Pokud se hudební elektronické zařízení udrží bez podstatnějších změn a úprav ve výrobním programu firmy dvacet let, asi to o něčem svědčí. Kombo pro baskytaru SWR Redhead se vedle legendárních zesilovačů řady SM-400/600 asi opravdu stává další opěvovanou „klasikou" americké značky, která není, alespoň podle mého skromného mínění, u nás po právu doceněna…
SWR Redhead je kromě kvalit, o kterých by vás měly přesvědčit následující řádky, svým způsobem výjimečnou záležitostí. Ukažte mi například jiné kombo, které je vybaveno lampovým D.I.? Testovaný model můžeme tedy hned na úvod charakterizovat jako výkonné, mobilní a skvěle vybavené zařízení profesionální třídy, které je šité na míru studiové práci. Výkonem 400 W (4 Ohm) rozhodně neudělá ostudu v klubových prostorách a s přídavným boxem a výkonem 650 W si bez ostychu troufne i na rozměrnější pódia.
Hi-story
SWR můžeme považovat za akronym složený ze jména zakladatele firmy. Na základě rad a návrhů špičkosvých basistů z nahrávacích studií v Los Angeles vyvinul pan Steve W. Rabe (v roce 1984) vlastní typ basového zesilovače. Filosofii jeho snažení určily právě odpovědi profesionálních hráčů, kteří toužili po stejně čistém a hi-fi zvuku s kvalitním podáním celého frekvenčního spektra, jaký slyšeli při své práci ze studiových monitorů. První SWR zesilovač přišel na svět pod označením PB-200. Šlo tehdy o „hybridní" full-range amplifier a (jak už to tak v branži bývá) několik prvních kousků je „garážového" původu. PB-200, který nabízel lampový preamp, tranzistorovou strereo výkonovou sekci a D.I. výstup (namísto běžného využití D.I. boxu), byl také použit v lednu 1985 při legendárním nahrávání „charitativního singlu" We Are the World (M. Jackson, L. Richie). To byl v podstatě začátek „šeptandy" o SWR mezi muzikanty. Na PB-200 navazují později legendární modely SWR SM-400/600 (dodnes vyráběné pod názvy SM-500 a SM-900). Kombo Redhead se poprvé objevuje v roce 1987 a s výkonem 240 W nejenže naplní výše uvedené požadavky, ale navíc přináší do sortimentu kalifornské firmy kompaktní provedení „vše v jednom" –tj. zesilovač s reproduktory 2x10" a s výškovou hornou. V té době již firma SWR mohla využít zkušenosti s konstrukcí pro ni typických vícepásmových boxů, které o rok před tím s typickou americkou „skromností" nazvala „Goliath™". Výsledek (Redhead) tehdy předčil veškerá očekávání a dostavil se i úspěch komerční (zejména v USA). Téměř o deset let později (v roce 1996), kdy se nabídka SWR již značně rozrostla, kombo Redhead prošlo, řečeno automobilovým (či kosmetickým) žargonem, mírným faceliftem a s názvem Super Redhead a výkonem zvýšeným na 350 W vstoupilo do 21. století. Tehdejší změny spočívaly mimo jiné v instalaci ventilátoru pro účinnější chlazení, v inovaci obou panelů, v instalaci „mutovacího" tlačítka na XLR výstupu a v upraveném designu bassreflexové ozvučnice.
