Korg LCA-120 & LMA-120

Digitální chromatická ladička a metronom
Distributor: 
Cena: 
2 380,00 Kč

Ladička a metronom?! Přestože jde většinou o „malé záležitosti", lze je považovat za významnou součást vybavení každého muzikanta. My k této předpokládané důležitosti můžeme připočíst ještě dobrý původ a snad i zajímavý design připomínající jakési hybridní spojení dámské pudřenky a manažerského diáře. To vše (a nejen to) totiž najdete u digitálních pomůcek Korg LCA-120 a Korg LMA-120.

Jak jsme již naznačili, design je u obou produktů stejný, vezmeme to tedy na úvod tzv. „jedním vrzem". Rozdíly ve funkcích poté samozřejmě patřičně rozvedeme. Již z obrázků je tedy patrné, že oba výrobky disponují extra velkým displejem garantujícím značnou přehlednost. Tento displej má navíc zapínatelné fluorescentně zelené podsvícení. Jas a kontrast jsou pěkně vyváženy a „obrazovka" je bezproblémově čitelná. Sklápěcí konstrukce také umožňuje displej „zavřít", čímž mu poskytuje ochranu před nežádoucím poškozením. Zaklapnutím „víka" také přístroj vypnete, což je velmi praktické a šetříte tím baterie, které spolu s 9 V DC adapterém slouží jako dvě alternativy napájení ladičky i metronomu. Chod kloubu je poměrně příjemně tuhý a displej lze „aretovat" v podstatě v jakékoliv poloze (rozsah 180 stupňů). Můžeme jen doufat, že časté používání tuto přednost Korgům nesebere… Ovládací gumová tlačítka umístěná na základně ladičky a metronomu jsou v obou případech velmi přehledně uspořádána a už od prvního pohledu se zdají být „uživatelsky přátelská". :o) Oba produkty (málem bychom zapomněli na rozměry 101 x 84 x 22 mm) mají ve výbavě ještě sametový sáček (v podstatě takové luxusnější miniaturní provedení takových, v kterých jsme ve školce nosívávali bačkůrky), dvě AAA baterie a nezbytný manuál. Dále už dějovou linii rozdělíme na dvě (nejen autorsky) samostatné nitky.

LCA-120

Firma Korg uvedla svou první ladičku (s jehlovým ukazatelem) již v roce 1975 a získala si v této oblasti poměrně slušné renomé mezi muzikanty. Ačkoliv digitální „chromatika" LCA-120 může někomu na první pohled připomínat třeba i „hračku pro děti", dle mého názoru má se svými funkcemi ty nejlepší předpoklady na doboru tradici navázat. Korg LCA-120 nabízí široký rozsah detekce (A0 - C8), kalibraci v rozmezí A4 = 410 – 480 Hz (v krocích po jednom Hz), podporu ladění dechových nástrojů, smyčců i klávesových nástrojů. To jsou v podstatě standardní specifikace univerzálnějších ladiček, tedy včetně klasických prvků a doplňků jako jsou vestavěný mikrofon, vstup pro kytaru a napájení, kalibrační tlačítka nahoru/dolů, barevná LED indikace či sluchátkový konektor pro diskrétní ladění. Tato ladička má však i další možnosti a ty si rozvedeme podrobněji. Focus Tune: Jde vlastně o režim přesnějšího ladění. V tomto módu lze ladit s přesností vyšší než +/- 10 centů. Když se při ladění dostanete do tohoto rozmezí od správného naladění, zobrazení měřící škály na stupnici se automaticky změní na detailnější indikaci a vy můžete doladit i ty nejmenší odchylky. To je funkce jako hrom! Velmi vám pomůže zejména při ladění ve studiu, kde jsou slyšet i ty nejmenší odklony od tónu. Možná někdo z vás zažil studiovou práci s filharmonií a poznal „tamější" absolutní sluchaře, kteří se zpravidla „ukrutně" smějí „našim rockerským ladičkám". Funkce Focus Tune by jim snad konečně mohla „zavřít ústa". :o) Sound Back: Pomocí této funkce můžeme ladit současně jak podle zobrazované odchylky, tak i podle sluchu, k čemuž nám slouží ladičkou generovaný referenční tón. Ten samozřejmě měníme podle libosti kursory up/down). Ladička nabízí referenční tón v rozsahu čtyř oktáv, tedy C2- C6/65,41 Hz až 1046,50 Hz (funkce Sound Out). Indikátory pro ladění velké a malé tercie: Měřící škála LCA-120 je doplněna o indikátory velké a malé tercie. To je velmi užitečná funkce nejen pro orchestrální nástroje, ale také pro zpěv. Uvedu malý příklad. Někteří z vás znají skladbu od Deep Purple Child In Time, kde zpěvák zpívá vysoké tóny, které stoupají právě nejprve o velkou tercii a pak ještě o malou tercii. Pokud si „někdo" troufne na tuto skladbu, může se pomocí této funkce „krásně" utvrdit v tom, jestli je falešný nebo to „pořád nevyzpívá". No, můžete mi věřit, že i já jsem neodolal a krásně se „utvrzoval". :o) Nastavitelné stupnice: Mimo standardní stupnice si můžete nastavit i stupnice vlastní. Je to jednoduché, stačí určit výšku každého z 88 tónů od A0 až po C8. Nastavenou stupnici lze snadno vyvolat pouhým stiskem tlačítka. Tato funkce je záležitost vysloveně pro fajnšmekry. Pokud například používáte nějaké historické nástroje jako loutnu, můžete si na ladičce nastavit její ladění, dle potřeby tuto volbu jednoduše vyvolat a nemuset si pamatovat, jak „jen jdou ty tóny za sebou". Volume Meter: Dalším nestandardním (avšak skvělým) atributem, je možnost procvičování dynamiky vaší hry. Hlasitost nástroje je totiž zobrazována jak numericky, tak i graficky. To lze využít při procvičování, zejména když cvičíte hraní tónu stejnou hlasitostí, nebo plynule zeslabujete/zesilujete hru. Tento režim můžete používat současně s laděním. Je to asi evidentní z obrázků, ale neodpustím si ještě jednou zdůraznit přehlednost a logické rozvržení všech funkcí i jejich indikace. Všechny tyto nové nebo speciální funkce a jejich nastavení se také automaticky uloží do paměti, kterou nenaruší ani odpojení od „šťávy". Tolik asi k ladičce, na závěrečné resumé si ještě chvíli počkejte…

