Základní charakteristika
Steinberg Cubase je komplexní produkční prostředí, umožňující profesionální zpracování audia a MIDI na obou platformách Mac a PC. Audio engine, s podporou 192 kHz, zpracovávající výpočty ve 32bitech s pohyblivou čárkou, nabízí neomezený počet audio/MIDI/instrument stop, otevřené routování signálu, podporu hardwaru, pokročilou synchronizaci a automatizaci, editaci MIDI eventů a rozsáhlé možnosti zpracovávání audia. Nechybí ani podpora 5.1 surroundu, práce s videem a notační editace. V současné době Steinberg nabízí Cubase7 ve dvou provedeních (viz. tabulka). Projekty vytvořené v různých verzích Cubase jsou mezi sebou kompatibilní. Nechybí podpora pro 32bitové a 64bitové systémy. Nová verze Cubase 7 nabízí uživatelům také rozšířenou podporu pomocí Steinberg hubu, i spolupráci s muzikanty na dálku, prostřednictvím technologie Steinberg VST Connect SE.
Instalujeme online
Cubase 7 je první verzí, jejíž instalace se neobejde bez internetového připojení. Po vložení instalačního DVD, které obdržíte spolu s dalšími DVD obsahujícími demo verze Steinberg produktů, se instalační program spojí se serverem Steinbergu a stáhne si nejnovější updatový balíček, jenž je momentálně k dispozici. Následně proběhne instalace všech programových součástí Cubase7. Kromě Cubase7 se instalují i virtuální instrumenty Retrologue, Padshop, Groove Agent ONE, knihovna pro reverb Reverence, romplayer HalionSonic SE, knihovna s MIDI smyčkami a ovladač pro Eucon Adapter. Pokud upgradujete z verze 6.5, možná vám neuniklo, že VST instrumenty Padshop a Retrologue, za které jste museli platit u předchozího upgradu, jsou nyní vlastně dostupné všem. Je to tak, a jen pro připomenutí, stalo se to poprvé, kdy si nechal Steinberg za půlkulatou verzi platit, přičemž právě tyto dva nové instrumenty patřily k hlavním argumentům pro zpoplatnění 6.5 verze. Neuběhl ani rok a Padshop s Retrologue jsou zaintegrovány do nové verze Cubase. Ti z vás, kteří upgradují z nižších verzí, můžou být spokojen. Na druhou stranu se nedivím uživatelům, jež upgradují z verze 6.5, že se mohou cítit podvedeni. Ale vraťme se zpět k instalaci. Po jejím dokončení je Cubase 7 nainstalován do nového adresáře, stejně tak i Cubase adresář, jenž se ukládá do profilu uživatele. Novou verzi Cubase tak můžete používat zcela nezávisle, bez obav, že by vám instalace nějak ovlivnila předchozí verzi. Před prvním spuštěním je třeba Cubase 7 zaktivovat pomocí aktivačního klíče, jenž je součástí krabicové verze. To uděláte pomocí aplikace eLicencer Control Center.
