Virtuální analogové syntezátory se v posledních letech nenápadně přestěhovaly do softwarové domény a spolu s jejich přesunem vzalo za své i pár ještě nedávno relativně zvučných značek (např. Waldorf). Na špičce trhu se dnes přetlačují dvě evropské firmy: švédská Clavia (Nord) a německá Kemper Digital (Access). Nejnovější tah na branku patří Němcům a nese název Virus TI.
Sama podstata simulace analogového syntezátoru zároveň vymezuje své vlastní mantinely, a tak nebývá zvykem očekávat u nových nástrojů (které jsou vždycky svým způsobem staronové) nějak zvlášť překvapivé inovace. Přesto se oběma firmám stále daří přicházet s neotřelými nápady, jimiž se nepřestávají navzájem hecovat. Pro analogového puristu sice takové cesty vedou k hybridům, a tudíž tak trochu jako do pekel, ale nám ostatním se prolamované hranice nezajídají: a proto se s chutí zakousneme do zbrusu nového sousta, které už na první pohled vypadá velmi vydatně.
Virus TI (předchozí generace se stále ještě vyrábí jako Virus Classic) existuje ve třech verzích: Desktop (lze montovat i do racku), Keyboard a Polar. Všechny tři obsahují stejný nástroj s totožnými funkčními vlastnostmi, liší se tedy pouze designem a počtem kláves (0/61/37). Před sebou mám verzi Polar.
Jeho velikost určuje délka klávesnice (37 polovyvážených kláves s rychlostní i tlakovou citlivostí), nad níž leží o málo širší ovládací panel s dvaatřiceti potenciometry, třiačtyřiceti tlačítky a 73 LEDkami editačního aparátu, který je tak kompletně přístupný v reálném čase, jak se na správný „analog" sluší. Díky tlačítku SHIFT má řada prvků alternativní funkce. K editaci výborně přispívá i grafický LCD s rozlišením 128x32 bodů a regulovatelným kontrastem. V levé části panelu jsou klasická kolečka pro modulaci a pitch bend.
Celý nástroj je stylizovaný do barvy polárního ledu, bočnice jsou z hliníku.
Na zadní straně zaujme velké prosvícené logo s názvem nástroje, jehož světlo rytmicky pulzuje v efektní shodě s aktuálním nastavením MIDI clocku. Při spodním okraji jsou v řadě umístěny všechny výstupy a vstupy: šest symetrických audiovýstupů, dva vstupy, AD/DA konvertory jsou 24bitové s vzorkovací frekvencí až 192 kHz. Najdete tu i koaxiální digitální S/PDIF vstup a výstup (44,1 a 48 kHz), MIDI In/Out/Thru, výstup pro sluchátka, USB port pro spojení s počítačem (USB 2.0, nominální přenosová rychlost 12 Mbit/s) a vstupy pro pedálové ovladače.
Jádrem nového zvukového generátoru jsou dva paralelní procesory, každý z nich podstatně výkonnější než byl procesor použitý v předchozích modelech.
Rozšířená paměť nabízí 512 míst RAM pro ukládání uživatelských presetů a 2048 továrních programů je navíc nastálo uloženo ve flash ROM.
Zvuková architektura
Komplexnost zvukového generátoru podle očekávání daleko překonává kapacity analogových prarodičů. Na první pohled sice nijak zvlášť moc, ale při hlubším ponoru vzniká akutní nebezpečí utonutí. Každému, kdo si Virus TI koupí, rozhodně nějakou chvíli potrvá, než si osvojí jakžtakž bezpečné plavecké základy (do té doby ovšem může bez potíží spoléhat na celé moře připravených presetů).
Tak napřed základní výčet, který nijak nepřekvapí: pro každý preset máte k dispozici tři základní oscilátory, jeden Sub oscilátor a jeden generátor šumu, dva subtraktivní multirežimové filtry, tři LFO a dvě superrychlé ADSTR obálky. Pokud vás rozrušilo to neobvyklé písmeno T, pak vězte, že znamená Time, tedy časový faktor, kterým je možné obálku modulovat tak trochu jako s pomocí zvětšovacího skla.
