Německá firma Native Instruments ve své řadě „vintage line“ přivádí v softwarové podobě k novému životu nástroje, které se staly legendami pro všechny klávesisty na celém světě. Takže je jasné, že mezi nimi nesmí chybět SW podoba nejprodávanějších kláves osmdesátých let - Yamahy DX7.
Systémové nároky
Mac: OS 8.6 a vyšší, G3 400 MHz, 128 MB RAM.
Windows: 98, 2000, ME, XP, Pentium 450 MHz, 128 MB RAM, 16ti bitová zvuková karta.
(Hardwarové požadavky pro obě platformy uvedené na obalu se liší od těch v manuálu).
FM-7 podporuje tato rozhraní: VST 2.0, DXi, DirectConnect, MAS, ASIO, FreeMIDI a OMS.
Testoval jsem verzi 1.02.002 fx z roku 2001.
Nastavení MIDI (Mac) se opět provádí pomocí jiného dialogového okna, než jaké je vyobrazeno v návodu. Nabízí více možností, než je ochotno akceptovat.
Ovládání
O FM syntéze je obecně známo, že je velmi složitá a smysluplné programování vlastních zvukových barev vyžaduje důkladnou erudici. FM7 tuto práci usnadňuje alespoň přehledným a sofistikovaným grafickým rozhraním, vycházejícím z designu klasické DX7. Největším přínosem v tomto směru je stránka Easy Edit (viz obrázek), která umožňuje účelně měnit základní parametry vybraného zvuku a programování tak zpřístupňuje (ve velmi zjednodušené podobě) i naprostým začátečníkům. Pro externí ovládání FM7 je doporučován DX200 Desktop Control Synthesizer firmy Yamaha, který je posledním modelem z úspěšné řady DX.
Grafické rozhraní je koncipováno tak, že každé z řady zelených tlačítek má svou vlastní „stránku“. Okénka STORE, STORE TO atd. na stránce LIBRARY jsou funkční. Všiměte si okna IMPORT SYSEX - umožňuje importovat výpis paměti z DX7!
„Displej“ nahoře uprostřed mění kliknutím na spodní řádek druh zobrazených informací - počet hlasů a využití CPU, autora zvoleného programu, tip pro hru zvuku...
Pravou polovinu panelu lze přepínat mezi zobrazrním obálky a FM matrix. Obálku můžete uchopením myši tvarovat a v okně MATRIX propojujete jednotlivé operátory a nastavujete požadovanou hodnotu kliknutím myši (podržením tlačítka myši na prázdém políčku a pohybu myší nahoru vytvoříte nové propojení; pohybem dolů až do nulové hodnoty spojení zrušíte).
Změny zvuku nejen uslyšíte, ale také se zobrazí na „displejích“ vpravo nahoře.
Možnosti jednotlivých sekcí vám názorněji ukážou obrázky.
Zvuk
S FM7 nainstalujete složku „presets“ s cca 450 zvuky.
FM7 výborně simuluje FM syntézu. Typický charakter jejího zvuku je obohacen 32bitovým zpracováním. Integrované efekty, větší možnosti modulace a filtr velmi výrazně rozšiřují zvukovou bohatost původní DX. Takže kromě klasických, notoricky známých (protože celosvětově používaných) zvuků - například E. PIANO (faktory presets 011) tu naleznete nebo vytvoříte zvukové barvy, které by na originální DX7 prostě nemohly vzniknout. Stále je však slyšet jakýsi základní esprit FM syntézy, takže nemáte ani na chvíli pocit, že jste se dostali do světa, který je svou podstatou odlišný od toho jenž stvořila Yamaha v osmdesátých letech.
Závěr
Neexistuje snad nástroj, který by nabízel takový prostor pro zvukovou kreativitu a tolik „drobných“ detailů obohacení zvuku, jako FM7.
Je to výborně zpracovaný a do detailu vybavený software. V Native Instruments si s ním museli evidentně dát hodně práce a jejich kreativní přístup vám umožní pracovat s FM7 bez kompromisů.