Dobrý den vážení kolegové hudebníci,"basáci a basačky". Dostalo se mi cti, abych vám mohl představit jednu z novinek v oblasti basových aparátů a tak usedám a po létech odmlky píši jeden z dalších testů.
Německá firma Hughes & Kettner je známá na světovém trhu již několik desítek let. O kvalitě jejich basových aparátů jsem se mohl několikrát přesvědčit na koncertech i při studiové práci (např. první CD King Size "Happy Sapiens" nebo bass party k filmu Nahota na prodej, byly nahrány na Bass base 250), a znám je též z pražských workshopů, kde jsem na stánku MusicData "mastil" poměrně dlouho na inovované řady Bassbase. Koncem minulého roku se do ČR dostala série modelů Quantum, jak uvádí výrobce, modely s revoluční technologií ("Dynavalve Technology"). Touto technologií jsou vybaveny všechny modely řady Quantum, hlavy i komba.
Zvukové vlastnosti
Jedinečná kombinace klasické a inovační technologie, vyzdvihuje Quantum do nové,vyšší třídy basových aparátů. Nabízí širokou škálu barev zvuku a frekvenčních průběhů, což je velké plus pro studiovou práci, též má větší možnosti prosadit se v místech se špatnou akustikou. Svým výkonem a razancí tónu "utáhne" bez problémů větší pódia, ale dovede být velmi decentní v klubech a místech, kde je velký tlak zvuku a dynamika forte nežádoucí. Nastavenou barvu zvuku si zachovává ve všech stupních dynamiky. Na základě technologie Dynavalve má zvuk lampový charakter, ke všem technikám hry si zachovává měkký, konkrétní a razantní tón s velkým dynamickým rozpětím. Kultivovaný, ušlechtily a čistý zvuk je bohatý na vyšší i nižší harmonické. Quantum se jednoduše ovládá, boxy mají rychlou odezvu, skvěle reagují, jemné nuance tónu přenášejí reproduktory i při složitých kompozicích..
Design
Design mě upoutal na první pohled. Někdo z našich slavných pěvců zpíval "Modrá je dobrá" (už nevím kdo z nich to byl, máme jich hodně), ale asi měl pravdu. Na černém podkladu je modře prosvícen nápis Quantum, stejně tak lampa kompresoru. "Magická oka" HOT a FAT informují hráče o činnosti aparátu oranžově, taktéž tlačítka pro ovládání dalších funkcí jsou prosvícena oranžovou. K povrchové úpravě zvolil výrobce černou koženku, masivní umělohmotné rohy chrání aparát proti otlučení, choulostivá místa jsou dobře chráněna proti mechanickému namáhání. Rohy jsou lisované tak, aby umožňovaly stavět na sebe boxy bez obav ze ztráty stability, také usazení samotné hlavy na boxu je zabezpečené proti sesunutí. Reproduktory chrání masivní ocelová mřížka, bass reflexy jsou umístěny netradičně po stranách boxu. Hlava a vůbec celý komplet působí impozantně.
Quantum podrobněji
Jde vlastně o kombinaci několika veličin, jejichž vzájemné provázání dělají Quantum takový, jaký je. Nelze je od sebe oddělovat, tvoří jeho celkový charakter. Těmi veličinami mám na mysli obvod předzesilovače, equalizer se všemi filtry, lampový kompresor se sycením, koncový zesilovač a boxy.
Preamp
Obvod předzesilovače je tranzistorový. Když napsal výrobce:"Tube Touch Circuit" (dotknout se lampového obvodu), chtěl jsem vědět, nakolik je tranzistorový zvuk preampu podobný zvuku lampového obvodu. Byl jsem mile překvapen. Obvod předzesilovače hraje jednu z hlavních rolí ve vztahu baskytara a hráč na straně jedné a aparát na straně druhé. Jde o komunikaci v rovině frekvencí a také mezi výstupní úrovní z nástroje a vstupní impedanci preampu. Ne vždy je tato komunikace v souladu. Vstupy Quantum aparátu jsou tím nejzajímavějším článkem preampu. Odolávají zkreslení ve špičkách, což je konkrétně v případě mých signovaných modelů K&K, které mají extrémně silný výstup, k nezaplacení (zvuk je stále čistý, bez zkreslení i při silném vstupním signálu z nástroje). Preamp je klasicky vybaven vstupy pro aktivní a pasivní baskytary, najdete zde i výstup pro ladičku, kterým ve spojení s MUTE tlačítkem, naladíte nástroj bez rušení okolí. MUTE nepouští signál do speaker output, DI-Out, LINE-Out a Headphone Out. GAIN potenciometr nastavuje vstupní úroveň, v kombinaci s potenciometry MASTER a TUBE GROWL tu pracuje v širokém rozsahu nuancí mezi možným čistým a "zkresleným" zvukem (nejde o druh zkreslení, kdy aparát jednoduše "nestíhá"). HOT indikátor (první"magické oko"), informuje hráče o vybuzení preampu.
