Rode Pohledem Colina Hilla

Rozhovor

RODE. Ještě před lety pro někoho neznámý pojem. Dnes? Výrobce kvalitních mikrofonů, který se úspěšně “dere” na trh a staví se mezi ty nejprestižnější výrobce ve svém oboru. Se manažerem prodeje, Colinem Hillem, jsem měl možnost se setkat již několikrát, ale vždy jen zůstalo u povídání se sklenkou vína o českých ženách, které on obdivuje. Koncem ledna jsem se s ním opět sešel v rámci semináře na pražském Barrandově ve studiu DISK Systems, kde se nám podařilo pohovořit i o jiných tématech... :o)

Ještě předtím, než začneme rozhovor, rád bych vysvětlil, že Colin není zvukař ani technik. Je ředitelem obchodu australského mikrofonního výrobce RODE. Je to kytarista, který má velké zkušenosti se zvukem a také s ním pracuje.

Coline, povíš nám prosím něco o historii RODE?

Samozřejmě a moc rád! Začali jsme v roce 1992 úplně od nuly. Bance jsme v té době dlužili daleko více, než jsme dokázali vydělat. Živili jsme se instalací zvuku a ozvučováním diskoték, klubů, hospod a podobně. Mezi produkty, které jsme importovali do Austrálie, a které jsme nakupovali, bylo mnoho mikrofonů. Peter Freedman, současný prezident společnosti RODE (k firmě se přidal v roce 1991), je velice dobrý technik. Zjistil, že některé z dovezených mikrofonů je možné velmi dobře upravit a vylepšit tak, aby z nich byly velmi dobré mikrofony. Praxe byla následující. Vyndali jsme „střeva”, vyměnili veškerou elektroniku a obvody a ponechali jen samotnou kapsli a tělo. Přibližně tímto způsobem se nám podařilo vytvořit mikrofon s nižší hladinou šumu a lepším zvukem. Důležité bylo, že jsme měli kontrolu nad kvalitou použité elektroniky. Zkrátka, věděli jsme, co v našich předělaných mikrofonech je. V Austrálii jsme v počátcích prodali asi třicet nebo čtyřicet kusů, a to bylo zajímavé. Tato skutečnost nám dodala odvahu k tomu, abychom se zkusili pustit do exportu. Potřebovali jsme jen vymyslet nějaké jméno pro náš mikrofon. Ve stejné době Peter Freedman přišel na to, že když je schopen nějaký mikrofon upravit, je schopen ho i od základu vyrobit. Další rok jsme si pronajali na NAMM Show v USA stánek třikrát tři metry s jedním stolkem, hned vedle smetí v přízemí, v té nejhorší hale. Vzali jsme tam náš jediný mikrofon. Půjčili jsme si předzesilovač, sluchátka a mikrofon Neumann, který měl sloužit jako reference kvality našeho mikrofonu. První den jsme jenom čekali a neprodali vůbec nic. Druhý den už byla situace lepší, získali jsme distributory pro Kanadu, Japonsko, Německo, Holandsko, Belgii a další země. V USA jsme tehdy řešili zejména dva problémy. První spočíval v tom, že veškeré náklady na naši cestu na NAMM Show (stánek, stůl, letadlo, levný motel) jsme si nakoupili na American Express. Takže pokud bychom neprodali dostatek mikrofonů, nemohli bychom American Express zaplatit. Naštěstí jsme však „papírově” prodali více mikrofonů, než jsme očekávali, což ovšem s sebou přineslo další zádrhel. Jak můžeme tolik mikrofonů vůbec vyrobit? Vše je velice dlouhá „story”, ale vyřešili jsme to tím, že nám všichni naši zákazníci dali peníze předem a my jsme mohli začít s výrobou mikrofonů. Je to úsměvné, tehdy šest lidí pracovalo na těchto mikrofonech s klasickou pájkou. Mikrofony jsme vyrobili, všechny osobně otestovali na různé vlastnosti… Bohužel jsme se však dostali do zpoždění, zákazníci začínali být dost netrpěliví na své předem zaplacené objednávky.

O pár let později nás požádala společnost Event, kterou v té době zakládali lidé, kteří odešli ze společnosti Alesis, jestli bychom pro ně neudělali jeden mikrofon. Chtěli, abychom pro ně vyrobili mikrofon, který by měl jejich značku Event. My jsme však řekli že ne, že takový neuděláme, ale požádali jsme je o to, aby náš jediný model mikrofonu, který byl tehdy vyráběn, distribuovali jako RODE. A výsledek? Tato velká parta Američanů vzala malou australskou společnost a představila ji největšímu trhu na světě.

