Jediným „přenosným“ řešením byla tehdy čtyřstopá kazetová Portastudia, na nichž však žádná profesionální práce nešla udělat, a tak sloužila spíše pro letmé zachycení nápadů. Ani v počátku počítačového zpracování zvuku to neměli kolegové zvukaři jednoduché. Téměř vždy byl software navázán na nějaké plechové krabice s řadiči a kabely, jejichž demontáž by zabrala hromadu času. Jako bývalý vlastník Pro Tools 2.0, kteréžto oplývaly čtyřstopým rackovým převodníkem včetně dlouhého kabelu a dalšího příslušenství, vím, o čem mluvím.
Uživatelé Cubase na tom byli na konci devadesátých let lépe než my ProToolsáři. Jejich software nevyžadoval žádný hardware a na lepším počítači běžel naprosto v pohodě. Nelze se proto divit tomu, že spousta lidí disponovala nelegálními verzemi tohoto softwaru a míchali tak, až se z Pcček prášilo. Nám od ProTools pak byly na chvilku slabou záplatou ProTools Free. Na Applu běžely pod „zlatou“ OS 9.2 a byly synonymem stability. Nepamatuji se, že by mi někdy spadly. Uživatel zde měl k dispozici sice pouze osm stop, ale mnohdy to na přípravu menších projektů či na postupné vyčištění tracků stačilo. ProTools Free uměly načítat i plug-iny. Byly to na dlouhou dobu poslední ProTools bez nutné přítomnosti hardwaru. Současně s rozvojem počítačové techniky a výkonu se hardware začal slibně zmenšovat, aby nakonec dosáhl velikosti M-Boxu mini, který už opravdu můžete přibalit spolu s dobrými sluchátky i na dovolenou do Tater či Alp a tam pracovat na vašem životním albu.
Musím říci, že mnoho uživatelů ProTools se nad nutnou přítomností hardwaru vždy velmi rozčilovalo, i když opustit svůj oblíbený multi-track nehodlalo. Proč také, naučit se pracovat s Pro Tools je stálo určité studijní úsilí a čerpání zkušeností a změna by vůbec nemusela přinést kýžený pracovní a potažmo ekonomický efekt. Navíc některé firmy vyráběly výtečné plug-iny pouze pro ProTools (například McDSP), a nikoliv pro ostatní multitracky. Často jsem také vyslechl nářky, že na trhu jsou mnohem kvalitnější převodníky, než ty s podporou Pro Tools, ale kvůli nekompatibilitě driverů je nelze u tohoto multitracku použít. Snad i proto se nakonec u Avidu rozhodli jít podobnou cestou, jako u Cubase či jiného softwaru, a platformu za určitých bezpečnostních opatření otevřít a vpustit i jiné výrobce hardwaru do hry. I přes velké množství zvukových karet od jiných výrobců se však dnes podíváme na jeden ze snadno přenosných USB „rodinných“ převodníků přímo od výrobce Avid, nazvaný Fast Track Duo, umožňující bezproblémový mix klidně i na cestě mezi Hrebienkom a Ostravou.
„Create wherever and however you want“
Tvořte kdekoliv a jakkoliv chcete, tak zní motto provázející nový „avidí“ produkt na jeho cestě ke spotřebiteli. Není to jen hloupá fráze typu: „vrátíme vám více než jste si půjčili“, je to prostě pravda. Fast Track Duo je plnohodnotným dvoukanálovým preampem s integrovanou zvukovou kartou pracující na obou hlavních operačních platformách Windows a Mac OSX. Umožní vám stereofonní záznam bez přítomnosti dalšího zařízení (preamp atd.) dokonce s použitím kondenzátorových mikrofonů napájených interním phantomem.
