Boss hrdě prohlašuje o svém výrobku to nej nej a nešetří superlativy ve všech směrech. Nicméně se svojí dlouhodobou tradicí a pevným místem na trhu efektů jsou jeho proklamace zřejmě oprávněné. Po pedálech Boss hopsali a hamtali (a ještě stále tak činí) kytaroví mágové všech hudebních žánrů ve všech koutech světa. Je ale GIGA opravdu giga?
Design a konstrukce
Standardní velikostí svých sourozenců z řady „-20", krémovou barvou s perleťovým nádechem a přehledným uspořádáním kontrolerů funkcí zaujme na první pohled. Klasická litá robustní konstrukce poskytuje dostatečnou ochranu delikátním komponentům v útrobách a odolá i tomu nejhrubšímu zacházení. Horní panel jest domovem typických editorů DELAYe -Efect level a Feed back, Delay time má na rozdíl od svých singl předchůdců dvě funkce – nastavování času v milisekundách, stlačíte-li jej však a současně s ním rotujete, dosáhnete rapidního nastavení žádaných hodnot až na neuvěřitelných 23 sekund! Na horním panelu najdete také tónovou clonu (ovlivňuje pouze efektovaný signál), rotační přepínač jedenácti modů, každý se čtyřmi LED indikovanými variacemi, TAP a TEMPO tlačítka, WRITE a multifunkční SELECT tlačítko. Tomu všemu dominuje zeleně osvětlený display uprostřed panelu určený k detailnímu náhledu nastavených hodnot, příjemná změna pro ty, kteří mají rádi i vizuální kontrolu. Mezi dvěma multifunkčními pedály jsou chytře umístěny LED indikace právě používaných funkcí. Zadní panel nabízí stereo vstupy a výstupy, vstup pro kontrolní pedál a sluchátka, vše v provedení 1/4 jack a vstup pro napájecí adaptér. Zní vám to impresivně? Možná ano, tohle všechno ovšem nehraje a tak šup s ním ...
Na testovací stolici
Povzbudivé je, že tato krabička patří do skupiny „zapni a hraj". Všech jedenáct modů i se svými čtyřmi variacemi jsou ihned použitelné a jejich profesionální úroveň svědčí o tom, že BOSS vynakládá nemalé úsilí na to, aby uspokojil i ty nejnáročnější. V seznamu presetů najdete jména jako ROLAND RE-201 Tape Echo nebo DM-2 Compact Delay jako důkaz o tom, že se nám modeling vetřel i do této oblasti. Mě však osobně zaujala čtvrtá variace u každého modu připomínající zvukem chorusový efekt, dále pak SMOOHT – nový prostorový efekt hedvábně doplňující základní tón, WARP, TWIST a SOS. U posledně jmenovaných bych se rád pozastavil.
WARP – sešlápněte ON/OFF pedál, podržte a slyšte. Feed back a hlasitost efektu narůstá do prostoru a končí někde za hranicemi UNIVERSE, povolte a efekt se hladce vrátí na původní úroveň.
TWIST – stoupněte opět na ON/OFF pedál, zvuk začne oscilovat, nabírá na rychlosti a výšce, připomíná starý MOOG syntetizátor či atmosféru kosmických peripetií seriálu Star Trek.
SOS – poněkud známější funkce nahrávání smyček a alchymie vrstvení zvuků v délce až 23 sekund garantuje satisfakci pro všechny experimentátory. Registruje a přehrává zvuky s různou konfigurací snímačů a kapacitou by snad zvládl i Alexandrovce (pozn. redakce pro nepamětníky – legendární monstrózní mužský pěvecký sbor armády bývalého Sovětského Svazu – opravdová lahůdka). Synchronizaci DELAYe s rytmem obstarává TAP pedál mnou osobně tak často postrádaný prvek u výrobků této kategorie. Ti, kteří se neuspokojí s tím, jak baby opustilo porodní sál, mohou modifikovat a editovat širokou škálu funkcí a zabalit dítě do svých vlastních Pampers. Programátor-experimentátor může krom editace efektů nastavit také: tři různé možnosti přepínání mezi zvuky na ON/OFF pedálu, tři variace nastavení externího pedálu, tempa, které umožňuje navolit délku delaye v souladu s délkou noty, TAP synchronizaci s rytmem (BPM) uložitelnou do paměti, v programu MANUAL vytvořit svůj vlastní, úplně nový efekt a konečně v modu TAPE použít jednu či dvě přehrávací hlavy a navolit jejich rozestup. Pokud ambice přesáhnou schopnosti a z BOSSe se vám podaří vytvořit hrnec zabíjačkového guláše, nezoufejte. RESETEM vrátíte přístroj do původního učesaného stavu a zjistíte, že přísloví o ševci, který se drží svého kopyta, je víc než pravdivé.
Verdikt
BOSS DD-20 zachovává tón, obohacuje jej bez nárůstu šumu (-93 dBu IHF – A typ) a bez nejrůznějších zvukových paskvilů urážejících posluchačovo ucho. Čistý tón si ponechává nezměněnou hlasitost, barvu i šířku (vstupní impedance je, u nástrojových efektů dnes již téměř výhradní, 1 Megaohm) a přidaný efekt jej kultivuje a dává mu další dimenzi. Manuál, který jsem obdržel v anglickém jazyce, je jednoduchý a srozumitelný, i středně zkušený hudebník se však bez něj celkem snadno obejde. Milou pozorností výrobce je šest vysoce kvalitních AA typ baterií s životností až sedm hodin, které, jak tvrdí, dodává za účelem otestování přístroje. Doufám, že naši distributoři budou postupovat v duchu obchodní etiky a o tuto možnost nás nepřipraví. Na druhé straně součástí balíčku není napájecí adaptér a je tudíž nutno ho dokoupit. Proudový odběr přístroje má deklarovánu „solidní" hodnotu 200 mA, což by však nemělo činit nijakého problému v kompatibilitě se standardními firemními zdroji typu PSA.
Podrobil jsem zařízení testu ve všech variantách propojení a díky možnostem konfigurace výstupů na –20 dB nebo +4 dB, obstálo na výbornou. Je těžké cokoliv mu vytknout, ostatně nic vám nebrání, abyste jej sami vyzkoušeli a přesvědčili se o jeho kvalitách. Buďte však připraveni na to, že mu budete těžko odolávat.