Chvilku zůstanu u tohoto základního výčtu.
Každý oscilátor má na výběr ze tří typů: Classic, HyperSaw a WaveTable. Classic odpovídá předchozí generaci nástroje – simulovaný analogový oscilátor s výběrem všech obvyklých i méně obvyklých vlnových průběhů (pila, variabilní obdélník, trojúhelník, sinus, 62 vlnových spekter). Můžete je navzájem synchronizovat, můžete jimi řídit Sub oscilátor, můžete je využít k vzájemné frekvenční modulaci (FM).
Sám o sobě tenhle systém poskytuje nevyčerpatelné možnosti, ale nové typy oscilátorů přispívají vyloženě dramatickým efektem. HyperSaw na sebe navrství až devět pilovitých kmitočtů, každý z nich může mít vlastní Sub, můžete je navzájem rozlaďovat, umístit ve stereu, synchronizovat. Harmonická struktura takto vzniklého tónu je samozřejmě mimořádně bohatá. Vzhledem k tomu, že Sub oscilace jsou obdélníkové a poměr hlasitosti mezi Sub a jeho zdrojem je libovolně nastavitelný, může HyperSaw fungovat i jako svérázný „HyperSquare".
WaveTable je klasická indexovaná vlnová tabulka: určitý počet rozmanitých, většinou komplexních, vlnových průběhů uspořádaných za sebou jako v samplu, s definovanými bezešvými smyčkami a indexovanými pozicemi jejich začátků. Pomocí zvoleného modulátoru pak můžete přeskakovat z indexu na index – výsledkem je taková míra variability, jakou vám jednoduchý oscilátor nikdy nenabídne. V tomhle směru Virus upomíná na někdejší schopnosti legendárního syntezátoru PPG Wave.
Oscilátory vypovídají o nebývalé výpočetní kapacitě procesorů: budeme-li za jednotku polyfonie považovat jeden oscilační průběh, zkuste si při jediném HyperSaw oscilátoru spočítat 9 + 9 (sub) kmitočtů krát 16násobné unisono při akordu o osmi notách – vyjde vám víc než 2300 polyfonních hlasů, a Virus se z toho nijak viditelně nezapotí!
Aktuální polyfonní kapacita syntezátoru vždycky závisí především na počtu použitých oscilátorů, a tenhle nástroj se tváří skoro jako by se ho tyhle počty nedotýkaly. Při průměrné zátěži můžete spoléhat na cca 80 současně znějících kláves!
Oba nezávislé resonanční filtry se saturační kompresí nabízejí všechny typy běžných subtraktivních manipulací (lowpass, highpass, bandpass, bandstop) a nádavkem ještě speciálně modelovaný autooscilující filtr s vysokou strmostí – kopii slavného Mini Moog filtru.
Další překvapení nás čeká při pohledu do útrob LFO. Na větší počet volitelných vlnových průběhů jsme zvyklí, tady jich však najdeme 68 a každý z nich můžeme plynule měnit v amplitudě i průběhu ve 128 krocích. Režimy Loop a Envelope navíc dovolují využít LFO také jako jednoduchou modulační obálku.
Součástí zvukového presetu je ještě nastavení arpeggiatoru, jehož základem je krokový sekvencer s kapacitou až 32 not. Virus nabízí velký počet presetových sekvencí i možnost vytvářet další. Arpeggiator je detailně programovatelný (rozsah, tempo, délka not, kvantizace, swing, několik provozních režimů) a může sloužit i jako bezkonkurenční zdroj modulačního signálu.
Virus TI obsahuje rozsáhlý modulační systém v podobě matice, s jejíž pomocí můžete libovolný z velkého počtu modulačních vstupů adresovat na zvolené parametry. Bez problémů můžete definovat i komplexní morfující efekty – všechny relevantní parametry je možno bez úhony měnit v reálném čase. Časové průběhy modulací, LFO apod. můžete vázat na MIDI tempo (BPM nebo funkce Tap Tempo, příp. externí clock).
