Emagic EXS 24 (Německo)

Sampler trochu jinak
Distributor: 
Cena: 
10 440,00 Kč

Takřka kazdý měsíc a možná i týden přichazí na světový trh nějaka žhavá novinka v oblasti hudebního software a firmy se vpravdě předhání co do možností, které digitální doména může hudebníkům nabídnout.

Když firma Bitheadz uvedla na trh, dnes již úspěšný software sampler Unity DS, který byl přes ReWire kompatibilní s Cubasem, což umožňuje průchod signálu z Unity přímo přes mixážní pult v Cubase a tudíž následně na něj aplikovat VST efekty, očekával jsem kdy takovouto možnost nabídne i vývojový tým Emagic pro uživatele Logicu. Ti hoši mě však překvapili o poznaní více. Přišli s vlastním samplerem, jehož testem se budeme zabývat.

Předně tedy budiž řečeno, že EXS 24, je softwareový sampler určený výhradně uživatelům Logicu verze 4.0 a vyšší. Po instalaci se stává přímo součástí programu a funguje stejně tak, jako jakýkoliv VST instrument. Nahrávání a editace dat probíhá v režimu MIDI a přehrávání v režimu AUDIO.

Taktéž budiž řečeno, že EXS 24 ve spojení s možností používání VST plugin nabízí prakticky to samé, co jakýkoliv hardwareový sampler, ale nutno též poznamenat, že jeho výkon je zavislý na výkonu počítače, což může být v mnoha případech značně omezující, o čemž pohovoříme níže.

Co nabízí a umožňuje

EXS 24 pracuje nabízí rozlišení až 24 bit/96 kHz, což samozřejmě záleží na použitém audio hardware vašeho počítače. Co do počtu hlasů, jedná se o 64 hlasů, pro každý kanál který použijete. Dle zakladního počtu midikanálů, jich tedy může být až 16. Tedy 16 x 64 hlasů. Toto číslo by však nemělo způsobit přílišnou radost v srdcích hledajících, neboť jak již bylo výše řečeno, výkon a tedy použitelnost EXS 24 zavisí na výkonu počítače. Viz níže. Hlavní ovládací panel (obr. 1) nabízí kromě možnosti výběru multisamplů taktéž ovládání parametrů 2 x LFO, Lowpass-filtr s charakteristikami 24 dB Classic, 24 dB Fat, 18 dB a 12 dB, dále 2 x ADSR pro hlasitost a filtr. Dále je možné v tomto hlavním panelu měnit ladění celého multisamplu a nastavení počátku (attack) či konce (release) přehrávání multisamplu. To jsou všechno standardně užívané a stejně tak užitečné funkce. Všechny tyto nastavení fungují samozřejmě v reálném čase a lze je ve taktéž tak i reálném čase ovládat a tuto manipulaci s nimi zařadit do autoamického mixu Logicu.

Nyní je taktéž na místě říci, že celý hlavní panel EXS 24 je velmi přehledný, jednoduchý a příjemný na ovládání a jak už bývá zvykem prostředí je natolik intuitivní, že se celkem jednoduše obejdete i bez četby manuálu.

Druhou stránkou každého sampleru je bezesporu možnost nahrání a uložení jednotlivých samplů, či jejich vyřazení do multisamplu (rozložení jednotlivých samplů (zvuků) na klávesnici. Ohledně nahrávání vzorků, není třeba složitě hovořit, neboť to Vám umožňuje sám Logic a použitý hardware v podobě zvukové karty. Tady není nic o čem by bylo třeba zdlouhavě hovořit. Ohledně vytváření multisamplů je situace v podstatě stejná. Po zvolení panelu či chcete-li okna EXS 24 editor (obr. 2), je možné rozmisťovat po klávesnici libovolně jednotlivé samply a dále můžete u každého z nich určovat parametry typu: Low Note, High Note, můžete měnit PAN či Hlasitost, Velocity či aplikovat funkci Loop, spouštět vzorky pozpátku či měnit jejich ladění. Taktéž je možné vytvářet podskupiny a všechny dostupné parametry pak měnit přímo pro celou podskupinu. Jak je komu libo. Všechny parametry jsou snadno dosažitelné, ovládání je jednoduché a taktéž jak výše řečeno intuitivní.

