Rocktron Gainiac 2

No crunch! Shred it!
Distributor: 
Cena: 
4 990,00 Kč

Pokud se setkáte s čímkoli, co je označeno dvojkou, pak je to neklamný signál toho, že první řada onoho produktu byla úspěšná a výrobce se rozhodl pokračovat ve výrobě s mírnými modifikacemi (vylepšeními). Zatímco u takových filmů může u pokračování úspěšného trháku dojít ke zklamání, v oblasti produktů většinou jde o vychytávání much a o drobné vylepšování či přidávání funkcí. Nejinak tomu bylo u Gainiacu.

Vzhled

Vzhled se oproti "jedničce" změnil, původní strohý černý design hliníkového panelu nahradila pod plexisklem chráněná pestřejší paleta barev s dominující „žhavou" žlutou a oranžovou. Černé čepičky potenciometrů nyní „svítí" stříbřitě, přibyla lesklá kovová krytka lampy a podsvětlení dvěma žlutými diodami (původně byly na čelním panelu pouze vyraženy otvory, kterými slabě prosvítala žhnoucí elektronka).

Vizuálně je preamp rozdělen na dvě části, levá přísluší zkreslenému kanálu, prává pak čistému, mezi nimi je bílý přepínač těchto kanálů (který mi do barevné koncepce příliš neladí, což je ale detail). Nechybí tu dioda, která informuje o aktivním zkresleném kanálu.

Přepínat lze samozřejmě nožním přepínačem, který bohužel ve standardní výbavě není, leč postačí ten nejobyčejnější univerzální model, v ceně několika málo stokorun. Konektor pro footswitch je vzadu, kde je taktéž výstupní jack 6,3 mm. Zezadu se připojuje i napájení z trafa, které už součástí balení je. Na celém zařízení chybí vypínač, kterým by se dal preamp vypnout/zapnout, takže nezbývá než odpojovat napájení (škoda, těch pár peněz za vypínač by asi nikdo nelitoval, ale je pravdou, že i některá dražší zařízení používají tuto koncepci). Vstup je samozřejmě na předním panelu.

Preamp je předurčen ke spolupráci s koncovým zesilovačem, což je sestava, která se ve většině případů umísťuje do racku, čemuž je "kastle" Gainiacu uzpůsobena rozměry (19 palců). Výškově jde o nejčastější rozměr rackových komponent, čili 1 HU, hluboký je pak něco přes deset centimetrů.

Ovládání

Potenciometry zkresleného kanálu jsou totožné s předchozí verzí produktu. K dispozici je klasický Tube Gain a Level, korekce basů Bottom a výšek Top, mezi nimiž je poslední ovladač Scoop, upravující „po svém" pásmo středů. Zpravidla jsme zvyklí na ovladač Middle, který v širším rozsahu přidává či ubírá středových frekvencí. Scoop vládne středům jinak – v minimální poloze jsou středy zastoupeny ve 100% míře. Otáčením potenciometru dochází k jejich výraznému „vyříznutí" v užší křivce kolem 800 Hz, kdy maximální útlum je až 30 dB. Řešení dnes již nijak neobvyklé, každopádně právě tento ovladač má největší vliv na zvuk. Výšky a basy lze ovlivnit shodně v rozsahu +/- 15 dB. Korekce ekvalizéru jsou tedy aktivní.

V tuto chvíli se dostáváme k nejpodstatnější změně – čistý kanál již neovládají jen basy a výšky, jak tomu bylo u první verze, ale přibyl zákazníky často postrádaný ovladač hlasitosti Level a také korekce středů Mid.

Použití

Teoreticky lze zapojit preamp několika způsoby. Gainiac 2 klidně může plnit funkci zkreslovací krabičky. To není žádná zvláštnost, mnoho kytaristů nespokojených se zkresleným kanálem vlastního aparátu používá krabičku či jiný preamp, a pokud obsahují lampu, tím lépe. Využití čistého kanálu preampu je v tomto případě jaksi sporadické, avšak zcela jednoznačně lze takto pomoct čistému kanálu tranzistorového komba.

Zapojení do efektové smyčky se v případě zkreslení příliš nepředpokládá, takže zbývá hlavní varianta pro kterou byl efekt navržen – spojení s koncovým zesilovačem ať už lampovým nebo tranzistorovým.

Zvuk

předzesilovač jsem postupně otestoval na třech kytarách: normálně naladěná šestistrunka, sedmička a šestka podladěná do H, použil jsem tři aparáty, hrál na humbuckery i singly, krkové snímače či kobylkové. Konkrétní popis předešlých variant není podle mě důležitý, protože stejný gear jako já nemáte a hlavně, osobitý charakter zvuku tohoto efektu se projevil v každé z variant.

Čistý zvuk

Jak jsem se zmínil, trošku "kostrbatým" využitím čistého kanálu preampu, přes čistý kanál tranzistorového aparátu lze zvuk vylepšit. Důvodem může být i výrobcem deklarované vedení čistého signálu přes použitou elektronku, což v předchozí variantě nebylo – bloková či servisní schémata bohužel k dispozici nebyla, a tak se můžeme toliko na toto tvrzení spolehnout a nastavit uši.

