Crate CA 30DG TAOS

Věrně na pódiu
Cena: 
12 980,00 Kč

Nová řada komb pro akustické nástroje spatřila světlo světa v březnu roku 2004 a to přímo v USA v St. Louis - sídle firmy CRATE. Tato i v Evropě velmi dobře známá firma se zabývá výrobou kytarových i baskytarových zesilovačů, reproboxů, komb pro elektriky, basy, akustické i klávesové nástroje, PA, mixpultů i powermixů – kompletní sortiment je k nahlédnutí na přehledných internetových stránkách: crateamps.com a crateaudio.com.

Výrobce obohatil trh pěti zbrusu novými modely: CA15, CA30DG, CA6110DG, CA120DG a CA125DG, kde číslo v názvu odpovídá výkonu komba, vzestupně se dále lepší výbava i uživatelský komfort.

Ke mně dorazil přes redakci časopisu až „ze z Plzně" od firmy Houdek model CA30DG. V doprovodných materiálech je označován jako „entry level", tedy začátečnický či prvotní aparát. Podíváme se, co si muzikant z obchodu za 12 980,- Kč donese.

Popis

Kombo je dodáváno v papírové krabici a je v ní doslova upěchováno papundeklovými zábranami proti nechtěnému pohybu. Příslušenství obsahuje napájecí síťový kabel – dostatečně dlouhý (sláva, konečně to nějakého výrobce napadlo), uživatelskou příručku – originál v angličtině i český překlad (příjemné překvapení nejspíše od dovozce pana Houdka) a pro zpestření minikatalog Crate Amps 2004.

Šasi přístroje je zřejmě vyrobeno z překližky a je potaženo koženkou (dle informací výrobce trvanlivým materiálem Tolex) lahvově zelené barvy. Kombo má tvar „nepravidelného" kvádru – s „vyboulenou" přední stěnou. Ta je kryta kovovou mřížkou hnědé barvy, na ní je na plastové destičce připevněn výrazný nápis CRATE ACOUSTIC. Na vrchu připevněné madlo na přenášení je dostatečně masívní a hluboké, umožňuje velmi pohodlné přenášení 13 kg vážícího komba (a je také nesrovnatelně hezčí, než ty různé gumou potažené úchyty z listových per...). Za madlem se nachází vybrání pro ovládací prvky. Přípojku pro napájecí šňůru výrobce umístil na zadní stěnu, která je uzavřená, ale obsahuje kruhový otvor pro lepší přenášení basových tónů. Rohy komba jsou chráněny osmi plastovými patkami, stabilitu zajišťují čtyři gumové nožky. Jeden 8" reproduktor (s polypropylénovou membránou a koaxiálním tweetrem) je usazený v desce z černě lakované překližky.

Ovládací prvky zleva doprava: kolébkový vypínač POWER s diodou indikující zapnutí komba, LINE OUT – jacková samice nesymetrického linkového výstupu, INSERT – jedna jacková samice pro efektovou smyčku, vyžaduje speciální Y kabel (tento je ovšem běžně dostupný na trhu – např. od firmy Bespeco), následuje otočný potenciometr EFFECTS LEVEL digitálního efektového procesoru – přimíchá úroveň digitálního efektu, který zvolíme dalším otočným potenciometrem EFFECTS MODE. Následují další otočné potenciometry ovládání EQ a to HIGH (+/- 15 dB na 10 kHz), CONTOUR (nastavení centrální frekvence středů 400 Hz – 1,2 kHz), MID (+/- 15 dB), LOW (+/- 15 dB na 80 Hz). Řadu ovládacích prvků uzavírají dva shodné vstupy (samice jack) a dva potenciometry GAIN, které ovládají hlasitost dvou shodných kanálů: CHANEL 1, CHANEL 2. (citlivost 20 mV, impedance 1,5 Mohm).

Jak to hraje

Při testu byly použity akustické kytary Furch (aktivně snímané Blues Hand a JVQ 61, JV 61 s pasivním snímačem), koncertní „španělka" Bjärton opatřená nylonovými strunami a pasivním snímačem, housle s aktivním snímačem Barcus – Berry, "tiché housle" (silent violin) Yamaha, mandolína Sigma s pasivním snímačem a dvě elektriky (Epiphone se dvěma humbuckery a Squier by Fender se třemi singly), foukací harmoniky Hohner a mikrofony Shure, Sennheiser a AKG.

Využil jsem bezproblémový výstup LINE OUT (do mixu a pro nahrávání). Vstup INSERT pro připojení externích efektů vyžaduje stereofonní šňůru s rozbočením pro Send a Return – tzv. Y cord – protože ta bývá běžnou součástí arsenálu spíše zvukařů než muzikantů, nechal jsem odzkoušení této funkce na kolegovi, a dle jeho slov vše funguje přesně dle manuálu - zasunutím jacku se automaticky odpojí vestavěná DSP jednotka a jedou pouze efekty ze smyčky. Vše funkční, žádné nepatřičné ruchy. Podrobností chtivý čtenář najde schéma zapojení na internetových stránkách v manuálu ve formátu PDF.

