Po pozitivních zkušenostech s basovými aparáty řady RED-LINE a jejich klony (kombo RC 210 Red Eye, kombo PB-200-15) mám to potěšení čtenáře MS seznámit s novou řadou basových aparátů od firmy CARVIN. Obě dodávané hlavy jsou jednoduše označené písmenem „B" s číslovkou, slabší B500 (500 W/2 Ohm), silnější B1500 (1900 W/2 Ohm). Nové jsou i tři bedny BRX10 (4x10", 1200 W), BRX12 (2x12", 600 W) a BRX18 (1x18", 800 W)...
Je zajímavé, že dosavadní osvědčenou řadu stereo basových zesilovačů RED-LINE vyráběnou 10 let ve třetí generaci tato nová řada nenahrazuje, ale nabídku rozšiřuje a doplňuje „koncepčně a vzhledově" zcela jiným produktem. Zdá se, že řada basových hlav B500/1500 s boxy BRX má oslovit především skupinu baskytaristů, kteří požadují výkon, robustnost, odolnost, mobilitu a jednoduché ovládání.
„Mono-block bass head"
Ačkoliv ani řada RED-LINE rozhodně netrpěla výkonovou podvýživou (např. kombo RC 210 ve stereu 2 x 250 W/4 Ohm, 600 W/4 Ohm v můstku, hlava R1000 2 x 350 W/4 Ohm, 1000 W/4 Ohm v můstku), silnější hlava B1500 je schopna dodat výkon 1250 W/4 Ohm nebo až 1900 W/2 Ohm (!), ovšem pouze v mono režimu. Výrobce proto pro odlišení označuje B500/1500 jako „mono-block bass head" a tuto změnu vizuálně dotvrzuje modrým barevným podsvícením důležitých funkcí.
Navenek charakterizuje zesilovače mono-block B500/1500 přísně technický a účelný design. Zesilovače v kompaktním rackovém provedení o výšce 3 U mají shodné rozměry šířka x hloubka x výška = 483 x 254 x 133 mm (19" x 10" x 5,25"). „Monoblok basová hlava" s čelními madly a úchyty pro šrouby na bocích neodbytně vnucuje myšlenku, že by bylo nejlepší ji okamžitě zabudovat do racku, ale není to nezbytné... I bez přídavných efektových boxů či procesorů umožňuje zcela autonomní provoz.
Po vybalení z krabice zjišťuji, že kovové chassis hlavy nemá nožičky... Jak ji ale „pružně a bezpečně" usadit na bednu BRX12? Že by výrobce opravdu předpokládal její zabudování včetně efektového procesoru výhradně do racku? Po chvíli objevuji v krabici čtyři gumové nožky se samolepícím povrchem, které se upevní do rohů základny skříně. Sláva, je vyhráno! Mírně neortodoxní řešení, které připomíná slavnou éru svazarmovského Hi-Fi klubu Elektronika ve stylu „dodělej doma". Přesto se domnívám, že upevnění či možnost dokoupení „option" v podobě úhledného „kejsu" s úchyty na boku pro snadné jednomužné přenášení by nebylo na škodu. (V tomto směru jinak košaté informace na webových stránkách výrobce mlčí.) Běžnější je totiž spíše opačný přístup, kdy lze chassis zesilovače z hlavy jednoduše vymontovat a zabudovat do racku, viz řada RED-LINE.
Anatomie
Jak bylo v úvodu naznačeno, nová řada B500/1500 je koncepcí i vzhledem protipól k řadě RED-LINE. Na čelním panelu najdeme „pouze" šestipásmové korekce s klasickými otočnými potenciometry a dva potenciometry nazvané DRIVE a VOLUME, z nichž první slučuje funkci GAIN a GROWL do jediné (DRIVE tak funguje - podobně jako knoflík „GROWL" u řady Quantum od H&K - jako elektronická „simulace lampového zkreslení", viz MS č. 3 a 6/2004).
Šestipásmové korekce jsou děleny do dvou basových pásem SUB BASS (50 Hz) a BASS (100 Hz), tří středových - LOW MID (300 Hz), MID (1 kHz) a HI MID (3 kHz) a výšek TREBLE (10 kHz), vše se zdvihem +/- 12 dB.
