Korg microSTATION

Workstation
Distributor: 
Cena: 
14 120,00 Kč

Produkty firmy Korg je možné vidět u většiny světových hráčů, producentů či DJs, a to jak na pódiích, tak ve studiu. Korg ovšem nemusí nutně být jen výsadou bohatých a úspěšných muzikantů. Dokáže totiž vyrobit i velmi zajímavá a zároveň cenově dostupná zařízení s nemalým pracovním (či chcete-li herním) potenciálem. Dobrým příkladem takového produktu se zdá být i syntezátor Korg microStation.

Korg microStation je poměrně mladým přírůstkem firemní nabídky. Podobně jako jeho starší sourozenci (microKorg, microKorgXL a microSampler) i tento model se vyznačuje netypicky malou klaviaturou. Poprvé jsme se však v tomto provedení dočkali většího rozsahu 61 kláves (tj. pěti oktáv). Přiznám se, že mou první zkušenost se sérií „micro“ doprovázela značná nedůvěra, avšak dojem, že se jedná spíše o dětskou hračku než o vážně myšlený nástroj, rychle a rázně rozehnal plný, agresivní a celkově skvělý zvuk. Zjistil jsem (tehdy se jednalo o model microKorg), že na tuto miniaturní klaviaturu si lze poměrně brzy a bez větších problémů zvyknout. Pokud tedy nehodláte realizovat s „micro korgy“ klavírní koncerty, odměnou za přivyknutí si menším rozměrům vám může být snadno přenosný a kompaktní nástroj. microKorg jsem si tehdy okamžitě pořídil a přiznám se, že jej s radostí používám dodnes. Uvidíme, jestli se podobně dlouholeté oblibě bude těšit i předkládaný Korg microStation. Jak jsem již uvedl, microStation má na své palubě 61klávesovou dynamicky citlivou klaviaturu NaturalTouch, která rozhodně nabízí lepší pocit ze hry než ta, kterou byl vybaven první microKorg. Aftertouch tu sice chybí, ale očekávat jej v této cenové kategorii by bylo snad i naivní. Celý nástroj je vyroben z plastu, zato však ve velmi zajímavém retro designu v kombinaci barev černé a stříbrné. Display je podsvícen světle modře.

MicroStation váží pouhých 2,6 kg a při rozměrech 778 x 210 x 82 mm není asi lepšího společníka pro hudebníkovy přesuny. Napájení nástroje je řešeno externím adaptérem, který je součástí dodávky (není zde již možnost napájení bateriemi tak, jak tomu bylo například u microKorgu, ale ruku na srdce, kolikrát toto řešení člověk využije - já za několik let ani jednou). Vizuálně nástroj působí velmi dobrým a elegantním dojmem. Dílenské zpracování je bez problémů, tlačítka i knoby mají tužší odezvu, což je dobře. Na velikosti tlačítek bych osobně šetřil méně, ale není to nijak zásadní nedostatek. MicroStation nemá klasická kolečka á la Pitch či Modulace. Jak je u Korgu zvykem (tedy až na pár světlých výjimek), používá čtyřpolohový joystick. Někomu toto řešení vyhovuje více, někomu méně a někomu vůbec ne. Já sám jsem joystick na svém microX zničil během měsíčního turné. V každém případě ten na microStationu je dostatečně velký a jeho chod hodnotím jako příjemný.

