Sennheiser e602/604/609, MD 421 II

Dynamičtí krasavci
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Firmu Sennheiser nemusím dlouze představovat, všichni kdo se nějaký čas zabývají muzikou se s tímto výrobcem jistě setkali. Osobně mám ve studiu spoustu mikrofonů, ale Sennheiser ani jeden. Dnes vím, že ke své škodě. Držím se osvědčených klasik, ale není to dobře. Člověk má stále poznávat něco nového, zvláště v dnešní době, kdy se technologie střídají několikrát během života. Já osobně funguji tak, že když už si něco koupím, tak se snažím jakoukoli věc využít maximálně, nakonec penízky se tak snadno nevydělávají a tak i investice musí být rozumné.

Tito čtyři krasavci, se kterými jsem prožil příjemné vánoční svátky, my dávají jasnou odpověď, že Sennheiser patří k předním výrobcům mikrofonů a jsem rád, že byli skutečně vyrobeni v Německu. Nemám nic proti východu, ale ve studiu při natáčení se my vždycky tyhle levné výrobky vymstily, ať se to týká bicích, kytarových aparátů, nebo virtuálních efektů. Vždy jsem řešil co že se to děje? A když to celé urychlím, tak jsem je stejně nepoužil. Možná, že mám smůlu na věci, které až tak stoprocentně nefungují.

Tyto mikrofony jsou jiné a tak se na ně s vaším dovolení podívám trošku zblízka a vlastním ouškem porovnám jakže to snímají zvuky, které se jim předloží před jejich membrány.

K posouzení budou tři mikrofony řady evolution a to e604, e602 a e609. Ten čtvrtý MD 421 - II je stará dobrá klasika, kterou jsem nejčastěji viděl jako malý kluk při snímání horlivých slov v Paláci kultury za éry totality. Jsem rád, že stále snímají stejně horlivě a dobře (navíc se naštěstí změnila i stylistika vět) a dnes už vím, že kromě mluveného slova dokáže sejmout také plameny kytarových komb.

Zvukařův úkol je však jiný než posuzovat zdroj signálu - vždy potřeboval pomocníky, kteří co nejlépe přenesou sebemenší zachvění zvuku do jeho řetězce a k potencionálním posluchačům. Všechny jsou konstruovány jako dynamické, s kardioidní směrovou charakteristikou.

e602

Vysouvám papírovou krabičku z jejího papírového obalu a již se mi v hlavě honí, proč papír?

Ano, recyklovatelný obal, bohužel, za chvíli se potrhá a je k ničemu. Po otevření se na mně usmívá textilní ochranná kapsa na zip, to je lepší i když nenahradí pevné pouzdro. Pod ní jsou nezbytné papíry, a pak tam dole leží, pro mně v pupínkovém ochraném sáčku, On.

Po vytřepání otevřeným koncem jsem ho uchopil, je to těžký a velký macek. Má přes půl kila.

Moc hezky zpracovaný. Úchyt na stojan je moc volný, ale to nevadí křížový šroubovák určitě najdu. Redukce na rameno mikrofonního stojanu je plastová, to nemám rád a dokonce i ten velký závit. To i nejlevnější Behringer má mosaz, snad to půjde koupit jako náhradní díl. Nevěřím na věčné časy.

Tělo je, ale úžasné. Moc hezké, ve stříbro šedé barvě. Ochranná síťka membrány je černá a jde klasicky odšroubovat. Chci ho vidět bez čepičky ať to stojí, co to stojí. První pohled mě zarazil, ale druhý stál za to, jsou tu dvě mebrány, dva systémy. No to je zajímavé. Ta větší je vespod a menší umístěná v jejím středu. Honem zašroubovat a hurá ke kopáku.

Proč tam? Protože je na to dělaný! Uslyšíme jak se tyto dva systémy v jednom osvědčí. Ta menší membrána by měla snímat nejvyšší složku zvuku, a ta druhá tu nejhlubší, napsáno jednoduše. Problematické pásmo 150 Hz - 1100 Hz by díky tomuto systému mělo být potlačeno. Tedy ulehčení práce zvukařům - no uslyšíme.

