Marshall Major (2 390,- Kč)
Sluchátka Marshall Major mají klasickou konstrukci s hlavovým mostem, ale již na první pohled se od většiny konkurence liší čtverhranným tvarem sluchátkových mušlí. Sluchátka jsou supraaurální, tedy do drobného vnitřního prostoru před reproduktorem, ohraničeného polstrováním, se vám boltec ucha nevejde. Sluchátka se okolí ucha dotýkají kůží příjemně měkkého polstrování čtvercového půdorysu. Reproduktor je zakryt velmi hrubě tkanou průzvučnou tkaninou, přes kterou je, jako mřížkou, částečně vidět na 40mm reproduktor, který je chráněn ještě vlastním perforovaným plíškem. Uzavřená mušle je vyrobena z plastu s matným povrchem, který, v porovnání s ostatními použitými materiály, působí zbytečně levně. Sluchátkový temenní most je potažený kůží černé barvy (v prodeji je i bílá varianta) a na spodní straně polstrováním v hnědé kůži s pod-pisem zakladatele firmy i s dosaženými akademickými tituly. Je nepochybně škoda, že zvláště v dnešní době, kdy se sluchátka současně stávají i módním doplňkem, je tato poměrně atraktivní vizuální lahůdka ukryta před zraky okolí, stejně jako „zlaté“ plakety s logem Marshall na vnitřní straně obou konců hlavového mostu. Jejich vystavení by byl rozhodně dobrý marketingový tah, neboť signovaná sluchátka s výrazným ozdobným prvkem by lépe poutala pozornost. O původu všech použitých kůží, tedy zda jsou přírodní či umělé, se neodvažuji fundovaně vyjadřovat, nejsem koželužník. Vzhledem k ceně sluchátek ale předpokládám, že jde o kůži umělou. Působí však velmi kvalitně. Na pevné části hlavového mostu jsou po stranách v plastových obdélníčcích upevněny silnější dráty k posunu sluchátkových mušlí a přizpůsobení velikosti hlavy posluchače. Současně je možné je na tomto uchycení sklopit do vnitřku oblouku sluchátkového mostu a zmenšit je tak pro snazší transport. Sluchátkové mušle se na těchto z obou stran upevněných drátech pohybují pouze v jedné ose, vertikální. Posunování je plynulé, tiché a sluchátka se uživatelům přizpůsobují velmi dobře. Kabel je zaveden do levé mušle. Je na něm několik centimetrů od sluchátkové mušle upevněn dnes snad již nezbytný ovladač přehrávačů s nakousnutým jablkem ve znaku. V tomto nepatrném válečku je zabudován i mikrofon umožňující telefonování mobilem.
K ovládání a volbě funkcí slouží pouze jedno drobné tlačítko a volbu regulované funkce tedy určujete počtem stisknutí, počet si musíte zapamatovat. Vzhledem k tomu, že volíte maximálně tři stisky, nejde o přehnaně náročný intelektuální výkon. Jedním stiskem volíte Play/pauzu/příjem hovoru, dvěma posunutí o skladbu vpřed a třemi vzad. Hlasitost bohužel regulovat ovladačem nelze. Kabel je masivnější s příjemně matnou, ale klouzavou povrchovou úpravou. Tři centimetry pod ovladačem je asi dvaceticentimetrová část krouceného kabelu umožňující tento úsek natáhnout v případě potřeby na více než půl metru, což je výhodné, neboť kabel netáhne sluchátka ani při neopatrném zacházení. Zbytek kabelu je rovný a je zakončen efektním kovovým konektorem jack 3,5 mm se čtyřmi spojovacími místy. Kabel je před poškozením nevhodným ohybem chráněn klasickým kovovým pružinovým pérkem. Vše působí zdařile retro, ale celková délka rovného konektoru je přehnaně velká. Domnívám se, že v praktickém venkovním provozu může snadno dojít k páčení a nevítanému namáhání konektoru v přehrávači. V setu je dodávána redukce na klasický 3,5mm jack se třemi kontaktními ploškami a druhá na 6,3mm jack.
