Line6 Bass POD (USA)

Basový POD, ten „bodne“!
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
18 790,00 Kč

Basa tvrdí muziku. Heslo, které zní jako axiom, nemusí být vždy naplňováno. Základním předpokladem hutného hudebního doprovodu („groove“, hluboké orby) je bezesporu - kromě správného muzikantského cítění - použití lampových zesilovačů. Tranzistorové hybridy nejsou schopny napodobit měkký a teplý zvuk lampových zařízení, ale máme tu něco nového, co se tomuto zvuku velmi blízce přibližuje.

Inženýři z firmy Line6 z Thousand Oaks v Californii dali hlavy dohromady a za tři roky usilovného vědeckého bádání, analyzování a srovnávání různých typů elektronek a jejich chování vykoumali technologii Tube Tone. Ta jim umožnila simulaci zpracování signálu lamp a dalších obvodů pomoci digitální technologie. Potom to znovu všechno znovu zanalyzovali, zabalili do malého šedostřibrného lusku (angl. „pod“) a označili celkem logicky Bass POD.

Tak přišel na svět velmi zdatný pomocníček těm baskytaristům, kteří nejsou spokojeni se zvukem svého nástroje, respektive celého řetězce basa-zesilovač-box, a touží po zvuku legendárních (a drahých) aparatur, a při tom bez velké námahy a tápání chtějí ozvláštnit svoji basovou linku specielním zvukovým efektem.

Popis

Bass POD má na vrchním panelu deset přehledně umístěných ovladacích prvků, osm tlačítek a displej. Na zadní straně je vypínač napájení, výstup MIDI vstup a výstup, konektor pro připojení nožního pedálu (Floar Board nebo FB4), levý a pravý výstup, výstup pro A.I.R. (přímé nahrávání), a na předním panelu je umístěna nesymetrická zdířka vstupního konektoru a výstup pro sluchátka (ta nejsou součástí vybavení). Otočné prvky tvoří přepínač pro výběr nastavených zvuků jednotlivých typů zesilovačů, ovladače pro výstupní úroveň signálu, zkreslení, hloubky, středy, výšky, hlasitost kanálu (pro vyrovnání úrovní ve dvou různých kanálech, např. mezi doprovodným a sólovým zvukem), ovladače úrovně kompresoru a zvoleného efektu (nebo jejich kombinace) a nakonec efektový ovladač pro výběr efektu s možností vypnutí jeho funkce, což dokazuje, že autoři sympaticky nepřekypovali pocitem vlastní důležitosti. Uprostřed horního panelu Bass PODu jsou dvě tlačítka pro pohyb v databance zvuků (9 bank po 4 kanálech) další dvě pro editaci nastaveného zvuku a ovládání ladičky, dále přepínače MIDI a výstupu pro DI-box, tlačítko uložení editovaného zvuku a multifunkční přepínač kvalitního equalizeru (30Hz-8KHz) a šumové brány. POD lze připevnit na mikrofonní stojan, vršek zesilovače nebo desku stolu.

Kompresor

Vyvinut na základě lampového kompresoru LA-2A, jeho ovládání je velmi snadné - otočným prvkem buď přidáváte nebo ubíráte jeho reakci a tvorbu sustainu. Kvalita.

Equalizer

Jednopásmový parametrický equalizer s rozsahem 30 Hz až 8 KHz. Svojí jednoduchostí připomíná vintage aparáty bez možnosti upravovat středy.

Octavier

Čím nižší tóny hrajete, tím více se efekt logicky ztrácí, ale lze ho využít až po subkontra H. Trochu to zní jako když hraje Franta Nedvěd sólo na dvanáctku, přidaným nízkým frekvencím moc barvu neudělá.

Chorusy

Příklad využití známého efektu můžeme najít u pana Stinga v některých skladbách se skupinou Police (používal decentní nastavení) nebo u skupiny Nirvana v písni Come As You Are (nejvyšší nastavení). Standardní příjemné nastavení, dobře využitelné samozřejmě v pomalejších partech. Udělá krásný zvuk hlavně na bezpražcové base.

Phaser

Hutné fázové posuvy můžete slyšet na nahrávkách sedmdesátých a nově opět devadesátých let, je kvalitní ve své jednoduchosti – nastavujete pouze rychlost. Model v PODu se velmi blíží originálu MXR Phase 90. Je jemný a příjemný.

Flanger

Při vylaďování tohoto efektu se autoři nechali inspirovat metodami ze 70. let, kdy technici museli používat tlak prstu na jednu z cívek pásky, aby tak mohli trochu zpomalovat nebo zrychlovat otáčení cívky (efekt „tryskového letadla“). Část cívky se nazývá flange (obruba), odtud pramení jeho název. Efekt byl z počátku na nahrávkách používán zřídka, ale po objevení elektronického způsobu jeho vytváření byl využíván častěji. Modul má velmi teplý zvuk, jenž byl docílen napodebením chování analogového obvodu. To na vás opravdu dýchne historie.