Problém je, ale ještě někde jinde a teď malinko odbočím. Jen málo bubeníků si svůj nástroj umí naladit a to nejvíc rozhoduje o zvuku! Mikrofon za to co snímá opravdu nemůže.

Tento je mimochodem předurčen také pro snímaní basových aparátů, či „mocné" tuby v dechovce.

Nastavil jsem si úroveň, je zcela normální, i úroveň šumu je naprosto přiměřená, jen mě překvapila v tom, že je vyšší než jsem očekával. To ale rozhodně nevadí u basového mikrofonu. Už při nastavování (samozřejmě s vypnutými korekcemi) bylo jasně slyšet zdůraznění ve vyšším spektru. Nebylo nepříjemné, jakoby si již někdo pohrál s korekcemi. Basová část je posazena hodně hluboko - nemusí být na závadu - záleží kde se přimíchá basa, a jaká bude. Stále, ale jsme bez korekcí. Zvuk je čistý a velmi prokreslený. Vím, že legendy se rodí pomalu a nechme je uzrát, ale e602 není špatný mikrofon! Dokonce bych si na něho rychle zvykl.

Každý kdo měl někdy ruku u díry na zadní bláně ví, jaký tlak tam je - tenhle mikrofon je velmi odolný vůči akustickému tlaku spojeného přímo z prouděním. Pozor ale na změnu úhlu nastavení ke zdroji signálu. Jinak velmi rychle přijdete o výhodu obou systémů, zkrátka ztratí se brilance.

Snad zatím stačí, podíváme se na další mikrofon a tííím bude

e609

Stejná procedura při rozbalování, jen z pupínkového ochranného obalu vypadl úplně jiný mikrofon. Taková plácačka, ale umí to ti Němci udělat. Nádhera. Jen mi stále moji radost kazí držáky. Všechny bych si koupil nové a od někoho jiného. Canonová šňůra byla ve studiu osiřelá, a tak jsem změnil nástroj, stal se jím šroťák, jinak žádné změny v nastavení pultu. Korekce na nule, citlivost nechám stejnou. A…? Samotný šum není tak velký, čekal jsem větší, leze i do středního pásma.

Tak a teď tomu dej ránu. No zdá se být celkem vyrovnaný, na dynamický systém má moc hezký zvuk. V basech je trošinku slabší, ale to nemusí být na škodu. Jinak já osobně snímám buď Shure SM 57 nebo AKG 414, tenhle mikrofon je někde přesně uprostřed, ale překvapil mně co všechno dynamiky dnes snímají, a jak je jejich zvuk prokreslený, zkusím ho na zpěv. To je blbost, ale nevadí. Nechce se mi věřit, jak je vyrovnaný, pokud šáhnu na korekce udělám dokonce i zpěv. Ale samozřejmě se zvuk ztenčí. Stále ale nemám nástroj pro který je e609 určený, a tím je kytara a nějaké kombíčko, jedno jaké, zvuk se dá posoudit i z obyčejného. Ale co je obyčejné? Někdo udělá super tón, a zvuk i s „krumplem". Mobil teď má práci. A je to. Přemluvil jsem kamaráda, a vytáhl ho z vánoční nálady a pohody. Kombo Mesa Boogie Caliber 50 a kytara PAC 1511 M od Yamahy už rozmrzly. Tak to zkusíme. Žádný nářez jen tak trošku improvizovat s mírně nakřáplým zvukem, no chtělo by to Fendera. Nedá se nic dělat. Předešlý popis snímání jen potvrdil teplý, a transparentní zvuk. Nářez mu, ale nesvědčí, jako by se zahlcoval a celkově zvuk zplošťoval. Není to, že by nezvládl sejmout dynamiku, ale začíná spojovat frekvence, možná je to i tou větší membránou. Pozor i na podložku, ať nesnímá odraz od podlahy. Zkusím ho trošinku natočit směrem nahoru, no vida, už se to lepší. Znovu upozorňuji na správnou polohu mikrofonu. Mikrofon snímá zvukovou výseč, ne to co my slyšíme tři metry od komba, a v prostoru. Při tom věčném přenášení a manipulaci jsem si všiml, že je velmi citlivý na doteky, ruchy z toho vyplývající. Tak pozor, nesmí se o nic opírat - ani stojan! Jinak se s ním nedomluvíte. Dávám ho do krabičky, myslím že ten by v mém případě stál i za koupení. Jen ty krabičky, teď jsem to tam vážně nemohl zastrčit.

