Odvěká lidská snaha o to, aby vše bylo ještě jednodušší, aby se nám jedlo lépe, spalo lépe, telefonovalo lépe a aby výsledek byl co nejvíce uspokojivý, zasahuje snad do všech odvětví lidské činnosti. Zvukařinu nevyjímaje. Inu zrodil se malý, jednorackový, stříbrný zázrak, který zvuk učiní ještě zvukovější, než si zvučící zvukař dovede vůbec představit.
Celá tato záležitost má své kořeny v problematice schopnosti vnímání zvuku lidským sluchem. Jelikož je tedy lidský sluch velmi subjektivní zařízení, je třeba mu určitým způsobem pomoci. Pomoc potřebují i některé eletroakustické měniče, zakoupené v nějakém chatrném stánku na předvánočních trzích, od milého rodáka z Korejské lidové republiky. Sluchátka s ,,absolutně" lineární charakteristikou a rozsahem od 20 Hz do 20 kHz! jsou přízrakem těchto tržnic. (No a jak hrají...). Vrátím se tedy k způsobům na které lidstvo přišlo. První, a všem notoricky známý „vylepšovač" kvality zvuku, je ekvalizér. Jasné. No, ale jak dobře víte, ne vždy to jde tak lehce. A jsou známi i případy, kdy to nejde vůbec. Znáte to, kroutíte, kroutíte, a pořád nic. Ne nadarmo se říká: ,,Tak dlouho se kroutí s potenciometrem, až se muzikant ...". Další, je zařízení zvané ENHANCER. Prvním sériově vyráběným a proslaveným enhancerem byl AURAL EXCITER, právě od firmy APHEX. Ten spatřil světlo světa v roce 1975. To to letí, už je to 27 let. Následovala pak série dalších tří modelů, která skončila verzí TYPE C v roce 1992. Dnes je nejžhavější novinkou právě model 204, ten spojuje firemní patent ,,AURAL EXCITER" s další libůstkou, která sice byla již použita v TYPE C, ale v jiném provedení. Jedná se tzv. OPTICAL BIG BOTTOM a jeho doménou je generování basových a subbasových frekvencí.
Princip
ENHANCER jako takový, pracuje na bázi psychoakustické změny signálu přidáním tzv. harmonických složek, které sám generuje. To znamená, že je schopný obohatit signál z nějakého ,,horšího" mikrofonu o spektra, která tam nejsou. A pokud jsou doplněna, muzika hned ožije. A jak že funguje konkrétně 204? Na obrázku je blokové schéma AURAL EXCITERU a BIG BOTTOMu. Signál vstupuje nejprve do hornopropustního filtru. Filtr (HARMONICS) nastavuje pásmo, které je poté podkladem pro generování vyšších harmonických složek. Zde také vznikají, někdy by se dalo říct, nežádoucí fázové posuvy, které jsou ovšem v tomto případě žádoucí, protože vcelku charakteristicky přispívají k celkovému zvukovému obrazu. Jednoduše, naladíte-li na filtru 1,5 kHz, dostanete harmonické od 3 kHz nahoru, čímž se zvuk stává průraznější. Dále pak signál putuje do zmíněného generátoru, kde je možno jeho proces regulovat. Nakonec se vše míchá s původním signálem. Jak vidno, je zde poměrně mnoho možností, jak si ,,pohrát" se zvukem. V obvodu OPTICAL BIG BOTTOM je situace sice obdobná, ale filtrem (TUNE) se nastavuje korekční pásmo a to pak procesor energeticky obohatí (DRIVE). Celý problém je v tom, že je třeba zvýšit energii na basech tak, aniž by vzrostla jejich úroveň. Proto se jedná o poněkud složité zařízení a ne zrovna všechny basové „vylepšovače" fungují. V případě APHEXU 204 a jeho OPTICAL BIG BOTTOM technologie se skutečně jedná o obvod, kde se v procesu využívá světelného toku a firma tento patent pečlivě střeží. Při použití je APHEX 204 schopen generovat basy od 20 Hz do 120 Hz.
Popis
Jako většina obdobných zařízení i AURAL EXCITER je ve dvoukanálovém provedení. Počítá se s ním tedy v používání ve stereu. Jeho provedení, jak co do designu, tak do volby materiálu (je celokovový), lahodí všem technicky citlivějším srdcím. Určitě nebude ohyzdit váš rack. I komfort obsluhy je zde, až na malé výjimky, na nejlepší úrovni. Je použito tolik ovládacích prvků, kolik je třeba. Tedy šest na každý kanál. Přijde mi zbytečné školácky popisovat vzhled předního panelu, na první pohled je určitě většině jasné, co že to tam vlastně je. Levá - pravá strana, první - druhý kanál.
Tři ovládací prvky pro BIG - BOTTOM:
- DRIVE - čili úroveň promodulování procesoru.
- přeladitelný dolněpropustný filtr v rozsahu 50 - 190 Hz.
- MIX- poměr výstupního / vstupního signálu.
Tři ovl. prvky pro AURAL EXCITER:
- TUNE - přeladitelný hornopropustný filtr v rozsahu od 800 Hz do 6 kHz.
- HARMONICS - reguluje množství "shorků"
- MIX.