První start
Po kliknutí na ikonu Cubase7 vás přivítá uvítací okno Cubase, které je tentokrát provedeno v tmavých odstínech. Ostřílení veteráni si ihned vybaví okno Cubase VST 5.0, jemuž je nápadně podobné. Další novinkou, kterou jistě nepřehlédnete, je nový Steinberg hub, jenž slouží jako rozcestník, jakým směrem se bude vaše práce dále ubírat. Pravá část hubu nabízí stejnou nabídku, jako u předchozích verzí, k dispozici jsou předpřipravené šablony projektů a seznam posledních otevřených projektů. Levá část je nová a nabízí uživateli informaci o posledních novinkách Steinbergu, informace o updatech, a také i přístup k výukovým tutoriálům s odkazy na Youtube. Pokud s Cubase začínáte, bude pro vás Steinberg hub vítaným pomocníkem, ovšem pokud jste profesionál, budou vás reklamní sdělení a PR články Steinbergu spíše obtěžovat. Zobrazování Hubu lze vypnout, nebude se vám však zobrazovat ani nabídka s posledně otevřenými projekty. Takže jak z toho ven? Sám bych ocenil nabídku z předchozí verze a schovával bych jen levou část, vyžadující internetové připojení. Tak či onak, první start nového projektu proběhl bez jediných potíží. I když hlavní okno vypadá téměř shodně, několika rozdílů si hned všimnete. Než se na ně podíváme, pojďme si přiblížit, co je třeba udělat, pokud upgradujete z nižších verzí. Jak už bylo uvedeno, Cubase7 se instaluje do nového adresáře, takže pokud chcete přenést nastavení z předchozí verze do verze nové, nevyhnete se kopírování XML souborů z adresáře Cubase pod uživatelským profilem ve Windows, a to bude vyžadovat promyšlený postup. Mrzí mě, že Steinberg stále nevytvořil uživatelsky přístupnou volbu, která by se uživatele zeptala, která nastavení chce převést z předchozí verze Cubase do verze nové. Abychom si rozuměli, jedná se o soubory klávesových zkratek, nastavení MIDI a audio portů, knihovny, informaci o pluginech, externích instrumentech atd. Ty lze sice překopírovat ze starého adresáře do nového, ale zase nemůžete mít jistotu, že soubory budou naprosto kompatibilní s novou verzí. Překopírování klávesových zkratek, portů a knihovny zafungovalo dobře, zbytek jsem raději nastavoval ručně. Menu Preference bylo opět předělané, a tak nad ním strávíte dost času, než si uzpůsobíte Cubase k obrazu svému.
Přepracované grafické rozhraní konečně k lepšímu
Možná si vzpomenete, že předchozí šestá verze Cubase přinesla kompletně přepracovaný grafický engine a musím říct, že to byla změna výrazně k lepšímu. Co nového nám ještě tedy Cubase 7 může nabídnout? Než se dostaneme k hlavnímu „trháku“ tohoto updatu, k mixu s koncepcí pro ovládání z dotykového displaye, přibližme si několik příjemných vylepšení, která také jistě oceníte. Ty přicházejí až s novým updatem 7.01 a především je ocení ti z vás, kteří preferují tmavé pozadí v Project okně a v editorech, což je i můj případ, protože pohled na bílou plochu 30“ displaye dost unavuje oči. Na co se tedy můžete těšit? V prvé řadě na výborně vymyšlené barevné schéma mřížky. Nyní nastavíte barevný odstín hlavní mřížky, ostatní svislé čáry indikující čtvrťové doby a šestnáctiny se vybarví v rozumně odstínovaných škálách. Pokud jsem v „Šestce“ použil na takty černou, na doby a šestnáctiny jsem musel použít světle šedou, což dost rušilo. Nyní jsou i přímky tmavě šedé, orientace v projektu se stává mnohem snazší, což potěší při stříhání a kopírování jednotlivých partů. Další novinkou je to, že můžete konečně u tmavého pozadí nastavit tmavší barvu černých kláves, což předtím nešlo. A co víc, barevné prostředí Key editoru a nebo Drum editoru můžete nastavit zcela nezávisle. Další příjemnou změnou je propracovanější nastavování barevné palety ukazatelů vybuzení signálu, kdy se vám zobrazují hodnoty i v dB. Lze vytvářet jak barevné přechody, tak i skokové barevné nastavení. Jednoduše jsem si nastavil, aby mi měřáky ukazovaly oranžovou při dosažení úrovně -4 dB. Opticky si tak držím rezervu celého mixu a nechávám si volné dB na stopu, která by potřebovala obzvlášť vytáhnout.
Nová mixing konzole,
uspokojí však všechny?