Nechybí samozřejmě jeden samostatný vstupní jack pro připojení baskytary, snížení citlivosti o -10 dB pro aktivky je tudíž vyřešeno samostatným páčkovým přepínačem označeným ACTIVE s indikací LED diodou. Oba sousední páčkové přepínače mají jednoznačné funkce i pojmenování - EFFECT LOOP a MUTE. První slouží k ovládání efektového procesoru, zatímco druhý k „umlčení" signálu z baskytary např. při její výměně za jinou.
Zcela vlevo najdeme kolébkový hlavní síťový vypínač POWER, zapnutí je indikováno uklidňujícím modrým světlem „sklíčka" s „briliantovým" rastrem. I v úplné tmě jeho intenzita stačí pro základní orientaci na hmatníku, i když takový laserový „průpal" jako u komba Carvin Vintage 16 to samozřejmě není.
To je vše. Žádné trojité korekce, pre-shape, žádný 9pásmový grafický ekvalizér, žádný kompresor, žádná elektronická výhybka X-over pro rozdělení signálu do dvou rozdílně dimenzovaných beden, žádný stereo koncový zesilovač s oddělenou regulací výkonu, nic z toho, na rozdíl od řady RED-LINE, hlavy B500/1500 nemají...
Zadní panel je vybaven stejně střídmě a účelně naštěstí vše důležité z obvyklého standardu v této třídě zde najdeme. Začněme jackem pro vstup nožního dvojspínače FS22 pro možnost dálkového ovládání obou funkcí na čelním panelu - MUTE a EFFECT LOOP. Druhý jack slouží pro výstup do ladičky, tento výstup není ovlivněn přepínačem MUTE na čelním panelu, takže umožní tiché ladění.
Efektový signálový procesor se připojí do dvou jacků EFFECT LOOP – SEND a RETURN, tato smyčka je v signálové cestě umístěna za ekvalizéry a DRIVE, ale před regulací výkonového zesilovače VOLUME.
Přímý výstup s regulací úrovně je proveden dnes obvyklým XLR konektorem Canon s obligátní možností přepínání PRE/POST, tj. odvětvení signálu hned za vstupním jackem (bez vlivu korekcí hlavy) alá DI-box nebo až za ekvalizační cestou, kdy signál jdoucí do mixu či výkonového zesilovače P.A. systému je totožný se signálem který přichází do výkonového stupně hlavy a na výstup do reproduktorů. Dalším tlačítkem GND/LIFT je možné snížit či eliminovat případný brum ze zesilovače, který by negativně ovlivnil signál přímého výstupu.
Zvláštní pozornost zasluhuje řešení reproduktorových výstupů. Je pojato nezvykle velkoryse. Obsahuje totiž jednak dvojici SPEACON konektorů a ještě čtyři (!) klasické jacky, vše zapojené paralelně. Oba „spíkony" jsou dublovány jacky, takže ve skutečnosti lze využít „pouze" 4 výstupy v různých kombinacích spíkon-jack. Pro připojení několika reproduktorových beden stejné nebo různé impedance se tak nabízí řada variant... Základním požadavkem je dodržet pravidlo, že celková impedance na výstupu hlav B500/1500 nesmí klesnout pod 2 Ohmy. Pro uživatele, kteří se nehodlají úvahami o sčítání paralelně zapojených „odporů" zdržovat, jsou ovšem v návodu „po americku" přehledně vyjmenovány všechny možné „povolené" i „zakázané" kombinace 4 nebo 8ohmových boxů...
Zakázané kombinace boxů jsem raději nezkoušel, pro tyto případy je zesilovač vybaven ochranným obvodem, který při „podkročení" zátěže a následném přetížení přepne zesilovač do ochranného „nouzového" stavu s příslušnou signalizací červenou ledkou na čelním panelu.
Pro maximální výkon zesilovače můžeme zapojit dva čtyřohmové nebo čtyři osmiohmové boxy... (Ze základů elektroakustiky platí, že zvětšíme-li plochu membrán reproduktorů dvakrát, akustický výkon se zvětší čtyřikrát. Neboli připojením druhého stejného boxu dosáhneme čtyřnásobku akustického výkonu.)
