Kondenzátorové mikrofony jsou při studiové práci odjakživa ceněny více, než jejich dynamické ekvivalenty. Důvodem je nejspíš to, že zvuk, zaznamenaný pomocí dobrého kondenzátorového mikrofonu se jeví jako dokonalejší a věrnější své předloze.
Kondenzátorový mikrofon lze většinou použít ke snímání jakéhokoliv zdroje zvuku a modely s měnitelnou směrovou snímací charakteristikou jsou opravdu velmi univerzálními nástroji pro seriózní práci se zvukem. Pod slovem kondenzátorový mikrofon si každý asi nejspíš většinou vybaví obrázek velkomembránového studiového mikrofonu, usazeného v odpruženém držáku (tzv. „pavouk"). Pravdou však je, že vedle toho existují kondenzátorové mikrofony menšího, ale i úplně nejmenšího kalibru, které mají rovněž své místo ve zvukových systémech a velmi často pronikají ze studií i na hudební pódia. V tomto článku popisovaný kondenzátorový mikrofon sE1000a stojí na pomyslném stupínku hned pod velkomembránovými kondenzátorovými mikrofony. To z toho důvodu, že je vybaven snímací kapslí o průměru 1/2".
Studiový kondenzátorový mikrofon sE Electronic sE1000a má zhruba následující parametry (převzato z údajů na stránkách výrobce): směrová snímací charakteristika ledvinová, přenášený frekvenční rozsah 20 Hz až 20 kHZ, citlivost 20mV, výstupní impedance okolo 50 ohmů, vstupní ekvivalentní šum 15 dB (podle vážené křivky A), maximální zpracovatelný akustický tlak při zkreslení 0,5% THD na 1 kHz je 135 dB. Ke svému provozu mikrofon vyžaduje standardní fantomové napájení 48V, +/- 4V. Jistě nebude na škodu, když si rovnou řekneme, že se mikrofon vyrábí také ve verzi USB 1000a, která, jak označení napovídá, je uzpůsobena k připojení přímo přes port USB.
Mikrofon sE1000a je dodáván pouze v papírové krabici, přepravní kufřík je k dispozici jako volitelné příslušenství. Mikrofon sám svým tvarem připomíná standardní studiové velkomembránové mikrofony, ale je o poznání menší. Tubus a kryt snímací kapsle je vyveden ve stříbrozlatém odstínu. Zajímavostí je integrovaný kovový držák mikrofonu, který je přes izolační odpružené gumové podložky trvale přišroubován k tělu mikrofonu. Trochu to připomíná uchycení starých páskových veteránů. Mikrofon se může v integrovaném držáku naklápět a protože to jde poměrně ztuha, mikrofon pak ve zvolené poloze pěkně drží. Akorát se mi zdá, že je úhel naklopení mikrofonu poměrně malý. Při standardních způsobech snímání to však nejspíš nijak vadit nebude. Mohli bychom si také prohlédnout mikrofon zevnitř. Po demontáži tubusu mikrofonu nalezneme destičku mikrofonního předzesilovače. K tomu si můžeme říci asi tolik, že je skrz naskrz polovodičový, kombinací tranzistorů a operačního zesilovače, bez výstupního transformátoru. Destička plošného spoje je z větší části osazena součástkami SMD. K ní je na jedné straně připojena snímací kapsle mikrofonu a na druhé straně jsou vývody přímo na výstupní konektor XLR. Mikrofon má tedy pevnou snímací charakteristiku (ledvina), není vybaven ani filtrem spodních frekvencí, ani útlumovým článkem.
