Gibson LP Gary Moore

Podpisový vzor?
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
79 900,00 Kč

Snad téměř každému kytaristovi obdivujícímu věhlasné a kvalitní nástroje, neunikl test elektrické kytary „SG Classic“ renomované a proslavené firmy Gibson. Ne každý ovšem ví, že firma vyrábí také speciální nástroje nesoucí jména slavných kytaristů, jež se samozřejmě jistou měrou podíleli na jejich vývoji. Dnes si přiblížíme opravdovou lahůdku z kuchyně tohoto výrobce. Tím kytaristou podle jehož návrhů a přesných požadavků na charakter a vlastnosti tohoto nástroje, není nikdo jiný než sám veliký Gary Moore.

Vzhled a konstrukce

Již při otevření velice kvalitního pevného kufru, patřícího neoddělitelně k tomuto nástroji, mi bylo jasné, že kytara jež se skrývá pod nádhernou krycí dečkou z modrého saténu, na němž je podepsán stříbrným písmem sám mistr, nebude jen tak nějaký „běžný“ Gibson. Při vyjímání kytary z obalu jsem pocítil, že je to pěkně těžký „macek”, ale to je snad i u skoro celomahagonových kytar s určitými rozměry celkem normální. Ostatně každý, kdo již měl možnost si nějakého toho Les Paula pověsit na krk, ví o čem mluvím.

Základní hmotná část těla je vyrobena z jednoho kusu mahagonu, na jehož vrchní plochu je přilepena 15 mm silná sesazená deska z krásně žíhaného javoru. Ta je tradičně profilována postupným zaobleným zeslabováním směrem k okrajům těla. Tradiční výložka, nebo-li lem kolem celého obvodu korpusu zde chybí, a tak se alespoň každý nedůvěřivec má možnost přesvědčit, že tuto vrchní část těla nástroje tvoří vskutku masivní materiál a ne nalisovaná dýha. Tato tzv. sendvičová konstrukce, provedená spojením těchto dvou materiálů, se natolik osvědčila, že jí tento výrobce tradičně dodržuje u veškerých nástrojů obdobného typu. Jedná se totiž o ideální spojení dvou typů různorodých materiálů, s velmi pozitivním vlivem na výsledné zvukové vlastnosti nástroje. Základní hmotná část krku je vyrobena také z jednoho kusu mahagonu, pouze v horní části jsou dolepeny dva díly dřeva a to z důvodu rozšiřující se samotné hlavy nástroje. Krk je s tělem samozřejmě slepen, ale to je již u Gibsonů také tradičním řešením. Hmatník je palisandrový, opět bez olemování, s 22 středně širokými pražci. Orientační značky trapezoidního tvaru jsou vyrobeny z perleti. Zde bych rád upozornil na fakt, že krk u této kytary je v průřezu o trochu silnější oproti jiným typům Gibsonů. Obecně má tento jev velmi pozitivní vliv na výslednou kvalitu a plnost tónu nástroje. Jelikož přáním mistra samotného bylo vytvoření osobitého nástroje, zvolil výrobce velmi krásný odstín laku Lemon Burst na přední straně těla. Celek je pak přelakován lesklým odolným lakem. Pouze hlava kytary je z vrchu tradičně černá. Nechybí zde ani nezbytný podpis pana Les Paula, jakožto prvotního návrháře tohoto typu el. kytary. Dále je pak na plastové krytce výztuhy ve tvaru zvonku umístěn zlatý nápis Gary Moore. A samozřejmě nezbytné perleťové logo Gibson na samém vrcholu hlavy.

Nástroj je vybaven klasickým typem závěsu, neboli struníku a širším modelem kobylky, která umožňuje větší rozsah oktávového nastavování kamenů směrem vpřed a vzad. Oba tyto díly jsou výškově stavitelné v kovových zapuštěných pouzdrech. Toto jsem shledal velmi praktickým prvkem, jelikož např. při změně strun jiné síly, nebo značky nemusí klasický úzký typ umožňovat perfektní oktávové doladění. Na opačném konci, tedy na hlavě je klasická perfektní a výborně držící firemní ladící mechanika. Elektronická část tohoto nástroje je pak dotvořena dvěma HB snímači typu burstbucker bez chromových krytů, z nichž pak přední je v provedení zebra, tedy jedna cívka světlá a druhá černá. Zadní pak tedy černý celý. Třípolohový přepínač je v umístěn v klasickém místě, tedy v horní části těla. Potenciometry jsou taktéž řešeny standardně, 2x volume a 2x tone.

Herní a zvukové vlastnosti

Předně musím říci, že jedním z hlavních požadavků Garyho Moora bylo především vytvoření jakéhosi zvukově univerzálního nástroje, jelikož on sám má neuvěřitelný talent překračovat hranice jednotlivých hudebních stylů, blues počínaje a metalem konče.

Jak se tyto požadavky podařilo firemním konstruktérům splnit? Podle vlastního pocitu a dojmu musím konstatovat, že velmi dobře. Bez zapojení, tedy „na sucho“ zní nástroj docela hlasitě s velmi vyrovnaným zvukem co se poměru basů, středů i výšek týče. Po zapojení k lampové aparatuře se pouze tento jev potvrdil a zesílil. Jinými slovy vyvážený brilantní, konkrétní sytý zvuk s výbornou reakcí na herní styl. Kombinací jednotlivých snímačů je možné opravdu docíliti mnoha odlišných zvukových kombinací použitelných pro různá stylová zaměření. Velice zajímavé je také použití kytary i pro vysoce zkreslený zvuk, kdy opravdu získáte téměř nekonečný sustain nástroje, zejména pak při sólových vyhrávkách. Jednoduše řečeno, zvuk jenž bere dech. Ale abychom jen nechválili, jednu maličkost bych si výrobci dovolil vytknout, totiž nadstandardně vyšší dohmat a celkové seřízení kytary již z výroby. Samozřejmě, jedná se o snadno odstranitelné nedostatky, ale na druhou stranu je to přeci vizitka samotného výrobce. Jinak se jedná opravdu o velmi kvalitní a ve své kategorii špičkový nástroj.

Závěrem

Elektrická kytara Gibson Les Paul Gary Moore je v každém případě nástrojem, jehož zakoupením získá každý kytarista něco jedinečného a dokonalého. Tato kytara je díky svým vlastnostem velmi inspirativní a jediné na co by jste se mohli při hře na tento nástroj vymlouvat je snad jen ten fakt, že ne zrovna každý má tak dobré ruce a cítění jako sám G. Moore. V každém případě, pokud budete mít možnost, tak si na ní zahrajte a nebo si ji rovnou kupte. A kolik, že tahle hračka stojí? Pak vězte, že když zaplatíte 80 000 Kč, pak vám ještě rovných 100 Kč vrátí. A to už za to stojí, ne?