„Je to jenom náš pocit, anebo opravdu většina DJ mixpultů vypadá, jako by je navrhoval neúspěšný kytarista středního věku s představou, že všichni DJs jsou dvanáctiletí puberťáci?"
Právě takhle, volně přeloženo, začíná úvod k popisu XONE:32 na stránkách výrobce. Je patrné, že při vývoji XONE:32 měli návrháři tento postřeh na paměti a snažili se trendu laciného, líbivého designu vyhnout a spíše vytvořit solidně vyhlížející a především fungující pult. Pojďme se podívat, jak se jim to povedlo.
Popis a ovládání
XONE:32 je koncipován jako tříkanálový DJ pult, se čtvrtým, výhradně mikrofonním kanálem. Již to ho odlišuje od většiny tříkanálových rivalů, kde bývá mikrofon přiřazen na třetí linkový kanál. Pokud se podíváme na vrchní panel, prvním zdola je klasický crossfader, zde v provedení VCA (Voltage Controlled Amplifier), což umožňuje ovládání průběhu jeho křivky a funkci reverse a zároveň zajišťuje jeho dlouhodobou životnost a minimální vliv jeho stavu na kvalitu zvuku.
Má lehký chod, v případě extrémní provozní zátěže je možné jej vyměnit za, slavný průmyslový standard, fader Penny & Gilles. Vedle crossfaderu jsou po obou stranách velká červená tlačítka TRANSMUTE, která kombinují funkce transform a punch v závislosti na poloze crossfaderu. Slouží tedy k rychlému ztlumení, případně prohození jednotlivých stran crossfaderu.
Nad crossfaderem najdeme fadery tří stereofonních kanálů, jejichž výbava je identická, takže budu popisovat pouze jeden. Přepínačem FILTER, s indikací modrou LED, se přiřazuje mimořádně povedená efektová sekce analogového filtru, kterou si popíšeme podrobněji o něco dále. Pokračujeme vzhůru ovladačem stereovyvážení BALANCE, nad nímž se nachází 4segmentový LED ukazatel vybuzení, a tlačítkem CUE pro odposlech příslušného kanálu. Informace o tom, u kterého kanálu je CUE aktivní, poskytuje červená LED umístěná hned vedle něj. Dále jsou zde třípásmové korekce s rozsahem -26 až +6 dB a to na frekvencích: 100 Hz (LOW), 1 kHz (MID), 10 kHz (HI). Nad nimi se, trochu netradičně, nachází směrování signálu do efektové smyčky s nadstandardní možností regulace úrovně jednotlivých kanálů, která je reprezentována otočným knoflíkem AUX. Originálně jsou umístěny ovladače vstupního zisku GAIN, které se nachází až na zadním panelu hned pod horní hranou – jsou tedy bez problémů dostupné i během hraní a dokonce mají i popis přizpůsobený tomuto úhlu pohledu. Možná se vám, stejně jako zpočátku mně, zdá toto řešení zvláštní, ovšem velmi rychle jsem si na něj zvykl. Toto umístění má svůj důvod. Ani v pokročilých ranních hodinách se totiž společensky znavenému discjockeyovi nemůže stát, že by omylem otočil knoflíkem GAIN namísto korekcí HI a - ruku na srdce - kdo z nás ještě nikdy nesáhl vedle…
Pravá strana horního panelu obsahuje 12segmentový dvojitý LED indikátor vybuzení MASTER signálu, přičemž otočný ovladač MASTER úrovně je hned pod ním. Dalším v řadě je ovladač vybuzení BOOTH signálu pro DJ odposlech. Ještě je zde malý, ale důležitý, x-fader CUE MIX pro řízení poměru signálů CUE a MASTER ve sluchátkách.
Zbývající ovládací prvky, na pultu zcela vpravo, již patří unikátní FILTER sekci. Slovo unikátní je určitě na místě, sluší se připomenout, že obdobně vybavenou FILTER sekci mají všechny větší DJ pulty od Allen & Heath. XONE:32 je nejmenší takto vybavený pult, ovšem některé jeho funkce jsou v celé produktové řadě jedinečné.
