Modelová řada Streamer je vlajkovou lodí firmy Warwick (streamer = vlajka). Jde o elegantní a ergonomicky perfektní nástroje s širokým spektrem zvuků a vynikající dynamikou. Model LX 5 Broadneck není žádné ořezávátko – je to pořádný kus poctivého masivního dřeva a už na první pohled připomíná urostlého germánského válečníka. Je to model se zvláště širokým krkem (broad neck = široký krk) a velkými roztečemi strun, který poskytuje dostatek prostoru pro slap, tapping a další virtuózní techniky. Je to zkrátka nástroj pro basisty, kteří vědí co chtějí a dokáží se s ním poprat a dostat z něj maximum.
Vzhled a popis konstrukce
Hned po vybalení z futrálu mě zaujala masivnost tohoto dospělého nástroje. Nejen že krk (či spíše hmatník) je opravdu široký, ale i tělo je velikostně přizpůsobeno a je to pěkný kus javorové fošny, nádherně opracované a elegantně zaoblené. Nejde o žádné experimentální tvary, které by člověk u Warwicka čekal (Dolphin, Stryker), ale je to de facto zeštíhlený Jazz Bass. Krom toho je tělo vyklenuté, aby lépe přilnulo k basistově břichu. Abych se vrátil ke konstrukci. Tělo je slepeno ze dvou kusů tzv. book matched (tak jako když se otevře kniha) žíhaného javoru, jehož krása vyniká především v přírodní matné úpravě, kterou jsem měl ostatně na test k dispozici. Šroubovaný krk je slepen ze čtyř kusů ovangkolu a nese wenge hmatník se 24 pražci ze zvonového bronzu, tak jak je to dnes u Warwicku zvykem. Klasická je i hlava nástroje ve tvaru listu, s černou plastovou destičkou na lícové straně, perleťovým W a plastovými dvířky, která vedou k matici výztuhy krku. Standardem je i plastový, výškově nastavitelný nultý pražec, firemní samomazná ladící mechanika a dvoudílná kobylka, která umí nastavovat celkovou výšku všech strun, dále výšku jednotlivých strun, jejich rozteč a samozřejmě ladění oktáv. Druhý díl kobylky slouží jen pro snadné uchycení strun. Konstrukce a zpracování je tradičně nekompromisní. Použitá dřeva patří mezi tvrdá až velmi tvrdá, což se pozitivně podepisuje na mechanické stabilitě krku a vůbec celého nástroje, stejně jako na pevném přenosu vibrací – více v odstavci o zvuku. Na závěr této pasáže připojuji ještě “válečníkovy” míry. Číslo v závorce udává pro srovnání parametry Streamera LX s normální šířkou krku.
- Celková délka: 112 cm (112 cm)
- Váha: 4,1 kg (3,9 kg)
- Šířka krku na nultém pražci: 47 mm (45 mm)
- Šířka krku na 24. pražci: 82 mm (69 mm)
- Tloušťka krku na nultém pražci: 21 mm (21 mm)
- Tloušťka krku na 18. pražci: 25 mm (24,5 mm)
- Rozteč strun na kobylce (při základním nastavení): 20 mm (16,5 mm)
Snímače a elektronika
Širokokrký Streamer je standardně osazen dvojící aktivních snímačů MEC typu soapbar, jeden v pozici u krku, druhý u kobylky. Pod snadno odklopitelnou destičkou na zadní straně těla se tradičně skrývá aktivní elektronika stejnojmenné značky a 9V baterie. Čtyřmi potenciometry na přední straně lze ovládat celkovou hlasitost, mix snímačů, basy a výšky. Potenciometr hlasitosti je typu „push/pull", tzn. že povytažením se odpojí aktivní elektronika, stlačením se znovu zapne. Ovšem pozor, bez baterie basa nehraje ani v pasivním režimu. Přesto možnost přepínání aktiv/pasiv umocňuje zvukovou variabilitu nástroje.