Chassis mono-block hlav B500/1500 je zhotoveno ze silného nerezového plechu, před lakováním galvanizovaného pro vyšší korozní odolnost. Po vyjmutí 8 šroubů lze vrchní kryt zesilovače sejmout a snadno se tak dostat k elektronice nebo k pojistce umístěné nad přípojkou síťového kabelu.
Levou část chassis zaplňuje mohutný napájecí toroidní transformátor, souběžně s čelním panelem najdeme desku s ovladači, střed zaujímá deska s dvojící (B500) nebo čtveřicí (B1500) výstupních kondenzátorů, zatímco celou zadní část zaplňuje modul výkonového stupně s rozměrným velkoplošným hliníkovým chladičem s hustým žebrováním. I přes větrací otvory v bocích a v čele chassis je účinné chlazení koncového stupně podpořeno rozměrným ventilátorem. Chod ventilátoru je poněkud hlučnější, ventilátor nemá regulaci ani možnost vypnutí pro práci ve studiu. To znovu potvrzuje, že výrobce počítá výhradně s pódiovým nasazením, kde lehký šum zesilovače nevadí. Poslední deska nese napájecí modul, výstupní zdířky a přepínače na zadním panelu.
Přístup k jednotlivým modulů a deskám je výborný, propojení desek kabely je přehledné a důkladně provedené s důrazem na odstínění případných šumů a brumů.
Chybějící výstupní transformátor, celkové uspořádání a parametry zesilovače o vysoké účinnosti by naznačovaly, že zesilovač je navržen ve dnes hodně rozšířené třídě D, S, H nebo T. Výrobce třídu výslovně nespecifikuje, ale v diskusi na webu se uvádí AB. Naproti tomu vstupní předzesilovač pracuje ve třídě A... Při konstrukci tohoto zesilovače patrně výrobce využil technologických zkušeností s novou řadou výkonových zesilovačů řady DCM určenou pro napájení svých P.A. systémů (viz firemní materiály Carvin), což se promítlo mj. zejména do zvýšené odolnosti proti přebuzení a do mimořádně příznivého průběhu odezvy na impulsní zátěž... Co vy na to, páni slapeři?
Pro zvýšení spolehlivosti a odolnosti při „road" přesunech je kromě technologie povrchové montáže elektronických součástek „SMT" využito i speciální epoxidové pryskyřice zvyšující odolnost elektroniky proti přehřátí. Jaká bude dlouhodobá spolehlivost zesilovačů při pódiových aplikacích, což je zřejmě hlavní využití nové řady B500/1500 + boxů BRX, dnes těžko odhadnout. Přesto masivní konstrukce i solidní provedení včetně detailů jednoznačně vzbuzují důvěru.
Hlavy B500 a B1500 jsou vizuálně zcela stejné, s výjimkou označení čelního a zadního panelu. Uvnitř se liší pří zběžném pohledu pouze mohutnějším trafem a zdvojnásobením počtu kondenzátorů. Chladiče jsou dimenzovány stejně velkoryse. Přírůstku výkonu odpovídá zvýšení hmotnosti z 11 kg u B500 na 16 kg pro B1500.
Boxy BRX
K hlavám B500/1500 jsou dodávány 3 modely nových basových boxů BRX. Od předchozí řady se liší rozměry, velikostí (objemem) a osazením reproduktory. Překvapivě byly vypuštěny boxy 1 x 15"a 2 x 10", novinkou je staronový rozměr 2 x 12". (Basové boxy 4 x 12" CARVIN v minulosti dodával, viz www.carvinmuseum.com).
Boxy BRX jsou v provedení BRX10 (4 x 10", 1200 W), BRX12 (2 x 12", 600 W) a BRX18 (1 x 18", 800 W). Vzhledem k výkonům a vlastnostem nových boxů u CARVINů považují tuto nabídku oprávněně za postačující...
První vizuální odlišností proti dosavadní řadě boxů (RED-LINE) je povrch boxů provedený stříkaným černým odolným plastem DURATEX. Proti kobercové tkanině je tento povrch z výrobního hlediska jednodušší, méně pracný a tedy levnější. Z uživatelského hlediska má výhodu v tom, že případné trhliny a škrábance lze opravit jednodušeji než u kobercoviny. Přesto by asi ochrana minimálně rohů beden obvyklými plastovými nebo kovovými kryty neurazila.