A nyní se dostáváme k hlavní novince nového updatu Cubase. Přepracovaný mix je zásadní změnou, která rozvířila poklidné hladiny uživatelů. Jedni ji milují, druzí zatracují. Ať je to jak chce, koncepce nového mixu zásadně zasahuje do navyklého pracovního postupu a bude si třeba na ni zvyknout. Nový mix je kompletně přeprogramovaný a přepracovaný, přizpůsobený pro jakoukoliv velikost displaye. To je dáno tím, že veškeré části v mixu jsou dynamicky scalovatelné, takže si je lze nastavit podle svého. Mix se skládá ze čtyř sekcí. Hlavní sekci tvoří fadery s tlačítky solo, mute, listen, record, edit, automatizačními tlačítky Read a Write a posuvníkem pro nastavování panoramy. Nad fadery najdete sekci Channel Racks, pro přístup k práci se sendy, inserty, ekvalizérem a novým Channel Stripem. Ještě je třeba zmínit sekci Routing, pro routování kanálu do jiného výstupu, a sekci PRE, ta kromě nastavování posunutí fáze a gainu stopy nabízí možnost aktivace LP a HP filtru, pro rychlé ořezání horních nebo dolních frekvencí, což mi přijde dost užitečné. Jednotlivé části channel racku jsou výsuvné, takže pokud bu-dete chtít vidět všechna nastavení, mix ve fullscreenu vám bude tak tak stačit. Pokud ne, nevyhnete se neustálému rozbalování sekcí a nebo scrolování rozbalených sekcí v channel racku, a to zdržuje. Ač lze nastavit velikost jednotlivých kanálů na velikost předchozí Cubase 6, natolik se vám zmenší písmo ukazatelů vybuzení, že ho máte problém přečíst, navíc je v tmavě šedé barvě, takže je špatně čitelné.
Změna šířky kanálů má bohužel i vliv na popisky insert/send efektů. Ty jsou potom tak úzké, že se zobrazí pouze několik znaků z názvu efektu a není jednoduché se rychle zorientovat. Používáte-li například pluginy od UAD, zobrazí se vám z názvu pluginu kromě UAD jen dvě písmena, a to je dost málo. Sloty pluginů mají tři funkce. Poklepáním na ně se otevře vybraný plugin, levá část slotu umožňuje efekt vypnout, pravá zajišťuje přístup do výběrového okna pluginů. Když jsou sloty úzké, není jednoduché trefit se myší na požadovanou funkci. Stejným neduhem trpí i sendy, jež zobrazují hloubku efektu přímo v názvu. Ještě že lze hodnoty měnit i kolečkem myši. V sekci Channel Racks lze zobrazit i Meter Bridge s dalšími ukazateli vybuzení a Mix Overview, kdy se vám na obrazovce v mini náhledu zobrazuje indikace vybuzení na všech kanálech. Poklepáním na náhled kanálu, který není na aktuální obrazovce, se pozice v mixu přepne na požadovaný kanál, což je dobře vymyšlené.
Další návykovou věcí je stromová struktura
kanálů mixu, kterou najdete v jeho levé části. Poklepáním na kroužky před názvy kanálů můžete kanál zobrazit a nebo skrýt. Lze skrývat i celé složky, pokud v nich máte stopy přesunuté. Funkce Zones pak umožňuje uzamknout pozici vybraných stop v levé nebo pravé části mixu. Můžete si tak zamknout například hlavní výstup k pravé části mixu a při scrolování mixem bude kanál stále viditelný. Pokud hledáte konkrétní kanál, můžete použít vyhledávací funkci (tlačítko s lupou), která vyhledá požadovaný kanál. Škoda jen, že toto vyhledávání nefunguje i v okně Visibility, kdy při více stopách projektu musíte stopu, kterou budete chtít skrýt, hledat vizuálně. Další možností je skrývání kanálů podle typu (audio, MIDI, rewire atd.), skrývání vybraných stop, skrývání prázdných stop a podobně. Pro lepší orientaci můžete použít i obrázky reprezentující typy nástrojů. Celkově dává koncepce nového mixu jasně čitelnou logiku a je velkým krokem dopředu, třebaže bohužel na úkor přehlednosti. Na 30” display jsem při stejné velikosti mixu ztratil 40% informací. Jak je to možné? Je to dané velikostí faderů, jež jsou zbytečně veliké, jejich zmenšením se bohužel zmenšuje písmo názvu kanálů a velikosti písma vybuzení, nastavování gainů stop a routingu jsou umístěné v nových sekcích, které je třeba rozklikávat. Navíc šířka kanálů musí být větší, abyste se zorientovali v názvech insert a send efektů. Pokud jste profesionál, pracující běžně s 80 stopami, kdy chcete mít co nejvíce informací přímo před sebou, bude pro vás nový mix noční můrou. Chápu přizpůsobení velikosti pro dotykové obrazovky, ale tento krok už zasahuje do ergonomie studia a ne každý si může dovolit obklopit se dotykovými obrazovkami a Cubase používat jak ve Startreku. Ano, i v takto „startrekovsky“ laděném duchu se k nové koncepci mixu vyjadřují touchmánií nepostižení uživatelé na fóru Steinbergu.