Ovládání

Přední panel nástroje je celkem logicky rozdělen do tří částí. Nalevo (nad klaviaturou) naleznete kromě joysticku také čtyři realtime knoby pro rychlou úpravu zvuku a dalších parametrů v reálném čase (celkem 12 parametrů je zde okamžitě k dispozici bez složitého listování v menu nástroje), ovladač celkové hlasitosti, tlačítka pro volbu jednotlivých pracovních režimů nástroje, ovládání arpeggiatorů, tlačítko Audition a External. V části prostřední se nachází podsvětlený dvouřádkový display. Podobný jsem měl už v minulém století na svém prvním Juno Alfa 2 z Tuzexu. :o) Display má nastavitelný kontrast (knob najdete na čelní straně nástroje). V této sekci dále objevíte tlačítka pro výběr kategorie zvuků, kompletní ovládání sekvenceru, kurzorová tlačítka a tlačítka Write a Compare (ta slouží pro ukládání, případně návrat k poslednímu nastavení před editací za účelem porovnání upraveného a původního materiálu). V poslední sekci úplně napravo „vysázel“ výrobce šestnáct numerických a v podstatě multifunkčních tlačítek, jejichž funkce se mění v závislosti na daném režimu nástroje (například volba zvuku, Mute jednotlivých vrstev v režimu kombinace apod.). Nad těmito tlačítky naleznete stejný počet červených LED, které rovněž mění způsob zobrazení podle režimu nástroje. Jako poslední jmenujme trojici tlačítek Play/Mute, Grid (aktivuje v sekvenceru možnost tzv. mřížkového nahrávání) a Num Lock (usnadňuje a urychluje volbu presetu). Toto je víceméně vše, co nalezneme na ovládacím panelu syntezátoru. Jen podotknu, že celé ovládání microStationu je poměrně logicky navrženo, přesto vzhledem k poměrně bohatým možnostem nástroje může být dobré (alespoň ze začátku) občas nahlédnout do manuálu. (Součástí dodávky je také DVD s MIDI Drivery, softwarovým editorem a Video manuálem, který určitě stojí za shlédnutí).

V rychlosti shrňme další dosud nejmenované prvky: vstup pro externí pedál (softwarově přepínatelná polarita i funkce v menu nástroje), konektory MIDI In a Out (MIDI Thru chybí), knob ovládání kontrastu displaye, slot pro SD/SDHC kartu až do kapacity 2 GB (archivace souborů - programy, kombinace, songy) a USB 2.0 konektor pro připojení nástroje k počítači (Mac i Windows). Díky USB není nutné zapojovat MIDI konektory (MIDI data jsou samozřejmě oboustranně přenášena pomocí USB). Další obrovskou výhodou přítomnosti tohoto rozhraní je možnost využívat standardně dodávaný softwarový editor, který vám značně usnadní práci a programování celélo nástroje!

Nakonec zbývá ještě zmínit dvojici jackových konektorů, které jsou jediným (pominu-li sluchátkový výstup) a hlavním audio výstupem nástroje (pro mono je standardně určen levý kanál ). Škoda, vzhledem k multitimbralitě nástroje by se ještě jeden pomocný stereo výstup (tak jako například u microX) určitě hodil. Výčet uzavřeme hlavním vypínačem, konektorem pro připojení adaptéru a prvkem Cable Hook, kterým kabílek od trafíčka „zagafujete“ a fixujete jej proti nechtěnému vykopnutí během bouřlivé koncertní produkce.

Zvuková výbava

Bohatství zvukové výbavy microStation je poměrně velké; řečí čísel je to celkem 512 programů, 384 kombinací, 48 bicích sad, 256 GM2 programů a 9 GM2 bicích sad. Zvuková architektura je postavena na technologii EDS-i, s níž mimocho- dem pracují i „vyšší“ modely firmy Korg (M50, M3). V paměti microStation objevíte celkem 49 MB zvukových vzorků (kalkulováno jako 16bit lineárně), což je celkem 360 multisamplů a 484 vzorků bicích a to včetně 24 stereosamplů. Nástroj má 120hlasou polyfonii v single režimu, v double režimu je to polovina (pokud jsou využity dva oscilátory pro jednotlivý preset). Na každý preset je možno využít maximálně dva oscilátory. Stereo multisamply využívají 4 dynamické vrstvy s možností prolínání. V nabídce filtrů naleznete standardní low pass, band pass, high pass a band reject filtry se čtyřmi možnostmi směrování (single, sériově, paralelně, 24 dB). Na každý hlas je možné použít dva generátory obálky (filtr, zesilovač), dva LFO, dva KeyTracking generátory (opět filtr a zesilovač), dva AMS mixy, výškový EG, společný LFO a také dva společné KeyTracking generátory.