Zásadní změnou v konstrukci je použití 13vrstvé březové překližky o tloušťce 18 mm, z hlediska odolnosti a pevnosti boxů při delších přesunech asi optimální řešení. Snaha o unifikaci, maximální zjednodušení výroby a snížení nákladů vedla k návrhu jednotného rozměru boxů BRX pro všechna použitá osazení. Pro uživatele to přináší jednoduché „stohování" i jednotný design. Díky čelnímu průřezu pouze 57 x 57 cm se do čelní desky tak akorát vejdou čtyři „desítky", dvě „dvanáctky" nebo jedna „osmáctka". Nejde o piva, myslím tím samozřejmě průměr reproduktorů v palcích. Pro vystavění basového full-stacku je horní deska každého boxu opatřena prohlubněmi pro gumové nožky souseda.
Boxy mají kompaktní rozměry š x v x h = 61 x 68 x 51 cm, ovšem jejich váha se podle použitých reproduktorů pohybuje od poctivých 38 do 45 kg. Holt, kdo chce výkon a odolnost, musí počítat s tím, že se při stěhování pronese. Boxy jsou uvnitř důkladně zpevněny příčnými předozadními výztuhami (BRX12 má tři), což eliminuje vibrace a rezonance. Všechny boxy jsou pro zlepšení přenosu nejhlubších frekvencí v provedení bass-reflex.
Boxy 4 x 10"a 2 x 12" mají výhradně reproduktory s neodymovými magnety dodanými firmou EMINENCE, BRX12 nese dva 300 W 16ohmové reproduktory zapojené paralelně. Celková impedance každého boxu je jednotná - 8 Ohm. Na rozdíl od „subbasového wooferu" BR18 jsou modely BR10 a BR12 na nejvyšších frekvencích posíleny vysokofrekvenčním driverem s titanovou membránou s rozsahem do 22 kHz! BRX18 je vybaven klasickým reproduktorem s ferritovým magnetem.
Přepravu značně usnadňují rozměrná zapuštěná ucha o rozměru 16 x 28 cm, jsou velmi pohodlná. Přesto při dvoumužném stěhování je třeba box vyvažovat volnou rukou. Nadstandardně lze boxy dodatečně vybavit velkými 2,5" přepravními kolečky. Kolečka se jedním pohybem nasunou do mohutných kovových držáků a jednoduše zajistí aretační pružinou. Velmi vtipné, složité šroubování odpadá.
Bezproblémové připojení k zesilovači umožňuje panel s konektory na zadní straně boxu: 2 SPEACONY a 2 jacky označené IN a EXT. SPEAKER propojené paralelně dovolují připojit k boxu další box téže impedance, takže celková impedance se příslušně sníží. Dále je box vybaven šestipolohovým regulátorem hlasitosti pro snížení citlivosti výškového titanového tweetru z plné citlivosti až po úplné vypnutí v krocích 0, -3, -6, -12, -24 dB, OFF.
Potřebnou hutnost a plnost nejhlubších kmitočtů zajišťuje mj. i slušný objem beden cca 150 litrů, takže výrobce udává pro BRX 10 přenos frekvencí od 26 Hz výše, pro BR 12 od 30 Hz a pro BR 18 od 24 Hz. (Pravděpodobně se jedná o hodnotu při poklesu kmitočtové charakteristiky o -10 dB). I přes tuto neúplnou informaci je přenos nejhlubších frekvencí u zapůjčeného boxu BRX12 při běžných hlasitostech u pětistrunné baskytary velmi dobrý. Zcela nahradí běžný subbas, kterým bývá obvykle přídavný box 1 x 15". Na základě osobních zkušeností bych dodal, že připojení přídavného boxu 1 x 15" nebo 1 x 18" zvuku pětistrunné baskytary při větších výkonech jenom prospěje.
Výrobcem doporučené sestavy BRX1018 nebo BRX1218 s hlavou B1500 obsahují pár boxů BRX10+BRX18 nebo BRX10 + BRX18. Pro jediný box BRX10 nebo BRX12 pak postačí hlava B500 (sestavy BRX510 nebo BRX512).
