O tom, že existuje firma Edirol jistě víte. A o tom, že je to vlastně odnož firmy Roland to snad není třeba připomínat. Ono když se na výrobky firmy Edirol a Roland podíváme, tak zde spatříme podobnost čistě nenáhodnou. Zajímavostí je s jakou dravostí a ambicemi se firma Edirol pustila do práce a s jakou politikou (obchodní samozřejmě) zaútočila na naše muzikantské potřeby.
Ze začátku vyráběla pouze věci spíše v nižší cenové kategorii, dlužno však říct, že pokud šlo o kvalitu, patřila vždy o několik stupínků výše než její konkurence ve stejné cenové třídě. Myslím si, že by to snad ani u takovéto firmy nešlo jinak, neboť Roland a potažmo i Boss mají v muzikantském světě své neodmyslitelné místo, a neznám jediného muzikanta, který by od nich alespoň něco nevlastnil. No ale zvuková karta a ještě k tomu v takovéhle ceně? Již dlouho jsem nebyl na nic tak zvědav.
Co teprve moje zděšení, když mi pošťák, mimochodem byl asi u pošty novej, neboť přišel bez zvonění, donesl krabici velkou jak od holínek. No nic, řekl jsem si. Dal jsi se na vojnu, musíš bojovat. Samozřejmě, že se žádná pohroma nekonala. Po rozbalení totiž zjistíte, že karta má nejen profesionální parametry a výbavu, ale i rozměry. Jedná se totiž o 1U vysokou a obligátních 19" širokou mašinku, jenž se dá do racku připevnit pomocí přiložených uší. No a ta barva! Tak krásnou modrou jsem už dlouho neviděl. Sice jen na předním panelu, ale po vložení do racku stejně nebude víc vidět, tak co.
Když už jsme u předního panelu tak se na něj podívejme zblízka. Na krabici i v návodu bylo psáno že karta disponuje 10 vstupy a 10 výstupy. Z těch na nás čekají čtyři právě na předním panelu a nejsou tam náhodou, neboť mají na starosti vstup pro mikrofon nebo linku, pomocí kombinovaných samic (XLR/Jack). Samozřejmostí je i phantomové napájení, které je volitelné vždy pro dvojici 1-2 a 3-4. Stejně tak i PAD a signální LED dioda, která indikuje průchod/špičku signálu. Přiznám se, že mě tato varianta trochu zaskočila, protože si myslím, že pokud jde o místo tak by asi nebyl problém, ale pánové konstruktéři vědí co dělají. Regulace úrovně zisku je ovšem pro každý vstup zvlášť. U vstupu č.3 se ještě nachází přepínač HI-Z, který nám umožňuje připojit třeba elektrickou kytaru bez nutnosti použití preampu.
Na druhé polovině panelu se nachází 10 LED diod, z nichž má každá za úkol indikovat aktivitu na jednotlivých výstupech. Pod nimi najdeme ještě dva regulátory zisku a dvě LED diody, a to vždy pro dvojici vstupů 5-6 a 7-8. Teď nám již na předním panelu zbývá zmínit se o nastavení samplovací frekvence, pomocí které se dají wordclockem řídit i ostatní přístroje, dále pak ovládání DIRECT MONITORingu, celkové hlasitosti na výstupu, sluchátkovém výstupu, celkové indikaci a síťovém vypínači. Ještě jsem zapomněl na neuvěřitelně modrou LEDku, která svítí, když je karta zapnutá.
Zadní panel je zajímavý neméně. Eurokonektor na napájecí kabel 220 V, MIDI In/Out, WORD CLOCK In/Out, USB v našem případě se jedná o USB 2.0 a S/PDIF In/Out dokonce v obou provedeních COAXIAL a OPTICAL!
Zbývají nám analogové vstupy a výstupy, kterých je tu požehnaně. Výstupy 1 - 8 osazené symetrickými jacky 6,3 mm z čehož jsou výstupy 1 a 2 určeny pro tzv. main LR. U vstupů je to trošku zamotanější, protože vstupy 1, 2, 3 a 4 se dají přepnout a potom plní funkci INSERT. Zbytek vstupů 5 - 8 jsou opět symetrické jacky 6,3 mm. Přepínatelná funkce INSERT mě přijde naprosto geniální. Kolikrát jsem si již chtěl nahrát něco přes můj oblíbený kompresor, ale tím pádem jsem přišel o možnost svůj mikrofon nejprve prohnat přes dobrý preamp na kartě. Tady ta možnost je a je to moc dobře, protože takovýhle preamp, jako je na téhle kartě se vám hned tak do rukou nedostane a už vůbec ne za tyto peníze. Co už je méně povedené tak to, že když použijete funkci INSERT, tak se o tom nikde nedozvíte. Myslím tím absenci jakékoliv indikace. A to vám mohu říct, že jsem se pěkně orosil, když mi to všechno najednou přestalo hrát. Při zapojování výstupu do monitoru, jsem byl líný si kartu otočit a tak jsem po paměti zastrkoval konektory a v tom jsem se asi dotknul insertového přepínače, který je dost blízko. Rozumějte nikde nic nesvítí a vy mudrujte. Další věc která není indikovaná je phantomové napájení. Myslím si že nějaká ta LEDka navíc by se vlezla. To jsou ale pouze kosmetické vady, které se samotným výsledkem skoro ani nesouvisejí. Po nahrání prvních tónů jsem se už na kartu ani na výrobce nezlobil, ale nepředbíhejme.
