N�sleduj�c� ��dky budou zasv�ceny milovn�k�m kytarov�ho zvuku Saula Hudsona. �e nev�te, o koho jde? Jen jedno jm�no spojuje kapely Guns�n�Roses, Velvet Revolver �i Snakepit � ano, Mr. Slash. Do na�ich kon�in se dostal nov� Dunlop �kousek"- Cry Baby SW-95 Slash Wah.
Tento efekt je specifick� sv�m zvukem, kter� vych�z� z legend�rn�ho �kv�kac�ho" (wah-wah) t�nu Jimiho Hendrixe a navazuje na dosud uveden� modifikace �i inovace tohoto efektu. V tomto konkr�tn�m p��pad� se setk�v�me s efektem, kter� krom� wah-wahu obsahuje i zkreslen� � distortion.
Popis
Konstrukce odpov�d� klasick�mu wah ped�lu - byteln� kovov� �asi (moc p�kn� proveden� v �erven� metal�ze), ovl�dac� ped�l s protiskluzovou gumovou deskou.
P�i podrobn�j��m zkoum�n� se n�m v�ak odkr�vaj� �novinky". Pro m� osobn� nejlep�� je um�st�na na vrchu ovl�dac�ho ped�lu. �Kone�n�" toti� n�koho napadlo (z�ejm� samotn�ho Slashe) um�stit dutinu na baterii na lehce p��stupn� m�sto � vrch ped�lu! A co je je�t� p��jemn�j��, nejsou pot�eba ��dn� n�stroje jako �roubov�k, ale sta�� jednodu�e odhrnout ��st gumov� desky a vym�nit baterie. Ano, baterie. Efekt nap�j� dv� 9V baterie, p��padn� adapt�r 18 V (DC). Dle vyj�d�en� v�robce nab�z� tato varianta, del�� provozn� dobu, vy��� �istotu zvuku a p�edev��m v�razn�j�� dynamickou rezervu. �Srdcem i du��" origin�ln�ch wah ped�l� b�vala legend�rn� c�vka Fasel, co� umo��ovalo vyniknout onomu prav�mu kv�knut�, tvo�ilo pr�razn� t�n pln� v�ek, kter� z�rove� �sladce" zp�val. V pr�b�hu let se tato c�vka (pokud v�m, d�ky z�niku v�robce) z efekt� vytratila. Nyn� se znovu v t�chto efektech objevuje (zcela v duchu hled�n� retro zvuk�) a nejinak je tomu i u SW-95.
Po prav� stran� najdeme dv� ovl�dac� korekce - Gain a Volume zkreslen� a tzv. �nakop�vac�" p�ep�na� pro jeho aktivaci. Nezbytn� LED indikace, kter� n�m ukazuj�, co m�me moment�ln� zapnut�, jsou �ikovn� a hlavn� p�ehledn� za�len�ny po obou stran�ch �as�. Funkce kv�kadla je indikov�na modrou LEDkou, sepnut� distortion diodou �ervenou. Na tomto m�st� se slu�� upozornit na skute�nost, �e distortion je funk�n� pouze tehdy, je-li zapnut obvod wahu � samostatn� tedy zkreslen� pou��vat nelze. Pro dopln�n� je�t� zmi�me obvykle um�st�n� zd��ky Input, Output, konektor pro adapt�r a pou�it� true bypass. Sympatickou v�c� je dod�v�n� origin�ln�ho kl��e k se��zen� tuhosti chodu ovl�dac�ho ped�lu.
Zvuk
Ne� si �ekneme, jak to hraje, mus�me zd�raznit p�r v�c�. Slash�v sound prim�rn� vych�z� z jeho Gibsona zapojen�ho do Marshallu (klasick� styl: kytara, kabel, apar�t) a jist� �nechuti" pou��vat p��davn� efekty. Pro Slashe je typick� maxim�ln� vyu��v�n� potencion�lu kytary: hodn� pracuje s t�novou clonou a volume nebo kombinacemi sn�ma��. Proto�e v�ak �tete tyto ��dky, je v�m jasn�, �e ob�as vyu��v� Cry Baby.
To v�ak m� nastaven� do mezipolohy a pou��v� ho pouze na n�kter� s�la. Nejv�razn�ji je zvuk Cry Baby sly�et ve skladb� od �G�n�" Sweet Child O� Mine. P�i testov�n� jsem ��m d�l t�m v�ce z�sk�val dojem, kter� posl�ze p�e�el v jistotu, �e tento ped�l z t�to p�sn� hodn� �vych�zel".
S�m Slash m�l na konstrukci elektroniky dosti podstatn� po�adavky, kter� v�razn� zvuk ped�lu ovliv�uj�. Zmi�me p�edev��m horn� okraj propusti, kter� se pohybuje v oblasti vy���ch st�ed� mezi 1,5 a 1,9 kHz a kde pracujeme se ziskem 20 dB. Co� je o 4 � 5 dB v�ce, ne� pou��vaj� v�echny dal�� kytarov� Cry Baby ped�ly. I to d�v� tu�it, �e v�sledkem nebude ��dn� kulat� vintage t�n, ale ��dn� drav� sound.
A zde se dost�v�me na jakousi v�hybku. Na jedn� koleji budou majitel� kombinace masivn�ho n�stroje typu Gibson, P.R.S., B.C. Rich (zde m�m na mysli opravdu masivn� n�stroje americk� provenience, na evropsk�m trhu t�m�� nedostupn�) a lampov�ho Marshalla (nejl�pe Jubilee Serie 2555 1987 �i signovan�ho modelu Slash, kter� z 2555 vych�z�) a na t� druh� pak v�ichni ostatn�.