LMA-120

Jak jsme již napsali, metronom i ladička jsou stejně designově řešeny, snad až na barevné provedení (metronom je modrý, ladička je v barvě černé). Stejně jako v případě ladičky máme tedy před sebou pomůcku, která má „něco" tradičních i méně tradičních prvků. LMA-120 je tedy digitální metronom s možnostmi nastavení deseti různých druhů dob, nastavení šesti různých rytmů a nastavení tempa s krokem po jednom BPM (beat per minute/úder za minutu). Klasické prvky a doplňky jsou standardní, tj. najdeme tu vestavěný reproduktor (dynamický 23 mm), korekce hlasitosti, vstup pro kytaru a napájení, tlačítka pro rychlost úderů nahoru/dolů, tlačítka pro spouštění úderů, tlačítka pro změny temp/beatů/rytmů plus sluchátkový konektor. Další funkce jsou již méně běžné… Tempo: Tato funkce má dva režimy. V režimu Full Step můžeme navolit rozsah tempa od 30 do 252 BPM (standardně je rozsah od 40 do 208). V režimu Pendulum Step (simulace kyvadlového módu mechanického metronomu) jdou hodnoty nastavit (stejně jako u mechanického metronomu) po dvou krocích. Režimy se přepínají přidržením tlačítka (cca jednu sekundu). Tap: Podobně jako u digitálního delaye lze natapovat vlastní tempo skladby. Tato funkce je velmi výhodná pro rychlé nastavení – nemusíte se zdržovat zdlouhavým vyhledáváním správného tempa. Stačí jen klepnout na tlačítko ve vhodném intervalu a tempo se okamžitě změní. Chce to chvíli cviku, ale po „nácviku" tuto funkci určitě oceníte. Rytmus: Metronom disponuje možností nastavit šest typů rytmů: čtvrťové noty, osminové noty, trioly, trioly s vynechanou střední dobou, šestnáctinové noty a šestnácitnové noty s vynechanými středními dobami. Zde bych vyzdvihla hlavně vynechané doby. Jde o velmi inspirativní záležitost, která vám „pomůže" z vašeho „triviálního" nápadu vytvořit rytmickou „dobytčárnu" (chudáci bubeníci)... Displej: Nabízí dva módy zobrazení. Běžně používané zobrazení ukazatele rytmu a inovaci od Korgu nazvanou Conducting Motion. Jde vlastně o napodobení pohybů dirigentské taktovky, kdy se indikátor pohybuje třemi směry – vertikálně, doleva a doprava (úhel po mně však nechtějte…). Tyto dva způsoby zobrazení lze spustit jak společně, tak separátně (pomocí tlačítka Display). Zde bych vyzdvihla zejména zobrazení taktovky – mohla by to být skvělá pomůcka pro studenty konzervatoře. Ladička: V tomto metronomu je šikovně zabudována i chromatická ladička v rozsahu jedné oktávy (od C4 do C5; kalibrační rozsah činí 410 až 480 Hz). Timer/Stopwatch: Touto funkcí můžeme nastavit v minutách a vteřinách námi požadovaný čas trénované skladby a posléze spustit odpočet. Po jeho uplynutí metronom automaticky signalizuje světelnou a zvukovou indikací (jako budík…) konec a zastaví „beeping". To vše v maximální délce 99 minut! Hodí se to zejména pokud si nejste jisti, zda-li se ve skladbě nepředcházíte či naopak neopožďujete. Takže pokud skončíte stejně s odpočtem, je vše v pořádku. :o) Tedy už jen doplnění: přesnost tempa je větší než +/- 0,1 % a stejně jako u ladičky se všechna nastavení automaticky uloží a „vydrží". :o) Displej vše přehledně zobrazuje. Jediné, co bych asi trochu „sepsula" je hlasitost metronomu. Na můj vkus se mi zdá poněkud méně hlasitý. Na druhou stranu přiznávám, že jsem přeci jenom aktivní muzikant a ti pro „hluché ucho" nejdou daleko, že? :o)

Resumé

Oba shodně říkáme, že jsme velmi mile překvapeni a v podstatě jsme na ladičce i metronomu nenašli žádné výrazné mušky. Můžeme ještě jednou vyzdvihnout speciální funkce, které tu ani náhodou nejsou jen pro parádu. Opravdu přehledný displej, logické i intuitivní ovládání, automatické ukládání i zajímavý design – to vše lze ve výsledku ocejchovat nálepkou „praktické". Pokud tedy žádáte verdikt, práce s oběma Korgy nám poskytla přinejmenším zajímavou zkušenost, na jejímž základě lze oba produkty označit za výborný doplněk muzikantské výbavy a můžeme je i s klidným srdcem doporučit. Co si víc přát?!