Integrated Bass System
Po dvaceti letech od svého vzniku byl „rudoch" podruhé výrazně omlazen a pod původním názvem „REDHEAD™" a s přívlastkem „Integrated Bass System" se nám dostává do rukou. Přiznejme, název skutečně vystihuje podstatu a poslání tohoto komba. Nový Redhead není totiž žádnou kosmetickou reinkarnací, ale zcela soudobým zařízením. (Poznámka autora: Název Integrated Bass System najdeme i u firmy Marshall, která řadu basových aparátů stejného názvu vyráběla v letech 1984-1993. Marshall IBS lze z dnešního pohledu považovat za Jimovu originální odpověď na úspěch řady SM, SMX firmy Trace Elliot). Na štítku přilepeném na krycí mřížce reproduktorů objevíme následující výčet specifikací: výkon 400 W/4 Ohm pro kombo, resp. až 650 W/2 Ohm s externím boxem 4 Ohm; 2x10" inovované reproduktory Eminence s výškovou hornou Foster; lampový přímý výstup studiové kvality s ovládáním na čelním panelu; klasický lampový SWR předzesilovač s funkcí AURAL ENHANCER™ (ta se mimochodem objevuje již na PB-200 a patří mezi ty prvky, které přispěly k úspěchu značky SWR); třípásmový aktivní ekvalizér s parametrickými laditelnými středy 200 až 800 Hz; funkce „Pull Turbo" pro ultrahluboké kmitočty a „Transparency" pro vysoké kmitočty; firemní kompresor; vypínač vnitřních 10" reproduktorů komba; stereo sluchátkový výstup pro cvičení i odposlech; „mutovací" tlačítko pro tiché ladění; paralelní efektová smyčka s ovládáním BLEND (poměru dry/wet signálu); 1 HU (44 mm) rackový prostor pod zesilovačem pro ladičku nebo efektovou jednotku; ochranná nerezová mřížka reproduktorů; odnímatelná vyztužená čelní deska; odnímatelná kolečka a pětiletá přenosná záruka na elektronické součásti… Z uvedených vlastností se sluší zdůraznit náhradu dřívějších 10" reproduktorů P.A.S. o výkonu 175 W zakázkovými (Custom Made) EMINENCE s hliníkovým košem a mohutnými feritovými magnety o průměru 133 mm. Výkon lze odhadnout nejméně na 200 W, přičemž reproduktory dosahují vysoké (charakteristické!) citlivosti i rychlé odezvy… V diskusích na webu lze dřívější poněkud poddimenzované reproduktory najít jako jednu z mála kritických připomínek uživatelů komb Redhead. Myslím, že se současnými budou spokojeni. I když se domnívám, že část problémů si někteří uživatelé způsobují sami tím, že místo pořízení pořádného externího boxu (4 x 10", 6 x 10" nebo 1 x 15") dostatečného výkonu nebohé interní reproduktory komba přetěžují. Dále zaujme „h-ifi" zesilovač třídy AB s frekvenčním přenosem 20 Hz až 40 kHz v pásmu +/- 3 dB. Při výkonu 650 W RMS/2 Ohm se udává zkreslení pouze do 0,1 % THD. Špičkový lampový D.I. výstup studiové kvality prokáže své kvality především při nahrávání ve studiu. Pětiletou záruku uvítá každý, tu nenabízí kdekdo.
Popis a uspořádání
Kombo dostalo název podle barvy čelního panelu. Na první pohled upoutá přehledné a logické uspořádání a intuitivní členění – vše najdete tam, kde čekáte. Po pořádku zleva doprava (i po tmě) nahmatáme tlačítko (respektive přepínač) MUTE pro tiché ladění nebo výměnu baskytary. Přepínač je v těsném svazku s dvojicí vstupů (jack 6,3 mm), které volíte s ohledem na to, má-li váš nástroj pasivní nebo aktivní elektroniku. Dále následuje řada příjemně „chodících" potenciometrů. První podáte ruku klasickému ovladači pro nastavení gainu, signálové špičky indikuje přidružená červená LED. Druhým v řadě je ovladač tradičního firemního obvodu s názvem AURAL ENHANCER. Tento prvek se objevuje na všech zesilovačích SWR již od roku 1984 a měl by zdůraznit důležité basové složky, a stejně tak vysokofrekvenční transienty signálu. Zároveň by měl potlačovat takové frekvence, které „ruší" složky signálu důležité pro transparentní sound a věrný přenos. Aural Enhancer vpodstatě pracuje jako pre-shape či korekce ekvalizační křivky, měnící svůj průběh v závislosti na tom, jak jeho ovladač nastavíte. Lze si jej představit i jako klasický „mid-scooped contour". Otáčením