A jako by toho už nebylo dost, přidejme ještě šestnáctikanálovou multitimbrální kapacitu. Na každém z kanálů můžete provozovat libovolný zvukový preset v neošizené podobě. A nejen to, každý kanál má vlastní trojitou výstupní sběrnici s KOMPLETNÍM efektovým procesorem. Nejsou tu žádné kompromisy, Virus TI prostě představuje šestnáct sólových nástrojů se samostatnými multiefekty.
To není všechno
Tři paralelní stereo efektové sběrnice nabízejí delay, reverb a multiefekt s řadou algoritmů: zkreslení, saturace, lo-fi, phaser, chorus, flanger, analog boost, 3pásmový parametrický ekvalizér, kruhový modulátor a další.
Odděleně pro zdůraznění uvedu i luxusní 32pásmový vocoder. Nejenom k jeho prospěchu je nástroj opatřen vstupem pro externí audio. Na externí signál můžete samozřejmě aplikovat veškerý DSP aparát, určený pro zpracování surového výstupu z interních oscilátorů. V předpotopních analogových syntezátorech běžná věc, avšak nesrovnatelná s účinkem systému takto sofistikovaného.
Samostatné audio výstupy můžete konfigurovat i jako šestikanálový surround systém.
Nemohu nezmínit ještě PureTuning a PureSemitones. Jedinečné mikroladicí profily, které dovedou eliminovat handicapy rovnoměrné temperace, zhruba řečeno správně rozlišovat Dis od Es atd. V oblasti klávesových nástrojů velmi vzácné.
Je toho samozřejmě hodně, co jsem musel vynechat nebo zjednodušit, ale věřím, že se mi podařilo vystihnout to nejpodstatnější.
A tak mi zbývá ještě tajemství zkratky TI: Total Integration. Přiložený disk obsahuje software pro PC i Macintosh, po jehož instalaci se nástroj spojí s počítačem ve vícefunkční celek: hardwarový syntezátor, VST/Audio Units softwarový syntezátor se stejnou kapacitou, universální MIDI master kontrolér (Virus přichází s tovární nabídkou řady ovládacích presetů), oboustranné ASIO/CoreAudio rozhraní („externí zvuková karta"), MIDI rozhraní s kompenzací latence.
Softsynth integraci do aplikace jako Cubase, Logic, Nuendo atd. zajišťuje VirusControl, VST/AU ovládací modul. Tento plugin nemá téměř žádné nároky na výpočetní kapacitu počítače, protože zvuk vzniká v externím zdroji a do počítače vstupuje jako digitální audio stream.
Mnohostranné využití této počítačové integrace by možná vydalo na další stejně dlouhý článek.
Na závěr
Nástup Virusu TI poměrně dlouho zdržovaly porodní potíže, ale výsledek nakonec nijak nezklamal očekávání. Máme před sebou moderní, velmi rozsáhlý a přitom poměrně snadno ovladatelný zvukový systém s velice širokým využitím. Systém, který „virtuální analog" povýšil na úplně jinou kategorii. Kromě Nord Modular G2 od Clavie myslím neexistuje nic srovnatelného. Oba nástroje jsou ovšem hodně odlišné, ta srovnatelnost je hlavně ve velikosti kreativního rozmachu jejich tvůrců, unikátní variabilitě a špičkové kvalitě zvuku.
Mohli bychom na něm shledat i nějakou tu drobnou mouchu, ale u nástroje této kategorie to opravdu nestojí za řeč.
Důsledně vzato je Virus TI zcela jedinečný a zaslouží si veškerou pozornost, kterou tohle označení v laskavém čtenáři vyvolá.
Na letošním Frankfurtu získal Virus TI cenu M.I.P.A. za nejlepší hardwarový syntezátor roku.