Vítané rozšíření Channel Stripu
Další novinkou Cubase 7 je nový Channel Strip, který rozšiřuje možnosti úpravy zvuku pro každou stopu v mixu. Ke každé šavli je nyní k dispozici 5 modulů s efekty Envelope Shaper, Compressor, Limiter, Gate, a Tape/Tube Saturation. Tyto dynamické procesory dokáží zásadně ovlivnit výsledný zvuk stopy a musím říct, posouvají ho hodně dopředu. Efekty Channel Stripu jsou jednoduché, nabízejí jen základní parametry, které lze modifikovat, ale jsou funkční a znějí dobře. Pokud si nejste jisti s nastavením, můžete použít presety z kolekce 150 presetů, na nichž se podílel např. Allen Morgan a další. Velkým plusem je, že efekty mají zabudovaný SideChain, a tak lze jejich parametry řídit pomocí jiného zdroje, třeba kopákem z jiné audio stopy. Pořadí efektů v Channel Stripu lze měnit jejich přetažením. Channel Strip je dostupný přímo z mixu, kdy mix konzole vypadá jako skutečný hardwarový mix s přidanými funkcemi, a nebo se k němu dostanete přes tlačítko Edit Channel Settings, které vyvolá okno pro nastavení veškerých parametrů příslušného kanálu. To bylo také přepracováno a je navrženo tak, že může být stěžejním ovládacím centrem ke všem funkcím vybrané stopy. Nabízí se tím možnost zobrazit ho na druhém display a vybírat si v něm, kterou stopu budete editovat. Nyní lze v Channel Stripu definovat i routování vstupů a výstupů, měnit název a barvu stopy. Příjemnou možností je i naloadování nového Send efektu bez nutnosti opustit Channel Strip. Moc pěkné. Novinkou je i přepracovaný ekvalizér, jenž zároveň slouží i jako spektrální analyzér se zobrazováním frekvenční charakteristiky přehrávaného zvuku kanálu. Nejste tak nuceni nastavovat zvuk jen podle sluchu. Editace ekvalizéru je nyní ještě přehlednější, změnou bodu v ekvalizačním okně se zobrazuje hodnota jak v Hz tak i v dB.