Před zapojením
Moje obavy z příliš tučného krku, tak jak se zdál být na pohled, se rozplynuly hned, jak jsem vzal baskytaru do rukou. Je sice znatelně širší než u běžné pětistrunky, ale co se tloušťky týče, je v podstatě příjemně štíhlý. Teď, když se dívám do technických parametrů, je vlastně jen o 0,5 mm tlustší na 18. pražci, což není fyzicky vůbec poznat. Jelikož nepatřím zrovna mezi dlouhoprsťáky, měl jsem také obavu z šířky hmatníku. Po chvilce hry a zvykání si na nový nástroj se mi začal dostatek prostoru na hmatníku zamlouvat a když jsem pak vzal do ruky svoji pětistrunku s roztečemi 16,5 mm, cítil jsem se poněkud stísněně.
Hmatník Streamera je opravdu komfortní, snadno a pohodlně se na něj hraje a výborně se na něm orientuje. K tomu kromě zmíněné šířky přispívá také velký radius – hmatník je plošší. Široké rozteče strun oceníte především při slapu, celková XXL dimenze nástroje bude vyhovovat všem XXL basákům při jakékoli technice. Jediné, na co se široké rozteče moc nehodí je hra trsátkem. Jinak baskytara přišla skvěle seřízena, s nizoučkým dohmatem, aniž by struny výrazně drnčely o pražce. Decentní zadrnčení na začátku tónu se v silném zvuku naprosto ztratilo. Streamer hraje totiž už na sucho neuvěřitelně nahlas. Zvuk má pevný a vrnivý s dlouhým sustainem a masivnost nástroje se projevuje celkovou mohutností zvuku. Přišlo mi, že na sucho nemá moc cinkavých výšek. Ovšem …
Po zapojení
se začne projevovat elektronika, která zvuk projasní, takže se nad konkrétními vrčivými středy objeví cinkavé výšky, kterých je najednou až až, a to vše je postaveno na čistém basovém základě. Pomocí korekcí ekvalizéru lze zvuk dále dobarvovat a spolu s balancí snímačů nastavovat nepřeberné množství použitelných zvuků. Mě osobně uchvátil na prsty nebo slap zvuk s poměrem snímačů 30% krkového a 70% kobylkového a trochu přidanými basy. Naopak s trsátkem jsem navolil čistě krkový snímač, korekce narovno a to byl panečku rock’n’roll. Celkově Streamer hraje úžasně vyrovnaně ve všech polohách, B struna zní pevně, bez náznaku blátivosti. Vyšší středy a výšky neřinčí nepříjemně, tak jak je to obvyklé na levných baskytarách, ale příjemně vrní a cinkají a jsou organickou součástí hraného tónu. Odpověď baskytary při zahraném tónu je neobyčejně rychlá. Nejmarkantnější je to při hře prsty, kdy se na levnější basách po brnknutí dostaví jakási pauza vyplněná nekonkrétním zahuhňáním. Streamer reaguje okamžitě - přesně zahraným tónem. Ještě více dynamiky si lze užít po odpojení aktivní elektronky pomocí push/pull volume. Zvuk ztrácí na jemnosti a je tvrdý ostrý a nekompromisní.
Celkové hodnocení
Streamer LX Broadneck je XXL variací standardního Streamera LX. Široký krk je ve skutečnosti příjemně štíhlý a poskytuje dostatek prostoru a přehlednou orientaci na hmatníku. Díky širokým roztečím strun je to No. 1 na slap a dobrá volba pro XXL basisty. Konkrétní, jasný, mohutný a vyrovnaný, to jsou atributy vystihující zvuk Streamera. Díky tomu se výborně hodí i pro studiovou práci. Precizní zpracování je u této značky zavedeným standardem. Streamera jsem testoval na aparáty Ampeg SVT a Eden Traveler, ale posuzoval jsem i čistý linkový signál.
Na trh se dodává se strunami Warwick Black Label 45‘, v pouzdře RockBag Premium line Plus, spolu s kompletním příslušenstvím (manuál, klíče pro nastavení krku a kobylky, bezpečnostní zámky na popruh, přípravek k ošetřování přírodního dřeva, hadřík), které je vměstnáno do praktické tašky.