e604

Tak tenhle je úplně odlišný, a to tím jaký účel má splňovat. Vůči předchozím je to malý prcek, ale ne zas tak malý, určený pro snímaní třeba malého bubínku, přechodů, ale také dechových nástrojů. Já ho začínám zkoušet na přechodech. Zase mně zarazila ta velká citlivost na vnější ruchy, i přes pružný držák, který je k upevnění dodáván. Opět z umělé hmoty a to i s velkým upínacím šroubem. Doporučil bych ho, ale upínat na normální stojan (alespoň pokud jde o studiovou práci), jelikož nástroj při hře opravdu rezonuje a myslím si, že mikrofon přenáší tyto ruchy hodně, dokonce i od šňůry. Píši o tom jelikož je to enormní, tak pozor na to. Kmitočtová charakteristika je také vyrovnaná, jen nebrat signál moc z blízka, bere potom spodek. Čím se vzdálenost zvětšuje tím více se ztrácí brilance a to i když zvětšujete gain, ale to nemám rád, i když je to přirozené. Takže z toho vyplývá dobře a trpělivě hledat polohu pro snímání nástrojů u mne přechodů. Všechny mikrofony i tenhle prcek nemají problém z přebuzením, vydrží hodně. Když ho ještě stále poslouchám, stejně to spodní pásmo bere trošku víc a tak je rozhodnuto - jdeš ke šroťáku!.Trošku mi při snímání vadí mezikruží, ne fyzicky, ale zvukově. Konečně jsem našel tu správnou polohu. Zato bubeník je v pohodě. Mikrofon je malý a tak nepřekáží. Zvuk je dynamický a velmi prokreslený, nesmím ale moc zvětšovat citlivost, zvuk potom „středovatí", je to něco podobného, jako když nahráváte live, jen s malým nahouknutím ve spodu, tak 250 Hz. Nedokážu posoudit jestli je to nástrojem, ale je to tam i když blánu zatlumíte. Při nahrávání bych to nechal tak, a potom na to šáhl až při míchačce, třeba to bude dobrý. Pokud bych se rozhodoval dnes jestli Shure SM 57 nebo e604, tak asi šáhnu po Sennheiseru. Myšleno na šroťák. Na AKG 414 samozřejmě nemá, ale ten zvuk z něho je teplejší, bude to asi tou dynamikou.

MD 421 II 

Při otevírání vše jiné, jen první krok stejný. Papírová krabička. Potom již pouzdro z umělé hmoty. V klasickém molitanu ležel on. Pětatřicetiletá legenda je celá z umělé hmoty. Kromě ochranné síťky a sériového čísla, které je z hliníku. Původní verze byla v barvě slonové kosti, současná je v černém matu. Hledám nějaké diagramy, frekvenční graf, ale nikde to není. Škoda, a tak rovnou na stojan, a posílám kamaráda řečnit. Zvuk je, ale skvělý. Mikrofon má i jednu zvláštnost, a tou je filtr na spodní část spektra, zlepšuje srozumitelnost. Jde nastavit ve čtyřech stupních a funguje lineárně. Zase mě něco zarazilo - je opět strašně citlivý na nasměrování k signálu, stačí málo a brilance se ztrácí.Tato vlastnost je ve všech směrech, jak nahoru i dolů, tak i zleva doprava. Takže při mluvení doporučuji moc sebou nehýbat.