Poslední z nabízených možností je čtení formátu Aiff, Waw, či SDII do Sample Editoru a nebo načítání AKAI CD S1000/3000. A to už začíná být zajímavé. Při načítání formátu AKAI se přímo na hardisc zapisují jak multisamply (AKAI používá názvu PROGRAM) tak i jednotlivé samply. Ty je pak možné kdykoliv načíst do EXS 24 a normálně používat či při změně parametrů přeuložit do vlastní složky. Samozřejmě, že nastavení, které použijete pro daný song v Logicu se ukládá do souboru a při jeho načtení se automaticky opětovně nastaví.

Jak pracuje

Předně by mělo být řečeno, že EXS 24, je velmi stabilní software, což mě koneckonců u Emagic nepřekvapuje. To co nabízí ve své cenové třídě (cca 10 000,- Kč - což je cena instalačního CD na kterém ještě navíc naleznete přiměřenou dávku zvuků), bezesporu stojí za povšimnutí a předně nabízí uživatelům Logicu velmi slušný komfort co se týče pracovního prostředí. Co považuji za veliké plus, je skutečnost jak jemně a šetrně pracuje EXS 24 s výkonem počítače. Čímž se dostávám k tomu, co jsem v úvodu naznačil. Nechci nikterak nadšené hledače zklamat, ale je třeba říci, že některými očekávaný prodej hardware samplerů se zřejmě ještě chvilku konat nebude. Je totiž velmi důležité mít na paměti, že skutečnost, že EXS 24 nabízí možnost práce s až 16-ti midikanály, ještě neznamená, že vám to umožní váš počítač, hard disc atp. Je dosti pravděpodobné, že pokud budete chtít do EXS 24 načíst celý symphonický orchestr a na každý z 16 kanálů použít reverb, compresor a ekvalizér a to vše v kombinaci s 24 stopami v audiu - dejme tomu o délce 3 min - „uvaří vám váš procesor kafíčko“. Je tedy velmi důležité naučit se takovýto systém dobře chápat a vytěžovat jej v míře jemu únosné. V takovém případě je EXS 24 velmi skvělý pomocník a už na počítačích s výkonem procesoru kolem 200 až 300 mHz, jej je možné velmi dobře využívat. Konečně vypnutím všech filtrů a ladění zatížení procesoru podstatně snížíte. Na počítačích třídy G3 se standardnimi ID Hard Disc, se dá velmi dobře pracovat s 5 otevřenými EXS 24 s velikostí načtených vzorků cca kolem 50 MB, pokud ještě k tomu užíváte nějaké audiostopy a plugin. A to vůbec není špatné. Konečně je třeba říci, že pokud se rozhodnete EXS 24 používat, je třeba zvážit velikost RAM paměti, neboť výrobce doporučuje a počítačů Macintosh se systemem OS 8.6 použití alespoň 128 MB a já osobně bych doporučoval to samé pro Logic Audio a něco málo navíc pro Finder, by nam lžička nepadala do kafíčka.

Plus:

myšlenka, cena, ovládání, stabilita!!!

Mínus:

pokud používáte při načítání AKAI CD náhled zvuku - tedy jej předně posloucháte - ukládají se jednotlivé samply na disk aniž tomu tak chcete, tedy je pak musíte ze složky AKAI SAMPLE na vašem HD vyhodit, pokud se tedy rozhodnete je nepoužít.

Systémové požadavky doporučené výrobcem

PC - LogicAudio/MicroLogic AV 4.0 nebo vyšší. Windows 98, 256 MB RAM, Pentium II nebo III, zvuková karta, MIDI interface. Pro USB: Windows 98 druhé vydání

Mac - LogicAudio/MicroLogic AV 4.0 nebo vyšší, G3, G4, 256 MB RAM, systém 8.6 či vyšší, zvuková karta, MIDI interface. Pro USB: Systém 9.0.4