Pro výše zmíněný výsledek je nutné ponechat hlasitost původního aparátu na minimální úrovni a zesilovat na preampu. Takto se lze dopracovat k vyšší dynamice, která je pěkně slyšet například při důrazech na akordy. Celkově je zvuk teplejší a tlustší, ale také krásně čistý a brilantní.

K podobnému vylepšení zvuku dojde i pokud původní předzesilovač úplně nahradíte preampem. Takto můžete udělat z tranzistorového aparátu hybrid. V mém případě takto Gainiac 2 dokonce nahradil i lampový předzesilovače v mém kombu nejmenované značky, a i tady došlo k pozitivní změně tónu.

I při vysoké hlasitosti si zvuk uchovává svoji čistotu, ke zkreslení docházelo jen v případě vysoké hlasitosti, maximálně nastavených basů a hře na kobylkový humbucker. Zároveň jsem nabyl dojmu, že tenké struny jsou v rozložených akordech a při vybrnkávání průraznější než struny basové.

Zkreslený zvuk

Zkreslený zvuk je hlavní devízou Gainiaca, která upoutá sluch kytaristy. Zkreslení je charakterizováno jako "modern". To se dá brát skoro jako axiom nebo výrok "Na tohle se hraje metal". Je tomu do určité míry skutečně tak. Ačkoli se jedná o lampové zkreslení, žádný jazz, blues či rokenrol z aparátu prostě nedostanete - ale neznamená to, že při vhodné kombinaci korekcí nedosáhnete vintage hard rockového soudu výrazného středového zabarvení. Primárně jsou ale ve zvuku preampu slyšet basy a výšky, a tak je nutné si s korekcemi trochu víc pohrát.

Každý většinou očekává připodobnění k jedné z ikon zkresleného zvuku. Já tedy konstatuji, že zvuk má celkově blíže takzvanému americkému zvuku. Není to Mesa Boogie ... je to Rocktron, ale pokud člověk stojí před volbou přirovnání Marshall či Mesa, tak v tomto případě, čistě jen pro představivost, je to směrem k oné „mesině".

Knoflík Scoop má na výslednou podobu zvuku velký vliv a je nutné se s jeho funkcí trochu seznámit. Korekci výšek a basů si totiž kytarista většinou dovede představit lépe než vliv středů, které jsou navíc ovládány metodou vyřezávání. V určité poloze Scoopu byly třeba basy méně "pumpující", zatímco jiná poloha v kombinaci s maximem výšek, způsobovala drásající, škrábající zvuk, který se spíše hodil jen jako zajímavý efekt do určité pasáže, než jako regulérní podklad. Z toho vyplývá, že korekce zabírají opravdu důrazně, což je podle mého jen ku prospěchu věci a umožňuje odstranit jakousi uniformitu a nabízí široký prostor k nalezení individuálního výrazu.

K ovladači Tube Gain je nutno přistupovat s rozvahou. Plné vytočení doprava u lampáčů většinou není potřeba, tohle prostě není krabička, mně stačilo bohatě tak tři čtvrtiny možného gainu. V téhle poloze bylo zkreslení "tak akorát". Menší zkreslení ještě nemělo tu sílu, větší zkreslení bylo zase už příliš chlupaté (to je však záležitost vkusu). O těch správně nakřáplých tónech nejde mluvit ani v případě snížení gainu elektronky – Gainiac je prostě i ve své druhé verzi hlavně Hi-Gain! Při nastavování myslím není od věci nejprve přizpůsobit míru zkreslení, tedy šťavnatost a interakci s nástrojem, svému vkusu, a poté hledat tu správnou barvu.

V celém spektru možných nastavení se uplatňovala určitá sklovitost, která byla znát ve vyšší či menší míře podle nastavených korekcí. Sklovitost nepůsobila nijak negativně, spíše se určitým způsobem podílela na charakteristické barvě zvuku.

Obecné povědomí o tom, že lampa (konkrétně 12AX7) neskryje, či dokonce zvýrazní kytaristovy chyby, se projevilo samozřejmě i v tomto případě. Sympatické mi bylo to, že useknutí tónu při palmu mutingu bylo rázné a čisté. Ačkoli byl zvuk nastavený na rozervanější charakter, při zatlumení tónu nebylo slyšet žádný otřep, maximálně se ještě ozval krátký dozvuk, než se membrány reproduktorů vrátily do původní podoby. Zahrané tóny tak byly tímto jevem umocněny, hlavně když se jednalo o pořádné "masité" riffy.

Závěr

Preamp bych doporučil především kytaristům, kterým v jejich zvuku něco chybí a hledají jiné zabarvení – typ a barva zkreslení Rocktronu Gainiac 2 je tak trochu jiná, osobitá. Zvuk však má vše co se od správného lampového preampu žádá. Vysokou dynamiku, hutnost, dravost zkreslení, konkrétnost a čistotu clean soundu. Korekce nabízejí širokou škálu barev, i když vám třeba zprvu zabere nastavení nějakou tu minutu navíc. Preamp je vhodný k použití jak samostatně s power ampem, tak může pomoci vylepšit zvuk tranzistorových aparátů tím, že je obohatí o lampu. Cena, která je rovna ceně zkreslovacích krabiček s elektronkou, je v tomto případě opravdu přiměřená a příznivá.