Mikrofon je však také legendou ve snímání elektrické kytary, jak bylo v úvodu naznačeno. Můj původní nástroj je klavír, píšťalové varhany a klávesy, ke kytarám jsem se dostal až v okresních kapelách, a potom ve studiu v roce 1990, takže tento mikrofon jsem v souvislosti s kytarami nezachytil.V okresních kapelách se snímalo na Tesla AMD, pak jsem si koupil Shure SM 57 a ten je alespoň pro mně ve studiu ten nejdůležitější. A tak to porovnám. Shure snímá nádherně čisté zvuky i mírně nakreslené, tak trošku do blues. Pokud hraje dobrý kytarista myslím si, že není problém. Co však s nářezem? Zkoušel jsem hodně mikrofonů, taky jich spoustu mám ve studiové poličce, ale musím vždy dobře vybírat a někdy i kroutit korekcemi. Výsledkem bývá kompromis. Dlouhý úvod ? To proto, že zvuk tohoto umělohmotného krasavce mne překvapil. Není to simulace z PODu XT a podobných mašinek, kam se jako jeden ze dvou standardů dostal, ty se mi nelíbí, tohle je úplně jiné (koneckonců asi žádné překvapení). Je škoda, že dnes ztrácíme porovnání z originály a stále víc věříme v simulace, ale simulace není nikdy originál! Znovu kombo Mesa Boogie Caliber 50 a kytara PAC 1511 M od Yamahy. Zvuk z Mesa mám rád, ale ta mikrofonová potvora ho baští po velkých soustech, snad i ta umělá hmota je dělaná na ten zvuk. Co já vím, bere jak zrnitost ve výškách, tak i prokreslenost středů - i basové pásmo není problém. A to i při vyšších hlasitostech. Já osobně, ale s pásmem pod 100 Hz pracuji opatrně. Zvláště u kytar, tady oceňuji výše uvedený filtr. Ve studiu nechám tak, na live se s tím dá pohrát. Samozřejmě jde to i na pultu. Také odpadá otázka případné citlivosti na nasměrování, dobře nastavit a je to.

Já osobně bych ho viděl i na snímání vokálů, případná středovost ve finálním mixu nemusí být na škodu, a může pomoci i prostorově. Mikrofon ale také dobře snímá kromě mluveného slova a kytarového aparátu i akustickou kytaru a dá se použít též na bicí (však bývá často k vidění v sestavách světových zvukařů). Tady je situace jiná, mikrofon se od zdroje moc nehýbá, snad jen u akustické kytary, ale to se dá zvládnout, co myslíte páni kytaristé.

Co říci závěrem

Jsem rád, že jsem mohl nakouknout pod pokličku finálním výrobkům tohoto světoznámého výrobce. Vím, že u nás si zvláště řadou evolution získal spoustu příznivců, a já mám také nad čím přemýšlet. Moc se mi líbil basový e602, a u mne šroťáko-kytarový e609.

Získalo si mne i celkové zpracování mikrofonů, materiálem a povrchem počínaje, a designem konče. U MD 421 je samozřejmě design a povrch podřízen reedici „vintage" výrobku a proto nemusí někomu vyhovovat, leč předpokládám, že mikrofon si pořizuji především kvůli zvuku. Mně osobně neseděly plastové závity držáků mikrofonů, leč výrobce i distributor se odkazuje na dosud naprosto bezproblémový provoz a nulové reklamace.

Ceny mikrofonů korespondují s hladinou obvyklou pro tuto kategorii značkových produktů. Ve studiovém prostředí budou mít své konkurenty, ale v live ozvučení rozhodně patří ke špičce. Fakt. Usnadňují a urychlují práci zvukařů, které je rozhodně při live zvučení kupa.