Softwarová verze nástroje KORG není pro zasvěcené žádnou novinkou. Ostatně ani název nepřekvapí a je jasnou známkou pokračování něčeho, co už tu bylo. A tak se asi nejeden uživatel softwarových syntezátorů zaraduje už v tom okamžiku, kdy uslyší název...
A je to skutečně tak! Velice povedený a zajímavý produkt KORG Legacy má svého pokračovatele s přízviskem Digital Edition. Pouhým letmým pohledem na produkt ale může být uživatel trošku zklamán (nutno říci, že neprávem). Nejedná se tak docela o úplně nový produkt. Ze starší verze zbyla vynikající softwarová simulace KORG WAVESTATION, zmizel Polysix a MS-20. Za to je k dispozici simulace jiného syntezátoru – KORG M1 – a také MDE-X v1.2 multiefektový plug-in.
WAVESTATION
Jedná se o legendární syntezátor, jehož hardwarová verze byla poprvé představena roku 1990. Tvorba zvuku je postavena na bázi skládání (jak za sebe, tak nad sebe) a prolínání různých zvukových smyček a patternů, tzv. vektorová syntéza. Do čtyřech míst v prostoru je možné umístit čtyři různé zvuky, mezi kterými je možné se v reálném čase pohybovat. To se děje pomocí vektorového ovladače – na hardwarové verzi v podobě páčky. Pomocí tohoto druhu syntézy je možné vytvářet zajímavé plochy, které se neustále obměňují a modifikují. Nebo lze namísto plynulého pohybu využít rychlé skoky z jednoho zvuku do druhého a tak vytvářet rytmické či melodické sekvencované paterny.
Softwarová verze použitá v Digital Edition (WAVESTATION verze 1.5)
obsahuje všechny zvuky použité na nástrojích WAVESTATION, WAVESTATION SR, ale i všechny zvuky z šesti oblíbených a oceňovaných rozšiřujících karet pro WAVESTATION. Ty jsou k dispozici v naprosto shodných sadách příslušné karty. K dispozici je tedy 1400 různých presetů skládajících se z toho nejlepšího, co kdy bylo vývojáři pro WAVESTATION připraveno. Verze 1.5 použitá v Digital Edition je navíc schopná načíst všechna data z WAVESTATIONu přímo z originálních SysEx zpráv.
M1
KORG M1 položil základy PCM zvuku. Od svého představení v roce 1988 se vyrobilo přibližně 100 000 kusů tohoto nástroje, čímž se řadí mezi nejvíce prodávané nástroje vůbec. A tak není divu, že sehrál důležitou roli ve zvukové podobě hudby konce 80. a začátku 90. let. Kromě do té doby neznámého konceptu nástroje jako pracovní stanice, nabídl M1 také AI (Advanced Integrated) systém zvukové syntézy, využívající PCM zvukové křivky a digitální efekty. Doslova legendárním se stal zvuk "Piano M1". Ale to nebyl zdaleka jediný zvuk, který zněl na tehdejší dobu neuvěřitelně realisticky. Proto si M1 oblíbila řada muzikantů a producentů a mnohde se hardware používá dodnes. Především díky možnostem vyšší vzorkovací frekvence a větším kapacitám záznamových zařízení jsou dnes akustické zvuky simulovány s ještě větší technickou kvalitou a realističtějším zvukem, přesto však zůstává zvuk M1 zajímavým a jedinečným.
Softwarová verze M1 nabízí veškerá data PCM, programů a kombinací původního nástroje M1 a interního PCM rozšíření M1EX, navíc programy a kombinace všech devatenácti rozšiřujících ROM karet, které byly kdy k M1 k dispozici. Zvuky na virtuálních kartách jsou opět seřazeny přesně tak, jak byly v hardwarové podobě a dokonce jsou s přesným vyobrazením karty, takže uživatel se rozhodně nesplete. Navíc jsou v nabídce také nové PCM bicí, programy a kombinace speciálně vytvořené pro tvorbu moderní taneční hudby. A navíc, mimo všech těchto více než 2 700 preset zvuků, má uživatel možnost importovat další data, vytvořená na originálním hardwarovém KORG M1, přímo ve formátu SysEx souborů. Ovládáním se hardwarová předloha a její softwarová simulace (nezvykle) liší. Aby bylo možné zobrazit více parametrů zvuku najednou, než jak tomu bylo u hardwarové verze, což není na monitoru počítače problém, bylo potřeba vytvořit kompletně nové grafické prostředí. Je nutné podotknout, že se velmi vydařilo – a je nejen pohledné, ale i funkční. Uživatel jistě ocení možnost vyhledávat zvuky podle kategorií, a také své vlastní zvuky do těchto kategorií umísťovat. To opravdu zvýší rychlost vyhledávání konkrétního zvuku, a zmizí chaotické a spíše náhodné vyhledávání.
Softwarový syntezátor M1 dokonce přichází s několika novými funkcemi, které ještě rozšiřují již tak pestrou nabídku hardwarového M1. Rezonance filtru byla doplněna o VDA modulaci a kompresor. Původní M1 byl vybaven dvěma efektovými procesory, softwarová verze nabízí dva insert efekty pro každý z osmi multihlasých partů a navíc dva master efekty. Snadnost ovládání je vidět v každém bodě – například režimy Combination a Multi byly navrženy jako zcela nezávislé tak, jak jsou uživatelé zvyklí například z nástrojů řady KORG Triton.
MDE-X
MDE-X v1.2 nabízí 19 kvalitních typů efektů, vytvořených na základě dlouholetých zkušeností s vývojem digitálních nahrávacích zařízení, efektových procesorů a syntezátorů série TRITON. Se svými 128 editovatelnými efektovými programy pro okamžité použití lze MDE-X v1.2 využít pro aranžování zvuků, nahrávání, mixdown nebo pro živé vystupování!
Podpora standardů
KORG Legacy – Digital Edition lze použít jak samostatně – tedy Stand-alone – tak i jako plug-in v kterékoliv hostitelské aplikaci podporující VST, RTAS nebo Audio Units (např. tedy Cubase, Nuendo, ProTools, Logic, aj.). Konkrétní verzi si volíte již během instalace, nikoliv však klasickým způsobem, ale stisknutím příslušného tlačítka v základním instalačním okně. Výsledkem je, že pokud si nainstalujete více různých verzí, zobrazí se tyto v nabídce nainstalovaných programů jako samostatně nainstalované na sobě nezávislé programy (např. jeden program KORG Legacy Digital Edition RTAS a druhý program KORG Legacy Digital Edition VST).
Závěr
KORG Legacy je zajímavý projekt a verze Digital Edition navazuje na první pozoruhodný balík nástrojů. Digital Edition má vynikající plný zvuk, což není u nástrojů firmy KORG vůbec žádné překvapení. Doslova za pár korun tak uživatel může dostat kvalitní bohatý a hutný zvuk nástrojů, které se perfektně prosadí v mixu, ale na druhou stranu z něj neudělají "kaši" a každému nástroji je výborně rozumět.