Equalizer
Quantum je vybaven paralelním EQ, technologií určenou pro high-end studia. Signál je do celého obvodu rozdělen simultánně na dva signály. Původní (originální) signál jde přes přímý obvod, prakticky na přímé trase obíhá kompletní obvod s filtry EQ, druhý signál prochází právě druhým obvodem přes filtry. Filtry pro příslušná pásma se řadí paralelně do tohoto obvodu, cílové frekvence jsou přiřazeny k originálnímu signálu na konci EQ obvodu. Basový a výškový filtr pracují extrémně efektivně.
Jsou tu však ještě další zajímavosti. Jestliže chci jednu z frekvencí prosadit, sousední frekvence ve zvolené oblasti pracují v opozici. To je; sousední frekvence jsou sníženy, když je jedna z frekvencí zvýrazněna a zvýšeny, když je jedna z frekvencí vyříznuta. Tento slyšitelný proces probíhá bez nadměrných změn na výstupu, Quantum si zachovává stejnou hlasitost, což je velké plus aparátu, komfort a úleva pro hráče. Další speciální rys EQ je automatické přizpůsobení filtrů hlubších a vyšších středů (výrobce nazývá tento proces Q-factor). LOW-MID a HIGH-MID filtry jsou prosazovány v širokém pásmu, naopak vyřezávány jsou v pásmu úzkém. Všeobecně vzato: Quantum EQ pracuje na bázi filtrace, frekvence se neprosazují-nepotlačují nárůstem-úbytkem dynamiky, jak známe v případě jiných equalizerů.
Tyto speciální rysy EQ společně vytvářejí zvuk vysoké kvality, snadno uživatelným, bez ohledu na EQ nastavení. Je jedno, zda se budu opírat o basy, hlubší nebo vyšší středy, popřípadě výšky. Zvuk bude stále působit kompaktně. Avšak jak výrobce uvádí:"Extrémně zdravý a kvalitní zvuk v jakémkoli nastavení EQ, je závislý na kvalitě tvoření tónu hráče" ("Everything is In Your Hands").
Punch: Zatlačením PUNCH tlačítka aktivujete filtr před EQ, zvuk je brilantnější, používám ho k prosazení čistého zvuku. Výrobce uvádí, že frekvenční průběh je podobný průběhu lampy. Na +10 dB jsou zvýrazněna HI frekvence okolo 2 kHz a od 5 kHz výše, též BASS frekvence 50-200 Hz. Pod +10 dB jsou potlačené frekvence od 200 Hz do 1 kHz a též úzké potlačení HI frekvencí okolo 3,5 kHz. Frekvenční průběh PUNCH je pro moji potřebu tak dobře zvolený, že ho používám automaticky pro všechny techniky hry. PUNCH filtr nemá vliv na výstupní dynamiku (MASTER LEVEL), aparát si zachovává stejnou hlasitost.
Bass: Potenciometrem BASS ovládáte frekvence v rozsahu 40 – 200 Hz. Frekvenční centrum je 60 Hz, +20 dB v maximálním vytažení. Hlubší středy (LOW MID) v rozpětí 300 - 600 Hz, jsou potlačené lehce pod +10 dB, to zvyšuje účinnost potenciometru pro ovládání BASS frekvencí a zvýrazňuje jejich vrchní a spodní hranici. Takto fungují basy při nastavení na maximum. V případě, že chci basy potlačit na minimum, dochází k odfiltrování nejhlubších basových frekvencí (až o 20 dB), také k dalšímu potlačení hlubších středů 300 - 600 Hz. Basy se prosazují v úzkém pásmu s centrem okolo 100 Hz, lehce pod +20 dB. I když frekvence basů vyřežeme, je jejich energie, díky filtrační technologii, stále zachována v celkovém zvuku. Basy jsou příjemné, široké a měkké, s patřičnou razancí.