Staňte se mistry harmonie
Znáte to, možná nepatříte k jazzovým virtuózům, kteří vám na vybrané téma vysypou 15 různých akordů, při kterých byste si zlámali prsty, a nebo byste se ztratili v podivných značkách a zlomcích, jež vám nic neříkají. Avšak těch pár základních harmonických postupů, jímž jste se kdysi naučili, by chtělo obměnit – ale jak? K tomu vám dopomůže nový přístup k používání stopy akordů, doplněný o inteli-gentního asistenta pro vytváření harmonií. Je to jednoduché. Vytvoříte si Chord stopu, kterou naroutujete na nástrojovou (MIDI) stopu. Pomocí nástroje Pencil vytvoříte několik partů, prozatím označených velkým X. Když na ně poklepete, zobrazí se nabídka pro sestavení akordů. Vybíráte si tóninu, typ akordu, jeho komplexnost a basový tón, a to pomocí myši výběrem z jednotlivých sloupců editoru akordů a nebo pomocí MIDI klaviatury. Když máte akord nadefinovaný a nevíte, jak v harmonii pokračovat, použijete volbu Chord Assistant, která navrhne (podle pravidel pro tvorbu harmonii) další možnosti. Počet variací závisí na posuvníku Complexity a výběru módu, jenž určuje, zdali se chcete pohybovat ve stejném typu akordu, či použít kadenci. Chord Assistant dokáže i doplnit akord mezi dvěma akordy. Následně lze pracovat s akordickými značkami, jako by to byly MIDI party, a tak je lze různě kopírovat a kvantizovat. Pokud chcete přece jen zobrazit akordy jako MIDI eventy, stačí je myší přesunout na MIDI stopu a eventy se zobrazí jako MIDI party. Systém generování harmonií je opravdu komplexní, takže k dalším variacím vám pomůže i nastavení inspektora Chord stopy, kdy lze volit i mezi druhem nástroje a hudebním stylem. Další zajímavostí je, že lze použít akordy vytvořené pomocí Chord asistenta v MIDI insert pluginu Chorder. Stačí je jen přenést do okna pluginu, akordy se chromaticky namapují na jednotlivé klávesy. Chord Track spolu s Chord Asistentem jsou velkým přínosem ve skládání. Svou složitostí a variabilitou mě příjemně překvapily a myslím si, že jsou jedním z hlavních přínosů nové Cubase 7.
Novinky pro zlepšení Workflow
Kromě výše uvedených hlavních novinek Cubase 7 přichází Steinberg i s několika dalšími vylepšeními, jež stojí za zmínku. Patří mezi ně možnost porovnávání nastavení pluginů s přepínáním mezi nastaveními A/B. Funkce vyhledávání napříč celým Cubasem 7 je nyní dostupná jak z mixu, Channel Stripu, tak i z hlavního Project okna. Lze ji využít i pro vyhledávání pluginů, což urychluje práci. Nastavení kanálu lze přenést pomocí funkce drag-and-drop. Mix umožňuje rychle sloučit kanály, či některé jejich parametry a pracovat s nimi společně. Novinkou je také přepracovaný Control Room, pro nastavení až čtyř různých mixů pro muzikanty, talkbacku, sluchátkových výstupů a výstupního rozložení zvuku do mona, sterea nebo surroundu. Součástí Control Roomu je i měřák, který (kromě celkového vybuzení se zobrazováním špiček) zobrazuje i průměrnou celkovou hlasitost Loudness v RMS. Quick Control nyní nabízí funkci Learn, po jejíž aktivaci se výběrem ovládacího prvku v pluginu namapuje do jednoho z osmi slotů Quick Controlu. To je však možné pouze pro Steinberg pluginy. Další novinkou pro řízení parametrů pluginů je nový Remote Control Editor, ke kterému se dostanete z menu, vyvolaném pravým tlačítkem myš, kdekoliv v okně pluginu. Remote Control Editor zobrazí automaticky namapované parametry pluginu v jednotlivých buňkách, tzv. Cells. Nyní můžete mapování změnit, přeprogramovat a přenastavit podle vlastních potřeb. Remote Control Editor bohužel podporuje pouze drahé systémy Yamaha Nuage, System 5-MC, WK-Audio ID a Avid Artist Series. Dalším zlepšením je možnost práce s více stopami při změně ladění pomocí VariAudia. Nyní tak můžete editovat více nástrojů v jednom okně, takže máte vizuální přehled o výšce ladění pro více nástrojů najednou. Další inovací v oblastí ladění je technologie Hermode Tuning, která lépe pracuje s terciovými a kvintovými intervaly u nástrojů, jež nemají konstantní ladění, jako jsou např. žesťové nástroje. Pokud vám nebude stačit integrovaný ekvalizér Cubase, můžete použít plnou verzi kvalitního ekvalizéru Voxengo’s CurveEQ.