V roce 2000 - 2001 jsme se s firmou Event přátelsky rozešli. Event se toužil více koncentrovat na výrobu svých vlastních produktů než na distribuci. A protože se RODE chtělo dostat blíže ke svým zákazníkům, mít s nimi přímý kontakt, založili jsme RODE USA. Postupně naše společnost rostla a pořád rozšiřovala své portfolio. V té době šel obchod velice dobře. A jen tak mimochodem, před rokem a půl jsme koupili firmu Event – firmu, která nám v začátcích velmi pomohla. :-)

Před dvěma roky jsme také koupili největší továrnu v mikrofonním průmyslu v Sydney. Máme největší a nejlepší stroje na výrobu mikrofonů mezi všemi výrobci. Jsme jedna z mála společností, která pozlacuje kapsle sama. Většina zbylých producentů kupuje kapsle už pozlacené od jiných subdodavatelů. Naše filosofie byla úplně opačná. Nechtěli jsme jít čínským směrem. Držíme se kompletně mechanizované výroby, protože jedině stroje dokáží vyrobit dva stejné mikrofony. Mikrofony vyrobené třeba dva měsíce od sebe mají stejnou charakteristiku a mají stejný zvuk. Snažíme se tak vyvarovat případným lidským chybám. Na rozdíl od dělníků stroje nemají svůj špatný den, nehádají se ráno s manželkou, prostě nepodléhají náladám. V naší továrně, která je kousek od olympijského stadionu, máme mnoho návštěvníků, kteří jsou překvapeni, že se v Austrálii vůbec dělají mikrofony. Když britský distributor viděl poprvé na mikrofonu napsáno „Made in Australia", myslel si, že jde o nějaký omyl a má tam správně být „Made in Austria".

Zásadně se staráme o vývoj a výzkum, máme dvanáct designerů, kteří ve svém oboru představují špičku. Nyní jsme přijali tři nové pracovníky pro marketing a webdesign. V současnosti spouštíme zcela nové webové stránky. Jsou to pravděpodobně nejpropracovanější a nejvíce interaktivní stránky v hudebním průmyslu. Na těchto stránkách je sekce, která se nazývá RODE University. Každého zveme k tomu, aby přišel do této univerzity, zaregistroval se, konverzoval s ostatními, učil se a také zde „odpromoval". Chceme se vedle klasického pasivního marketingu, za který považujeme klasickou reklamu v médiích, vydat ještě interaktivní cestou komunikace s uživateli. Takže se vlastně může zaregistrovat a dostane e-mailem heslo na RODE University. Může se vzdělávat, může si prohlížet, bavit se. Jedná se vlastně o formu, kdy my jako firma dostáváme od uživatelů zpětnou vazbu. Každý se tu může dozvědět nejen to, proč kupovat naše mikrofony (kvůli desetileté záruce atd.), ale také to, jak s nimi pracovat, na jakou aplikaci ten který model použít. Zaměstnali jsme také profesora Petera Moosese z SAE, který on-line vyučuje všechny zaregistrované „studenty" RODE University. Můžete to vyzkoušet.

Zmínil jsi se o potřebě názvu pro vaše produkty. Co vlastně znamená RODE?

Když jsme začali hledat název firmy, strašně se nám líbilo slovo RODE, foneticky totožné se slůvkem „Road" (cesta). Peter Freedman, který pochází ze Švédska, navrhl: „Proč to neudělat jako RODE s přeškrtnutým “o“? Lidé si budou myslet, že naše mikrofony jsou skandinávské a tudíž velmi kvalitní..." Po pár letech jsme přemýšleli o tom, jestli nemáme název firmy změnit. Nakonec jsme to neudělali, protože jsme zjistili, že lidé stále přemýšlí o tom, jak se jméno RODE správně vyslovuje a odkud vlastně pochází. A pokud takové myšlenky „běhají" lidem v hlavě, je to vlastně úplně perfektní reklama.

Pro někoho může být překvapením, že máte na svých produktech desetiletou záruku?!

To je pravda, jenže nás tato lhůta prakticky nic nestojí. Vyrábíme strojově a méně než jedno procento mikrofonů je vadných. Záruka byla představena vloni. Nízké procento vadných mikrofonů a náš přístup byly podle mne také jedním z důvodů, proč RODE tak rychle vyrostlo. Nikdy jsme si také nevzali od nikoho za servis ani dolar, protože bez ohledu na to, jak byl mikrofon starý, jsme ho opravili zadarmo.

Jak konkrétně probíhá reklamace, když si někdo u nás koupí váš mikrofon?

Musí jej poslat našemu distributorovi, firmě DISK a oni se již postarají o vyřízení reklamace, respektive opravy. Od nás jim jsou jen dodány stejné a originální součástky, které jsou k tomu potřeba. Vždy to tedy řeší náš distributor.

Jakým způsobem testujete mikrofony?

