V katalogu produktů značky img Stage Line naleznete vše potřebné pro vybavení a ozvučení živých vystoupení, diskoték, klubů a podobných zařízení. K takovému potřebnému vybavení patří bezesporu i efektový procesor. Jsou aplikace, kde není nutné ani rentabilní nasazovat efektový procesor nejvyšší studiové kvality, jehož pořízení může někdy přijít na docela slušnou sumičku. V těchto situacích pak určitě vyhoví ekonomičtější řešení, například právě v podobě testovaného efektového procesoru MFX-16.
Uspořádání
Celý efektový procesor se vešel do černé skříňky, která má rozměry slabé třetiny racku 1U. Není divu, když jádro 18 bitového digitálního efektového procesoru tvoří jeden speciální integrovaný obvod (firma PHILLIPS) plus součástky doplňkových obvodů. Je to asi to nejjednodušší provedení digitálního efektového procesoru, které jsem zatím viděl. Nejjednodušší však neznamená nejchudší. Tento spartánsky vybavený efektový procesor nabízí šestnáct základních typů prostorových efektů a pro každý efekt je k dispozici šestnáct různých variací, které jsou dány výrobcem. Přední strana černé skříňky obsahuje pět ovládacích prvků. Bráno od leva, prvním ovládacím prvkem je potenciometr pro nastavení vstupní úrovně (INPUT). O nastavené úrovni, která prochází procesorem nás orientačně informuje červená LED dioda SIGNAL, která však, jak by se z označení dalo usuzovat, nesignalizuje užitečný signál, ale rozsvěcí se v případě přebuzení vysokou úrovní vstupního signálu. Druhým potenciometrem, který je označen MIX se provádí nastavení poměru mezi původním a upraveným signálem. Třetí potenciometr slouží k nastavení výstupní úrovně z procesoru. Čtvrtým ovládacím prvkem je otočný kodér, kterým se provádí volba požadovaného prostorového efektu a pátý ovládací prvek umožňuje výběr některé z variací zvoleného efektu.
Zadní strana MFX-16 je osazena propojovacími konektory. Nejmenší konektor zcela vlevo slouží pro připojení napájecího adaptéru na 9V. Procesor se zapne připojením napájení, což je signalizováno červenou LED diodou POWER na předním panelu. Ostatní zbývající konektory jsou pro standardní jacky 1/4”. Zapomněl jsem napsat, že efektový procesor je stereo a tudíž na zadní straně přístroje nalezneme vstupní a výstupní konektory pro levý a pravý kanál. Vstupy a výstupy jsou nesymetrické a pokud k procesoru připojujeme monofoní signál, použije se konektor levého kanálu. Posledním konektor, který vzadu najdeme, slouží pro připojení nožního spínacího pedálu, kterým můžeme ovládat zapnutí a vypnutí efektu.
Provoz
Jak jednoduché provedení procesoru, tak jednoduchá práce s ním. Po propojení procesoru s ostatními komponenty a po připojení napájení můžete rovnou začít „efektovat”. Výrobce, vzhledem k minimální indikaci, doporučuje provést optimální nastavení úrovně vstupního signálu tak, že otáčíte potenciometrem INPUT, až se rozsvítí LED dioda SIGNAL. Potom se úroveň stáhne zpět tak, aby LED dioda přestala svítit. Potenciometr poměru původního a efektovaného signálu MIX se nastaví podle toho, jak je procesor s ostatním zařízením propojen. Pokud je zapojen například do konektoru Insert na mixážním pultu a daný signál tak celý prochází přes procesor, nastaví se potenciometrem MIX požadovaný poměr. V případě, že je procesor zapojen na mixážním pultu do trasy Aux Send/Return a efektovaný signál se k původnímu přimíchává na mixážním pultu, nastaví se potenciometr MIX úplně doprava na 10. Potom už nezbývá opravdu nic jiného, než si vybrat požadovaný efekt a některou z jeho variací.
Poslech
Pokud jde o zvukovou kvalitu procesoru, je třeba brát v úvahu účel, ke kterému byl MFX-16 vyroben. Procesor jsem testoval, vzhledem k jeho konstrukci v extrémním prostředí, tedy ve studiu a od začátku mě jeho zvuková kvalita příliš neuchvacovala. Při nasazení efektů z procesoru během zkušební mixáže nahraného materiálu mi připadalo, že efektům chybí podání detailů. Než se daný efekt v nahrávce prosadil, muselo ho být poměrně hodně. Stejně tak to bylo s variacemi efektů. Získal jsem z toho dojem, že variace zde znamená narůstání prostoru. Čím vyšší číslo zvolené variace, tím má daný efekt kolem sebe víc a víc prostoru. Zhruba od variace 10 (a výš) s narůstající velikostí prostoru také narůstá množství doprovodných (pa)zvuků, které prozrazují, že je efekt vytvořen jednodušší digitální technologií. Takže, po zjištění těchto skutečností si, stejně jako já, řeknete, že to asi za moc nestojí. Musíme si ovšem uvědomit, jaký přístroj máme před sebou. Není to efektový procesor určený do studia, kde vyniknou nedokonalosti dané úsporným ekonomickým provedením. MFX-16 je efektový procesor, který je určen pro živé aplikace a myslím si, že pro oživení zpěvu, nebo nástrojů v, dejme tomu, přetlumeném malém klubu jistě plně vyhoví. Stejně bez problému uspokojí pro dotvoření zvuku ve zkušebně nebo pro kreativního DJ, kterého suchý hlas již nebaví. Vyloučit bychom také asi neměli domácí zpracování zvukové stopy videa. V těchto případech se pak naplno projeví výhoda jeho jednoduché obsluhy.