ovladače, který je doplňkem přítomného EQ, po směru hodinových ručiček postupně provádíme změnu úrovně basových, středových i výškových frekvencí. Zatímco „levé" pozice zdůrazňují spíše nízké a střední frekvence, směrem k poloze max se dostáváme spíše ke klasické „U" křivce. Výrobce upozorňuje na nastavení + 14 h hodin, které je mnoha hráči preferováno, a při kterém se na vás skutečně vyvalí mohutný basový low-end základ s průzračnými výškami, přesto však také s lehce zdůrazněnými nižšími středy, které zaručují prosazení nástroje v kapele. Osobně jsem pro mne nejvýraznějšího účinku dosáhl přibližně v polovině dráhy ovladače (tj. ve středové poloze 12 hodin). Třípásmové korekce zesilovače Redhead mají basy a výšky typu shelving a parametrické středy MID RANGE s možností zdvihu o +/- 15 dB v důležitém pásmu 200 až 800 Hz. Středová poloha voliče frekvence odpovídá číselně 500 Hz. V manuálu výrobce doporučuje zdvih nastavit na maximum nebo minimum (doporučuji utlumit -15 dB, zvýraznění do + hodnot prakticky nemá smysluplné využití) a postupným otáčením vybrat pásmo. Osvědčilo se mi mírně potlačit v pásmu cca 350 až 400 Hz kolem 9 hodin, ale kolega s pasivním Fender Precision American Standard Bass v rockové kytarové kapele si naopak toto pásmo lehce zdůraznil. Každému, co jeho jest. Nadstandardní možnost, jak „dobarvit" zvuk, představuje možnost povytáhnout knob BASS a zvýraznit tak basové frekvence kolem 30 Hz (PULL TURBO), což je výhodné především u pětistrunných baskytar se sníženým H (= 31 Hz). Podobnou funkci nabízí i ovladač TREBLE, který povytažením zvýrazní pásmo v oblasti nad 4 kHz namísto běžného centra shelving korekcí na 2 kHz (PULL TRANSPARENCY). Vpravo od EQ najdeme kompresor, opět s LED indikací. Poměr komprese není udán ani v manuálu, ani na panelu. Kompresor je v signálové cestě umístěn poněkud netradičně až za všemi korekčními obvody a těsně před výkonovým stupněm. Jako optimální nastavení se zdá poloha mezi 10 až 12 hodinami, kdy je komprese příjemně jemná, zkrátka „tak akorát".
Zajímavě je řešena celá vstupní část s předzesilovačem. Hned na začátek signálové cesty je umístěna první elektronka 12AX7, ze které jde signál do přímého vstupu pro nahrávání, odděleného transformátorem. Toto řešení bylo zvoleno pro zisk maximálního odstupu signál/šum. Druhá elektronka 12AX7 je umístěna mezi obvodem AURAL ENHANCER a třístupňovým ekvalizérem. Možná pouze třístupňový ekvalizér plus AE obvod by se mohl zdát proti tradičním 7- až 12pásmovým grafickým EQ (Hartke, Marshall, Peavey, Trace Elliot atd.) či vícenásobným parametrickým korekcím (Fender, Carvin, MESSA aj.) „poněkud nedostatečný". Korekce komba Redhead jako celek jsou však navrženy tak dobře, že s kvalitní baskytarou není třeba hledat žádné extrémní nastavení. Zažil jsem příjemné překvapení, když po nastavení (vlastně skoro všech) ovladačů do základní „středové polohy 12 hod" (Gain, AE, Bass, Mid Range, Treble a Comressor) jsem dostal přesvědčivý zvuk. Pro slap či lepší prosazení v kapele je ovšem vhodné mírně potlačit parametrickými středy pásmo cca 300 až 400 Hz, AURAL umístit mezi 13. až 14. hodinu a ještě trochu vyostřit Treble na 14 až 15 hodin. Při vhodně zvolené kombinaci snímačů pak výsledný zvuk může razancí a ostrostí připomínat práskání bičem…
Prozatím přeskočme sekci „TUBE DI CONTROL" (vrátíme se k ní za okamžik). Vpravo od ní najdeme stereo výstup na sluchátka a knob BLEND pro nastavení libovolného poměru původního čistého signálu (dry) z předzesilovače a upraveného (wet) z paralelní efektové smyčky umístěné na zadním panelu. Efektová smyčka je v signálové cestě umístěna za ekvalizací ještě před kompresorem, což znamená, že kompresi je podroben až výsledný smíchaný signál. Ne úplně běžný je vypínač interních 10" reproduktorů komba a horny. Pokud však potřebujeme hrát pouze do sluchátek anebo z nějakého důvodu preferujeme zvuk pouze z externího boxu, tuto možnost oceníme.
