Hughes & Kettner Montana

Exkurze do říše akustického zvuku
Distributor: 
Cena: 
15 999,00 Kč

Německá firma Hughes & Kettner je známá především svými lampovými i tranzistorovými zesilovači pro elektrické kytary, věnuje se i digital modelingu. Mezi kytaristy jsou velmi oblíbené kvalitní lampové „pastičky". Firma rozšířila svoji nabídku o MONTANA ACOUSTIC GUITAR AMPLIFIER.

Na internetových stránkách firmy (www.hughes-and-kettner.com) se dozvíme, že dvoukanálové tranzistorové kombo (obsahuje kytarový kanál a pomocný mikrofonní kanál) je určeno pro hráče používající nylonové i ocelové struny na akustických kytarách i pro hráče na elektrickou kytaru. Konstruktéři H&K se zaměřili na přenos čistého akustického zvuku bez zkreslení i při velkých hlasitostech. Kombo tedy doporučují pro unplugged, pro doprovod zpěvu a také do hospody (!) - for pub players… - a to všechno prý vymysleli až v pekle. Jak se tohle „pekelné" zařízení osvědčilo v praxi? Odpověď naleznete v následujících řádcích.

Popis

Skříň komba o rozměrech 555 x 330 x 490 mm je vyrobena nejspíše z překližky. Povrchovou úpravu tvoří nástřik tmavě zelené barvy, ve spodu jsou čtyři gumové nožky. Výrobce si je zřejmě jistý bytelností, protože chybí jakákoliv ochrana rohů. Na vrchu má kombo jedno držadlo na přenášení, což je vzhledem k celkové váze 15 kg dostačující. Vpředu je kombo potaženo černou látkou na které je umístěno typické logo H&K vyrobené ze stříbrného plastu. Část překližkové skříně je nahrazena plechem černé barvy. Ten je opatřen otvory pro chlazení, ale hlavně ovládacími prvky a většinou vstupů a výstupů – vrchní část a ostatními nezbytnostmi – zadní část. Při prvním pohledu jsem si myslel, že ozvučnice je uzavřená, ale není to pravda. Cca 35 mm chybí pro vylepšení basů. Kombo je dodáváno v papírové krabici, v příslušenství nalezneme síťovou napájecí šňůru a vícejazyčný manuál (český návod chybí). Aparát pořídíme za 15 999,- Kč s DPH.

Ovládání a repro

Ovládací panel obsahuje (zleva doprava) dva standardní jackové vstupy: WARM pro nástroje s pasivním snímáním a BRIGHT pro nástroje s aktivním snímačem. Následují dva otočné potenciometry VOLUME A CONTOUR pro nastavení vstupní hlasitosti a pro barvu tónu. Před ekvalizérem je sériová efektová smyčka určená výhradně pro kytarový kanál mezi dvěma vstupy pro jacky (SEND, RETURN) je umístěné velmi užitečné tlačítko označené –10 dB. Jeho stlačením snížíme úroveň signálu při použití např. „pastičky". Již zmíněný ekvalizér obsluhujeme čtyřmi otočnými potenciometry pro ovládání basů (BASS), středů (MID FREQ + MID LEVEL) a výšek (TREBLE). Jediný potenciometr MIC VOLUME ovládá mikrofonní kanál, další REVERB pro přimíchání dozvuku pružinového reverbu. Potenciometrem FX – MIX přimícháváme signál z paralelní efektové smyčky určené pro oba kanály (opět jackové vstupy SEND, RETURN). Před ní je zařazen ještě MASTER VOL, kterým nastavujeme celkovou hlasitost. Naposled nalezneme jackový výstup pro sluchátka – jeho použitím automaticky vyřadíme vnitřní repro. Nad ním je kolíbkový vypínač MAINS. Na zadním panelu je vstup pro napájecí síťový kabel, XLR vstup pro dynamický mikrofon (MICROPHONE INPUT) a XLR symetrický výstup (BALANCED DI OUT). Stupnice kolem otočných potenciometrů je označena pouze dílky, bez čísel.Mě se ovládání zdá celkem přehledné, svoje nejoblíbenější nastavení si pamatuji, ostatní lze stejně v pohodě zapsat, protože delší dílky nahrazují čísla 0 – 10. Zvuk z komba „leze ven" skrze jednu 12" Eminenci + 1 x Leson TLC Tweeter (podle manuálu, dovnitř jsem nekoukal…).

Jak to hraje

Kvůli objektivitě (neboť každý test je souhrnem subjektivních názorů), jsem použil tolik nástrojů, kolik jsem sehnal – tímto děkuji za nezjištné zapůjčení a o postřehy jsem také požádal kolegy muzikanty.