Výrobce slibuje přirozený zvuk nejen kytar, ale i ostatních akustických nástrojů a také hlasu. Zapojili jsme tedy postupně všechny výše zmíněné nástroje ve zkušebně, převážnou většinu i na pódiu a zkusili jsme nahrávat na pásek i do PC. Největší spokojenost byla s nástroji, které jsou snímány aktivně. Zde se kombo ukázalo jako skutečně kvalitní zařízení pro přenos věrného akustického zvuku nástrojů (podmíněného kvalitou snímání). Neváhám tvrdit, že svoje nastavení si najde folkař, bluesman, jazzista spolu s dalšími vyznavači nepřeberného množství akustické muziky. Výkon 30 wattů bohatě stačil ve zkušebně i v menším sále. Hlasitostně se kombo neztratilo ani vedle elektrických kytar, basy a bicích a ani při nejvyšších hlasitostech zvuk nenabíral nežádoucí zkreslení – zde je potřeba dát si pozor na nechtěnou zpětnou vazbu (obvody automaticky potlačující vazbu mají vyšší modely). Větší prostory vyžadují posílení přes PA. Při zapojení pasivně snímaných nástrojů kvalita zvuku poklesla, jakoby se vytratila ta správná „šťáva". Vstupy jsou zřejmě konstruovány jako „LOW" (i když výrobce udává konstrukci pro oba typy snímání). Moje mínění se potvrzuje při zapojení pasivních nástrojů přes aktivní elektroniku Barcus – Berry a také při kontrolním testu elektrických kytar. Jejich zvuk se rapidně vylepšil při předřazení lampového předzesilovače s čistým kanálem (Lamped 2L). Naproti tomu foukací harmoniky přes speciální mikrofon zněly výborně. Zpěv je mezi chvalitebnou a dobrou.

Zde je na místě otázka, k čemu má vlastně kombo dva identické vstupy se stejnými korekcemi a s ovládáním samostatného gainu? Osobně bych je plně využil pouze při střídání dvou nástrojů na pódiu (například různá ladění). Jako vstup pro externí zvuk (manuál hovoří o CD, automatickém bubeníkovi, …) bych mnohem raději přivítal cinche a spojení kytara & zpěv je při vší úctě k vlastnostem komba, díky společným korekcím, k použití v hospodě. Společné korekce nevyhovují ani při současném použití aktivního snímání a nástrojového mikrofonu. Nejlepší řešení bych viděl v zapojení pasiv a aktiv.

Zatím jsme hráli čistě, teď vyzkoušíme digitální efektový procesor. K jeho ovládání slouží jak je výše uvedeno potenciometr LEVEL, kterým přimícháme úroveň signálu a MODE, kterým zvolíme vybraný efekt. Zde si hned zkraje neodpustím dvě výtky:

  • potisk plechu, na kterém jsou ovládací prvky umístěny je proveden nekvalitně, u knobu EFFECTS MODE se dokonce písmena slévají a jsou nečitelná (co budeme nastavovat se dozvíme pouze z manuálu). Může to být vada pouze u „našeho" kusu, ale výstupní kontrola výrobce by se měla zaměřit i na takovéto na první pohled viditelné kosmetické nedostatky.
     
  • potenciometr EFFECTS MODE je opravdu otočný, ne krokový. Nepracuje tedy jako přepínač mezi zvolenými efekty, což nejen podle mého názoru značně znesnadňuje ovládání DSP jednotky. K dispozici máme tyto režimy: Bypass – bez efektu, Slap – moderní slapový delay, Delay – moderní delay s opakováním, Echo – dlouhý delay s opakováním, Chorus – moderní chorusový efekt, Rotary – simulace rotujícího reproduktoru, Cho/Hall – kombinace chorusu a dlouhého reverbu, Room – krátký reverb, Hall - dlouhý reverb - (pozn.: překlad převzat z českého manuálu, originál opět k dispozici na webových stránkách).
     

Po zvolení efektu přidáváme LEVELem úroveň - asi tak do deseti hodin se nic podstatného neděje – míra efektu je téměř neslyšitelná, mezi desátou a druhou hodinou o sobě dává EFX jednotka vědět a z komba leze použitelný dobarvený zvuk. Po druhé hodině už je ale čistý signál extrémně přemodulován. Ve srovnání s externě zapojenými efekty – jak značkové krabičky, tak rackové jednotky (delay, echo, chorus) vestavěné efekty logicky prohrávají – potvrzeno i kontrolní nahrávkou. Přesto je jejich užití dle mého názoru zpestřením na živé hraní a vhodné zacházení, kdy méně rozhodně znamená více, přináší novou využitelnou dimenzi zvuku. Vzhledem k ovládání ale doporučuji si na playlistu k názvu skladby připsat přesné nastavení, které se osvědčilo ve zkušebně a před každou písničkou vše pečlivě nastavit.

Závěr

Chcete-li ze svého nástroje opatřeného kvalitní aktivní elektronikou věrně přenést jeho zvuk (a občas mu na pódiu nebo ve zkušebně pomoci nějakým efektíkem), může být akustická třicítka Crate vaši volbou. Zvuk je obdivuhodně čistý, nemusíte se bát všelijakých šumů, brumů a ostatních pazvuků, ani když to pořádně „vosolíte". Pro kategorii hráčů na začátku hudební kariéry tedy zcela vyhovující aparát. Rázem se také ocitnete ve vybrané společnosti. Mezi uživatele komb Crate patří například Ritchie Blackmore, Jerry Douglas, Bo Diddley …Vytížený amatér, poloprofesionál či muzikou živící se individuum jednoznačně sáhne po některém z vyšších modelů s bohatší a dokonalejší výbavou, zahrnující např. samostatné ovládání kanálů, automatické zpětnovazební filtry, apod.