Bass Shape: Potenciometrem BASS v režimu BASS SHAPE, ovládáte filtr hlubokých basů (sub bass) s hranou 80 Hz o +12 dB. Energie a signál sub basů jsou vyřazeny, basy nejsou tak měkké, získávají na konkrétnosti a tvrdosti, zbavené od "bučení" (český hudebník mi jistě promine tento hloupý výraz, hudebníkovi mluvícímu jiným jazykem je to jedno, stejně tomu neporozumí), a tak je tu větší šance, mít konkrétní zvuk i v prostorách, kde není dobrá akustika. Tím že mi neduní sub basy, mohu basovým frekvencím dát větší svobodu, popř. hrát celkově větší dynamikou. Frekvence v rozmezí 80 - 160 Hz jsou zvýrazněny, část energie je posunuta o "oktávu výš", což má pozitivní vliv v případě řešení frekvenčních problémů mezi baskytarou a bass drums. To je jistě pozitivum především pro práci ve studiu.
Low Mid: Hlubší středové frekvence jsou klíčem ke konkrétnímu tónu, zda váš basový part bude čitelný i mezi dalšími nástroji bez toho, že musíte všechny okolo "zválcovat" dynamikou. Pokud máte rádi pevný, konkrétní, středový tón a vaše technika hry ho dokáže vytvořit, jistě oceníte funkčnost LOW MID potenciometru. Pokud potřebujete hlubší středy zvýraznit, pracujete s širokým pásmem (s přidanou prezencí a punch basy) o frekvenčním centru 400 Hz, v max. zvýraznění +22 dB. V maximálním vytažení hlubších středů spadá jejich spodní hranice až k 70 Hz, vrchní hranice až do 3 kHz, na +10 dB. Jestliže chcete hlubší středy potlačit, filtr vyřezává 400 Hz v úzkém frekvenčním pásmu do –10 dB. Filtr zavírá v rozsahu 180 Hz -1 kHz z výchozích +10 dB.
Hi Mid: Stejně jako v případě hlubších středů, také HI MID frekvence jsou prosazovány v širokém pásmu a vyřezávány v pásmu úzkém. Frekvenční centrum je 800 Hz a jeho zvýraznění-potlačení pracuje v rozmezí –10 dB /+22 dB. V maximálním nastavení zabírá pásmo zhruba od 180 Hz do 5 kHz, z výchozích +10 dB. Úzké frekvenční pásmo při maximálním vyříznutí HI MID má spodní hranici 350 Hz a vrchní na 2 kHz z výchozích +10 dB. Takto zvolený průběh vyšších středů je zodpovědný za tzv."dřevěnou" barvu zvuku.
Lidský mozek je zařízen tak, že potřebuje věci pojmenovat, škatulkovat, rozšifrovat, lokalizovat,….a dělat spoustu dalších blbostí, bez kterých se v životě neobejde. Často zastírá intuici a ne vždy je dobrým rádcem. Do konce svého života si budu pamatovat moudrá slova prof. Bednáře z dob mých studií na KJJ, když řekl:"Forma bez obsahu je stejně k ničemu, jako obsah bez formy". A tak pouze z hlediska formálního cítím potřebu vám přiblížit charakter zvuku MID frekvencí v nějakém srovnání, jak je zaškatulkoval můj mozek, než je srdce přiřadilo k nějakému obsahu, co do jejich využití. V základních rysech mají LOW MID asi takový charakter, jako když zvuk baskytary opíráte o zadní snímač, ale netvoříte tón přímo nad ním, nýbrž mezi snímači. Tak lze do ryze tvrdého, středového zvuku, s ohledem na nastavení EQ baskytary, získat trochu přirozených, "teplých" basů. Platí obecně, čím více hraji u kobylky, tím více je zvuk bez basových frekvencí, stále ostřejší (jistě, o tom, co se kde vytrácí a kde co frekvenčně nabývá, by se dalo dlouhosáhle polemizovat, ale to snad někdy jindy). Každopádně pozicí, kde tvořím tón a jakým snímačem hraji, vytvářím základní vlastnosti zvuku se kterým pracuji dál. LOW MID mi dobře a konkrétně přenesou 16-tinové party, vyšší harmonické a jsou svobodné k technikám hry i hudebním stylům. Vnímám energii, která ze zvuku jde, ta určuje další kroky k frekvenčním úpravám. Pro hru na fretless jsou LOW MID nepostradatelné. Svůj výrazný zvuk na nich staví např. Gary Willis, Jaco Pastorius, John Patittucci a mnoho dalších.