Provádíme nejrůznější testy. Kromě klasických elektronických testů mikrofonů, děláme testy elektronek, ze kterých půlku vyházíme, potom testujeme zdroje už s elektronkou po dobu čtyřicetiosmi hodin. Tuto testovací dobu volíme, protože věříme v to, že má-li být se zdrojem nějaký problém, projeví se v prvních osmačtyřiceti hodinách. Ve chvíli, kdy je mikrofon hotový, poslední testy, kterými produkt prochází, jsou testy poslechové. K tomuto účelu máme čtveřici specialistů, kteří dělají všechny klasické zkoušky. Nezapomínají ani na testy odolnosti. Jaké používáte lampy, od jakého výrobce? Používáme 6027. Peter Freedman jich před šesti lety nakoupil velké množství ještě ze staré výroby. Lampy se však liší mikrofon od mikrofonu. Máme více dodavatelů, protože vyrábíme velké kvantity, takže kdybychom přišli o dodavatele, který by byl jediný, pak bychom se ihned dostali do problémů. Proto tedy nespoléháme jen na jediného dodavatele, ale máme jich více. Dodávají lampy, které procházejí stejnými testy kvality. Některé komponenty jsou z Ameriky, některé z Německa, něco z Číny. Každý se může přijít podívat…

Kolik máte roční kapacitu mikrofonů?

Záleží na tom, který typ se zrovna produkuje, ale v průměru je to měsíčně 12 - 15 000 kusů. V prosinci a v lednu je to ovšem méně, protože jsou svátky a všichni jsou “veselí”. :o)

To je neuvěřitelné množství. To snad lidé ty mikrofony jedí? :o)

Trh se neustále rozrůstá o mladé muzikanty a další zákazníky, kteří kupují RODE sound. Patří k nim také dlouholetí profesionálové, kteří zjišťují, že za cenu jednoho Neumanna si mohou koupit tři mikrofony se stejným „výkonem", se stejnou kvalitou a navíc dostanou desetiletou záruku. V podstatě se dá říct, že naše stále se zvyšující produkce „ukousne" jiným výrobcům, kteří tím ztrácejí podíl na trhu.

Kolik modelů mikrofonů máte v tuto chvíli?

Dvacet tři, dvacet čtyři. Toto číslo určitě není definitivní a vyvíjíme další novinky.

RODE je známé spíše mikrofony pro studiové aplikace a broadcasting. Plánujete výrobu mikrofonů pro živé ozvučování?

Ano. Nyní máme model S1 a velice brzy přijde také druhý livestage mikrofon. Nemůžu zatím zveřejnit detaily. V průběhu roku 2008 představíme ještě asi nejméně pět nových produktů. Když vytváříme nový produkt, tak jej děláme buď proto, že existuje nějaká konkurence. My uděláme konkurenční produkt, ale dáme nižší cenu. Anebo konkurence není a my si hledáme „díru na trhu", do které se svým produktem vměstnáme. Mnoho mikrofonů je ještě ve vývoji.

Chcete se zaměřit pouze na mikrofony?

Lidé se ptají, jestli budeme dělat i preampy nebo další věci. Na to jim odpovídám jednoduše: „Na budově máme napsáno mikrofony, děláme tedy mikrofony..." :o)

Máte distributora pro Čínu nebo Asii? Jak se tam prodávají australské mikrofony?

V Číně nám dělá distributora firma CME. Bohatí Číňané nechtějí levné čínské mikrofony. Teď máme nového silného distributora v Indii, kde, ač se to nezdá, je velký kupní potenciál.

Už se našel nějaký čínský výrobce, který vás kopíroval?

No samozřejmě! :o)

Jak se vůbec ve světě prosazují australští výrobci? Znám jen velmi málo výrobců od vás.

Je dobré, že ve světě není žádná averze vůči Australanům. Jedině snad právě Indové a Jihoafričané nás nemají moc v lásce, ale to je způsobeno tím, že od nás dostávají „na prdel" v kriketu. Ale jinak jsme v podobné pozici jako Kanada - obrovská země a strašně málo lidí (20 mil.). Kanada má dvacet devět miliónů obyvatel, takže s námi vlastně všichni celkem rádi spolupracují.

Na závěr nesmím zapomenout na můj oblíbený film Krokodýl Dundee… :-)

(Úsměv). Měl jsem plán, že s Paulem Hoganem, který bydlí kousek ode mne, uděláme reklamu na RODE mikrofony. Krokodýl Dundee přijde do studia, rozhlédne se, ve stojanu spatří nějaký mikrofon a zeptá se přítomného zvukaře: „Co je to?" On jen “suše” odpoví: „To je mikrofon." Dundee sáhá do vesty se slovy: „Tohle, že je mikrofon?" V zápětí vytáhne mikrofon RODE a řekne: „Tohle je mikrofon!!!" :o)