Roland FP-5/FP-2

Klavíry bez fraku
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Nový model FP-5 od Rolanda přichází vhod těm, kdo se shánějí po klaviatuře, která je mimořádně blízko klasickému klavíru, feeling ze hry je tedy věrný. Bytelné kovové chassis klávesy má na svědomí nejen odpovídající pocit za hry, ale zato také hmotnost nástroje – 22 kg. FP-2 je pro změnu nástroj, který doslova shodí kámen z krku (i z rukou) pianistům a klávesovým hráčům, kteří hrají několikrát týdně a stále přenášejí nástroj. Tento model totiž váží pouhých 14.6 kg. Chassis klávesy FP-2 je zpracováno novou, patentovanou technologií CPA-5, která nahrazuje část kovové konstrukce tvrzeným plastem a tak tvůrci podstatně odlehčili celému nástroji.

Klaviatura

Na digitálním pianu je vedle kvalitního zvuku jistě nejdůležitější právě klaviatura. FP-5 nabízí nejkvalitnější, klasickou konstrukci kláves digitálního piana, dobře známou i z dražších modelů, jak Stage pian (RD-700), tak verzí ve dřevě (řady HP, KR). Hloubka ponoru odpovídá klasické klaviatuře strunného piana, výška klávesy je 48 mm. Ten, komu nepřekáží větší tíha a není tedy nucen piano často přenášet, se jistě přikloní k této verzi, jelikož feeling ze hry a úhoz na klávesy je věrnější, než u modelu FP-2. Tento model má již zmíněnou odlehčenou klaviaturu, čehož drobná daň je ovšem měkčí úhoz, takže skalní příznivci klasických klavírů se spíše přikloní k o něco dražšímu modelu FP-5. Nezvratnou a významnou výhodou je však bezkonkurenční tíha 14.6kg, takže cestující pianista či klávesák si doslova „lebedí", pakliže nedisponuje jedním či více vlastními bedňáky… Absence oněch desíti kilogramů ostatně často definitivně rozhodne nejen při volbě piana, vždyť velmi podobně je tomu i u modelů klávesových komb Roland KC-350 a 550, kde činí váhový rozdíl rovněž 10kg.

Ozvučení

Vzhled obou modelů nezaměnitelně vychází z předchůdců – FP-3 a FP-9. FP-5 má rovněž zlatavou barvu, avšak verze FP-2 má, na rozdíl od nich, barvu stříbřitou. Významným vylepšením je však vlastní ozvučení (i když pochopitelně jen orientační) – širokopásmovými reproduktory (8 x 12 cm) s výkonem 2 x 7 W. Model FP-5 má silnější ozvučení (repro 10 cm) s výkonem 2 x 10 W. Jak jsem se zmínil, ozvučení je orientační a v žádném případě nenahrazuje plnohodnotné ozvučení např. klávesovým kombem, odposlechem, či přímo v PA systému kapely. Samozřejmě, že dobrý zvuk získáte i kvalitními sluchátky, jejichž pečlivý výběr je opravdu klíčový.

Samply

Digitální piana Roland se vyznačují kvalitně nasamplovanými vzorky ve více vrstvách, tradičně nahranými na špičkových akustických nástrojích. To ostatně platí nejen o barvách pian, ale rovněž u čembala (Harpsichord), basových akustických nástrojů nebo simulací elektrických pian legendárních nástrojů, jako je třeba Fender Rhodes. U obou modelů FP-2/5 jsou již všechny pianové barvy samplovány ve stereu a ve třech vrstvách po celé délce klaviatury, což není vůbec obvyklé, jak se můžete sami přesvědčit v tabulkách technické specifikace nástrojů konkurenčních výrobců. Jak je u Rolanda dobrým zvykem, jsou k samplům automaticky zapojeny nejvhodnější efekty, jako třeba stereo Tremolo u Rhodes piana, Chorus, Reverb, apod.