Poslech
Zvuk je v dané cenové kategorii příjemným překvapením. Vzhledem ke čtenářskému zaměření našeho magazínu musím předem upozornit, že nejde o přesnou zvukařskou reprodukci. Získáte vzdušný, zřetelný a příjemně poslouchatelný zvuk. Dlouho jsem zkoumal, zda nemám nějaké utkvělé představy, ale opravdu se mi v interpretaci Marshall Major nejvíce líbily skladby tvrdého rocku „pamětnických“ skupin. Jmenujme například již zmíněné Led Zeppelin, Black Sabbath, Deep Purple, nebo i AC/DC, tedy skupiny, které opravdu používaly aparaturu Marshall, anebo by ji vzhledem ke svému hudebnímu projevu používat mohly. Zde měla reprodukce živost, obrovský drive, adekvátní dravost a dynamiku. Frekvenční rozsah je také odpovídající, totiž 20 Hz až 20 kHz. Člověka taková reprodukce dobře rozpohybovala, chtělo by se poslouchat dál a dál. Pokud jsem však na dotykovém displeji osobního přehrávače Astell & Kern od iRiveru (mimochodem současném nejlepším přehrávači na světě, s převodníky Wolfson WM8740, zvládajícím i záznamy v 192/24 a s mimořádným zvukem) zvolil skladby jiného žánru, nebyl dojem zase až tak přesvědčivý. Jazz působil méně vykresleně, než kvalitní nahrávky jinak umožňují. Měl jsem pocit, jakoby jazzové metličky na bicích obsahovaly jiné kmitočty než bicí rockových kapel, takže je najednou slyším jinak, méně zřetelně. Saxofon stejně jako komorní vážná hudba působily ošizeně a mírně nevěrohodně. Jedná se zkrátka o sluchátka pro rock, jak dosvědčil i poslech klasických nahrávek WAV na přehrávači iPod nano druhé generace. Sluchátka Marshall Major mají přítlak na uši pevnější, ale rozhodně nikoli nepříjemný. Naopak, vzhledem k mobilnímu určení vytvářejí jistější pocit při pohybu v městské dopravě či podobných adre-nalinovějších aktivitách.
Marshall Minor (1 450,- Kč)
Jak vidíte na obrázcích, jde o poněkud netradiční In-Ear sluchátka, zdráhám se použít obligátní slovo „drobná“, neboť na sluchátka tohoto druhu jsou Minor poměrně mohutná. Vizuálně se skládají ze dvou základních částí. První klasicky kruhové a druhé dynamicky zakřivené. Kruhová část je hluboká asi centimetr a na své vnější části je ozdobena plíškem zlaté barvy s koncentrickými kruhy, obsahuje ručně vyráběný měnič o velikosti 15,4 mm. Drobné tmavé čárky na zlaté ploše pomáhají v orientaci pravá/levá. Druhá část, jejíž funkcí je přenášet zvuk přímo před zvukovod posluchače, vede dolů a vytváří plynule formovaný výstupek. Na přechodu obou částí jsou oválnými otvory sluchátka definována jako otevřená. Průzvučná část je kryta perforovaným, kapkovitě tvarovaným plíškem zlaté barvy. Tento reprodukující výstupek ale současně vytváří i konstrukční mechanickou zarážku, která udržuje sluchátko na určeném místě boltce. Sluchátka mají však i na horní části pružný výstupek (EarClick) pro pevnější uchycení sluchátek do záhybů boltce. V setu je dodáno několik různých velikostí pro ideální personalizaci. Podobné konstrukce v mém uchu nikdy neseděly, ale zde jsem nalezl velikost pryžového nástavce vhodnou pro mé boltce. Sluchátka držela volně, ale přesto poměrně jistě na svém místě. Je pravdou, že volba správného EarClick nástavce je velmi důležitá, neboť prvotní dojmy s nesprávnou velikostí byly velmi rozpačité. Osoba blízká, kterou jsem použil jako zkušební vzorek, měla pocit dobrého usazení v uchu s jinou velikostí nástavce. Sluchátka jsou otevřená, což má jistě podíl na velmi jemné a vzdušné reprodukci, ale na druhou stranu to v hlučnějším prostředí může působit problémy, protože okolní hluk proniká k uchu. Reprodukující část sluchátka je v podstatě „volně“ položena před zvukovodem, tedy nic zde významně netěsní a neizoluje. Rovný kabel je látkově opleten a také je vybaven ovladačem se stejným „kódováním“. Zakončení je realizováno stejným firemním 3,5mm konektorem jack, stejně jako je tomu u sluchátek Major, proto tedy i zde platí stejná výtka vztahující se na snadné vylamování zásuvky přehrávače díky přílišné délce konektoru.