Tím jsme se seznámili s konstrukcí mikrofonu a teď bychom se mohli podívat na jeho využití. Mikrofon sE1000a je určen v zásadě k jakékoliv aplikaci, výrobce ho prezentuje také jako mikrofon na zpěv. Čím nám může být mikrofon s membránou o průměru 1/2" užitečný v porovnání s mikrofonem, který je osazen velkou membránou o průměru 1"? Oba typy mikrofonů mají své přirozené vlastnosti a svá omezení. Pro ilustraci nám může posloužit srovnání s reproduktory. Čím větší průměr membrány, tím větší účinnost na spodních kmitočtech a naopak menší účinnost na vyšších kmitočtech. U kondenzátorových membránových snímacích kapslí je to podobné. Snímací kapsle o průměru 1" mají nejlepší odstup od rušivých signálu, perfektně vykreslují spodní pásma, u směrových charakteristik (hlavně ledvina) mají výrazný proximity efekt a přirozený pokles na vysokých frekvencích zhruba od 14 – 15 kHz. Ten se vždy následně vyrovnává „laděním" konstrukce a elektroniky mikrofonu. Snímací kapsle s průměrem 1/2" přenášejí přirozeně vysoké kmitočty vyrovnaně minimálně do frekvence 18 kHz. Kapsle s průměrem 1/4" přirozeně zvládají vyrovnaný přenos v rozsahu od 20 Hz do 20 kHz a díky tomu se využívají v měřících mikrofonech.
Z tohoto stručného popisu myslím jasně plyne k čemu by tedy mohl být vhodný mikrofon s membránou o průměru 1/2". Pokud máme možnost výběru, tak při snímání řeči, nebo zpěvu většinou spíš saháme po velkomembránovém mikrofonu. Měl jsem během testu možnost vzájemného porovnání, které potvrzovalo výše popsané vlastnosti snímacích vložek o průměru 1" a 1/2". Pokud u hlasu (zpěvu) chcete docílit maximální intimity a vřelosti podání, jednopalcová membrána je v tomto případě jasnou volbou. Pokud vyžadujete spíš technicky čistý zvuk bez zabarvení, lépe se bude hodit membrána s menším průměrem. Půlpalcová membrána v tom samém případě produkuje zvukový obraz, který není při přímém srovnání s jednopalcovou membránou na první poslech nijak bombastický, ale nakonec zjistíte, že je to docela pravdivý, spíše neutrální zvuk, s dobrým podáním výšek, který bude s největší pravděpodobností slušet zejména výše položeným hlasům a vůbec tam, kde i při nahrávání zpěvu nakonec z různých důvodů někdy volíme běžný dynamický mikrofon. Při bezprostředním srovnání se zdá, jakoby zvuk snímaný půlpalcovou membránou obsahoval méně objemnější basy, které v případě jednopalcové membrány dodávají zvuku plnost a tělo. Nemůžu tvrdit, že mikrofon „nehraje" spodní frekvence, nakonec podle technických specifikací mikrofon spodní pásma přenáší bez problémů, ale u velké membrány je jejich podání prostě jiné (opět se tu nabízí analogie poslechu přes malý a velký reproduktor). Mikrofon se dá velmi dobře použít ke snímání kytarového aparátu. Dobrou volbou je také snímání činelů bicí soupravy, pokud stejně hodláte frekvenční průběh ošetřit tak, aby mezi činely nebyly příliš dominantní zároveň i jednotlivé bubny. Mikrofon může prospět některým akustickým kytarám, u kterých se jinak při snímání projevuje rezonance korpusu kytary jako nepříjemné dunění na některých nízkých frekvencích. To jsou jen některé z možných aplikací. Při použití na místech, kde se běžně používají spíše dynamické mikrofony dosáhnete každopádně znatelně lepších výsledků. Přestože jsou stránky výrobce na informace opravdu skoupé, myslím si, že se kondenzátorový mikrofon sE 1000a dobře hodí právě všude tam, kde se jinak běžně používají dynamické mikrofony. Za velice přijatelnou cenu tak můžete získat poctivý kondenzátorový mikrofon, který má proti dynamickým typům vyšší citlivost, vyrovnanější přenos na obou koncích frekvenčního pásma, jehož zvuk je neutrální a obsahuje více detailů, které mohou zvednout kvalitu zvuku nejen ve vašem domácím studiu, ale i na pódiu. A to určitě stojí za uvážení.