Výrobci dávám jedna podtrženou za technickou inovaci komba Redhead, zvláště za vynikající 10" reproduktory. Na zakázku vyrobené Eminence patří jak provedením, tak zvukovými vlastnostmi na špici! Zde se opravdu nešetřilo a na zvuku to je hodně znát. Vypínání interních reproduktorů v tomto ohledu vůbec nevidím jako účelné! :o)
Studiové zaměření vymezuje sekce TUBE DI CONTROL se třemi dvoupolohovými přepínači umístěnými pod sebou: LINE–DIRECT: Podle blokového schématu je v poloze DIRECT signál do symetrického nahrávacího XLR výstupu odvětven hned za elektronkou prvního stupně předzesilovače, zatímco přepnutím do LINE je signál na výstup veden až za kompresorem. Je tedy ovlivněn nastavením GAIN, AURAL ENHANCER, ekvalizéru, případnými efekty v efektové smyčce a kompresorem. Výstupní úroveň signálu do symetrického výstupu XLR se nastaví ovladačem PAD. Přepínač LIVE-MUTE v poloze MUTE vyřadí lampový D.I. výstup. Pokud jej použijeme v kombinaci s hlavním MUTE spínačem vedle vstupních jacků, můžeme hrát buď pouze přes reproduktorové výstupy (kombo, externí) nebo právě jen přes lampový D.I. výstup. Obvyklý přepínač GROUND–LIFT („odzemění") dovoluje za určitých nepříznivých situací eliminovat nežádoucí rušivý síťový brum.
Nakonec, vedle hlavního vypínače zdobí panel stylizované logo SWR ve tvaru kruhového vrchlíku, který plasticky vystupuje do prostoru.
Zadní panel obsahuje zdířku pro síťový panel podle IEC normy. „Moje evropská" verze 230 V/50 Hz neobsahuje přídavný (napájecí) modul pro umístění do racku. Vstupní elektrický příkon 1440 W při výstupním výkonu max. 650 W naznačuje účinnost pouze kolem 45 %, což by mohlo svědčit o větším podílu klasických elektronických součástek a konvenčních obvodů používaných v polovině 80. let minulého století. To sice na rozdíl od moderních zesilovačů třídy D, H apod. na bázi spínaných zdrojů (některé modely Ashdown, EDEN, Mark Bass aj.) způsobuje značnou váhu zesilovače potažmo komba (celé má děsivých 43 kg!!), ale zase zaručuje přeci jenom prověřenou spolehlivost a navíc, když už se něco s prominutím v zesilovači „vys--e", jde to ještě opravit. Zeptejte se opravářů elektroniky, co mohou dělat se zesilovačem se spínaným zdrojem…
Výstup pro interní reproduktory komba je proveden jedním jackem 6,3 mm - trvale připojeným kablíkem, zatímco externí bednu je možné zapojit buď jackem nebo modernějším Speakonem. Nejnižší dovolená impedance externího boxu je 4 Ohm, výrobce tedy připouští zátěž nejméně 2 Ohm, ale externí box doporučuje raději 8 Ohmový. Většina profesionálních zesilovačů tohoto druhu umožňuje pracovat se zátěží do 2 Ohm, tzn. uživatel může volit téměř libovolné kombinace boxů 4, 8 a 16 Ohm (v manuálu podrobně popsáno), aniž by se dostal pod kritickou hranici 2 Ohm. Vedle mřížky ventilátoru najdeme vstup pro ladičku, efektová smyčka se zdířkami SEND a RETURN je umístěna v signálové cestě mezi ekvalizérem a kompresorem (ovladač PAD na čelním panelu umožňuje mixovat efektovaný a čistý signál – velmi praktické). Podle výrobce toto uspořádání mimo jiné snižuje šum z efektové jednotky. Lampový D.I. výstup má na zadním panelu buď symetrický XLR konektor (se všemi vymoženostmi popsanými na čelním panelu) nebo nesymetrický linkový výstup jackem. Kombo na zadní desce umožňuje také atenuátorem regulovat úroveň vysokých kmitočtů do horny od zcela otevřeno („O" tj. minimální rezistence) až po „nekonečno" – zavřeno, žádný signál. Doporučuje se pozice „12" hodin, tj. útlum 4 dB, který pravděpodobně odpovídá rozdílu mezi charakteristickou citlivostí horny (obvykle kolem 105 dB/1 W, 1 m) a 10" reproduktorů komba (101 dB/1 W, 1 m podle manuálu pro předchozí verzi Redhead).