Poslech
Zajímala mne však reprodukce. Je pří-jemná, vzdušná a překvapivě neošizená o hlubší tóny, které jsou velmi vyváženě hlasité, ale rozhodně nejsou přehnaně důrazné a svojí výraznou dynamikou a naléhavostí odpovídají tomu, co je v nahrávce obsaženo. Pouze například u AC/DC - Black Ice bych basů uvítal přeci jen o trochu více. Naopak u Madonny - Immaculate Colection nebo u Marcuse Millera – Free mi podíl frekvencí přišel vyvážený. Frekvenční rozsah je totožný s modelem Major, stejně jako impedance 32 Ω. Konzultoval jsem s osobou blízkou i reprodukci, a z té jsme byli potěšeni obdobně, jako u sluchátek Major, jen s tím rozdílem, že zde jsme nepociťovali odlišnosti reprodukce rockové a jazzové hudby, jak bylo výše popisováno, ale spíše částečně naopak. Efekt, který získáte, je příjemný a hudebně bohatý a tedy zdůvodňuje nutnost nosit v uchu něco nezvykle velkého. Vnímali jsme oba zejména čistotu a přehlednost středních a vyšších kmitočtů, výšky jsou příjemně znělé, ale přeci jen by v některých skladbách měly zaznít jiskřivěji. Rozhodně se tento způsob reprodukce hodí jak pro rockovou muziku, tak i pro jazz, folk a jiné jemnější akustické hudební žánry. Zvládnou však i překvapivě mohutně i filharmonicky symfonický „nářez“. Spokojenost se zvukem je podtržena tím, že vzhledově sluchátka svojí mo-hutností a konstrukční komplikovaností mnohé slibují, a pak doopravdy plní. Když jsme u té konstrukce, musím si trochu zakritizovat, neboť opětovně nechápu, jaký smysl má u evidentně módních, stylových, ve zlatě vyvedených sluchátek umístit efektní firemní logo Marshall na jejich vnitřní straně, kde zůstane neviditelně skryto v uchu. Toto firemní označení je přeci součástí image, pro kterou si posluchač tato sluchátka také kupuje, ne? Mínil bych, že majitel chce dát najevo svoji odlišnost, příklon k rockové hudbě, chce dát najevo to, že ví, co je Marshall a co tato značka znamenala a znamená pro rockovou hudbu. V této podobě však sluchátka navozují spíše dojem jakéhosi zlatého obřího ušního piercingu. Ovšem velmi dobře hrajícího piercingu.
Závěr
Zatímco se sluchátky Major lze, vzhledem k ceně a předpokládanému rockovému založení potenciálních zájemců o sluchátka s logem Marshall, vyjádřit spokojenost, u sluchátek Minor jsem oceňoval jejich vyváženost a univerzalitu. Ucho posluchačovo potěší smyslem pro jemné detaily a prostor, ale v některých okamžicích by přeci jen určité výraznější blýsknutí či drsnost ve zvuku nebyla na škodu, třebaže vzhledem k ceně jde stále o velmi kvalitní reprodukci. Kompliko-vanější bude jejich využití v hlučné hromadné dopravě nebo v centru větších měst, protože při jemnější akustické hudbě můžete být rušeni okolím. Sluchátka Major a Minor jsou na trhu za příznivou cenu.