Fast Track Duo je již na první pohled bytelné kovové zařízení vážící téměř kilogram o velikosti 205 x 140 x 50 mm. Je opatřen nástřikem odolným proti oděru. Spodní strana je polepena protiskluzovými gumami, zabraňujícími nechtěnému sklouznutí či dokonce pádu. Ovládací prvky, vstupy a výstupy jsou umístěny jak na přední, tak na zadní straně. Tento Fast Track ve svém názvu nese příjmení „Duo“, čímž výrobce naznačuje, že se jedná o zařízení schopné natáčení ve stereu. Proto jsou na předním panelu dominantní dvě combo zdířky, určené buď pro připojení dvou mikrofonů (všechny typy) pomocí XLR konektorů nebo pomocí symetrických jackových konektorů. Každému z těchto vstupů je určen otočný potenciometr Gain, sloužící k potřebnému vybuzení nahrávaného zdroje a dvojice indikačních LEDek. Zelená informuje uživatele o přítomnosti signálu, červená signalizuje přebuzení vstupu. K těmto vstupům jsou přiřazeny dva přepínače Front/Rear. Při nastavení Front jsou aktivovány přední – mikrofonní vstupy, a při aktivaci Rear naopak linkové vstupy na zadním panelu. To umožňuje uživateli nahrávat záznam jak přes mikrofon, tak i nástroje – kytary, basu či klávesy do sterea. Vstupy předního a zadního panelu můžete dokonce i kombinovat. Fast Track Duo v pohodě zvládne i zpěváka s elektrickou kytarou. Na předním panelu se ještě nachází dva otočné potenciometry – Main Output, hlasitost hlavního výstupu a hlasitost výstupu pro sluchátka označená piktogramem sluchátek. Posledním ovládacím prvkem je přepínač pro přímý monitoring během nahrávání bez latence – Direct Monitoring. Vedle něho je zdířka pro výstup na sluchátka. Aktivitu phantomového napájení mikrofonů na předním panelu signalizuje červená LEDka 48V a připojení přístroje k napájení USB – zelená LEDka.
Zadní panel má čtyři jackové zdířky. Ty označené jako Outputs L/R slouží k výstupu buď do monitorů, nebo do dalšího zařízení, jakým může být mixážní pult, studiový patchbay či záznam. Inputs 1, 2 jsou připraveny přijímat jakýkoliv linkový signál. Jejich aktivace se provádí na přední straně již zmiňovanými dvěma tlačítky. Pak následuje USB port pro spojení se samotným počítačem, a hned vedle zdířka pro připojení stále oblíbenějších tabletů – Tablet. Používání např. iPadů je dnes v audioprodukci zcela běžnou záležitostí. Posledním ovladačem zadního panelu je spínač pro aktivaci phantomového napájení +48 V. Samozřejmostí je pak Kensington Lock - zdířka umožňující zabezpečit přístroj proti odcizení.
Instalace – aneb test počítačové gramotnosti
Zjistil jsem, že mezi lidmi profesionálně pohybujícími se okolo zpracování zvuku panuje všeobecná nechuť k instalování rozličných softwarů, upgradů, doplňků a jiných záludností, které na ně IT čarodějové vymysleli v rámci optimalizace jejich virtuálních pomocníků. Můj kolega pracující na obou platformách na několika místech je toho živoucí ukázkou. Tvrdí: „Když si koupím plechovou krabici a zapnu jí, můžu na ní téměř okamžitě pracovat. Zatímco při koupi softwaru nedostanu mnohdy ani tu prázdnou krabici, zato musím často projít ďábelským martýriem instalace, která mne doslova znechutí.“ Na tato jeho slova jsem si vzpomněl, když jsem otevřel krabici s Fast Trackem Duo a díval jsem se na papírovou kartičku s kódem pro ProTools Express. Právě jedině s tímto „odlehčeným“ softwarem naše zvuková karta bude pracovat. Kromě přístroje jsem nalezl ještě dva kabely (jeden USB, druhý pro tablet) a zabalený hardwarový klíč iLok2. Něco mi říkalo, že teď přijdou problémy. Když jsem kartu připojil k počítači, můj Mac Book ji hned viděl a po nastavení v Preferences do karty ihned začal posílat zvuk. „To není zlé, takhle nějak by se mi to líbilo“, pomyslel jsem si.
