Rozšiřování akordické zásoby pro všechny styly - XI. část

Kytara prakticky
Akordy

Před jedenácti měsíci jsme začali tuto sérii článkem o tom, jak drobnými úpravami můžeme změnit charakter základních akordů v první poloze a tím rozšiřovat naši akordickou zásobu. V dalších dílech už jsme se zaměřili na konkrétní systémy vytváření kytarových voicingů od jednoduchých kvintakordů, přes Drop obraty septakordů až po složitější akordy jako Maj13 a další. Dnešním článkem tento téměř rok trvající výlet zakončíme.

Konceptů a systémů jsme, jak už jsem zmínil, probrali relativně hodně a tak dnešek využijeme k doplnění naší akordické zásoby o zvuky a hmaty, které nám do žádného prozatím probraného konceptu nezapadly.

Konkrétně se bude jednat o další způsob hraní kvintarkordů. Ukázka alterovaných dominantních septakordů a lehké představení velmi univerzálního zvuku akordů 6/9.

Zde máme ony nové hmaty pro kvintakordy:

Způsob, kterým tyto hmaty vytvoříme, je prostý. Pokud máme obrat 1, 3, 5, vezmeme prostřední tón z těchto tří a posuneme jej o oktávu níže. Tím nám vznikne obrat 3, 1, 5 (viz. př. 1.). U obratu 3, 5, 1 získáme 5, 3, 1 a u obratu 5, 1, 3 získáme 1, 5, 3. 

Hmaty, které tímto vytvoříme, můžeme často vidět a slyšet například ve hře Erica Johnsona. Jejich zvuk je velmi specifický a charakteristický především větší vzdáleností mezi samotnými tóny.

Pochopitelně tento posup můžeme aplikovat i na mollové kvintakordy:

Pokud chceme tento koncept prozkoumat dále, můžeme jej aplikovat i na zmenšené a zvětšené kvintakordy. 

Zde máme jen jeden příklad pro každý z těchto akordů, jelikož samotný způsob vytváření těchto voicingů by nám už snad měl být jasný:

Hmaty pro alterované septakordy si rozdělíme na ty s alterovanou kvinatou a na ty s alterovanou nónou. 

Zde máme první tři dobře použitelné voicingy pro C7#5:

A zde máme akord C7 opět v těch samých pozicích, tentokrát ovšem se zmenšenou kvintou, tedy C7b5:

A zde začínáme alterovat devítku - C7#9:

S těmito akordy se kvůli jejich silně disonantnímu zvuku v praxi příliš často nesetkáme. Ve specifických tvarech jsou ovšem použitelné. Především první zde zmíněný hmat pro C7#9 najdeme ve spoustě skladeb (např. Purple Haze od Jimiho Hendrixe). 

Dominantní septakord  C7b9 je už o něco běžněji používaný. 

Máme zde i jeden hmat pro jeho rozšířenou verzi C13b9:

Všechny tyto alterace můžeme také nakombinovat. Například C7#9#5 a C7b9b5:

Dobrou náhradou dominantních septakordů a akordů Maj7 a jím příbuzných mohou být akordy 6/9:

Tímto tedy zakončíme naši společnou cestu za rozšířením naší akordové zásoby. V příštích článcích si ukážeme k čemu vlastně všechny tyto hmaty, voicingy a obraty jsou. Zaměříme se totiž na doprovodnou hru jako takovou, takže o příklady využití tohoto materiálu nebude nouze.