Kde jsou ty doby, kdy jsme lepili nekonečné smyčky magnetofonového pásku do Echolan a jiných škatulek abychom z nich vyloudili tu pravou ozvěnu. V dnešní digitální době nabízí trh širokou řadu efektových zařízení v cenových relacích od několika tisícovek až po cenu kvalitního osobního automobilu.
Na našem trhu se objevila nová značka ALTO. Tento výrobce uvedl na trh během velmi krátké doby celou řadu zařízení ve velmi cenově příznivé kategorii. A jedním z nich je efektový procesor ALTO Betaverb.
Betaverb rozhodně nepůsobí nenápadným dojmem, ostatně i další zařízení působí velmi efektním a líbívým dojmem. Stříbrný hrubě leštěný panel v kombinaci s modrými ovládacími prvky doplňuje žlutě podsvícený display a síťový vypínač. Rozhodně se nejedná o zařízení, které v racku mezi ostatními přehlédnete. Jednoduchý a výrazný design je příjemnější než mnohdy neúčelné zaplnění čelního panelu nepřehlednými nápisy.
Přední panel a ovládací prvky
Zcela vlevo nalezneme modrý panel s LED VU metry a dvouřádkový LCD displej 2 x 20. Následují tlačítka UP a DOWN pro výběr presetů a jednotlivých parametrů. Tlačítko ENTER pro potvrzení zvoleného kroku, ESC naopak pro krok zpět. EDIT slouží pro vstup do menu nastavení jednotlivých presetů. Tlačítko UTIL nabízí režim vyvolání a uložení presetu, nastavení MIDI a přizpůsobení výstupní úrovně v krocích od 0 do 127. Poslední spínač DIGITAL MIX přepíná mezi manuálním a digitálním ovládáním poměru původního a efektovaného signálu. Červené LED diody nad tlačítky EDIT, UTIL a DIGITAL MIX indikují jejich aktivní funkci. LED dioda SAVING PRESET se rozsvítí v okamžiku změny jakéhokoliv parametru presetu a připomíná možnost jeho uložení. Indikátor PROCESS OVERFLOW se rozsvítí v okamžiku přebuzení a zkreslení signálu.
Otočné potenciometry ovládají vstupní úroveň, mix poměru původního a efektovaného signálu a výstupní úroveň. Jako poslední prvek je vpravo na čelním panelu umístěn nepřehlédnutelný vypínač POWER ON / OFF.
Zadní panel a celkové provedení
K mému velkému příjemnému překvapení je Betaverb vybaven symetrickými vstupními a výstupními konektory XLR-M a XLR-F. Pro někoho však může být méně příjemná absence klasických konektorů TRS jack 6,3 mm. Ruku na srdce – kdo ze zvukařů má zapojeno propojení cest SEND a RETURN symetricky na konektorech XLR. Problém nalezení odpovídajících redukcí při testu přístroje jsem však úspěšně vyřešil, neboť redukcí prý není nikdy dost.
Přepínač MONO volí mezi jedním nebo stereo signálem na vstupu Betaverbu. Následuje trojice konektotů MIDI IN, THRU a OUT. Posledním prvkem na zadním panelu je Euro konektor pro síťový kabel. Transformátor je součástí procesoru a odpadá tak diskuze na téma nejvhodnějšího umístění externího adaptéru. Ostatně - při zvědavém nahlédnutí do útrob přístroje jsem byl překvapen důsledností výrobce při odstínění toroidního transformátoru od ostatních obvodů. Mechanická konstrukce působí čistým, jednoduchým dojmem vzbuzujícím důvěru. Poněkud překvapující je větší celková hloubka přístroje, díky ní je však vnitřní uspořádání přehledné a přístupné.
Algoritmy a ovládání
Betaverb nabízí 64 továrních a 64 uživatelských presetů, v nichž můžeme vybírat z algoritmů: Halls, Rooms, Plates, Reverse, Stereo , Ping Pong a Multi Delay, Tremolo, Chorus, Flanger a Leslie. Pomocí tlačítek Up a Down vybereme v presetech požadovaný algoritmus. U každého algoritmu je možné měnit jeho vybrané parametry. Možnosti editace uvedu na příkladu algoritmu STEREO DELAY :
- Input and Effect low pass filter ... 1 kHz – 16 kHz krok (po 1/3 oct.)
- High damp ... 1 kHz – 16 kHz (krok po 1/3 oct.)
- Low damp ... 50 Hz – 1 kHz (krok po 1/3 oct.)
- Time Left ... 0 – 995 ms (krok po 5 ms)
- Time Right ... 0 – 995 ms (krok po 5 ms)
- Decay Left ... min - max (127 možností)
- Decay Right .. min - max (127 možností)
- Link L + R (zapnuto / vypnuto)
- % effect ... min - max (127 možností)
- % direkt signal ... min - max (127 možností)
Ovládání
Ovládání a editace jednotlivých efektů je poněkud netradiční, při prvním seznámení s přístrojem může někomu dělat i drobné potíže. Osobně se však domnívám, že je jen otázku zvyku a kompletní nastudování ovládání přístroje zabere jeden či dva odpolední šálky kávy. Jednotlivé presety jsou továrně přednastaveny z důrazem na okamžité použití pro zvučení koncertů a živých vystoupení. Případná úprava parametrů je možná velmi detailně, je velmi praktické mít možnost změny více než dvou nebo tří údajů. Změna presetů se obejde bez slyšitelného „lupnutí" a proběhne okamžitě. A to je důležité!
Výrobce neosadil Betaverb tlačítkem Bypass. Velmi mnoho zvukařů však používá k vypnutí nebo ke korekci intenzity efektovaného signálu přímo ovládací prvky mixážního pultu (např. volné vstupy s korekcemi a tahovými fadery). Osobně mne spíš mrzí absence tlačítka TAP, které by umožňovalo přímé zadání času Delay. Je však pravdou, že se tento ovládací prvek objevuje až u přístrojů vyšší cenové kategorie. A u produktů ALTO nevyjímaje.
Parametry
Výrobcem uváděné parametry odpovídají přístrojům této kategorie. Je uváděn odstup S/N 90 dB(A) a kmitočtový průběh 20 Hz – 20 kHz ( +0,1 dB / – 1 dB ). Příjemně mně překvapilo, že je uveden čas Group Delay (700 mikrosekund), což je v podstatě zpoždění signálu při průchodu procesorem. Málokterý výrobce totiž tento údaj uvádí.
Celkový dojem
Betaverb vykazuje bezproblémový provoz, je ideálním pro malé až středně velké P.A. systémy, pro zvukaře, kterým nevyhovuje jednoduchý interní efekt v mixážním pultu nebo powermixu a pro experimentátory se zvukem. Pro zájemce je velmi příznivý a lákavý i poměrem cena/výkon. Pro vaši informaci, hledejte v této ceně DSP procesor s plnou editací a vestavěným MIDI.