyřikrát zpomalit, aniž by se přitom změnilo ladění. O tom všem však blíže později. Přikročme nyní k výčtu jednotlivých efektů a jejich kvalitě.
Vlastnosti
Vedle výše napsaného je možné využívat funkci BYPASS a TUNER MODE, tedy chromatickou ladičku. Pomocí Expression pedálu je možné ovládat jak hlasitost, tak i různé parametry jednotlivých efektů, jako např. Wah, či Pitch Shifter.
Efekty
Wah, Compressor, Distortion (umožňující za prvé Grunge, za druhé Overdrive), Equalizer (parametry Low Gain, MidFreq [100 Hz - 16 kHz] Mid Gain, High Gain, Gate/Swell), Silencer (či eliminace šumu), Mod/Pitch (možno použít v režimech Chorus, Flanger, Phaser, Tremolo, Panning, Pitch Shifting, Whammy a Harmony), Delay (možno užívat ve dvou režimech jako monofonní, či Ping Delay s délkou času až 3,5 sekundy, Reverb (v režimech Club, Studio, Room, Plate, Garage, Hall, Church, Arena a Spring), Cabinet emulator, či Speaker simulator umožňující devět odlišných typů boxů. Při užití sluchátek automaticky působí na všechny programy), Master Level (konečná hlasitost), v neposlední řadě pak neprogramovatelné potenciometry Output Level a Presence.
Použití a kvalita efektů
Rád bych předeslal, že se vůbec nemíním zabývat diskusí na téma transistorové nebo lampové zkreslení, neboť se domnívám, že odepírání si možnosti využívat obojího je zbytečný předsudek, podepřený spíše nevědomostí než čímkoli jiným. Z toho jistě pozorný čtenář zjistí, že RP-3 využívá tranzistorového zkreslení, které vůči zařízením obdobného typu nepovažuji za nikterak mimořádný převrat, na straně druhé pak ani za nikterak zásadní pokles. Pravdou je, že se docela dobře pojí se zvukem nahrávek, pokud používáte funkci Jam-Along Jack. Rozmanitost dalších efektů, v neposlední řadě s 3,5sekundovým Delayem a výše již zmíněným výčtem reverbů činí z RP - 3 velmi univerzální zařízení. Obzvláště pak možnost využívat Expression pedal pro různé parametry jednotlivých efektů umožňuje hráči velmi široký prostor pro vlastní invenci v reálném čase. Nakonec je třeba říci, že přes onu efektovou rozmanitost je kvalita efektů vůči ceně velmi vysoká, jednotlivé efekty mohou znít přirozeně, pokud tomu tak chcete, a samo jejich programování je příjemně jednoduché. Na tomto místě lze konstatovat, že RP 3 nabízí deset bank, v každé pak tři předvolby, což dohromady činí třicet předvoleb pro možnost uložení vašich „zvuků“. Co se mi jeví jako velmi příjemné, je, že pokud právě v dané předvolbě používáte například „čistý“ zvuk a následně k němu chcete přidat pouze zkreslení, k tomu pak již stačí jen sešlápnout pedál „Distortion“. Tím se do aktivní předvolby přidá zkreslení, přičemž se tato změna v předvolbě neprojeví. K navrácení čistého zvuku stačí pedál sešlápnout podruhé. Stejně tak je možné pracovat s Chorusem, či Delayem.
Harmony, či Whammy
S využitím Expression pedálu tato funkce umožňuje hraní v intervalech podle stupnic, ve kterých se právě pohybujete (viz tabulka intervalů). Funkce souvisí s Learn-A-Lick Mode
Samozřejmě je možné celé ladění nástroje posunout výše, či níže, přičemž zvuk dozná na jisté újmě, ale tento jev by se neměl brát nikterak zásadně vážně. Vzhledem k ceně to logicky nepovažuji za zásadní negativum.
Learn-A-Lick
O této funkci bychom mohli hovořit celé hodiny a opěvovat přitom její praktičnost. Co se nám však zdá důležité říci, je to, že tato funkce umožňuje velmi příjemné, jednoduché praktické studování skladeb, především pak proto, že nahraný vzorek je možno zpomalit až v poměru 1/4, aniž by došlo ke změně ladění. Tuto funkci chápu tak, že 12sekundový úsek, uložený do RAM paměti, se zpomalí a pomocí funkce Harmony následně pak uvede opět v původní ladění. Díky tomu je maximální zpomalení již mírně rozladěné, ale odladění je velmi nepatrné, připomínající chorus. Zpomalení 1/2 se nám jeví jako dostačující, to pak i kvalitou k tomu, aby bylo možno bez problémů nacvičit takřka cokoliv. Dalo by se tedy říci, že RP 3 je touto funkcí předurčeno těm, kteří se chtějí něčemu naučit. Ještě je třeba vědět, že se lze v této 12sekundové paměti pohybovat po sekundách zpět a že při aktivaci Learn-A-Lick Mode není možno využívat dalších efektů kromě zkreslení. To ale jeho funkci nikterak nesnižuje.
Hodnocení
Aniž bych chtěl činit přílišnou reklamu komukoli či čemukoliv, mám za to, že není od věci RP 3 doporučit přinejmenším k vyzkoušení. Vzhledem k tomu, že je samozřejmě možné připojit RP 3 k aparátu skrz sendreturnovou smyčku a používat pak zkreslení přímo z aparátu, jedná se skutečně o velmi profesionální zařízení s možností využití na koncertech i ve studiu. Prodleva při přepínání jednotlivých efektů je minimální až takřka nulová a nepatřičné ruchy s tímto spojené jsou s úspěchem eliminovány. Sama velikost a váha pedálu je příjemná pro využití na zkouškách, četnosti efektů pak umožňuje velmi univerzální používání v různých stylech hudby. Za velmi dobrou považuji chromatickou ladičku, funkci Bypass, a též pak Expression pedál. Na prvním místě pak považuji Learn-A-Lick Mode, díky němuž je možno pochopit myšlenky kytaristů, jinak velmi těžko sledovatelné. Pracoval jsem se skladbou Juice od Steava Vaiea a s pomocí Learn-A-Lick Mode byla práce velmi příjemná a přínosná. Z toho všeho plyne, že se jedná o zařízení, kde kvalita převyšuje cenu, a jak si jistě snadno domyslíte, nemusí být RP 3 používáno výhradně kytaristy, i když se jedná o kytarový procesor.