Spolupracujte na dálku
Už v minulém upgradu Cubase 6.5 jste mohli postřehnout, že Steinberg reaguje na potřeby uživatelů, kteří spolupracují s muzikanty na dálku. Podpora FLAC formátu, uploadování na Dropbox byly prvními vlaštovkami. Nyní Steinberg v Cubase 7 nabízí řešení VST Connect SE, jenž umožňuje muzikantům se pomocí internetu spojit s uživateli Cubase 7 a spolupracovat s nimi na dálku. V reálném čase lze tak použít komunikaci pomocí talkbacku, chatu, ale i video obrazu s nahráváním audio streamu. Pro toto řešení není nutné, aby obě strany vlastnily Cubase 7. Pro muzikanty je ke stažení volně šiřitelná stand-alone aplikace VST Connectu SE. Zatím jsem neměl, s kým bych tuto aplikaci vyzkoušel, myslím si však, že v dnešní době, v době internetu, který stírá hranice a redefinuje pojetí prostorové vzdálenosti, má tento druh spolupráce budoucnost a určitě jej někteří z vás ocení.
Rozšiřující zvuky
I tentokrát Steinberg nabídl několik zvukových expanzí. Pro Groove Agent One je k dispozici 30 nových bicích sad spolu se 150 MIDI paterny. Tisíce nových MIDI smyček bylo převzato ze Sequelu, po jejich výběru se automaticky nahraje požadovaný instrument Halionu Sonic SE. Byly použity smyčky z velkého repertoáru jak z oblasti filmové hudby, tak i moderních tanečních směrů.
Zaplať, testere a my tě naučíme jak reportovat
A teď je na čase otevřít Pandořinu skřínku. Dostaneme se tak k tématu, které nebude pro všechny úplně příjemné. Pro nezasvěcené: Odkryji tu část příběhu, o které se jinde moc nedočtete. Jak už asi víte, přístup firem ke svým zákazníkům se dost liší a v každé recenzi se o něm nezapomenu zmínit. Kam však kráčíš ty, Steinbergu? Dnes, po 25 dnech uvedení nové verze Cubase, se potýkám s celou řadou chyb, bugů, pádů aplikace, problémů s MIDI a chtě nechtě jsem se tak stal testerem a ještě jsem za to zaplatil! Stejně jako já se cítí celá řada uživatelů Cubase, o čemž hovoří i příspěvky na fóru Steinbergu. Stačí jen sledovat dále uvedený timeline: Nová verze Cubase 7 byla spuštěna 5. prosince, a to pouze pro majitele Cubase 6.5, kteří měli nárok na speciální crossfade. Pro ostatní krabicový update a plná verze byla přístupná po 10. 12., to znamená 14 dní před Vánoci. Devět dní si Steinberg nechal na to, aby vypustil neoficiální update 7.01, který obsahoval přes 40 oprav! Nyní 30. prosince, thread „Collected Issues“, zabývající se hromaděním chyb a bugů, obsahuje přes 258 témat s 3000 příspěvky. Steinberg však dostatečně nereaguje – a proč také? Jsou přece Vánoce! Pokud chcete chyby opravit, reportujte je podle jasně nastavených pravidel. A to je to, co se mi nelíbí. Mrzí mě, že novým updatem jsem ztratil ke Cubase důvěru, protože zatím chování nového updatu je dost nepředvídatelné. Na mé problémy nikdo nereaguje a na fóru Steinbergu se ztrácí příspěvky, které otevřeně hovoří o neodladění nové verze, tak aby fungovala bez chyb. Nedovedu si představit její nasazení do studií, které ji potřebují ke každodenní práci. Další věc, kterou bych Steinbergu vytkl, je neustálé předělávání funkčních součástí. Tři updaty Steinbergu trvá, než je opraví, pak přijde velký upgrade a odladěná funkcionalita zase chybí. Zajímalo by mě, jakým způsobem funguje Projektový management firmy. Změny, kdy Steinberg zasahuje do funkčních vlastností, jsou příliš časté a nepředvída- telné. Nikdy si nemůžete být jisti, že vám po několika letech používání Cubase Steinberg neodebere funkci, která je pro vás rozhodující. Častokrát se ptám, zdali jsou v týmu programátorů skuteční producenti, používající Cubase. Celá řada novinek není programátorsky odladěna tak, aby uživateli nabídla dostatečný komfort bez zbytečných úkonů navíc. Steinbergu, kdy si na to dáš pozor?
