Queen EST GOTCW

Ptakopysk podivný
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
7 990,00 Kč

Každému kytaristovi, a to jak začínajícímu, tak i pokročilému hráči, zřejmě neunikl fakt, že se na našem trhu objevuje velké množství levných kytar pocházejících z Dálného východu. Myslím, že na tomto místě není zapotřebí rozebírat důvody které tento jev doprovázejí. Je však pravdou, že v poměrně široké nabídce různých značek nástrojů, zejména té nejnižší cenové kategorie, je možné najít i slušný kousek. Nesmíme také zapomenout, že i světoví výrobci zvučných jmen veškerou svou produkci nástrojů už dávno nevyrábí ve svých domovských dílnách. Musím ale též dodat, že mezi některými výrobky vzhledem ke zpracování, konstrukčním a zvukovým vlastnostem jsou někdy opravdu propastné rozdíly. Proto mi vždy udělá velkou radost, když se v této kategorii setkám s kvalitně odvedenou prací, jako tomu bezesporu je u výrobků na našem trhu nové korejské firmy, jež své nástroje opatřuje logem Queen. Je tedy dnešní testovaná kytara opravdu královnou ve své kategorii???

Na tuto otázku se pokusím odpovědět na následujících řádcích...

Vzhled

Předně na tomto místě musím upřímně napsat, že celá kytara je opravdu velmi precizně zpracována do sebemenšího detailu a její konstrukce, zejména pak krku je opravdu velmi zajímavá.

Design jasně vychází z velmi známého kousku pana Leo Fendera, to je ale každému kytar znalému jedinci zcela jasné na první pohled. Začněme tedy podrobněji.

Tělo je vyrobeno ze dvou výrazně odlišných dřevin, přičemž základní korpus je z olše a vrchní díl, v tomto případě jakási ozvučnice je z jasanu. Spodní základní část těla je z velké části odfrézována, aby vznikl uvnitř korpusu těla požadovaný prostor. Nejvíce materiálu zůstalo jen v oblasti kobylky a spodního rohu. Na tuto základnu je přiklížený vrchní jasanový díl o síle 6 mm. Ten je opatřen ozvučným výřezem v horní části těla, jak je patrné z fotografie. Celý korpus je nastříkán červeným transparentním základem a opatřen vrchními vrstvami tvrdého, zřejmě polyesterového laku. Celé tělo má po obvodu horní hrany vytvořenou světlou výložku, která vznikla zakrytím požadovaného proužku při nanášení červeného pigmentu. Kytara je osazena klasickou telecasterovskou kombinací dvou snímačů. Standardní kobylkou se stavitelnými válečky pro každou strunu zvlášť. Struny jsou vedeny skrz tělo. Jako ovládací prvky jsou zde použity dva potenciometry (volume + tone) a třípolohový přepínač. Tyto prvky jsou umístěny na dvouvrstvém perleťovém platu, jež je vyhotoveno ve velmi zdařilém tvaru. Toto si myslím je k tělu vše potřebné a přejděme tedy ke krku.

Určitě již z obrázku každého upoutá netradiční tvar hlavy s ladícími mechanikami umístěnými po stranách hlavy. Toto je opravdu velmi zajímavé řešení. Nicméně stejně tak zajímavá je i konstrukce krku samotného.

Jeho základní část je slepena ze tří kusů dřev. Po stranách dva kusy javoru a uprostřed silný proklad mahagonu. Tento základ je přeplátován hmatníkem sesazeným stejným způsobem. Rozdíl je zde jen v tom, že výrobce použil na dva boční díly hmatníku očkový javor. Jako orientační značky jsou zde použity jakési půlměsíce z umělé perleti, vyjma posledního pole kde je klasická tečka. Na oktávě, tedy na dvanáctém poli jsou tyto půlměsíce černé. Pražce jsou dostatečně masivní, perfektně začištěny a vyleštěny. Krk je k tělu přišroubován čtyřmi vruty za pomocí samostatných kovových vložek, tedy ne přes klasickou destičku. Pro ladění je namontována poměrně slušná olejová mechanika. Zde, vzhledem k netradičnímu umístění mechanik, je zapotřebí si zvyknout na to, který že to vlastně ladící strojek ke které struně patří. To je ale opravdu jen otázkou zvyku, takže i když jsem se s tím chvilku trápil, nepovažuji to za nějaký problém. Celkově jsem neshledal žádné výrazné ba ani menší nedostatky.

Zvukové a herní vlastnosti

Ještě než jsem zapojil kytaru do aparátu zahrál jsem si samozřejmě tzv. na sucho. Logicky ke konstrukci obsahující rezonanční komoru, hraje nástroj samozřejmě o něco hlasitěji, než běžné plné elektrické kytary a také dosti výrazně a velmi konkrétně. To má na svědomí vrchní jasanový díl těla a také převaha javoru ve složení krku. Velmi pěkně se kytara chvěje a příjemně dřevěně rezonuje.

Po zapojení do celolampového kvalitního aparátu se mé očekávání potvrdilo. Hraje to opravdu konkrétně, průrazně. Jednotlivé kombinace snímačů mají co nabídnout a zejména při přepnutí na krkový snímač mě kytara opravdu nadchla. Tento nástroj je velmi dobře čitelný a proto se v kapele rozhodně neschová, či přesněji neztratí. Celkové ladění v jednotlivých polohách je velmi slušné, akordy jsou pěkně čitelné a barevné. Při nakresleném zvuku se trochu projeví fakt, že snímače zde použité jsou ty z levnějších, ale to samozřejmě vzhledem k ceně berme jako samozřejmé. Rozhodně bych se nebál v případě potřeby a této kytary zainvestovat a osadit kvalitní snímání. Jinak si myslím, že po všech stránkách jsou ostatní položky a vlastnosti na velmi dobré úrovni. Při agresivnější hře je zapotřebí častěji dolaďovat, ale to už je věc která se dá dost dobře řešit po poradě s nějakým kytarářem a mnohdy stačí jen nepatrné zákroky v oblasti plastového nultého pražce, kobylky, popřípadě dotažení mechaniky apod.

Závěrem

Vzhledem k tomu, že jsem měl možnost si opravdu osahat více nástrojů od firmy Queen, mohu s veškerou upřímností napsat, že kytary které jsem držel v ruce, rozhodně patří k tomu nejlepšímu co jsem v obdobných kategoriích nástrojů měl možnost vyzkoušet a podrobně prohlédnout. A dalo by se říci, že vzhledem k cenám převyšují svou kvalitou i jiné o dost dražší výrobce. Pro úplnost dodávám, že tato firma má ve své nabídce veškeré standardní typy kytar vycházející z tvarů slavných nástrojů a samozřejmě také své vlastní modely kytar i baskytar. Věřím, že se s některým dalším zástupcem této značky na stranách tohoto časopisu v brzké době opět setkáme.