Výrobce pro Mac OSX doporučuje systém 10.6.8 a 10.7, 2 – 4 GB RAM, 5 GB volného místa pro instalaci ProTools Expres a dva volné USB porty – jeden pro Fast Track Duo a druhý pro iLok klíč. U Windows je to pak systém Windows 7 Home nebo Ultimate. Trochu mne však děsilo, co bude dál.
Přestože panuje nepsané pravidlo, že manuály se zásadně nečtou, zde takový přístup nedoporučuji. Mohlo by se vám totiž stát, že ProTools Express budete pěkně dlouho hledat. V krabici totiž žádné CD s programem (jak jsme byli dlouhou řadu let zvyklí) nenaleznete, a na webu výrobce (Avid) se pěkně zapotíte. Pokud k tomu ještě neumíte moc anglicky, budiž vám samo nebe milostivo.
iLok – krok číslo 1
Možná, že si teď někteří z vás klepou na hlavu a říkají si, že jsem se zbláznil, a nebo dělám z lidí blbce. Vždyť to ví přece každý uživatel, který zpracovává audio na počítači. Jenže já jsem si udělal malou sondu mezi svými staršími studenty-muzikanty. Jsou sice zdatnými uživateli rozličných sociálních sítí a rádi by dělali amatérsky i audio, ale o iLoku neslyšel nikdo z nich. Hlavně se mě ptali, zda se to „nedá nějak udělat bez toho“. Protože je komplet Fast Track Duo a ProTools Express podle výrobce cílen spíše na občasné nahrávání, přehrávání a mixáž, jsou oni přesně tou skupinou, která by měla s tímto produktem pracovat nejvíce. Ale zpět k iLoku. Je to hardwarový klíč ve velikosti flash disku, kam si uživatel nahraje licence svého legálně koupeného (dnes už i ke spuštění vybraných demo softwarů musíte mít iLok) softwaru. Aby vše fungovalo, musí se novopečený majitel nejprve zaregistrovat na stránkách www.ilok.com. Odtamtud stáhne Licence iLok Manager, což je jednoduchý software sloužící k prohlížení a správě licencí jeho klíče. Stiskem „Sign“ a vepsáním správných přihlašovacích údajů bude software synchronizován s iLokem v USB portu a objeví se všechny již aktivované či expirované licence uživatele.
U nového iLoku (v případě prvního použití) bude pole pro zápis čisté. Pokud máte za sebou tento krok, musíte se ještě zaregistrovat na stránkách www.avid.com. Odtud totiž budete stahovat ProTools Express. Zadáte link www.avid.com/activationcard, který je napsán právě v onom přiloženém manuálu a na Download Avid Software kliknete na ProTools.
Objeví se tři pole, každé se třemi kroky instalace:
1 – vytvoření účtu na iLok (už máme)
2 – aktivace a stažení softwaru ProTools a driverů (ovladačů) pro Fast Track Duo – zde upotřebíte onu kouzelnou kartičku s kódem na stažení ProTools Express přiloženou ke zvukové kartě
3 – autorizace a spuštění softwaru – zde musíte přetáhnout licenční kód do vašeho iLoku.
Já jsem čekal, že se stažený instalační balík s ProTools Express objeví jako všechny jiné downloady na ploše, ale byl jsem zklamán. Nebyl tam. Hledal jsem ho ve složce Downloads, a tam také nebyl. Nakonec jsem ho objevil oproti běžné praxi až ve složce Documents. Zvláštní. Nakonec mě čekalo ještě jedno velké překvapení, a to když se na konci instalace těsně před otevřením programu objevil nápis, který hlásil přítomnost jiných souborů ProTools (mé vlastní verze 7.4.2) a přikazoval je nemilosrdně odstranit. Bez toho se ProTools Express nespustí.