Nejdříve totiž musí proběhnout INSTALACE přiložených CDček. První CD je naplněno doplňkem k Windows, to kvůli USB 2.0. Já měl štěstí, že mi toto USB nainstalovali už při sestavení mého PC, takže zážitky tohohle druhu nemám. Co byl ale zážitek jiný, byla samotná instalace driveru. Podle zkušeností z posledních let, kdy nic nefungovalo napoprvé a čím dražší mašinka tím větší problémy s instalací, mě přinutily podívat se do návodu. V angličtině samozřejmě. Podle obrázků nic zajímavého, tak zkusíme.
Propojit kabelem USB počítač a kartu. Zapnout kartu vypínačem (předpokládám, že je karta již v zásuvce). Pip, oznámení o nalezení nového hardwaru a vyzvání k vložení instalačního CD atd. atd, no nebudu zdržovat. Naprosto perfektně udělané instalační CD. Odklikáte párkrát YES, NEXT a případné OK, a po restartu můžete vytvářet svá velkolepá díla. Ještě jednou super.
Po instalaci se vám v počítači usadí utilitka, což je vlastně jakýsi kontrolní panel, kde máte možnost donastavit a přenastavit INPUT, OUTPUT, MONITORING, PAN, LINK, BUFFER, ROUTING, MASTER/CHANNEL CONTROLS, etc.
Zvuk a samotná práce
Nerad bych, aby jste si mysleli, že má práce je všechno pochválit, ale i v případě zvuku si nemůžu pomoct. Prostě paráda. Ze začátku jsem se docela bál u tolika vstupů připojení přes USB, ale USB 2.0, kterého využívá tato karta, odvedlo skvělou práci. Jenom pro informaci pro nezasvěcené USB 2.0 používá přenosovou rychlost až 480 MB/s což nám umožňuje všech deset vstupů a výstupů používat současně při kvalitě 24/96.
A protože nejraději zkouším vše na ostro, ani UA-1000 neušla mému pokušení si něco pěkného nahrát. Samozřejmě jsem chtěl něco neobvyklého, neboť reklamní muziku a bigbít dělám pořád. Něco co není často a na čem si to opravdu vychutnám. No jasně, pěvecký sbor. Náš klávesák je učitelskej, a dneska už vlastně ředitelskej, a pěvecký sbor vede, a moc dobře ho vede, a nedávno si mi na kšeftě povzdechl, že by jako něco natočil. Domluveno!
Jeden krásný zimní pátek odpoledne jsme v útulné hudebně roztáhli deky a opony abychom jednotlivé hlasy pěkně oddělili, nastavili mikrofony a mohli začít. Po celou dobu ani jediné vytuhnutí, nic co by nám práci znepříjemnilo. Jenom musíte dávat pozor na nastavení velikosti bufferu.
Přeslechy mezi kanály neslyšitelné, dynamika naprosto uchvacující a šum nikde. Pro nahrávání jsme použily na jednotlivé hlasy mikrofony AUDIX ADX 51 a jako ambiente jsme pověsili CX 111. Muzika hrála přímo z připravené stopy.
Abych měl ale úplnou jistotu, že to co slyším, nebo spíš neslyším je čistá pravda, šel jsem si poslechnout nahrávku na dospělé zařízení. Přátelé věřte nebo nevěřte měl jsem možnost slyšet výsledný zvuk na B&W NAUTILUS 800. Nebudeme mluvit o zvuku celkovém, neboť ten záleží na tom jak kdo umí provést mastering a věci s tím související. Ovšem nachystané vzorky jednotlivých stop a hrubý mix bez použití efektů byl naprosto v pořádku.
Pár zajímavostí. Zajímavá je samozřejmě celá karta, je pravda, že až na pár maličkostí, které jsou spíše kosmetického charakteru, jsou tady docela pěkné vychytávky. Samozřejmě, že vše co si nastavíte v CONTROL PANELu se dá uložit pro případné opětovné vyvolání.
Tlačítko MONO, v sekci DIRECT MONITORING, vám přepne výstupní signál na mono. Výborná finta pro konečné míchání. V této sekci se ještě nachází tlačítko SOFT CONTROL. Nejedná se o nic jiného, než se dá výstup ovládat softwarově nebo manuálně z předního panelu. Další fór je samotný OUTPUT, nad kterým je tlačítko ALL/MAIN. Svíti – li hrají nám všechny výstupy. Pokud jej ovšem přepneme, jde nám smíchaný signál pouze do hlavních dvou výstupů.
Celkové hodnocení
U mě na výbornou. Co se týká výbavy a celkového zvuku, nemá to chybu. Výrobci a programátoři nezapomněli na stále se rozvíjející trend domácího kina a tak i tady máte možnost monitorovat 5.1. Výstupů na to máte dost takže teď stačí jen začít míchat. Myslím si , že si tahle karta najde hodně příznivců i v dospělých studiích, jak nahrávacích, tak i post-produkčních. Pokud by chtěl kdokoliv pořizovat nahrávky i v terénu, tak opět nevidím problém, neboť připojení přes USB si o to vysloveně říká. Marně vzpomínám kdy jsem naposled měl příležitost setkat se s takhle bezproblémovou kartou. Nevzpomínám si. MIDI funguje také bezvadně. V návodu se chlubí nulovou latencí, tak jsem samozřejmě potrápil kartičku i v tomhle směru. Preamp, který je zde určen i pro nástroje opět odvedl bezchybnou práci. V podstatě nemám co bych této kartě vytkl. Pravda, stojí nějakých 33 000,- korun, ale schválně si to se mnou ještě jednou projděte: 10 vstupů a 10 výstupů (8 x analog IN/OUT + 2 x digital IN/OUT), 24 bit/96 kHz, Adat optical, Mic Preamp vč. phantomového napájení, podporuje ASIO 2.0, USB 2.0, nulová latence.
Chtěl jsem zakončit nějakým povzbuzujícím heslem, ale radši toho necháme. Náhodou jsem našel na internetu diskusní fórum právě o téhle kartě - a je prostě dokonalá.