Bývalá Delicia, dnes Bohemia Musico s.r.o. pokrývá svým sortimentem celou oblast různorodých potřeb muzikantů hrajících na elektrické basy a kytary a konkuruje dokonce i výrobcům nástrojů akustických.
Ekonomický způsob myšlení manažerů některých firem (s vidinou vyšších zisků) postupně přesouvá svoji výrobu do zemí laciné výrobní síly. Tvůrčí pracovníci pak vytvářejí nový design nástrojů, aby byl potom předán k realizaci do výrobního závodu. Delicia ještě za hluboké totality investovala do výrobních technologií a dnes je nejlépe vybavenou firmou v Evropě. Vlastní proces výroby je zde řízen týmem profesionálů se „styčným důstojníkem“ do zahraničí, ing. Petrem Vykydalem, který svým osobním kouzlem, vysokou odborností a výbornými jazykovými schopnostmi získává „kšefty“ od renomovaných firem na Západě. V tomto duchu je vyráběn i Grendel.
Test
První pocit: papírová krabice s nástrojem je velmi lehká, a tak v očekávání následujícího se vrhám na provaz, pásku a ... už svírám v rukou „čtyrku“. Šroubovaný krk vyrobený z jednoho kusu kanadského javoru má pěknou kresbu. Jednostranná hlavice, přeplátovaná 4mm silnou dýhou Wenge, je nastříkaná polyuretanem a vyleštěná. Pod lakem je sítotiskem vytvořená grafika Grendel licensed by Michael Tobias design. Hmatník je také z Wenge - stromu tropické Afriky se silnými, někdy točitými vlákny a hrubou strukturou. Je zde osazeno 24 pražců rozměru 2,6 x 1,3mm. Polohové orientační značky jsou provedeny pouze z boku. Šířka hmatníku 0.p 42mm 24.p 63mm, síla 1.p 20,8mm 12.p 23mm. Co mne udivuje, je použití 0. pražce a sedla z grafitu.
Za totality na to někteří muzikanti poukazovali jako na českou tvořivost a přítomnost nultého pražce pro ně byl výrazem určité nedokonalosti. Přímo pod sedlem je pěkně provedená patička, která svým tvarem vytváří předěl mezi plochou hlavice a profilem krku. Když vezmete tento krk do ruky, hned si všimnete, že je zespodu asymetricky tvarován. Blíže k zemi má elipsovitý tvar a směrem nahoru přechází v lichoběžníkový. Pro hráče je krk příjemný a hratelný a v lichoběžníkové části zůstane více materiálu, což je dobré pro zvýšení stability konstrukce a potlačení „vlka“, tedy rezonanční frekvence krku. Použité ladící mechaniky Schaller v černém provedení mají nový - plnější tvar křídel.
Tělo je sendvičové konstrukce = dole 3 kusy lípy přeplátované 2 kusy 7mm silným vlnkovaným javorem. Žlutě medová barva, na kterou je tělo přimořeno, dává vyniknout kráse javoru. Celková síla je 44mm. Povrchová úprava je provedena polomatným polyuretanovým lakem.
Kobylka basy je ve stylu Fender - struna přechází přes váleček se dvěma imbus šroubky. Základna kobylky není ohnutý plech, ale tvoří ji odlitá „ohrádka“, takže jsou válečky sevřeny a nedochází k jejich pohybu při hře. Struny se nemusí provlékat otvorem, ale při instalaci se pohodlně vloží do drážky v základně. Snímače Bartolini typ JB jsou umístěny 42 a 130mm od menzury 863mm. V krabičce snímače jsou dvě cívky uloženy vedle sebe a každá snímá 2 struny. DC odpor vinutí obou cívek je 1900 ohmů, konstrukce je nízkoimpedanční, výstupní úroveň signálu je nízká a musí se proto zesílit. Stará se o to krabička Bartolini předzesilovače MTD4 - G umístěná v dutině elektroniky stíněné černou vodivou barvou.
Ovládací prvky elektroniky tvoří celková hlasitost, balance mezi snímači, pasivní tónová clona a minipřepínač, kterým mohu volit mezi dvěma zvuky. Jeden má plný basový spodek, mírně zesílené středy kolem 850Hz-1,5kHz a přirozené výšky. Přepnutím se zesílí subbas, potlačí středy a mírně zdůrazní pásmo kolem kmitočtu 4,5kHz, barva jak vyšitá pro slap. Zvuková charakteristika Grendela je osobitá a zvláštní. Při testování na aparátu jsem měl pocit, jako by bylo potřeba basu ještě zesílit. Barva tedy dobrá a při hře „na sucho OK“, ale výstupní napětí snímačů bylo nižší než dalších 7 bas se kterými jsem ji porovnával.
Za cenu 25 500 Kč zakoupíte basu originálního designu, originálního zvuku, z pěkného dřeva, lehkou do ruky a navíc české výroby, a tak se domnívám, že s doživotní zárukou a servisem.