Někteří muzikanti, kteří hrají sami třeba jen s akustikou, si občas postesknou nad tím, že jim chybí nějaký rytmický základ, který by doplnil nebo alespoň nějak obohatil jejich hru. Myslím, že test, který se právě chystáte číst, určitě někoho takového osloví. Německá firma Shadow, která se již léta zabývá zejména výrobou snímačové techniky, přichází totiž se zajímavým perkusivním doplňkem, jenž nazvala Stompin´Bass...
Rád bych úvod trochu více rozvedl, neboť obraz muzikanta, který hraje sám jen s akustikou, je poměrně častý. Skoro každý, kdo při nejrůznějších příležitostech absolvoval s kytarou nějaké to „one man show“, si téměř s jistotou musel v nějakém okamžiku pomyslet něco ve smyslu: „sakra, tady fakt chybí bicí nebo aspoň basa!“ Obzvlášť se to týká muzikantů, kteří normálně hrají s kapelou a jsou na to prostě zvyklí.
Jistě, občas se to dá vyřešit předem nahranými rytmickými základy, které ovšem nedávají žádný prostor pro koncertní improvizaci. Kdo ví dopředu, že zrovna ten večer bude hrát na kytaru a něco předvádět? Kdo ví dopředu, jaké songy si posluchači budou přát? Ano, vyznavač blues může využít mississippský rytmus - tj. jakési plato (stačí i obyčejná dřevěná deska), na němž je rozsypán štěrk či písek apod. Pak stačí jen „šoupat a dupat“ nohama. Nicméně, pro případ, že budeme vědět nebo tušit, že se od nás bude očekávat nějaká performance a kapela není po ruce, Shadow nám nabízí zajímavější alternativu, jak se rytmicky sám doprovodit. Tou alternativou je právě Stompin´Bass.
Popis
Po rozbalení krabice vidíme elegantní plátěné černé pouzdro, v němž je schováno ono tajemné zařízení. Po vyjmutí z pouzdra okamžitě vidíme, že jde skutečně o netradiční záležitost. Celodřevěný vzhled doslova voní lesem a opět se potvrzuje, že v jednoduchosti je nejen síla, ale i elegance. Nástroj na první pohled vypadá jako sešlápnutý cajónek se zkosenou horní plochou, na níž je přilepena černá porézní hmota ve tvaru čtverce. Zešikmení i výška palisandrové „ozvučnice“ (rozměry jsou 14 x 13,5 cm) nenesou žádné známky nepohodlí nebo nepřirozeného postavení vaší nohy během hry a vy můžete vesele vytvářet perkusivní údery jak špičkou, tak i patou nohy. Pro tento komfort je tu totiž ještě k dispozici odnímatelná (na suchý zip) pěnová destička (rovněž 14 x 13,5 cm). Pokud budete hrát jen špičkou nohy, pata nemusí být ve vzduchu, ale bude pohodlně podepřená. Vzhledem k tomu, že budete „hrát nohou“, je spodek hlavní části opatřen protiskluzovou gumou.
Onen černý čtverec (úderná plocha, chcete-li) kryje firemní snímač NanoMAG a aktivní elektroniku, které přenášejí naše údery k výstupnímu konektoru. Jak to přesně funguje si řekneme za malou chvíli. Nyní ještě pár specifikací. Uvnitř je tedy humbucker NanoMAG, který eliminuje brumy, které se vyskytují hlavně na 50 nebo 60 Hz. Nežádoucí ruchy eliminují též magnetické stínění Stompin’ Bass a nízká impedance výstupu. Elektronika nástroje je napájena jednou 9V baterií, která je klasicky umístěna ve spodu zařízení. Výrobce tvrdí, že má Stompin‘ Bass extrémně nízkou spotřebu. Já mohu minimálně potvrdit, že za celou dobu, co jsem s tímto nástrojem pracoval (a to celkem hodně), jsem baterii měnit nemusel.
K tomu, abychom zajistili potřebnou konektivitu, slouží pouze jedna jacková zdířka. Do ní vsuneme jeden konec kabelu a druhý do aparátu nebo PA systému. Zde musím upozornit, že toto zařízení má jen jeden výstup, čili je nutné pro hru s kytarou mít k dispozici dva aparáty (v případě, že chcete použít elektroakustiku a využít váš efektový řetězec), PA systém nebo cokoliv, co zesiluje a přenáší zvuk.
