RCF 4PRO 3002SMA

Šifra mistra Leonarda
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
27 360,00 Kč

Takhle se to prosím skutečně jmenuje – zapamatovat si to mi dalo víc práce, než naučit se vlastní bankovní PIN. Co se pod touto záhadnou šifrou skrývá?

Sympaticky malá reprosoustava je osazená jedním 12" reproduktorem a poměrně rozměrnou hornou s 2" driverem. Vzhledem k dost specifickému tvaru si tuto soustavu nedovedu představit v jiné úloze, než jako pódiový monitor, naopak pro tyto účely je to tvar navýsost výhodný, díky němuž je box absolutně stabilní (rockeři si o něj mohou pohodlně opřít nohu, dá se na něm i stát...), je příjemně nízký (angličan by řekl „low profile") a v neposlední řadě má i dostatečný vnitřní objem, což se příznivě odráží ve schopnosti zahrát i opravdu hluboké tóny. Jde také o jeden z mála monitorů, jehož zkosení je takové, že nemá tendenci hrát muzikantům „do kolen" místo toho, aby hrál směrem k hlavě, respektive do uší.

Box je vyroben z mnohovrstvé překližky z baltické břízy a je lakován velmi odolným polomatným černým strukturovaným lakem. Grill z perforovaného ocelového plechu, kryjící reproduktory, je upraven práškovým lakem rovněž odolným vůči poškrábání (ač to nebylo prioritou testu, byla to první věc, kterou hudebníci „otestovali" – taková je realita – tvrdá a drsná). I přesto, že výrobce inzeruje osazení reproduktory s neodymiovými magnety, je celá soustava poměrně těžká (25 kg) a pokud ji ponesete dál než několik desítek metrů, začne se vám zdát dokonce zatraceně těžká - to má jednak na svědomí vestavěný dvoukanálový zesilovač (bi-amp 350 W a 50 W, dělicí kmitočet 1100 Hz) a v druhé řadě skutečnost, že transportní madlo je jenom jedno a je umístěno na boku soustavy. Je sice velké a dobře tvarované, přesto se ale monitor přenáší dost nešikovně; chceme-li jej např. poponést v poloze, v jaké leží na pódiu, je madlo mimo těžiště a druhou rukou nemáme monitor za co uchopit. Přenášení boxu v jedné ruce vyžaduje zvýšenou opatrnost, jelikož značnou část strany, na který monitor při transportu pokládáme, zabírá zapuštěné plato s ovládacími prvky a přípojnými terminály. Zde nalezneme, dle očekávání, eurokonektor pro síťový napájecí kabel, integrované pouzdro síťové pojistky, síťový vypínač, přepínač napájecího napětí 120/240 V, paralelní vstupní/výstupní konektory XLR („samec"/„samice"), též symetrický vstup s konektorem jack (6,3 mm), potenciometr nastavení vstupní úrovně signálu a dva miniaturní přepínače, z nichž jeden přepíná vstupní citlivost mikrofon/linka (0 a -40 dB) a druhým volíme jednu ze tří pevně přednastavené ekvalizační křivek (flat, music, voice). Zvolená ekvalizace je indikována barvou tříbarevné LED, umístěné pod čelním grillem vpravo nahoře vedle horny.

Myslím, že je zapotřebí zmínit se o několika zajímavostech: první jsou použité reproduktory z řady RCF PRECISION – například drivery ND představují dnes skutečně světovou špičku a jsou natolik povedené, že je používá i řada dalších renomovaných výrobců reprosoustav, často i podstatně dražších než je RCF (např. Eastern Acoustic Works). Další je zvukovod („horna") z nové řady. Má na okrajích čtvercové příruby čtyři vybrání, díky kterým ji lze „napasovat" do těsné blízkosti hlubokotónového reproduktoru, a lze ji otáčet o 90°, takže si můžeme vybrat, zda chceme širší vyzařovací úhel využít v horizontální nebo vertikální rovině (charakteristika horny je 40 x 60°). Třetí, dovolím si říci „zvrhlostí", je infračervené dálkové ovládání, dodávané jako zvláštní příslušenství k celé řadě 4PRO. Je to miniaturní „tatranka" o tlouštce cca půl centimetru, která umožňuje dálkově regulovat hlasitost, spínat funkci „mute" a přepínat ekvalizační křivky. Čidlo IR přijímače je na boxu umístěno vedle trojbarevné indikační LED. Hmm ..... u trvalých instalaci to vlastně může být docela užitečná výbava, zvláště jsou-li některé boxy umístěny na těžko přístupných místech, pro touring to asi mnoho smyslu nemá. Ve firmě PRODANCE jsme si s dálkovým ovládáním chvilku hráli, než jsem si monitor odvezl, a připravilo mi to nakonec docela horkou chvilku…

