Aphex vyrobil pro recording bussines další lampový předzesilovač. Je jich na trhu mnoho, v různých cenových hladinách, s různými vlastnostmi a různou kvalitou zvuku. Je velmi těžké si vybrat.
Možná u mnoha z nás rozhodnou peníze, možná že zvuk a možná jednoduchost ovládání. Kdybych potřeboval do studia další přístroj ,vzal bych v úvahu právě tu jednoduchost. Proto vám rád popíši své zkušenosti s 207.
První dojem
Po otevření krabice dostanete chuť přístroj okamžitě použít. Na této skutečnosti se zcela jistě podílí velice solidní design, který působí důvěryhodným dojmem. Stříbrný přední panel (patrně dural) je osazen ovládacími prvky s dobře viditelným popisem. Tlačítka pro navolení příslušné funkce jsou průsvitná a po stisknutí zeleně podsvícená. Přístroj má uprostřed panelu umístěn LED-meter, sdružený pro oba kanály v jednom “okně”.
Ovládaní 207 je velice jednoduché. Jsou pouze dva parametry, které musíte nastavit: vstupní citlivost a výstupní úroveň. Všechno ostatní je jen „on" nebo „off". Někomu se to může zdát málo, já však, jako muzikant praktik, oceňuji šanci, kterou mi APHEX nabízí: zapnout a soustředit se na hudbu, nezatěžovat se milionem možností.
Velice zajímavé a nesmírně užitečné je použití Aphexem patentovaného systému „MicLim". Jedná se o pevně nastavený limiter, zařazený na vstupu signálu do přístroje. jak už bylo předesláno, i pro tento případ je volba pouze " on" nebo „off", ale v praxi jsem si ověřil jeho blahodárnou funkci. Používám ve studiu předzesilovače a různé kompresory a proto vím, že bývá dost problémem nabrat zpěv nebo mluvené slovo naprosto čistě, bez clipů. Tento MicLim výrazně pomáhá, hlída signál již na výstupu z mikrofonu, velmi citlivě limituje a nenechá se zahltit. Samozřejmě, že má své hranice schopností, ale při běžném použití ohlídá vstup velmi spolehlivě a limiting není nepříjemný na poslech. Dobrá věcička.
Z předního panelu můžete navolit phantomové napájení + 48 V, změnit polaritu signálu, nastavit 20 dB pad - tedy útlum, nebo zařadit filter hlubokých kmitočtů. Podle manuálu je jeho specifickou vlastností, že ořezává frekvence pod 70 Hz se strmostí 12 dB na oktávu a následně pak lehce tento úbytek kompenzuje v oblasti kolem 120 Hz.
Pokud chcete použít 207 jako DI box pro nástroj, zasunete kabel z nástroje do vstupu na předním panelu a je to. Firma uvádí, že výstup je extrémně tichý jako u DI boxů o mnoho set dolarů dražších. Kupodivu nezbývá než konstatovat, že je to pravda.
Zadní panel
Na zadním panelu je také jasno. Je rozdělen na dva kanály a všechny konektory jsou popsané, včetně výstrahy na nevhodné propojení a konstrukce konektorů. Výstupy jsou symetrické, buď přes XLR (Canon) nebo jacky. Do přístroje můžete inzertovat další zařízení (EQ, compresor atd.)
Mikrofonní vstupy jsou také vzadu a ve stejných místech nalezneme též přepínač úrovně výstupu s volbou +4 dBu nebo –10 dBV. To je velmi užitečné, a nabízí se tak možnost pro použití v profesionálním studiu i "Home recordingu".
Použití v praxi
Znovu bych zdůraznil jednoduchost ovládání. Přístroj se velmi rychle propojí s pultem nebo s nahrávací kartou, aktivují se mu požadované funkce a můžete pracovat.
Svítící tlačítka jasně ukazují co máte navoleno a Level Meter vás informuje, jak jste na tom s výstupem. Kdybych měl pro 207 použít vlastní termín, nazval bych ho „One Look Preamp”. Stačí rychlý pohled na přední panel a zbytek už vám “poví uši”. Zvuk z 207 je čistý, bez šumu a má příjemnou barvu jak při použití mikrofonů, tak i nástrojů (funkce DI box). Když zapnete MicLim daří se signál „nacpat" do nahrávacího zařízení s větší úrovní, což je důležité při HD recordingu. Během záznamu do digitálního zařízení je totiž nutné aby se signál co nejvíce přiblížil nule.V opačném případě nastává na každých ztracenýchšesti decibelech úbytek rozlišení jednoho bitu. Ztrácí se tedy kvalita zpracovávaného signálu. MicLim tento problém řeší už na vstupu tím, že kromě limitace ještě zvedá celkovou úroveň signálu, který přichází z mikrofonu, o 20dB. Něco jako inteligentní komprese. Přirovnal bych tuto funkci k vlastnostem L1 plugin v ProTools.
Ještě malé upozornění: při zapnutí se ledky metru rozsvítí na nějakou dobu žlutě, což znamená, že si přístroj temperuje elektronky a během tohoto procesu neprochází signál do výstupu. Upozorňuji na to proto, že jsem se trochu vylekal, když jsem přístroj poprvé spustil - vypadá to, jako když je vstup přebuzen. Teprve po chvíli pochopíte, nebo si přečtete manuál.
Důležité je další upozornění (tentokrát přímo od Aphexu) na podmínky propojení s pultem nebo jiným zařízením, kam signál posíláte. Výstupní hodnota je o 65 dB vyšší než je citlivost běžného mikrofonního vstupu. Proto je nutné poslat signál z 207 do linkového vstupu a seřídit jeho hodnotu „output trimem" umístěným na předním panelu.
Závěr
Aphex 207 je výborný předzesilovač s dobrým zvukem a užitečnými “vychytávkami”. Má velmi nízkou úroveň šumu (prakticky nic neslyšíte) a velmi jednoduché ovládání. Jediné co jsem nepochopil ani nevypátral - důvod proč nemá digitální výstup?? Stačil by SPDIF. Možná je vtom nějaký záměr, ale já tomu nerozumím. Na zadním panelu není ani místo pro dodatečné zamontování digi výstupu. Z pohledu našince by se (zejména pro Home recording ) velmi hodil.