Jméno nástrojům značky ARP dal (a to již v roce 1948) Alan R. Pearlman - tehdy ještě student Worcester Polytechnic Institute. V roce 1969 představili Alan R. Pearlman spolu s Davidem Friendem a Lewis G. Pollockem elektronický hudební nástroj pojmenovaný ARP 2500. Byl to obrovský modulární syntezátor, který používal matrici, jež se propojovala pomocí klasických kabelů, stejně jako u Moog Modulars. Další verze na sebe nenechala dlouho čekat. V roce 1972 představila firma nový nástroj s označením ARP 2600. Nástroj ARP 2600 se stal nejlegendárnějším nástrojem firmy ARP a někteří muzikanti z oboru tvrdí, že se jedná o jeden z nejlepších analogových syntezátorů všech dob. ARP 2600 byl a dodnes je velice populární (masivně se používal více než 20 let ve všech hudebních formách, včetně dnešní elektronické hudby) a proslavili jej takoví umělci, jako například Stevie Wonder, Joe Zawinul, Tony Banks (Genesis), Jean Michel Jarre, Herbie Hancock a další. Ve svých nejlepších letech (70. léta) obsadil ARP téměř 40% trhu se syntezátory. Během deseti let byly na trh uvedeny tři různé modely ARP 2600. První série (tzv. Blue Marvine – díky modrému designu; ačkoliv často byly tyto nástroje nesprávně označovány jako “Blue Meanie”, tedy “modrý mizera”) byla velice brzy nahrazena druhou verzí s šedým pozadím a bílými popisky. Není moc známo, že tato šedá verze nabízela mnoho rozdílů mezi jednotivými kusy, počínaje různými popisky, až po různé změny v obvodech nástrojů. V roce 1978 byla představena třetí a poslední verze s černým pozadím a oranžovými popisky (tzv. Orange Marvine, opět někdy nesprávně označována “Orange Meanie”).
ARP 2600 je semi-modulární (tedy částečně modulární) monofonní syntezátor, jehož signálová cesta se nastavovala pomocí propojovacích kabelů. V 70. letech se jednalo o přímého a hlavního konkurenta nástrojů Moog Modular System (více o něm v předminulém díle tohoto seriálu). Na rozdíl od jiných modulárních systémů (a to jak tehdejších tak dnešních), přinášejících možnost vybrat si z různých modulů, které pak vy (nebo výrobce) zapojíte pomocí kabelů do systému, nabízel semi-modulární ARP 2600 pevný základní modul syntezátoru, který byl v továrně již propojen. To usnadnilo základní programování zvuků - vpodstatě bylo možné nástroj zakoupit a jít hrát. Zároveň ale bylo možné většinu těchto spojů přemostit pomocí kabelů a jasně označených konektorů. Díky tomu se ARP 2600 stal uživatelsky přátelským (vzhledem k Moog Modular System výrazně jednodušším) přenosným a mnohem snáze uživatelsky programovatelným.
ARP 2600 nabízí 3 analogové napěťově řízené oscilátory. Díky mnoha přepínačům a táhlům je možné nastavit široké možnosti směrování signálu, které mohou být přímo z oscilátorů nasměrovány kamkoliv bude potřeba. Zabudovaný byl dokonce i Spring Reverb, zesilovač a interní stereo reproduktory.
Je pravdou, že některé pozdější modely ARP 2600, které byly mírně odlišné, měly kromě nových vlastností také různé problémy. Jednalo se například o nestabilitu nebo nějaké právní problémy, a to třeba i z důvodů designu. Některé z pozdějších modelů obsahovaly imitace 4pólového napěťově řízeného filtru Boba Mooga. To se stalo předmětem výhružek na žalobu, která ovšem nakonec nebyla nikdy uskutečněna. Přesto, že se vývojem nakonec stal ARP 2600 spolehlivější a provozuschopnější, začaly nástroje hůř znít. Jednalo se zejména o modely vyrobené po roce 1972. Nejlépe zní nejstarší modely, které jsou ovšem také raritou.
ARP 2600 byl použit pro tvorbu hlasu R2-D2 ve filmech Star Wars. Firma Arturia obnovila tento syntezátor pod označením ARP 2600 V. Pro simulaci využila svou osvědčenou TAE technologii (více o ní v prvním díle tohoto seriálu). Designově zvolila nejstarší a zvukově nejlepší verzi, tedy Blue Marvine. Kromě původních vlastností přibyly možnoti kompletního ovládání z MIDI, možnost polyfonní hry (2 až 32 hlasů s možností nastavení Unisono režimu) a pochopitelně také možnosti ukládání, správy a načítání zvukových presetů. To ale není vše. Panel s reproduktory byl mírně předesignován a rozšířen o čtyři generátory stopování (Tracking Generator) a efektovou jednotku nabízející chorus a reverb. K dispozici jsou také všechny parametry z originálního modulu sekvenceru 1601. Díky tomu je možné vytvářet naprosto nové zvuky, které ale stále mají zvukový charakter 70. let a ARP 2600. Arturii ARP 2600 V lze použít v režimu stand-alone (tedy jako samostatnou aplikaci) a nebo jako plug-in v systémech podporujících VST (např. Cubase, Nuendo, Live), AU (např. Logic Audio, Digital Performer) nebo RTAS (Pro Tools). Podporovány jsou operační systémy Windows 2000/XP/Vista a Mac OS X od verze 10.3.9 a vyšší, včetně intelovské verze v Universal Binary. Minimálními požadavky jsou 1,5GHz procesor a 512MB RAM a také zvuková karta podporující ovladače s nízkou latencí, tedy ASIO nebo Core Audio.
Na webových stránkách výrobce je k dispozici řada zvukových ukázek ARP 2600 V, video popisující historii ARP 2600 V i představující tento nástroj, ale i demo verze nabízející plné zvukové možnosti (omezení spočívá v možnosti ukládání, exportování a inportování persetů a náhodném umlčení zvuku na výstupu). Aktuálně jsou pro Windows i Mac k dispozici nejnovější verze 1.2.
Weby
Arturia:
http://www.arturia.com
http://www.arturia.com/evolution/en/products/arp2600v/intro.html
ARP 2600:
http://www.vintagesynth.com/arp/arp.php
http://en.wikipedia.org/wiki/ARP_2600
Terminologie:
http://slovnikmidi.info/