Po prvním letmém seznámení jsem se rozhodl, že nejdříve box vyzkouším „sám pro sebe" a vzal jsem jej do pražského klubu Abaton na koncert čtveřice zahraničních metalových smeček – jako headliner zde hráli Bolt Thrower, jako support Malevolent Creation a další dvě, tuším německé, partičky. Obsluhoval jsem monitorový mixpult a RCF jsem použil jako svůj kontrolní monitor (slangově „čuchák"). Poté, co jsem si před zvukovou zkouškou zkušebně „čuchnul" cédéčko, zdálo se mně, i kolegovi Jindrovi Varhanovi, že i s hlasitostí nastavenou na maximum, hraje box nějak potichu a přitom zkresluje. Po chvilce laborování nás napadlo monitor zresetovat (dle návodu desetisekundovým podržením krokovacího tlačítka) a rázem bylo vše v pořádku. Problém vznikl při výše uvedeném laborování s dálkovým ovladačem, kdy jsme „stáhli" vstupní úroveň signálu nezávislé na poloze potenciometru. Monitor si totiž pamatuje poslední nastavení i po odpojení ze sítě.

Při kontrolním poslechu jsem si ověřil, že ekvalizace „voice" znatelně potlačuje basy, což je dobře, protože pro mluvené slovo a zpěv se běžně aplikuje HPF naladěný až nad 100 Hz, zatímco křivka „music" lehce zdůrazňuje okraje frekvenčního pásma (nebo mírně potlačuje středy). Osobně mi zcela vyhovovala poloha „flat", tedy bez korekce. Zvuk monitoru je artikulovaný, až mírně „jedovatý", dynamický, nemá tendenci se „slévat" ani při vysokých hlasitostech. To rozhodně chválím. Tvrdím, že pódiový odposlech má mít především čitelný a průrazný sound, klidně i trochu na úkor věrnosti reprodukce. Spojit obě schopnosti – tedy hrát hezky, příjemně a věrně a zároveň s maximálním rozlišením – je opravdu „vysoká laťka" a z odposlechových monitorů, mně známých, to dokážou jen L-Acoustics 115FM a NEXO PS15 při bi-amp provozu. To jsme ovšem v jiné cenové kategorii – oba uvedené boxy stojí bez zesilovačů a procesorů okolo 70 000,- Kč! Další záležitostí, která mě příjemně překvapila, byla až udivující schopnost zahrát i velmi hluboké basy. Malevolent Creation používali audio trigger na velkém bubnu, z něhož kromě „mlaskance" (no, spíš skoro „cvakání" - takový „šlapák" jsem dlouho neslyšel) lezl extrémně hluboký bas a monitor mi dokázal opravdu „dýchnout do nohou", aniž by se snažil roztrhat membránu wooferu. Poslední věcí, kterou jsem si ovšem vyzkoušel až později na jiné akci (vystoupení Šumu svistu na privátní párty), byla odolnost monitoru vůči zpětné vazbě. Trochu jsem se obával, že monitor bude mít díky svému prezentnímu zvuku tendenci „vazbit" v oblasti mezi 2 a 4 kHz. Opak je pravdou - prezentnost zvuku není způsobena žádným zdvihem v této kmitočtové oblasti. Odolnost vůči zpětné vazbě bych celkově hodnotil jako mírně nadprůměrnou. Soupeřem mu v tomto případě byla docela „těžká váha" – bi-ampový monitor MP-152, navíc s dobře nastaveným grafickým ekvalizérem v cestě signálu, zatímco RCF3002 hrál bez ekvalizace. Porovnávání proběhlo s použitím Shure SM58, s jinými mikrofony může být situace odlišná, nicméně se obávám, že v případě problémů bude chyba spíš na straně mikrofonu než monitoru.

Jak se zdá, synergie navzájem opravdu přizpůsobených komponentů (crossover, zesilovače, reproduktory, zvukovod i ozvučnice) jednoho výrobce nese skutečně dobré ovoce - ať už v podobě zvukové kvality, nebo naopak v možnosti docílit vysokého výkonu za více než přijatelnou cenu (odečtěte si od ceny boxu byť jen poloviční cenu slušného výkonového zesilovače, a rázem vám přestane připadat drahý). Otevřeně přiznávám, že kdybych nebyl zrovna nedávno pořídil čtyři nové odposlechy a k nim příslušné zesilovače, měl bych silné nutkání koupit si RCF 4PRO 3002SMA. Ale i tak si říkám, že na menší akce budu pořád potřebovat nějaké menší odposlechy..., možná bych měl..., až zase přijdou nějaké peníze...

Takže abych to nějak shrnul: ocenění si zaslouží kompaktní rozměry a bytelné mechanické provedení, použití vysoce kvalitních reproduktorů a otočné horny; zajímavá je i možnost dálkového ovládání. Zvukově mě box velmi příjemně překvapil svým důrazem a čitelností, vynikající performancí na basech a dobrou odolností vůči zpětné vazbě. Pokud bych měl nějaké výtky, směřovaly by k hmotnosti (škoda, že výrobce nepoužil dnes tak populární zesilovače se spínaným zdrojem) a méně pohodlné manipulaci a transportu. Definitivní resumé: vzhledem k pořizovací ceně musím tento monitor hodnotit jednoznačně pozitivně a zaslouží si mé vřelé doporučení.