I když celá instalace vypadá děsuplně, musím říci, že pokud se vám podaří zprovoznit iLok a najít tři instalační složky, je ke každému z devíti kroků instalace připraveno instruktážní video, které budoucího uživatele názorně provede všemi úskalími. Sláva – alespoň za tento didaktický počin.
„In Freezing winter Night“
Rozhodl jsem se otestovat Fast Track Duo opravdu ve tvrdých profesionálních podmínkách, a to při natáčení vánočního CD pěveckého sboru Puellae Cantantes z Litoměřic. Natáčelo se v prostorách Městského divadla K. H. Máchy v Litoměřicích. Dívčí sbor koncertuje po celém světě a není divu, že si troufl na vánoční cyklus Ceremony of Carols pro sbor a harfu od britského Benjamina Brittena. Toto dílo patří mezi autorova nejproslulejší. Hlavní náběry putovaly do Tascamu DP-32 (nedávno též testovaný v našem časopise) a simulovanou zálohu natáčení tvořil Fast Track Duo. Tato záloha je sice zbytečná během natáčení CD, kdy se záznam zastavuje a dá se cokoliv znovu přetočit. Je však nezbytná během záznamu živého koncertu. Kdyby náhodou vypadl vícestopý záznam, je záchranou alespoň dvoustopá stereofonní záloha. Protože jsem náběr živého koncertu neměl v té době v kalendáři, alespoň jsem ho simuloval v improvizovaném studiu v divadle. Sama práce s Fast Trackem byla bezproblémová. Oba s kolegou vlastníme Mboxy, a proto pro nás nebyla práce s touto kartou ani s ProTools problémem. První den běžel zálohový záznam do sterea bez sebemenších problémů, ale druhý den dvakrát spadl dopoledne a jednou odpoledne. Nejsem schopen říci, proč se tak stalo. Kolega si myslí, že je to USB portem, který prostě nezvládá takový průtok dat jako FireWire. Fast Track však na rozdíl od starších Mboxů běží na USB 2.0, tak nevím. Natáčeli jsme v rozlišení 24bitů/44.1 kHz. Karta umí i 24 bitů/48 kHz. (Na různých webech se objevuje informace o 4 bitech/48 kHz, což je samozřejmě hloupost).
ProTools Express
ProTools Express se chovají jako plnokrevné ProToolsy jen s tím rozdílem, že tady spustíte „pouze“ 16 stop. Umí i Elastic Time a Elastic Pitch. Myslím si, že s nimi i tak uděláte hromadu práce, pokud nesnímáte každý zdroj třemi různými mikrofony. Pluginová výbava je samozřejmě menší než u ProTools 10 či 11, ale na rozumnou práci to stačí. Pokud máte nějaké svoje RTAS pluginy, můžete je použít. Express jsou samozřejmě plně kompatibilní s ProTools HD.
Vyzkoušel jsem nahrát ještě několik náběrových situací přímo ve studiu, ale zde se již zamrznutí neprojevilo, tak opravdu nevím. Problém byl asi opravdu ve velikosti nabíraného objemu dat. Mix pod Express běhal naprosto bezproblémově. Popisovat práci s ProTools Express by však vydalo na dalších několik stran a suplovalo by manuál, což není záměrem této recenze.
Závěrem
Zvuk přímo z Fast Tracku je plný a prokreslený, ale přitom dostatečně neutrální, což svědčí o přítomnosti kvalitních součástek a použité technologii při výrobě převodníků. Myslím si, že Fast Track Duo opravdu může být vítaným pomocníkem profesionála na cestách a vynikajícím učebním prostředkem pro amatéra hledajícího si cestu v houštině digitálních zvukových technologií. Přístroj je koncepčně velmi dobře vytvořený, je odolný proti zlému zacházení a poskytuje slušný komfort vstupů a výstupů. A ProTools? To je legenda sama o sobě, vždyť to byl první software schopný zaznamenat zvuk v podobě nul a jedniček. Muzikanti, tak na co čekáte, tuhle práci si můžete vzít domů bez obav, že vás manželka vyhodí, nebo že nepojede výtah.