„Bedna" komba je pečlivě vyrobena ze 15mm sedmivrstvé překližky (bříza) a je důkladně vyztužena proti vibracím a rezonancím. I přes pozornost, kterou výrobce věnoval vyztužení, může při jistých extrémních nastaveních korekcí (zejména Bass Turbo) docházet k neočekávaných akustickým jevům, které by měly baskytaristu varovat, že s nastavením něco není úplně v pořádku. Povrch je pokryt dnes nejrozšířenější kobercovinou. Všechny spojnice hran chrání rozměrné plastové rohy. Kombo je vybaveno kvalitními odnímatelnými kolečky. Součástí příslušenství byl dále vícejazyčný manuál, utěrka (oboje umístěné v plastovém obalu) a síťový kabel. Kombo je kompletováno v USA, část dílů se vyrábí v Mexiku. (Jak se to krásně píše…)
Herní a zvukové vlastnosti
Značku SWR jsem zatím neměl možnost „očichat" jinak než z prezentace na webu nebo z firemních ukázek na evropských hudebních veletrzích. Víte ovšem sami, jak to při podobných akcích většinou vypadá. Vjemů, novinek a možností vyzkoušet letmo vše, co by vás zajímalo, je nad fyzické možnosti jednotlivce. Prostě klidu bývá pramálo a akustické podmínky jsou jen málokdy příznivé pro trochu „objektivní posouzení". (Výjimkou byl loňský veleletrh Muzika v Praze, kdy si klidu, prostoru a času na vyzkoušení novinek návštěvníci opravdu užívali). Nyní jsem měl legendární model Redhead ve „výroční verzi 2008", jak je prezentován na webu, na několik týdnu k dispozici. Hned při nakládání jsem pocítil na vlastní bedra váhu 43 kg, rozhodně nejde o „jednochlapovku". Vcelku kompaktní rozměry sice sugerují představu, že by to jeden zvládl, ale nedoporučuji, pokud nejste aktivním kulturistou nebo pravidelným návštěvníkem fitka.
Ochranná odnímatelná deska kryjící celou čelní stranu je nadmíru praktickou záležitostí, zaklapnete po stranách dvě západky a kombo je chráněno při veškeré manipulaci. Samozřejmě, že ovladače na čelním panelu jsou zapuštěny, takže nic nepřekáží. Ochrannou čelní desku lze položit na podlahu a vytvořit tak mírně šikmou podestu, na kterou postavíme kombo. Úhel náklonu komba sice není příliš velký, ale při dostatečné vzdálenosti usnadní poslech nasměrováním zvuku mimo horizontální osu. Rozhodně ale nečekejte náklon 30° jako u provedení „tiltback" komb se zkosenou zadní stěnou.
Prostor o výšce jedné rackové jednotky pod zesilovačem je primárně určen pro zabudování efektové jednotky nebo rackové ladičky, ale hodí se třeba pro uložení síťového nebo reproduktorového kabelu a podobných nezbytností.