Určitě ne vždy budete mít náladu 204-ku použít - budete cítit, že tento mix nebo nahrávka není hodna být upravena APHEXem, a tak je tu pro tento případ zeleně podsvětlený přepínač PROCESS IN/OUT, který vyřadí obvod z provozu (prostě BYPASS). U ovladače Drive je umístěna zelená dioda signalizující "buzení" signálem. V tomto ohledu mám ovšem dvě výtky: 1. postrádám u potenciometrů lepší grafické řešení stupnice. Chápu, v případě prvku HARMONICS nelze asi nějak obecně vyjádřit množství alikvótních tónů, ale TUNE mohl být alespoň orientačně "vytýčen", aby uživatel věděl, jakou že frekvenci to vlastně "obrábí". Sice tento údaj naleznete v návodu, ale... A druhá výtka: postrádám VU metry. Občas se, věřte nevěřte, hodí. Jedna signalizační dioda je poněkud málo. Zadní panel je osazen vstupními a výstupními konektory pro každý kanál formátu TRS a XLR a přepínačem úrovně -10 a + 4 dBu na operáku. A nakonec je tu jedna nenahraditelná maličkost. Napájení. APHEX 204 má vlastní trafo (dokonce i slušně odrušené) a na zadním panelu je zásuvka pro síťový kabel.
Použití
Ne nadarmo se říká "vylepšovače". Je totiž všeobecně známo, že pomocí enhancerů se dá i v malém domácím studiu získat jasný, čitelný zvuk, z poměrně otřesných zdrojů. Mám na mysli mikrofony, nástroje apod. Třeba takový pravěký kopák, nalezený na půdě zrušené LŠU, hrající „hrozně strašně", najednou může díky APHEXu dostat takové frekvence, o kterých se jeho majiteli nikdy nezdálo. Odzkoušeno. Dále mne při použití na kompletně hotové nahrávce s poměrně nezdravým množstvím dozvuku na zpěvu překvapila i jeho schopnost tento zpěv jaksi ,,vylovit". A protože hall je mým častým problémem, kvitoval jsem tuto skutečnost s ohromným nadšením. Nakonec jsem zkoušel použití 204 i na samply a hlavně jeho zařazení za syntezátor. Dalo by se konstatovat, že v mnoha případech je výsledek super, ale existují výjimky, kdy je jeho použití v podstatě zbytečné. Záleží na nástroji. Některé Rolandy mi například přijdou svými zvuky, které znějí snad v celé slyšitelné šířce spektra (existují výjimky), poněkud špatnou pastvou pro 204. Ovšem orchestrální vzorky od EMU, ač samy o sobě výborné, spolu s APHEXem ještě získají.
Můžeme také říct, že tam, kde už dochází dech ekvalizérům a pásmovým kompresorům, protože nemají ,,z čeho vařit", může zdárně posloužit APHEX 204. Samozřejmě není všespasitelný!! Pro jeho použití není mnoho všeobecných nastavení a pravidel, která by se zvukaři dočetli v učebnicích, jako je tomu například pro ekvalizéry. Použití enhancerů vůbec, je v podstatě taková zvukařská alchymie, stačí experimentovat. Faktem také zůstává, že jej, i při téměř souvislé práci, třeba čtrnáct dní nepoužijete. Nebude prostě důvod. Jako velmi praktický se jeví i při práci s analogovým záznamem. Dokáže totiž dát průzračnost staré magnetofonové nahrávce, ale pozor na šum! Ten pochopitelně vzroste. Osvědčilo se mi prvotní použití APHEXe na jednotlivé nástroje, než potom na celý mix. V případě jednotlivých nástrojů můžete totiž s větší přesností naladit filtry. Co se basů týče, BIG BOTTOM docela svádí k intenzivnímu použití, ale nesmí se to přehnat! Skutečně se někdy jedná o jemné nastavení, protože v opačném případě vám nahrávka nepříjemně ,,funí" a membrány monitorů vás i přes dokonalost technologie nenávidí.
Závěrem
Aphex 204, navazující na legendární a často využívaný model 104 (můžeme doporučit méně majetným zájemcům – občas je z druhé ruky ke koupi), je jedním z nejdokonalejších zařízení svého druhu na trhu. Doplní výškové frekvence o vyšší harmonické ztracené v průběhu procesu zpracování zvuku, aniž by přitom zvýšil celkovou úroveň výškových frekvencí, a tím i ohrozil kmitací systém vašeho výškového driveru přehřátím. Obdobné platí i pro nízké frekvence, jejichž hladina by při podobné korekci ekvalizérem znamenala extrémní výchylku membrány wooferu. Uplatnění tedy nalezne v širokém spektru nahrávacích studií, přes použití na vysílacích pracovištích, v racku pro live ozvučení až po procesor na nějaké diskotéce či domácím Hi-Fi. APHEX AURAL EXCITER a OPTICAL BIG BOTTOM MODEL 204 je zařízení, které třeba nepoužijete každý den, nicméně, při kritických situacích ve studiu může při dobrém nastavení dělat divy.
P.S. Docela mne překvapilo, když jsem psal tento test, že existuje poměrně vysoký počet zvukařů, kteří ani nevědí co EXCITER, potažmo ENHANCER znamená. A snad ještě jedna věcička. Pokud vám z předchozích řádků není stále jasné co vlastně 204 dělá, pak nezbývá než si její účinek někde poslechnou, pak totiž zcela jistě zjistíte, jakéže přednosti tento procesor má. Poslech na vlastní uši prostě textem nenahradíte.