Tron

Zčásti auto-wah, zčásti modulovaný efekt, krátký frekvenční zákmit směrem nahoru nebo dolů, velmi zdařilý efekt vhodný například pro funky. Můj favorit.

Sample & hold

Modul insiprovaný retro Oberheim Voltage Controlled Filterem. Tvoří tón s dlouhým sustainem a obaluje jej rozloženými oktávami. Nastavit lze tempo oktávového obalu. V PODu je k dispozici ještě v různých kombinacích s dalšími efekty (flanger a driver). Docela mne zaujal, když se ho naučíte ovládat, můžete s ním okouzlovat při koncertech.

Sythetizer

Autoři k Boss Bass Synth pedálu přidali trochu vlastní invence. Nastavovacím prvkem Effect Tweak můžete tón rozkládat a ořezávat, rozšířit a trochu zpozdit. Kosmonautický efekt velmi citlivý na přesný způsob hry. Zní trochu více extravagantně.

Drivery

Můžete si vybrat od velmi zkresleného distortionu po zkreslení opravdu citlivě reagující na styl vaší hry, přičemž jeho vlastnosti umožňují modulovat tón pouze od frekvence 100Hz a zároveň zachovávává hutné basy.

Zdánlivě chybějící delay se dá zčásti nahradit podobným efektem - phaserem.

Všechny parametry zmíněných efektů je možno měnit podle libosti a vlastního vkusu. LINE6 ve spolupráci s firmou Emagic k PODu dodává zdarma CD-ROM, který obsahuje softwarový editor SoundDiver (verze pro PC i MAC), nebo na webu www.line6.com.

Práce ve studiu a na pódiu

Při práci ve studiu se POD zapojuje přímo do mixážního pultu či P.A. systému, kdy přepínač A.I.R je v poloze „DIRECT“. Takto lze hrát bez použití zesilovače, komba a mikrofonu bez snížení kvality zvuku, protože technologie A.I.R. simuluje vnější chování reproboxu. Při hraní na aparát přepnete A.I.R do pozice „AMP“. Tím se odpojí A.I.R. procesování a vy můžete používat POD „pouze“ jako multiefekt na vstupu zesilovače nebo komba.

MIDI

MIDI umožňuje přenášet a přijímat po MIDI kabelu informace pomocí 16 nezávislých kanálů. MIDI ovládání umožňují plné externí řízení včetně interní editace většiny nastavených parametrů. Zdířky MIDI In a Out umožňují připojení libovolného programovatelného pedálu. Pokud si z vašeho počítače chete udělat ovládací stanici PODu, doporučuji internetovou adresu www.amagic.de, kde najdete kompletní řadu rozhraní pro počítače i software a hardware pro oblast nahrávání hudby.

Závěr

Line6 Bass POD je velmi výkonný pomocník, který rozhodně uspokojí každého muzikanta, jenž rád využije širokou škálu možností, které přístroj nabízí. Podporuje kreativitu basáků a zároveň je nemusí nutit dohánět kvalitu zvuku velkou rezervou výkonu drahého aparátu, aby hluboká orba byla tou pravou hlubokou orbou. Manuál je do češtiny přeložen srozumitelně a odlehčenou formou, a díky velké snaze autorů PODu o co možná největší nabídku simulovaných zařízení je zároveň malou encyklopedií ze světa legend basového klíče. POD nemůžete ovládat pomocí sysex povelů, což trochu komplikuje práci při živém hraní. Pokud se budete snažit stáhnout některé zvuky z webu firmy Line6 www.line6.com, musíte si jednotlivé soubory naklikat, což je trochu nepraktické, ale na jiných adresách se dají sehnat všechny najednou. Oceňuji duální výstup signálu, kdy si můžete vybrat prostým posunutím tlačítka, zda budete POD používat při hraní přes aparát nebo přímo do mixu. Při koncertě tuto možnost asi nevyužijeme ale podstatné je, že máme možnost výběru a že POD vůbec umí živý zvuk reprobeden opravdu věrně napodobit. Při živém hraní POD využijí jak muzikanti, kteří mají hlouběji do kapsy a zaroveň touží po natlakovaném, tučném, osvědčeném a vpravdě legendárním zvuku basy, tak hledači netradičních efektů. POD totiž nepatří mezi krabičky za pár šlupek, které podle toho také fungují. Bass POD Vás potěší a uspokojí.