Nástroj je samozřejmě multitimbrální (16 partů) a pracuje ve čtyřech pracovních režimech: Program, Kombinace, Sekvencer a Global/Media. V režimu Program je k dispozici jednotlivý pro- gram, tedy jednotlivý zvuk. Jen podotknu, že výběr toho správného presetu (či kombinace) usnadňuje rozdělení do osmi kategorií, které volíte příslušnými tlačítky.

V režimu Kombinace můžete využít až 16 programů navrstvených na sebe nebo vedle sebe. Můžete je ovšem také mezi sebou dynamicky prolínat, což s sebou přináší obrovský potenciál zejména pro živé hraní. V režimu Sekvencer máte k dispozici poměrně výkonný vestavěný sekvencer, který nabízí celkem 16 stop a jednu master stopu. Jeho rozlišení je 480 dílků na čtvrťo- vou notu, do paměti se vejde až 210 000 MIDI eventů a až 128 songů. Je zde také 16 přednastavených šablon, dalších 16 si potom můžete nastavit sami. Do sekvenceru lze samozřejmě nahrávat v klasickém lineárním režimu - tedy živě z klaviatury stopu po stopě. Můžete také ovšem využít funkce Grid Seq, pomocí které vytvoříte groove ve smyčce tak, jak je tomu třeba u mašinek typu Electribe: každá nota má svoji diodu a tlačítko. Stiskem jednotlivých tlačítek na příslušné pozici vytvoříte snadno a rychle uspokojivý výsledek s vizuální kontrolou nad vaším právě nahrávaným paternem. Sekvenceru se týká ještě jedna velice užitečná funkce microStationu, a sice tzv. Auto Song Setup. Díky ní je nástroj během několika sekund připraven k záznamu bez ohledu na to, v jakém pracovním režimu (program či kombinace) se právě nacházíte. Stačí zapnout nahrávání, potvrdit, microStation vám okamžitě připraví nový song a vy můžete nahrávat. Bez předchozího zdlouhavého nastavování tak můžete jednoduše zachytit okamžité hudební nápady. MicroStation má na palubě také dvojitý polyfonní arpeggiator, který lze používat ve všech jmenovaných režimech (pouze v režimu Program je použití arpeggiatoru omezeno na jeden). Arpeggiator má v paměti 5 presetů a 640 uživatelských paternů (z toho 512 připravených), díky kterým máte bohatý potenciál k výrobě vlastních a originálních nastavení. K ovládání arpeggiatoru jsou přímo na panelu nástroje vyhrazena tlačítka i realtime knoby. Bezpochyby užitečnou je také přítomnost 383 přednastavených riffů, které vám usnadní a urychlí výběr hledaného presetu tím, že vám přehrají krátkou hudební frázi většinou vystihující zvolený rejstřík. (Postačí jen zmáčknout tlačítko Audition.)

Efekty

Zvukové kvalitě zde výrazně přispívá i vestavěný efektový procesor, který zde má poměrně rozsáhlé možnosti. Nabízí až pět inzertních efektů, dva master efekty, dva efektové sendy plus jeden efekt Total - vše samozřejmě ve stereu. Efektový procesor nabízí snad vše, co od moderního nástroje můžete očekávat: 134 typů efektů, ekvalizéry, filtry, reverby, delaye, modulační a dynamické efekty, vokodéry, excitery, simulace aparátů, zkreslení, kvákadla... Efektový procesor můžete také synchronizovat s tempem skladby (zejména delaye). Efektový potenciál microStation představuje další cestu, jak kreativním způsobem ovlivnit vaši hudební produkci a posunout jednotlivé zvuky blíže k vašim představám. Aby byl výčet možností nástroje kompletní, musím zmínit funkci, která je v době počítačových DAW docela důležitá. microStation lze používat i jako jednoduchý MIDI kontroler DAW. Tomuto účelu slouží režim External, po jehož aktivování využijete microStation k ovládání funkcí softwarového audio sekvenceru, respektive jakéhokoli dalšího MIDI zařízení. (Pro tento případ máte k dispozici celkem 128 možných nastavení.)