Vystihnout co nejlépe, jak vnímám HI MID (s ohledem na to, jak dobře fungují ve zvuku Quantum), nebude pro mě až tak jednoduché. Nešetrným zacházením mohou být vyšší středy arogantní a agresivní, v takové podobě propichují ušní bubínky. Špatný P.A. systém v kombinaci s "hluchým" zvukařem udělají ze zkreslených kytar a nakreslených hammond noční můru. HI MID na Quantum aparátu mi připomínají hru předním snímačem (u krku), ale bez těch známých "huhlavých" basů. Frekvence jsou velmi dobře zvolené, přímo vás pohladí. Přestože jsou dravé a zvuk "tlačí", nejsou nepříjemné. HI MID frekvence mohu použít např. k rock partům, kde díky důslednému legátu, chci vytvořit jednolitou "hmotu" a tlak. Také HI MID mě neomezují vůči technikám hry nebo hudebním stylům. Prosazením těchto středů získám ve výsledku příjemný dřevěný tón. Podobný charakter HI MID frekvencí má ve zvuku např. B. Sheehan, také s trochu jiným průběhem M. Müller (rozdílní basisté stylem, technikou a pojetím). Nechávám opět na sebe působit energii zvuku, je to klíč k jeho dalším úpravám i využití. Věci spolu úzce souvisí, neřídím se tím, jak se má co využívat, věci kombinuji. Zvukem se nechávám svobodně inspirovat.
Mid Boost: Aktivací MID BOOST tlačítka, prosazujete široké frekvenční pásmo okolo 220 Hz (low mid), s max. zvýraznění +15 dB. Výrobce uvádí, že tento filtr je excelentní pro klasický soul, velmi dobře se doplňuje s oběma filtry HI MID and LOW MID. Hraji často s aktivací MID BOOST. Úroveň +10 dB protínají frekvence 65 Hz a 12 kHz, při čemž skutečnou vrchní hranici frekvenčního průběhu MID BOOST, bych považoval frekvenci okolo 2 kHz. Frekvence mezi 2 kHz a 12 kHz jsou lehce nad +10 dB.
Treble: Potenciometr TREBLE nám umožňuje ovládat výšky dvěma funkcemi pomocí tlačítka HF CHARACTER. Pokud je tlačítko deaktivováno, potenciometr výšek pracuje jako "klasický" level control", produkující spíše metalový zvuk. Charakter frekvenčního procesu zdůrazňují utlumené frekvence, ležící okolo centra výšek. Při maximálním vytažení je vrchol hi frekvencí okolo 8 kHz / +17 dB, hranici +10 dB protíná 1,5 kHz. Křivka TREBLE se zvedá od 350 Hz na úrovni +3 dB. V této funkci neobsahuje TREBLE presence. Při maximálním potlačení jsou výšky vyřezávány okolo 5 kHz / 0 dB, křivka se lomí na 900 Hz / +5 dB. Když je HF CHARACTER aktivován, pracuje jako lampový zesilovač s kontrolou presence. Produkuje měkké, nejvyšší frekvence, při čemž se nevytrácí zvukový frekvenční základ nejhlubších pásem v oblasti výškových frekvencí. Další zvýraznění výšek docílíte, když k funkci HF CHARACTER aktivujete PUNCH tlačítko.
HF Character: Zatlačením tlačítka HF CHARACTER aktivujete filtr, jenž ovládá nejvyšší frekvence. Frekvenční křivka, jak výrobce uvádí, je podobná průběhu "soft" tweeter. Filtr nejvýrazněji komunikuje s aktivními baskytarami.Výrobce uvádí, že efekt presence na pasivních baskytarách není tak výrazný, protože signál z takových nástrojů neobsahuje tolik výšek. Podobně se chová signál z baskytar, které mají staré struny. Mohl jsem se přesvědčit, že si QUANTUM poradil i s takovým signálem. V maximálním zvýraznění narůstají frekvence od 2 kHz / +5 dB, 4 kHz jsou na +10 dB, vrchol frekvenčního průběhu je nad 10 kHz / +15 dB.
