Za roky působení na světovém i českém trhu se firma Roland stala mezi muzikanty pojmem. Pro milovníky akustických zvuků (a také pro majitele nemocných zad, zničených neustálým stěhováním aparatury) připravila novinku – dvoukanálové stereo kombo pro akustickou kytaru.
Přes počáteční nedůvěru k výrobku vyvolanou na můj vkus miniaturními rozměry (380 x 270 x 268 mm), si kombo velmi rychle získalo moji přízeň, a to především díky kvalitnímu zvuku a široké škále možností využití, které uživateli poskytuje. Vývojáři od Rolanda si zaslouží přípitek, jejich „děťátko" je totiž: Absolut Unplugged.
Popis
Tělo komba tvoří uzavřená skříň (nejspíše z překližky), opatřená černým nástřikem a dvěma krytými bočními větracími otvory. Dva 6,5" (16 cm) reproduktory jsou přetaženy černo-hnědou tkaninou, na níž je upevněn skromný, ale nepřehlédnutelný nápis Roland. Přenášení umožňuje jedno vrchní držadlo – vzhledem k váze (9,8 kg) naprosto dostačující.
Na spodu šasi jsou čtyři gumové nožky, sklápěcí stojánek pro umístění do šikmé polohy a hnízdo pro stojan. Ovládací panel je umístěný na vrchní straně a obsahuje dva vstupy ( jack a XLR ), nezávislé ovládání kanálů, chorusu, reverbu/delaye, zařízení pro potlačení nežádoucí zpětné vazby, master volume, výstup pro sluchátka, tlačítko mute – pro vyřazení reproduktorů z činnosti a síťový vypínač. Na zadním panelu jsou umístěny další vstupy a výstupy a to v úctyhodném množství – mix, nahrávací zařízení, externí box, CD nebo mgf, pomocná zařízení, ladička, footswitch. V ceně komba je přepravní taška z pevné látky s kapsami na příslušenství (nutno dokoupit …). Jak celé zařízení obsluhovat se dozvíme z velmi podrobného manuálu (anglicky, ale mnoho obrázků a příkladů zapojení). Přesto, že ovládání je jednoduché a intuitivní, doporučuji prostudovat. Předejdeme tak zbytečnému poškození.
Kytarový kanál
Obsahuje jackový vstup, přepínač podle použitého snímače magnetic (také pro kytary s aktivní el./piezo), tlačítko SHAPE pro zvýraznění akustického zvuku, ovládání hlasitosti, basů, středů a výšek. Za otočnými potenciometry je umístěno tlačítko pro vypnutí/zapnutí chorusu (indikováno červenou LEDkou). Podobně ovládáme také
Kanál pro mikrofon
Vstup je XLR, přibyla možnost fantomového napájení a přepínač mic/line pro užití mikrofonu nebo linky pro nástroj s magnetickým snímačem.
Chorus ovládáme otočným potenciometrem a vypínačem. Výhodou je, že pracuje ve třech režimech – od „nejmenšího po největší" – SPACE, RICH, WIDE. Efekt je ve všech rovinách výborný, zvuk se nikde nezahlcuje ani neslévá. Přesto doporučuji při produkci velmi citlivé nastavení, jinak vám spoluhráči po páté písničce zmáčknou off… Chceme-li použít další efekty, můžeme si vybrat, jedním otočným potenciometrem ovládáme reverb nebo delay. Úplně vlevo je potenciometr v poloze vypnuto, postupným otáčením přidáváme do poloviny reverb, od poloviny delay. Pokud zrovna neexperimentujeme i zde se přimlouvám za střídmější využití. Kombo je vybaveno ještě velmi praktickým zařízením a tím je ANTI – Feedback pro potlačení nežádoucí zpětné vazby. To můžeme nechat buď úplně vypnuté, například při použití el. houslí a všechny frekvence nám zůstanou, nebo můžeme použít nastavení manuální – na otočném potenciometru nastavíme houkající frekvenci, kterou chceme vyříznout přístroj jí najde a odstraní, a vše máme indikováno LEDkou s proměnnou rychlostí blikání. Nastavením potenciometru do polohy AUTO se o vše postará automatika, stačí zmáčknout tlačítko START a je po houkání. Velmi praktické. Při živém hraní preferuji automatiku, při nahrávání doporučuji vypnout a vazbu nevyvolat citlivým nastavením ovládání. Z ovladačů si povšimneme ještě tlačítka MUTE – jeho stisknutím vyřadíme z provozu vnitřní i připojené reproduktory, vhodné zejména pro ladění nástroje pomocí el. ladičky. Funkce MUTE, ANTI – FEEDBACK, efekty chorus a reverb/delay lze po připojení FOOT SW (nožní ovladače) ovládat externě. Výrobce pochopitelně doporučuje firemní kabely PCS – 31 a spínače BOSS FS – 5L, BOSS FS -5U.