Tato „modulární" koncepce je velmi sympatická. Umožňuje volit konfiguraci přesně podle aktuálních potřeby zákazníka a v budoucnu umožňuje snadné rozšíření. Dostatečná výkonová rezerva obou hlav dovoluje naplno využít potenciálu basových beden BRX. Pokud mohu porovnat s produkty Red Line, které znám z MS z dřívějška, nepochybně se zlepšila kvalita materiálů a úroveň zpracování. Přeci jen určitých „nedotažeností" se dřívější výroba nevyvarovala, myslím tím ledabylé upevnění ochranných mříží, piliny a třísky uvnitř beden, místa se zalepenou kobercovinou na povrchu beden již z výroby a jiné zdánlivé detaily.
V kapele...
Vzhledem ke známému faktu, že úroveň hlasitosti kapely a tedy potřeba výkonu aparátů jsou dány rasancí bubeníka, byly moje představy o kvalitě a hladině zvuku basového aparátu a tedy i možnosti „prosadit se v kapele", předem jednoznačně dány... Postřehy a dojmy z nového přírůstku basových aparátů řady B500/1500?
Výborně vyřešený DRIVE („gain"), který umožňuje téměř v celém rozsahu (bez zkreslení!) volit barvu a tedy charakter basového zvuku od tvrdšího po téměř lampový drive. Spolu s ním je dobře sladěn VOLUME („master"). Oba ovladače umožňují nastavit požadovanou úroveň barvy a hlasitosti v neobvykle širokých mezích.
Šestipásmové klasické korekce jsou vcelku dostatečně odstupňovány s možností zdvihu +/-12 dB, přesto, čistě subjektivně pociťováno, jsem se neubránil dojmu, že více pásem by neškodilo resp. že by zdvih mohl být nejméně +/- 15 dB. Je však otázkou, zda by si takto koncipovaný zesilovač nezasloužil parametrické korekce, alespoň v nejužitečnějších nižších středech (LOW MID) či středech (MID)? Přeci jenom např. ve srovnání s řadou Red Line, abychom zůstali doma, jsou možnosti nastavení korekcí podstatně omezenější. Jedná se asi o cílený záměr a výrobce počítá výhradně se zabudováním řady B500/1500 do racka např. s přídavným optickým kompresor/limitérem, s efektovou procesorovou jednotkou, vysílačkou a dalšími vymoženostmi...
Čili, komu postačuje mnohotvárné nastavování zvuku, možnosti, mobilita a výkon v jednom kejsu, bude patrně spokojen s dosavadní řadou Red Line. Kdo počítá s většími akcemi a žádá výkon a robustnost, a není příliš limitován cenou, měl by nad řadou B500/1500 vážně uvažovat a porovnat ji s nabídkou jiných značek... Nebo jinak, pokud někdo není spokojen s kvalitou zvuku své (levnější) basy a potřebuje navíc biamping, rozhodně mu vyhoví lépe Red Line než B500/1500. Hráč s bezvadnou basou využije zřejmě lépe B500/1500, ovšem trochu se to prodraží... Dokonce jsem někde na webu zaznamenal, že řada B500/1500 je charakterem zvuku přirovnávána spíše Ampegu, takže komu prý nevyhovuje SWR a nemá na Ampeg, měl by uvažovat o novém Carvinu... Nemohu soudit, SWR nebo třeba GK jsem prozatím neměl tu čest.
Tolik legrace jako při mnohotvárném nastavování zvuku u řady RED-LINE si neužijete, ale přednosti řady B500/1500 jsou jinde... Jak již bylo naznačeno, asi by vzhledem k vyšší kvalitě boxů řady BRX (vyšší výkon, kvalitnější provedení i materiál proti R.L.) nebylo na škodu je vyzkoušet s dosavadními zesilovači RED-LINE.