Zvukové možnosti EQ jsou veliké, v kombinaci s nástrojem lze získat mnoho barev. Zajímavého zvuku jsem docílil maximální filtrací LOW MID a HI MID, aktivací PUNCH a maximálním vytažením HI CHARACTER. Jelikož jsem paradoxně zbavil zvuk středů, což by mohlo mít za následek, že se basa v komunikaci s dalšími nástroji nebude až tak prosazovat, dodám si mid frekvence z baskytary, popř. zvuk postavím na zadním snímači u kobylky. Je důležité, jak se aktivita nástroje frekvenčně doplňuje s aparátem. Cesta k zajímavým barvám může vést i opačně, filtrací frekvencí na nástroji a dodáním vyřezaných frekvencí na aparátu.
Pokud by výrobce uvažoval o tom, že by se jednotlivé filtry daly ovládat footswitch pedálem, (Punch, Bass Shape, Mid Boost, HF Character), bylo by to další velké plus QUANTUM, jenž by rozšířily možnosti aparátu i výrazové možnosti hráčů.
Tube Growl
Jde o lampový kompresor se sycením, zasazený mezi EQ a koncový zesilovač. Je to kompletní obvod, který kontroluje špičky signálu, podobně jako lampový předzesilovač, upravuje jejich energii. Prosazuje základní zvukové frekvence a produkuje vyšší harmonické. Získáte sytý, hutný a průrazný tón, bohatý na tlak. Obsah vyšších harmonických určuje jakost zvuku a prosazení mezi dalšími nástroji ať už při studiových mixážích nebo koncertech. Inteligentní lampový kompresor kontroluje saturaci lampy a preventivní nadměrné zkreslení. Attack struny zůstává v popředí, zvuk"nepumpuje", (je bez nežádoucího, zvukového efektu), zpevněný sustain a průrazný zvuk přispívá k pohodlí hráče a usnadňuje hru. TUBE GROWL potenciometr, poskytující přirozenou kompresi a lampový effect, kontroluje parametry komprese: threshold, ratio, make-up gain and release, stejně tak saturation level. Nastavení TUBE GROWL se velmi citlivě projevuje v komunikaci s nástrojem, jemné nuance zvuku cítíte v prstech okamžitě. Saturace lampy má vliv na MASTER LEVEL. O činnosti kompresoru nás informuje druhé "magické oko", FAT indikátor.
Power Amp
Dynavalve Technology je nová patentovaná, tranzistorová technologie firmy Hughes & Kettner, která disponuje podobnými vlastnostmi, jaké známe u lampových koncových zesilovačů. Stejně jako v klasickém lampovém obvodu, pracuje rozštěpená fáze lampy a zpětná vazba reproduktoru dohromady pro výkon tranzistoru (uvedeno výrobcem). Dynamika, nadměrné frekvenční spektrum a stálá impedance, pracují stejně jako v lampovém zesilovači. Ve výsledku má QUANTUM barevnější, průraznější zvuk, a větším tlakem. MASTER potenciometr nastavuje celkovou výstupní úroveň, ale je více, než pouze potenciometrem hlasitosti. V kombinaci s GAIN a TUBE GROWL, pracuje v širokém rozsahu nuancí mezi čistým a nakresleným zvukem.
Impedance selector: Přepínač k volbě správné impedance (připojení k reproboxům), je zabudován v zadním panelu aparátu. Následující kombinace a možná nastavení jsou:
8 ohm (16 +16 ohm), 5,3 ohm (8 +16 ohm), 4 ohm (5,3 +16 ohm / 8 + 8 ohm) nebo 2,8 ohm (8 + 4 ohm). Maximálně kvalitní zvuku dosáhnete za předpokladu, že impedance je správně nastavená. V opačném případě vede k nesprávné zpětné vazbě mezi aparátem a boxem, k nekvalitnímu tónu a nedostatečné hlasitosti. Reproboxy jsou paralelně zapojené, pokud používáte např. dva boxy, (R1 a R2), získáte dle rovnice R = (R1 x R2) / (R1 + R2), výslednou impedanci.