Ze zadního panelu se lze bezproblémově připojit do mixu a to i při použití obou kanálů současně, používáme-li kombo samostatně, poslech výrazně zkvalitní zapojení externího aktivního subbasového boxu (doporučuji !!!), můžeme přidat automatického bubeníka, CD, ladičku… i z této stránky je „aparátek" velmi dobře vybaven.
Zapojit a hrát
Při testu byly použity akustické kytary (nylonové i kovové struny, aktivní i pasivní el.), el. kytary (snímače single coil i humbuckery), „silent" housle a mikrofony Shure, Sennheiser a AKG. Výkon komba (2 x 30 W) zcela stačil ve zkušebně, v malém sálku pro cca 40 posluchačů (a v hospodě). Ve větších místnostech doporučují užití externího boxu nebo zapojení do P.A. Do kytarového kanálu jsem postupně zapojil všechny výše uvedené nástroje a byl jsem zcela spokojen s kvalitou čistého zvuku i vestavěných efektů. Problém se zpětnou vazbou se vyskytnul pouze u při velkých hlasitostech u kytary s nylonovými strunami a pasivním snímačem, Anti – Feedback ale vše (automaticky) bezproblémově zvládnul. Chcete-li opravdu věrný, čistý akustický zvuk, pak použijte kvalitní aktivní snímání (já jsem zvolil osvědčený Fischman Prefix Plus), korekce „ na rovno" na kytaře i na kombu a tlačítko Shape – ze všech akustických komb, které jsem kdy zkoušel jednoznačně nejlepší. Elektrické kytary zní čistě, pro moje uši až moc, osobně bych volil variantu ostřejšího zesílení, ale věřím, že i zde by kombo našlo uplatnění. Velkým překvapením pro mě byl zvuk el. houslí. Když jsem se konečně dozvěděl, do čeho housle zapojit, aby pořádně hrály (a to přímo od houslového mága Honzy Hrubého), měl jsem obavy, aby AC 60 „stíhal" a to včetně vestavěných digitálních efektů (dle výrobce jsou určeny speciálně pro akustickou kytaru). Po chvíli hraní se obavy zcela vytratily. Volume alespoň 1/2 , delay podobně a: je to tam! Velmi dobře se pracovalo i s druhým kanálem, který je určený jednak pro mikrofon (včetně fantomového napájení) a po přepnutí jako druhá linka pro kytaru s magnetickým snímačem. Výborný zvuk jsem dosáhl pomocí aktivní el. na kytaře spolu s nástrojovým mikrofonem zapojeným do druhého kanálu - komu nevadí, že je při použití mikrofonu omezen v pohybu, ten si zvuk opravdu užije. Opět je možné vytvořit mnoho zvukových variant, ale mě se zase líbila ta nejvíc akustická…Kanál lze využít s úspěchem také pro zpěv, při použití kvalitního mikrofonu z komba vyleze přesně váš hlas a komu se nelíbí, může použít korekce i chorus. Po přepnutí na linku lze užít současně dva nástroje. Bez problému si zahrají dva kytaristé i kytara a housle (tuto variantu jsme využili často pro cvičení i improvizace k oboustranné spokojenosti).
Praktické použití
Kombo Roland AC 60 je navrženo a vyrobeno pro akustickou kytaru. Svému účelu vyhovuje na 100%, řadu svých konkurentů v mnohém předčí. Vestavěné digitální efekty jsou kvalitní, pro akustického kytaristu plně dostačující (zvukoví experimentátoři stejně používají multiefekty …), pro případné zesílení na sóla stačí použít volume pedál, ve velkém sálu zapojíme do P.A. AC 60 využijeme při live one-man-show, malém sálu, nebo třeba v restauraci, zde je ale potřeba zvážit, jestli díky menším rozměrům nepřipojit externí aktivní box pro zvýraznění basů (s úspěchem jsem toto zapojení použil v malé hospůdce při hraní pro cca 20 posluchačů). Kombo je také výborné pro cvičení a to i třeba v paneláku s el. kytarou (a s oblíbeným CD). Nesmíme zapomenout na možnost nahrávání a to jak pro kontrolu interpretace, tak pro nahrávání různých verzí vlastních písniček.
Závěr
Díky své mobilnosti, univerzálnosti použití, intuitivnímu ovládání a především perfektnímu čistému zvuku lze kombo doporučit všem muzikantům, kteří neustále pátrají po tom, jak přenést zvuk svojí akustické kytary a přitom ho nezničit. Kdybych hrál pouze na akustiku, neváhám, a jdu „do toho".