Toto �len�n� se zd� sice pon�kud nelogick�, ale mysl�m, �e z 90 % platn�, alespo� z testov�n� mi toto d�len� vy�lo.
Druh� skupin� u�ivatel� se zvuk tohoto ped�lu m�e zd�t �divn�" - samotn� kv�kadlo zn� velmi dob�e, c�vka Fasel pracuje opravdu v�born�, ped�l m� ten prav� ��ab�ck�" sound a vy m�ete �kv�kat" jak je libo; p�i sextolov�ch vyhr�vk�ch na �ist� kan�l s flangerem a pr�b�n�m �lap�n�m na ped�l p�kn� vyzn� tzv. zvuk kulometu (ur�it� ovlivn�nost Hendrixovou skladbou Machine Gun tu je a �aj to Voodoochile... som si prehr�l" :o)), p�esto ale vyzn�v� v pln�m �otev�en�", tedy v horn� ��sti spektra propust� agresivn�ji � deklarovan� vy��� zisk je jasn� sly�iteln�m. Spole�n� se zkreslen�m, kter� se sp�n� pom�rn� pohodln� (p��klep nohou z boku ped�lu se nesm� p�eh�n�t aby nedo�lo k posunut� wahu a t�m ur�it� nejistot� v sepnut�), je v�sledn� zvuk dost situov�n do vy���ch st�ed� a v�ek � ob�as doslova �e�e hlavu, je takov� vykle�t�n�, prost� nem� tzv. �koule" a p�i pauz�ch v hran� se objevuje nep��jemn� vazba... Tato kombinace nejsp�e nebude v mnoha p��padech to, co kytarista hled�.
Ov�em p�eho�me v�hybku. Co tedy m�e o�ek�vat hr�� jedouc� po prvn� koleji? P�j�il jsem si origin�ln� Gibson LP a zku�ebnu s Marshall JCM 800. Po propojen� a n�sledn�m zapnut� do zkreslen�ho m�du (ob� korekce na dvan�ct hodin) jsem nastavil ped�l na mezipolohu a zkusmo zahr�l p�r takt� s�la Sweet Child O� Mine; ano, tak tomu ��k�m Slash! Zvuk je konkr�tn�, ale z�rove� pln�; nehlt� se ani p�i vy���ch hlasitostech; nep��jemn� v�ky zmizely a nam�sto toho m�me jasn�, n�dhern� zp�vaj�c� t�n, kter� t�m�� rozechv�v� muzikantsk� srdce. Jak norm�ln� nem�m moc r�d �marshallsk�" p�edobraz zvuku, tak zde jsem si vysloven� �chrochtal".
D�ky zkreslen� v ped�lu onen (charakteristick� a st�le obl�ben�) rozt�epen�, lehce zahuhlan� zvuk samotn� Osmistovky zmiz� a to i v akordov� h�e. Slash se netaj� sv�m obdivem k Panu Zeppelinu (Jimmy Page) a je to opravdu zn�t. Zkusmo projedu p�r takt� Whole Lotta Love a Heartbreaker a fakt si lebed�m! Pokud d�te efekt na pln� v�kon (ob� korekce naplno a ovl�dac� ped�l se�l�pnete a� na doraz) a d�te Drive na apar�tu na plno, m�te velmi hutn�, t�m�� heavy metalov� sound, kter� v s�lech lehce p�ech�z� do p�irozen� a p��jemn� vazby. Velmi zaj�mav� tak� zn� SW-95 p�i kv�k�n�. Zde zase vyniknou jin� nuance zvuku; velmi modern� sound, kter� obstoj� i v z�plav� digit�ln�ch hra�i�ek. Prost�; Slash dob�e v� co d�l� a jeho kytarovou hru, �i p�esn�ji zvuk, m�ete t�mto ped�lem velmi dob�e napodobit...
Z�v�r
Wah ped�l Dunlop SW-95 Slash je jako mince. Nejen�e m� dv� strany, ale nav�c je t�eba si ujasnit jej� m�nu a nomin�ln� hodnotu.
Shrneme-li v�echny z�skan� poznatky, m�eme konstatovat, �e se jedn� o �pi�kov� wah ped�l s distortionem, kter� nab�z� nikoliv univerz�ln� vyu�it�, n�br� signifikantn� zvuk. Wah disponuje sp�e modern�m pojet�m zvuku, s men��m d�razem na basy a vysokou projekc� ve st�edn�ch kmito�tech (srovn�v�me-li nap�. s Voxem Clyde McCoy, kter� je pln�j��m a l�pe definovan�m v basech), p�esto st�le m�eme tvrdit, �e ped�l pracuje s p�echodem od vintage t�nu do hardrockov� agrese.
Podobn� jako jin� signovan� modely je z m�ho pohledu zam��en sp�e na vyhran�n� muzikanty s velmi kvalitn�m vybaven�m, �emu� napov�d� i samotn� cena ped�lu, a neklade si za c�l st�t se univerz�ln�m obl�bencem pro �kdejak�ho kw�kala". Tedy z�le�itost, kter� pot�� jak milce p�n� Slashe v obdob� s Guns �N� Roses �i v nov�j��m �h�vu" s Velvet Revolver, tak muzikanty, kte�� hledaj� kus originality a jin�ho zvukov�ho �obli�eje", by� postaven�ho na t�, v historii snad neklasi�t�j�� hardrockov� kombinaci, LP + Marshall.