Kombo Redhead patřilo vždy k aparaturám preferovaných při studiové práci, o čemž svědčí nejen jeho stálá přítomnost na nekompromisním trhu, ale i dobré reference z řad úspěšných muzikantů. Nový model Redhead navíc tyto kvality ještě obohacuje některými svými prvky. Jimi mám na mysli například nejednou uvedené řešení D.I. výstupu s ovladači umístěnými na předním panelu. Jen těžko můžeme vyloučit nějakou herní situaci, respektive najít takovou, ve které by SWRko selhalo. Ačkoliv současný „rudoch" je zase o něco výkonnější než jeho předchozí verze, neváhal jsem jej vyzkoušet také v klubu při menší session. Šlo v podstatě vlastně jen o takové lechtání, které nemělo zbourat akustické kytaristy a „obsluhu" bubínku. Popravdě, na podobnou akci by stačil výkon komba 30 až 50 W, vzít s sebou Redhead bylo „hodně okázalé" řešení. Přestože značku SWR moji spoluhráči neznali, okamžitě ocenili profesionální vzhled. Potěšilo, že při hraní (v podstatě jen na rovné korekce komba s Jazz Bassem) byli ze zvuku doslova nadšeni. Mě Redhead dokázal, že i při nižších hlasitostech dokáže hrát dostatečně citlivě a dynamicky. Jeho zvuk byl velmi konkrétní a pevný.
Ovšem teprve ta pravá jízda začala, až když přišel na řadu bigbeat. Dvě hlučné kytary i rasantní drummer prověřily kombo zase jinak. Po většinu testování hrálo jen kombo samotné, později však také s připojeným externím boxem 1x15" (pro porovnání byl použit i jiný zesilovač se stejným boxem).
Po čase hraní na aparáty SWR bezpochyby přijdete na to, že jejich zvuk je velmi svébytný a charakteristický (což je ostatně případ i některých jiných zvučných značek). S tím souvisí i fakt, že jeho projev nemusí vyhovovat úplně každému a záleží na vašich prioritách a představách. Ve výkonově náročnější muzice mi daly za pravdu „nové" reproduktory, které ustály i důraznější attack do strun mých baskytar. Musím také dodat, že si skvěle rozumí se slapovou hrou. Na „vině" jsou jak ostřejší a nekompromisní attack, tak pěkně jiskřivé výšky. Při vyšších hlasitostech a vyšším nastavení Gainu zůstává zvuk ocelově pevný. Lampa v předzesilovači se překvapivě neprojeví očekávaným „hřejivým" soundem, ale specifickým (možná snad i více tranzistorovým) témbrem.
Ve spojení s výkonnými a „rychlými" 10" reproduktory je Redhead ideální pro muziku s pádnou a groove rytmikou! Výborně se hodí i pro tvrdší muziku. (Nejen v případě větších nátěrů doporučuji odzkoušet připojení 15" boxu o výkonu 300 W. Odměnu „slíznete" v podobě přidané hloubky a objemu.)
Zvuk komba SWR Redhead je poměrně specifický, každopádně v něm spatřuji velmi kvalitní nástroj. Nemusí se líbit každému a do všech žánrů a stylů možná nepasuje. Basáci s jasnou představou o zvuku v něm mohou objevit takřka ideální řešení. Myslím, že díky D.I. řešení vás s ním jistě nevyhodí z žádného studia a pokud patříte k home-recordingovým amaterům, není co řešit. Poněkud „nadstandardní" pro mnohé zájemce asi bude cena, která i přes silnou korunu vůči dolaru není zrovna lidová, jenže za kvalitu a profesionální úroveň se platí. Případní méně solventní zájemci, kteří by se cítili značkou SWR osloveni, ale nemusí smutnit. SWR nabízí řadu dalších modelů různých velikostí i výkonů. Zajímavými mohou být cenově dostupné zesilovače WorkingPro 400 a 700 i komba této řady nebo řady „LA". Nakonec, management firmy Fender asi věděl, co dělá, když SWR před časem vzal pod svá křídla…
(Při „testu" byly používány výhradně čtyřstrunné baskytary typu Fender Precision, Jazz Bass a kopie Music Man.)