Použité nástroje:

  • koncertní kytara Bjarton (Švédsko) s pasivním „no name" snímačem
  • akustická kytara Furch JVQ 61 s aktivní el. EQ 1030
  • akusticka kytara Furch Blueshand s aktivní elektronikou Fishman Prefix Plus
  • el. kytara EPIPHONE LES PAUL SPECIAL se dvěma humbuckery R.M.PICKUPS (F2 + F3)
  • SQUIER by FENDER STRATOCASTER se třemi singly
  • housle opatřené ak. snímačem BARCUS – BERRY model 3110
  • silent violin YAMAHA
  • silent kontrabas hand made by JAN NEUBERT

a mikrofony:

  • SENHAISER EVOLUTION E 835 S 
  • SHURE BG 3.1

Kombo jsem měl od redakce zapůjčené dostatečně dlouhou dobu, mohl jem ho tedy vyzkoušet při různých příležitostech: doma (všechny nástroje), ve zkušebně (také všechny nástroje i přes PA), při „malém hraní" v hospůdce v duu s houslemi (FURCH BLUESHAND, zde i mikrofonní kanál), a dvakrát s celou kapelou přes PA ve dvou různých sálech (FURCH BLUESHAND).

Zaměříme se na hlavní devizu aparátu: kytarový kanál. Tady musím bez připomínek konstatovat, že záměr konstruktérů přenášet čistý akustický zvuk nezkreslený i při velkých hlasitostech se povedl. Při použití správného vstupu, citlivou prací s výškami a nastavením středů nevzniká problém se zpětnou vazbou. Líbí se mi i pružinový reverb, škoda jen, že nejde ovládat nožním přepínačem, to by obsluhu značně zjednodušilo. Ze všech akustických kytar jsem dostal přesně to, co jsem čekal, protože jejich zvuk důvěrně znám a vím, kde jdou jejich klady i nedostatky. I zde lze použitím korekcí trochu čarovat a nedostatky potlačit a klady vypíchnout. Se zvukem komba byl spokojen i kolega – houslista. Oba jsme ocenili zejména zvuk houslí Yamaha, okořeněný reverbem. Kombo zvládlo i elektrický kontrabas. I tady jsme s naším basákem (hraje baskytaru i klasický kontrabas) našli širokou škálu dobrých zvuků. Samostatnou kapitolou jsou el. kytary. Přestože je kombo určeno hlavně pro nástroje akustické je potřeba vyzkoušet vše. Zde jsem byl příjemně překvapen čistým zvukem, který přesně odpovídal charakteru snímačů. Nastavení korekcí bylo pochopitelně nutné upravit a výsledkem byl krásný čistý tón – pro milovníky nezkreslených zvuků stačí přimíchat reverb a není co řešit. Obě efektové smyčky zvládly i použití „pastiček" (zde jsem ocenil tlačítko - 10 dB u série), ale myslím, že není účelem používat u tohoto komba zkreslení. Pokud bychom chtěli využít zvuky el. kytar, bohatě stačí kompresor na nějaké to sólíčko.

Kanál pro mikrofon je označen jako kanál pomocný, pro případ, kdy chceme doprovázet zpěv bez dalšího zařízení. Přestože je v manuálu uvedeno, že ekvalizér a sériová smyčka jsou určeny pouze pro kytarový kanál, a že kanál je vyladěn speciálně pro lidský hlas, rozhodně na korekce reaguje. Kanály jsou dohromady použitelné, když doladíme zvuk kytary ještě na aktivním předzesilovači. V hospůdce, kde se normálně bavilo a občas podpořilo zpěvem asi 25 lidí to stačilo, ale byl to kompromis. Spojení s el. kytarou a do PA je nepoužitelné, kanál je opravdu pomocný. Při zkoušení např. v nějaké malé partě ve spojení s ak. kytarou na kontrolu intonace stačí. Při použití reverbu pro oba kanály je reverb pro mikrofon záměrně potlačen pro omezení zpětné vazby.

PA: použití opět bezproblémové. Montana pustí do předků pouze hlasitost kanálu, potenciometrem MASTER VOL si můžeme nastavit hladinu odposlechu zcela libovolně a zvukař tak má k dispozici konstantní signál. Při hraní s celou kapelou (basa, bicí, housle, klávesy, druhá kytara, zpěv) jsem použil volume pedál, ladičku a občas kompresor na sóla a byl jsem zcela spokojený (i spoluhráči)

Použití

  • na cvičení - a to doma a též i pro el. kytaru, protože kombo hraje dobře i při malých hlasitostech (zde bych uvítal ještě vstup pro CD, metronom…)
  • na „malé hraní", muzikantské „sejšny", oslavy … zde lze užít i kombinaci s mikrofonním kanálem
  • koncerty – bez problémů do PA 

Závěr

Kombo Montana bych doporučil rozhodně všem hráčům na akustické nástroje, kteří preferují čisté zvuky.

60 W v „pohodě“ utáhne zkušebnu, malý klub nebo hospodu. Spolehlivě spolupracuje s aktivním i pasivním snímáním. Čisté zvuky jsou bez problémů se zpětnou vazbou. Kombo je snadno převozné i přenosné. A chcete-li opravdu čistý zvuk vaší „elektriky" i tady je Montana řešením.