Zvuk a použití
Stompin´Bass jsem propojil s jedním aparátem a svůj elektroakustický Fender s druhým. Nastavil jsem a vyrovnal mezi aparáty hlasitostní poměry včetně basů, výšek a středů, poté jsem začal hrát. Nejprve jsem hrál pár klasických bluesových kadencí a špičkou bosé nohy jsem dupal uprostřed čtverce základní rytmus. Údery rytmu zněly podobně jako zvuk kopáku u bicích s tím rozdílem, že tyto se jevily poněkud „zahuhlanější“. Posunul jsem nohu blíž k okrajům – „beaty“ zněly jemněji, ale konkrétněji, podobně jako zní například malý buben (rytmičák). Zvuk byl ovšem pořád tak nějak zastřený. Okamžitě (tedy už jen při tomto „ponožkovém“ testu) mě v každém případě nadchla dynamická odezva Stompin‘ Bass! Mezi lehkým ťuknutím a pořádným dupancem je skutečně výrazný rozdíl. Podle výrobce by ovšem měla výsledný zvuk ovlivňovat nejen síla úderu (šlápnutí), ale i materiál (respektive jeho tvrdost) zvolené obuvi.
No, tak jsem se obul, vzal si své letní botičky a začal znovu dupat na prostředek. A hele! Opravdu zcela jiná zvuková charakteristika. Sound zněl mnohem ostřeji a fabulace úderu do velkého bubnu najednou dostala jiný rozměr. Celkový dojem bych shrnul do slov – plný, hluboký a teplý basový sound. V ten moment jsem se začal opravdu bavit a začal zkoušet vše z mého soukromého „obuvnictví“. Mohu vás ujistit, že to je až neuvěřitelné – obujete si zimní obuv a máte hromovládný dupák páně Bonhama; obujete si obyčejné pantofle (klidně s bambulí) nebo sandály a simulace countryového bubenického soundu je skutečně docela dobrá. Mohl bych takto pokračovat dlouho – stačí jen zvolit vhodnou obuv, styl hraní na nástroj, něco zapět a iluze malého ansámblu působí plně. Dost také záleží na místě úderu – dle mého pozorování (i když je to vlastně logické) je nejsilnější zvuk v pomyslném středu a nejslabší na okraji. Tím samozřejmě můžete vytvořit například dojem kopáku s rytmičákem nebo kopáku a basy. Stačí jen „klouzat“ patou a špičkou nohy.
A propos basa. Po chvílích cvičení (dobrá, po větší dávce cviku) lze pomocí dynamicky odstupňovaných úderů a přesunů nohy na všech možných místech čtverce vytvořit malou „walking bass“. Zkusil jsem také zapojit místo kytary baskytaru a vytvořit plnější rytmiku – co kdybych byl na nějaké party s basákem? Zapojil jsem do hry i mého žáka. On hrál na akustiku, já na basu a na Stompin´Bass a věřte nebo ne, zní to hodně zajímavě. Stačí mít akustiku, někoho s kontrabasem a obyčejné kombo – party jistě oživíte bez uzardění i nefalšovaným rock´n´rollem nebo Beatles! Hodně šikovný doplněk může být Stompin’ Bass také pro ty hráče na akustickou kytaru, kteří hodně používají perkusivní techniky á la údery do strun, do korpusu apod.)
Skvělá věc je přídavná deska. Než si zvyknete, tak se vám noha brzy unaví a vezmete za vděk jakoukoliv oporou. Zvolený úhel dřevěného základu a šíře přídavné desky jsou skvěle vymyšleny. Noha je skoro v přirozené pozici a tolik se neunavuje.
Závěr
Mohl bych vlastně zopakovat výše zmíněná slova. Pro toho, kdo se občas musí potýkat s nedostatkem muzikantů a chtěl by vytvořit hodnotnější doprovod ke své osamocené hře či menší improvizaci, by mohl být tento „ozvučený“ perkusivní nástroj úžasným pomocníkem. To, co z tohoto zařízení činí univerzální záležitost, je hlavně jeho přenosnost a kompatibilita – jinak řečeno, závisí to pouze na samotném hráči, co bude hrát a jak se bude doprovázet. Tak jako tak, Stompin’ Bass se jeví jako opravdu zajímavá a hlavně užitečná věcička.