Zvuková výbava

Oba nástroje nabízí kromě vlastní sady zvuků (FP-2: 58 zvuků v šesti kategoriích a FP-5: 64 zvuků v sedmi kategoriích a 4 bicí sady) také sadu GM2, tedy dalších 256 zvuků a 9 bicích sad. FP-5 má totiž navíc šest barev Tone Wheel varhan s vlastním tlačítkovým dvoustavovým ovládáním stopáží jednotlivých táhel (zapnuto/vypnuto) a simulací rotace reproduktoru Leslie pro věrnější podbarvení skladeb, ve kterých jsou varhany nezbytné. Funkce Sound Control, umožňuje do jisté míry ovlivnit zvuk dané barvy (nabízí více konzistentní zvuk celého spektra, nebo podpoří basovou či vyšší část frekvenčního pásma) na výstupu. K tomu nutno dodat, že nemalou práci zastane také 4-pásmový EQ v reálném čase. Polyfonie 64 hlasů je dnes naštěstí již běžným standardem, rovněž nepostradatelná je možnost klaviaturu rozdělit či vrstvit zvuky – Split/Dual. Deset druhů efektů dokáže výsledný zvuk obohatit dosti důkladně.

Doprovody

Všestrannějším hudebníkům, kteří zamýšlí nástroj využít plně, nebo milují Jam-Session, se bude hodit užitečná funkce Session Partner pro tvorbu doprovodů (Accompaniment) s 80-ti patterny a rytmy, 12-ti zcela novými hudebními styly a programovatelným rozvojem akordů, ke každému stylu je přiřazen nejvhodnější vývoj akordů, což lze ovšem změnit. Můžete si takto vytvořené algoritmy tvorby akordů i uložit, a to až 16. Zabudovaný „kompostér" (Composer) zahrnuje jednu skladbu a tři stopy. Demo skladeb je 8, k tomu je zde 65 interních songů.

Další výbava

Ladění je zajímavá kapitola práce s nástroji FP. Umožňuje posunout výšku referenčního tónu v rozmezí 415,3Hz – 466,2Hz. Navíc máte k dispozici sedm nejběžnějších druhů ladění, kromě běžného temperovaného (např. pythagorejské, či Werckmeister). Metronom lze nastavit od 2/2 do 12/8. Aktuální nastavení nástroje si můžete uložit do šesti pamětí pro rychlé vyvolání. Displej je jednoduchý – tři 7segmentové LEDky. Transpozice je možná v rozmezí –6/+5 oktáv. Samozřejmou součástí je damper pedál DP-8, 9 V AC adaptér a průhledný notový stojan. Na CD jsou přiloženy drivery USB pro MIDI komunikaci a spolupráci nástroje s počítačem. Tlačítka ovládání na panelu jsou tříbarevná, což značně zjednodušuje informaci o aktuálním stavu přiřazené funkce. V duchu prosazování multimédií vlastní provenience (Edirol) firma Roland u obou pian zakomponovala i možnost ovládat díky vlastní technologii V-Link promítání obrázků či videosekvence, a to pomocí nejnižší oktávy klaviatury, která v režimu Image Control nehraje, díky přiřazení ovládacích funkcí klávesám.

Závěr

Měl jsem možnost si oba nástroje postavit vedle sebe a přímo tak posoudit jejich zvuk i vlastnosti. Že se jejich zvuk a vlastnosti obecně zamlouvají, jsem ostatně již mnohokrát slyšel od různých uživatelů rolandích pian, takže nejsem ani první ani poslední. Umím si v pohodě představit, že právě na ně budu hodiny denně cvičit a oživovat kdysi zvládané Chopiny či Bachy… A tak k plusům, které představuje kladívková mechanika a Tone Wheel simulace u FP-5, nízká hmotnost FP-2, či již samotný výše zmíněný zvuk akustických nástrojů, především pian, připojím i něco „správného recenzentského rýpání" v podobě měkčí klaviatura FP-2 (ovšem jde o kompromis za hmotnost) a dosti podivně vysokou cenu volitelného speciálního stojanu FPS-11A.