Další přípojná místa a ovladače
Fx loop: Efektová smyčka je řadový obvod, zařazený za potenciometr TUBE GROWL, před linkový výstup LINE OUT. Efektovou smyčku lze ovládat footswitch pedálem. SEND je výstup z aparátu, kterým vedeme signál do vstupu efektu, RETURN je vstup do aparátu, kterým vedeme efektovaný signál z výstupu efektu.
Line Out: Je nesymetrický výstup z preampu, umístěný před koncový zesilovač, za efektovou smyčku. Signál obsahuje effect, neobsahuje charakteristický zvuk Dynavalve amp. LINE OUT je nezávislý na MASTER control, pokud upravujete hlasitost na pódiu, neovlivňujete jeho výstupní úroveň. LINE OUT je ideální signál k připojení dalšího aparátu.
D.I. Out: Tento symetrický výstup slouží k připojení do mixu, lze ho využívat dvěma způsoby. Při nastavení "Pre-EQ", Di-Out posílá signál před EQ. Je poslán hned za preampem bez frekvenčních úprav. Master control nemá vliv na jeho výstupní úroveň. V režimu "Post-EQ", Di-Out posílá signál stejný, jako je signál do boxů. Plný signál zesilovače obsahuje Fx Loop, EQ, Tube Growl a Dynavalve technologii. Je závislý na Master control, což možná není až tak ideální, ale za ten zvuk to stojí. Ground Switch, je přepínač, kterým isolujeme "zem" Di-Out signálu. Umožňuje potlačit nežádoucí ruchy.
Tuner: Tento výstup je určen pro ladičku. Je stále aktivní, v kombinaci s MUTE tlačítkem umožňuje naladit tiše nástroj bez obtěžování spoluhráčů. MUTE tlačítko slouží zároveň jako ochrana aparátu, při aktivaci můžete jack z nástroje vytáhnout bez obav z "lupnutí" aniž by jste museli stahovat Gain, či Master.
Headphones: Výstup určený pro sluchátka, při hře do sluchátek je deaktivován výstup do boxů.
Footswitch: Nožní přepínač, umožňuje ovládat funkce PUNCH a FX LOOP.
Speaker Out: Výstupem Speakon jack, je signál veden do reproboxů. Správné impedanci nastavujeme přepínačem Impedance Selector.
Reproboxy
Nová generace reproboxů disponuje těmi nejlepšími zvukovými vlastnostmi a k radosti hudebníků, také nízkou hmotností. Srdcem úspěchu, nových zvukových dispozic, jsou neodymové reproduktory, vyvinuté ve spolupráci s firmou Eminence. Tato technologie zaručuje vyšší kvalitu jak v oblasti přenosu frekvencí (frekvenčního rozsahu), tak v oblasti dynamiky. Lépe usměrňuje a kontroluje rychlá rytmická dělení, snadno reaguje na impulsy hráče. Všechny reproboxy mají integrované HF systémy. "Dvojitý kužel" v případě 10" reproduktoru nebo DuraDome Design ("závěsný oblouk"), poskytují stejnorodé, široké spektrum vyšších harmonických, bez fázových chyb, typických pro horny (klasická horna byla to první po čem jsem pátral, když jsem viděl reproboxy poprvé. Když jsem jí nenašel, byl jsem zvědav, jakých výšek se "dočkám" - rozhodně jsem nebyl zklamán). Tuhé, laminátové dřevo, masivní ocelová mřížka na ochranu reproduktorů, umělohmotné rohy, hlavně nekompromisní Quantum technologie, to vše dává reproboxům a celému systému dlouhou životnost.
Výrobce nabízí tyto reproboxy: QS 210 PRO (2x10), QS 410 PRO (4x10), QS 610 PRO (6x10), QS 810 PRO (8x10), QS 115 PRO (1x15) a QS 2115 PRO (2x10 + 1x15).
Závěr
Aparát QUANTUM QT 600, z dílny firmy Hughes & Kettner, patří v současné době mezi největší zajímavosti a novinky. Pro své zvukové vlastnosti (Dynavalve technologii, repro soustavy) i provokativní design ho jistě nepřehlédnete. Jsem přesvědčen, že si mezi hudebníky najde své příznivce, kteří jeho kvalit docení na pódiích i při studiové práci. Za vyzkoušení stojí i komba řady Quantum, jelikož jsou vybavena stejnou technologii a disponují podobným zvukem jako QT 600.