Jak zní nový Cubase7?
Nyní zareaguji na otázku, která zajímá každého, kdo přemýšlí o upgrade. Hraje Cubase 7 lépe, než předchozí verze? Ač jsem se dočetl o tom, že Steinberg nic neměnil na zvukovém enginu, musím říct, že nová Cubase7 hraje opravdu líp, rozdíl je na první poslech slyšet. Nevěřím, že by se na zvuku podílelo kompletní přepracování podpory ASIO pomocí ASIO Guardu, který hlídá systém před dropouty vznikajícími přetížením procesoru. Zvuk spíše ovlivňuje nová mixing console. Navíc moduly z Channel Stripu udělají se zvukem také své. Okamžitá MIDI odezva se na zvuku rovněž pozitivně odráží, takže právě zvuk nové Cubase je to, co mě přimělo u nové verze zůstat.
Zkušenosti po měsíčním testování
Nakonec jsem si na nový Cubase7 zvykl. Stále mám však výhrady k novému vzhledu mixu. Podařilo se mi vždy zredukovat počet kanálů a uspořádat si je tak, abych je měl pokud možno na jedné obrazovce, a i když se na ní nevejdou, používám funkci Channel Overview. Přesto mi koncepce rozbalování jednotlivých skupin v Channel racku nepřirostla k srdci, zbytečně zabírá moc místa, navíc jsou názvy insertů opravdu špatně čitelné. Množství send efektů lze upravovat pouze kolečkem myši, protože na ovládání pomocí kurzorové šipky myši už není prostor. Hodně používám okno Channel Stripu a vše edituji v něm. Líbí se mi, že pomocí šipek vlevo a vpravo se můžu posouvat v kanálech, které jsem editoval předtím. Na výběr pluginů pomocí vyhledávacího okna jsem si také zvykl. Baví mě lepší zvuk a blahořečím nulové latenci MIDI. Konečně klávesy mají okamžitou odezvu, což oceňuji při rychlých klavírních partech, ale i při hře basové linky s úderným atackem. Vylepšené barevné nastavení mi hodně pomohlo k lepší orientaci v projektu. Ikony k mixu a stop nepoužívám. Projekty mezi verzemi jsou plně kompatibilní. Není problém projekt z verze 7 otevřít v Cubase6 a dále na něm pracovat. Občas mi Cubase nejde zavřít, mám problém s MIDI komunikací s Access Virus B, kdy se MIDI komunikace vazbí. Předpokládám problém v přeprogramování MIDI. Doufám však, že bude opravena.
Závěr
Co říci více? Tentokrát se Steinberg vydal cestou, jak zlepšit pracovní proces při skládání a poskytl k tomu hned několik zajímavých nástrojů. Spornou otázkou však stále zůstává nová koncepce dotykového mixu, která určitě nebude vyhovovat všem. Další nevýhodou je to, že majitelé Cubase jsou rukojmími Steinbergu a nikdy si nemůžou být jistí, jakým směrem se nový upgrade bude posouvat. Nevynechá Steinberg kvalitní funkce, na které jste byli zvyklí? To vám bohužel nemůže Steinberg zaručit. Avšak i vzhledem k výše uvedenému nový Cubase 7 nabízí celou řadu zlepšení a k tomu lepší zvuk. Bohužel se však jedná o update, který je, alespoň podle mého názoru, zatím nejhůře odladěný. Pokud jste majitelé předchozích verzí (Cubase 6, Cubase 6.5) a Cubase používáte ke každodenní práci, ještě chvíli bych s upgradem počkal. Nováčci však čekat nemusejí. Steinberg Hub jim pomůže se Cubase rychle naučit. Instruktážní videa, ač jsou jen v anglickém jazyce, jsou dobře nakoncipovaná a názorná a budou se hodit.