Simon&Patrick Showcase CW Flame Maple

Elektroakustická kytara
Distributor: 
Cena: 
40 900,00 Kč

Troufám si napsat, že podobně je to i s nástrojem, který pochází z dílen kanadské společnosti Simon&Patrick a mnohdy se skrývá pod (pro někoho možná tajemnou) šifrou Showcase CW Flame Maple AER w. DLX Trick…" Jejím rozluštěním je elektroakustická celomasivní kytara typu dreadnought, v provedení cutaway (CW), s žíhaným javorem v zádech a bocích (Flame Maple), vybavena elektronikou AK 15 Plus firmy Audio Electronic Research (AER) a ochranou v podobě „luxusního" (DLX/Deluxe) firemního pouzdra - Trick.

Tento nástroj patří do rodiny „Mistra Godina", která zaopatřuje kromě značky Simon&Patrick ještě mateřskou elektrickou linii Godin a (elektro)akustiky Seagull, Norman, Art&Lutherie a LaPatrie. Řada Showcase představuje obrazně, v překladu i dle tvrzení samotného výrobce to nejlepší, co kanadští Simon&Patrick nabízí…

Popis

Cena v záhlaví testu nezahrnuje logicky pouze samotný nástroj, ale rovněž Deluxe Trick pouzdro, vyrobené z expandovaného polypropylénu (EPP; jde o velmi lehký materiál, ze kterého se vyrábí například palubové desky aut nebo ochranné přilby; „co ochrání vaši hlavu, ochrání i váš nástroj"). Kromě eliminace mechanického poškození výrobce garantuje tímto „kejsem" i zabezpečení nástroje před nepříznivými vlivy teplotních výkyvů a vlhkosti. Od běžného provedení se Deluxe typ liší khaki látkovým potahem, vybaveným kapsou a popruhy pro nošení na zádech. Pouzdro je uvnitř vybaveno uzavíratelnou přihrádkou (kapo, slide, placka), na frekventovaných místech je nástroj chráněn látkou s vysokým vlasem. Uzavření řeší klasický zip, jištěný u držadla páskem na zip suchý. Nespornou výhodou pouzdra je jeho funkčnost a zejména nízká váha. Výrobcem tolik vychvalovaným designem jsem ze svého pohledu zas až tak nadšený nebyl, ale při stěhování kompletního kapelního vybavení jsem ocenil snadnou přenosnost, v jejímž světle mudrování nad zřejmě nadčasovým estetickým provedením brzy vzalo za své.

V příslušenství dále najdeme jeden standardní imbusový klíč, sloužící k seřízení průhybu krku (ozvučným otvorem), klasický (tzn. ve tvaru „slzy" provedený) oboustrannou lepící fólií opatřený (pro individuální instalaci) pickguard a servisní štítek (Godin Quality Assurance), stvrzený podpisy pracovníků odpovědných za důležité úkony na kytaře, dále visačku s údajem o natažených strunách a pověstný český návod k: „Seřízení krku pomocí vestavěného svorníku".

Bohužel v příslušenství zcela chyběly jakékoliv informace jak o nástroji samotném, tak i o vestavěné elektronice, což považuji (nejen v dané cenové kategorii, ale i s ohledem na možné dohledání dat na internetu) za nevýhodu pro zákazníka.

Samotná kytara zaujme již na první pohled dokonalým designem. Hlava nástroje je opatřená ručně vykládaným perleťovým logotypem firmy (stylizovaná písmena S a P), který je jednoduchý, a proto i lehce zapamatovatelný. Bezchybně pracující zlatá mechanika (u všech firemních nástrojů je standardem převodový poměr 14:1) je opatřená krémovými ladícími knoflíky. Na krku z honduraského mahagonu je nalepen hmatník z indického palisandru, osazený jedenadvaceti kovovými pražci. Stejná dřevina (palisandr) je materiálem využívaným pro kobylky nástrojů všech řad (Woodland, Vintage Burst i Showcase) portfolia firmy. Sdíleným atributem je rovněž nultý pražec, vyrobený ze syntetického a velmi tvrdého materiálu Tusq. Plně kompenzovaný sedlový pražec je na webu výrobce spojen s poznámkou „By Graphtech". Perleťové orientační značky na boku i po herní ploše hmatníku jsou, ostatně jako celé provedení nástroje, příjemně decentní.