Prvním zdola v efektové FILTER sekci je VCF (Voltage Controlled Filter) fader, kterým se určuje rezonanční kmitočet HPF, BPF a LPF filtrů. Právě tahový potenciometr použitý u XONE:32, namísto otočného ovladače, který je u ostatních pultů řady XONE, je výhodou pro dynamické změny parametrů. Hned nad ním se nachází 4 tlačítka FILTER RECALL s LED indikátory, která jsou dalším unikátem – umožňují uložení a následné rychlé vyvolání části nastavení FILTER sekce. Pokračujeme LFO (Low Frequency Oscillator) sekcí. Tlačítko TAP TEMPO určuje frekvenci oscilátoru, stiskem tlačítka x2 tuto frekvenci zdvojnásobíme, o čemž nás informuje vedle umístěná červená dioda. LFO ON zapíná a vypíná LFO, přičemž dvoubarevná dioda indikuje žlutým svitem zapnutí a červeným blikáním nastavenou frekvenci. V poslední části vybereme typ filtru: LPF – Low Pass Filter, BPF – Band Pass Filter, HPF – High Pass Filter, opět s indikací LED diodami. Sluší se poznamenat, že jednotlivé typy lze mezi sebou libovolně kombinovat. Poslední je ovladač RESONANCE, který umožňuje nastavit frekvenční zdvih v místě aktuální pozice VCF faderu. Analogový FILTER má opravdu fantasticky plný zvuk, který dokáže v ledasčem „převálcovat" DSP efekty vyskytující se v běžných DJ pultech. Právě proto ho zřejmě Allen & Heath nabízí i jako samostatnou jednotku v 1U 19" provedení. Podrobně se zvukovými možnostmi tohoto analogového filtru zabývat nebudu, neboť bych se opakoval – čtenáře odkážu na článek v čísle 7/2006 tohoto časopisu, na recenzi XONE:92.
Na zadním panelu, pod ovladači GAIN, se nachází vždy dva páry cinch konektorů pro každý kanál – Line a Phono; zhruba mezi nimi ještě jejich přepínač. Zcela vpravo je umístěna masivní šroubovací svorka pro uzemnění gramofonů, vlevo trojice párů výstupů provedených symetrickými TRS jack 6,3 mm konektory, a to: MIX OUT, BOOTH, AUX OUT. Čtvrtý, nahrávací RECORD OUT je proveden párem konektorů cinch. Nechybí síťový vypínač, IEC konektor, který napájí interní univerzální zdroj připojitelný na sítě 100 - 240 V a tedy odolný vůči nestabilnímu napájení, a pojistkové pouzdro.
Nakonec se podíváme na přední panel, obsahující nadstandardní množství prvků: výstup pro sluchátka jack 6,3 mm s ovladačem hlasitosti patří mezi běžnou výbavu, ovšem plynulé nastavení křivky crossfaderu s tlačítky REVERSE a OFF pro jeho vyřazení opravdu potěší. Zcela vpravo najdeme čtvrtý (mikrofonní) kanál, reprezentovaný XLR konektorem, ovladačem GAIN, a dvoupásmovým ekvalizérem. Je vidět, že v tomto případě bylo při návrhu pultu správně vyhodnoceno, že nastavení mikrofonu se příliš často a rychle nemění, a jeho umístění vpředu umožnilo vměstnat ovládání tří plnohodnotných phono/line kanálů a rozsáhlé FILTER sekce na horní panel takto kompaktního pultu.
Praxe a zvuk
A jak se tedy Xone:32 chová v praxi? Přestože design je poměrně strohý, je zcela funkční a ergonomie výborná. Obavy některých DJs z netradičně umístěných „gainů" se nenaplnily, i na zadním panelu jsou během hraní dobře přístupné. Korekce mají ideální rozestupy, jsou pevné, a dobře se drží. Kanálové fadery mají plynulý chod.
A co zvuk? Jednoduše skvělý! V této cenové relaci DJ pultů jsou už obvyklé určité kompromisy, ať v kvalitě zpracování, součástek, či výsledného projevu. To ovšem opravdu není případ XONE:32. Jeho zvuk je plný a dynamický, headroom 23 dB je zárukou vysoké přebuditelnosti. Korekce mají citlivě navržený průběh, jejich útlum je plynulý.
Nechal jsem několik DJs pult řádně potrápit a jejich názory mě docela potěšily – žádné výhrady k provedení či zvuku, slova chvály byla slyšet obzvláště na korekce a FILTER sekci.
Závěr
Co říci závěrem? Hledáte kvalitní tříkanálový DJ mixpult? Chtěli byste aby měl i „něco navíc", ale přitom nestál astronomickou sumu? XONE:32 si zaslouží postoupit minimálně do užšího výběru, rozhodně s ním nešlápnete vedle.
Pokud jste příznivci designově odvážnějších mixpultů, komentovaných v úvodu mé recenze, doporučuji vám si XONE:32 prohlédnout ve skutečnosti. Nevtíravá elegance tohoto malého-velkého mixu se vám možná, stejně jako mně, rychle zalíbí.