Ještě ke zvuku. Zdá se, že již nějakou dobu užívaný standard v lepších basových aparátech tj. elektronky a tranzistoru v předzesilovači s možností volby či míchání mezi lampovým a tranzistorovým zvukem, asi nebude po nějakou dobu překonán. I přes nesporné kvality elektronické simulace v řadě Red Line nebo B500/1500, zatím nejvěrnější podoby lampového zvuku asi dosáhl Hughes & Kettner v řadě Quantum. Proto zřejmě obliba „klasických" basových zesilovačů vybavených lampou v předzesilovači a mj. kvalitním kompresorem a „překonaným" vícepásmovým grafickým ekvalizérem jen tak nepoleví... Vlastně si přiznejme, jak správně naznačuje kolega v jenom z minulých příspěvků k testu basového aparátu, v grafickém nebo parametrickém ekvalizéru na basové hlavě kouzlo hry na baskytaru nespočívá.
Podle zkušeností získaných za dobu tří měsíců, po kterou jsem měl všechny Karvíny zapůjčeny a na základě srovnání, která jsem udělal s vlastními zesilovači a boxy renomovaných výrobců 1 x 15" 300 W a 4 x 12" 800 W, bych si dovolil tvrdit, že box BRX12 tj. 2 x 12" se podáním basového spektra přinejmenším vyrovná „běžným" 15" boxům. Zesilovač B500 je zvukově neutrální, dalo by se říci Hi-Fi, takže všechny nuance baskytary věrně přenáší se všemi z toho vyplývajícími výhodami i nevýhodami.... Materiál, provedení a vybavení jak zesilovačů řady B500/1500 tak boxů BRX10/12/18 (s výše uvedenými výhradami k zesilovači) jsou velmi přesvědčivé a zvukové vlastnosti jsou minimálně na úrovni konkurenčních značek.
Kdybych měl volit, „moje sestava" by rozhodně zahrnula minimálně dva boxy v kombinaci BRX12 + BRX10 se zesilovačem B500. Trochu problém asi nastane se stěhováním, protože díky hloubce 50 cm se dvě bedny budou do běžného osobního vozu nakládat dosti těžko.
Škoda, že namísto zesilovače B1500 jsem ke „svému" boxu BRX12 neměl k dispozici ještě BRX10. Výkon slabší „bépětistovky" bude patrně naprosté většině uživatelů stačit. Upřímně řečeno, výkon B1500 se využije snad opravdu jen při velkých „tour-open air" akcích. Takže počítejte se mnou:
- amp B500 dvacet
- box BRX12 dvacetpět
- box BRX10 dvacetpět
- optický kompresor cca 6-15 ... (nemusí být)
- efektový procesor cca 8-20 ... (nemusí být)
- racek 19" cca 4...
- vysílačka cca 8... (nemusí být)
Takže pokud postačí nejúspornější sestava zahrnující zes + jeden případně dva boxy, znamená to počítat s částkou cca 45 - 50 resp. až 75 litrů, náročnější v případě „optimální sestavy" se započítáním výše uvedených položek 4 až 7 hladce přesáhnou stovku...
Souhrn
Nová řada Carvin B500/1500 bude zajímavou alternativou vůči vlajkovým modelům ostatních značek (abecedně) např. Ampeg SVP 1600 s lampovým preampem SVPCL + boxy SVT 412HE, Fender Bassman 300 Pro, 800 Pro, 1200 Pro + boxy 410 Pro/810 Pro, Gallien Krueger 2001/1001 RB + Neo212, Neo 412, 810 SBX, Hughes & Kettner Quantum QT 600 + QS 810, KUSTOM GROOVE 1000 HD + boxy GROOVE 410H a 215H, Marshall VBA 400 + VBC412, VBC810 nebo PEAVEY PRO 1600, SWR SM900 atd... Nová řada od Carvina nabízí výkon, robustnost, odolnost, mobilitu a jednoduché ovládání, to jest vlastnosti v této třídě očekávané, ale konkurenci překonává poměrem výkon/cena.
P.S.
Ještě bych si dovolil krátký postřeh z letošní výstavy hudebních nástrojů v Praze. Z „malých" ale výkonných aparátů pro baskytaristy mne příjemně překvapilo kombo EBS Drome (150 W, 1 x 12") a sestava ASHDOWN s hlavou MAG300H (300 watts RMS) a boxem MAG 210 T, zatímco kombo Hartke VX 3500 (350 W/4 Ohm, 4 x 10"), navzdory velmi příznivé recenzi v MS, mne tak bezvýhradně neuchvátilo.