Vrchní deska z masivu smrku je ověřena tlakovým testem tvrdosti a pevnosti materiálu a opatřena klasickým ozvučným otvorem, který je zdoben rosetou. Navíc je zpevněna ultra-lehkým žebrováním z tzv. Adirondack smrku, které výrazně přispívá ke chvályhodné dynamické odezvě nástroje. Pro luby a zadní ozvučnici vybral výrobce žíhaný javor (jehož využití jej odlišuje od dalšího cutaway Showcase nástroje - od CW Rosewood). Kytara je po vrstvách nastříkána nitrocelulózovým lakem a upravena do vysokého a slušivého lesku.

Jedna rolna pro popruh je vsazená do lubu a je součástí vestavěné aktivní elektroniky (viz níže). O celkové propracovanosti svědčí i perleťové zdobení strunových kolíků, podtrhující luxusní provedení nástroje. Dílenské zpracování je dokonalé vně i uvnitř nástroje.

Hra 

Krk skvěle padne do ruky a dokonalé zabroušení pražců dovoluje pohodlnou hru po celém hmatníku. Seřízení nástroje je bezvadné, univerzální. Dovoluje použít všechny hráčské techniky, včetně bootlenecku. Hráč není otráven žádným drnčícím ani jiným pazvukem. Kvalita ladění, včetně použití obvyklých (otevřených) i nestandardních metod ladění či kapodastru, je v kategorii akustické kytary na vysoké úrovni. Při hraní v sedě (nepoužijeme-li klasické držení kytary) je třeba počítat s tím, že se nástroj výrazně převažuje za hlavicí (zřejmě daň za nižší váhu vrchní ozvučné desky – tlakový test dovoluje použití tenčích, tudíž lehčích přířezů; přidáme-li k tomu ještě vysoký lesk, potom to po nohavici klouže „jedna báseň").

Samotný zvuk splnil očekávání zcela nové kytary z masivu. Díky své „nevyhranosti" je středově tvrdší a neučesaný. Razantní atak strun se projeví nepoddajností. Tohle dřevo se zkrátka nechce nechat hned zkrotit. Jemný atak naopak ukazuje nesporné (i když pro někoho zatím skryté) kvality nástroje, smrk s javorem se krásně „rozcinkají". Perfektní rezonanci kvalitního dřeva kytarista pocítí doslova v celém svém těle. Troufám si tvrdit, že v tomto konkrétním nástroji dřímá obrovský potencionál super znělého tónu. Chce si to s kytarou pohrát, vyhovět nástroji i sobě. Zatím vyžaduje spíš měkčí trsátko, prstýnek jenom palcový. Z vlastní zkušenosti vím, že je to jen otázka času, kdy se takovýto nástroj projeví v celé své kráse.

Výše uvedené zvukové vlastnosti věrně přenáší vestavěná aktivní elektronika AER, zastoupená kombinovaným snímáním systému AK 15 Plus. Firma AER (jejíž produkty zastupují u Showcase nástrojů jinak používané elektroniky B-Band A3.2) evokuje jména jako Tommy Emmanuel, Carlos Santana či David Gilmour a s nimi spojená komba pro akustické nástroje. AK 15 Plus je ovšem snímač vyrobený v Koreji a podléhá „přísnému utajení". Na první pohled totiž vůbec není poznat, že je v kytaře nainstalován. Pod sedlovým pražcem je umístěno piezo, uvnitř spolu se sedlem pro 9voltovou baterii sedí na spodní ozvučné desce elektretový kondenzátorový mikrofon. Dva otočné potenciometry ovládání celého zařízení jsou instalovány téměř neviditelně na hraně ozvučného otvoru a dle mého názoru se jedná o perfektní řešení pro co nejméně invazivní ozvučení akustické kytary. Konstruktéři vypočítali pevně určené nastavení ekvalizéru – tudíž nás nezajímají žádné treble apod. Nastavujeme hlavní gain (piezo), druhým ovladačem pak přimícháváme signál mikrofonu – přidává tolik žádoucí teplé tóny a piezu trošku „srazí hřebínek". Zařízení postrádá signalizaci vybití baterie. Tak jako tak, její výměna je záležitostí v řádech minut, tedy včetně ladění a dolaďování všech úplně povolených (jinak dovnitř nestrčíte ani špejli) firemních a velmi dobrých strun Godin Phosphor Bronze (Light .012" - .053").

Závěr

Čtyřicet tisíc českých korun je v době expanze levných nástrojů na český trh za jednu kytaru s futrálem hodně peněz. Na druhou stranu však tato cena rozhodně odpovídá kvalitě. Kdyby se dražila, přihodil bych na padesát bez váhání – stála by totiž za to.