microStation Editor

Jak jsem již uvedl, součástí dodávky je i DVD s video manuálem a softwarem: MIDI Driver a Editor. Pro účely tohoto testu jsem se rozhodl vyzkoušet platformu Mac. Instalace přiloženého softwaru trvala doslova pár minut. Nejprve proběhla instalace MIDI Driveru, později samotného editoru. Vše proběhlo v naprostém pořádku: po připojení se microStation okamžitě přihlásil do systému a začal oboustranně komunikovat s editorem. Po startu se veškerá data synchronizovala a editor byl prakticky připraven k použití. Každá změna na nástroji byla okamžitě vidět na obrazovce a naopak. Při použití arpeggií na virtuální klaviatuře editoru dokonce vidíte aktuálně stisknuté klávesy tak, jak je hraje arpeggiator. Pokud samozřejmě hrajete sami, vidíte to také. Softwarový editor můžete samozřejmě použít i samostatně jako stand alone aplikaci, nebo také jako plug-in přímo ve vašem DAW. Pokud se rozhodnete si microStation pořídit, vřele doporučuji editor používat. Otevírají se vám tím nové možnosti práce, která je rychlejší a komfortnější. Vše okamžitě vidíte a lépe se tak orientujete v parametrech nástroje. Vlastně si ani nedokáži představit, že bych měl takové množství parametrů programovat přes dvouřádkový display microStation.

Zvuk

Pokud jste se možnostmi microStationu pročetli až sem, přirozeně vás bude zajímat, jak tento nástroj hraje. Odpovím bez odkladů: dobře! Samozřejmě musíme vzít v úvahu cenovou kategorii, ve které se microStation nachází. Špičkové modely disponují šesti- i vícenásobky 49MB paměti microStationu a výše ceny se zcela jistě odrazí i v kvalitě převodníků. Přesto mohu napsat, že tento nástroj hraje opravdu dobře a jeho zvuková výbava je poměrně univerzální. Naleznete zde velké množství dobře zpracovaných presetů a kombinací, které můžete okamžitě použít bez nutnosti jakékoli editace. Zdá se, že výrobci již vědí, co muzikanti potřebují. Vzpomínám si totiž na dobu, kdy jsem si koupil nový nástroj a trávil nad ním dny a týdny, abych si nastavil presety použitelné k živému hraní. Tovární přednastavení sice působila na první poslech ohromujícím dojmem (spousty hallů, delayů a různých efektů), ale v praxi nepoužitelná nebyla. U microStation skutečně naleznete mnoho zvuků připravených k okamžité produkci. Osobně se mi líbily zvuky pian, elektrických pian, varhan, některé kytary, syntetické zvuky, pady a leady. Velmi zajímavě zněly kombinace, kdy opravdu máte možnost použít až 16 zvuků současně. Také vlastnosti modulace, efektového procesoru a arpeggiatoru považuji za velmi slušné. Kdyby vám náhodou tento arzenál v něčem nevyhovoval, pořád můžete v reálném čase pomocí knobů zvuky upravovat. Rukopis firmy Korg je ve zvuku microStationu znát, což prosím berte jako kompliment.

Verdikt

Hledáte snadno přenosný a univerzální workstation, nevadí vám malá (ale příjemná) klaviatura, a koukáte na cenu? Být vámi, asi bych popřemýšlel o tomto produktu. Myslím, že se neztratí ani na pódiu (třeba i ve spojení s větší master klaviaturou), ani ve studiu, a konečně ani při komponování a aranžování vlastních skladeb...