Čistě poslechový srovnávací test mikrofonů sE Electronics X1, Rode NT1-A, AKG Perception P220 a Neumann TLM 102 proběhl v listopadu (2011) ve Sphere Studios v Londýně.
Kondenzátorový mikrofon sE X1 zvítězil nad mikrofony RODE, AKG a Neumann při naslepo prováděném poslechovém srovnávacím testu ve Sphere Studios v Londýně, což dokazuje, že ručně vyrobené mikrofony opravdu zajišťují nejlepší konstrukční kvalitu a zvukový výkon – nemluvě o tom, že sE X1 je z těchto předních značek na trhu také nejlevnější. Nestranní zvukoví inženýři: Francesco Cameli (hlavní zvukový inženýr Sphere Studios), Ronan Phelan (vedoucí pomocný zvukový inženýr Shpere Studios). Účastníci testu: V každém kole hlasovalo 11 níže uvedených účastníků. Producenti/zvukoví inženýři: Chris Porter, Dean Ross, Ofer Shabi (Soho Sonic Studios), Arie Van Der Poel, Charlie Thomas, Dave Bascombe Média: Paul White (Sound on Sound), Zenon Schoepe (Resolution), Mike Hillier (Music Tech Magazine), Jules Standen (Gearslutz)
Účinkující/umělci: Roachie (mužské vokály), Roxy Yarnold (ženské vokály), Chris Sheehan, Ofer Shabi (akustická kytara) Testované mikrofony: Rode NT1-A, AKG Perception P220, Neumann TLM 102, sE Electronics X1 Celkový výsledek: 1. – sE Electronics X1, 2. – AKG Perception P220, 3. – Neumann TLM 102, 4. – Rode NT1-A Ve čtvrtek 24. listopadu 2011 se skupina složená ze zástupců producentů, umělců, zvukových inženýrů a odborného tisku z celé Velké Británie zúčastnila slepého poslechového testu čtyř kondenzátorových mikrofonů předních světových značek za účelem odhalení předsudků spotřebitelů vznikajících po desetiletí na základě marketingu těchto značek a porovnání těchto mikrofonů výhradně na základě jejich zvukového výkonu, konstrukční kvality a vlastností. James Ishmaev-Young (sE Electronics, sE Munro, sE Rupert Neve): „V sE Electronics již dlouho trváme na tom, že srdce mikrofonu, jeho vložka, není jen shlukem elektroniky vhodným pro sériovou výrobu, ale hudebním nástrojem. Proto jsme přesvědčeni o tom, že by měla být každá vložka v každém mikrofonu vyrobena ručně jako jednotlivý kus stejně jako každý opravdu dobrý nástroj. Tento způsob výroby je mnohem nákladnější než masová výroba, a proto na každé cenové úrovni najdete mikrofon sE, o kterém si můžete být jisti, že naše náklady na jeho výrobu jsou mnohem vyšší, než je tomu na stejné cenové úrovni u naší konkurence s hromadnou automatizovanou výrobou. Je to prostě naše zásada; vyrábíme lépe za méně peněz, protože investujeme peníze do mikrofonu samotného, a ne do obrovských marketingových rozpočtů, levného příslušenství a luxusního balení. Dáme-li stranou veškerý marketing, balení i předsudky, výsledek živých slepých poslechových testů je pozoruhodným důkazem čisté kvality výrobku, kterou získáte s mikrofonem sE Electronics." Testy probíhaly v nechvalně známých Sphere Studios v Battersea v Londýně za účasti profesionálních zástupců médií, umělců, zvukových inženýrů a producentů z Velké Británie a pod dohledem jednoho z nejlepších zvukových inženýrů/producentů Sphere Studios, Franca Cameliho (mezi jeho spolupracovníky patří například Westlife, Ronan Keating, Gary Moore, New Model Army, Nine Inch Nails, Tesseract, Rooster a Nadine Coyle, jmenujeme-li pouze některé... ) a pomocného zvukového inženýra Sphere Studios Ronana Phelana, přičemž mikrofony sE Electronics X1, Rode NT1-A, AKG Perception P220 a Neumann TLM 102 byly testovány jak pro mužské a ženské vokály, tak pro akustickou kytaru během čtyřhodinového nahrávání a poslechu ve studiu 1. Franc Cameli umístil každý mikrofon vždy ve stejné sestavě na stojan sE Stand 1, s paravanem Reflexion Filter Pro a kovovým pop filtrem (pouze pro vokály). Zajištění dokonalé polohy pro jednu vokální nahrávku nebo kytarovou nahrávku se 4 různými mikrofony současně není možné, protože všechny mikrofony nemohou být v nejvhodnějším místě současně. Proto byly pro každý mikrofon pro dosažení co nejkonzistentnějších výsledků použity stejné převodníky Prism pre-amp ADA8-XR zapojené přímo do Avid Pro Tools. Umělci byli extrémně konzistentní, a tak se jim podařilo nahrát s každým mikrofonem velmi podobné nahrávky; nejprve mužské vokály, pak ženské vokály a nakonec akustickou kytaru. Franc Cameli potom nahrávky zpracoval na počítači a normalizoval hlasitosti, aby nemohlo vzniknout zaujetí způsobené přirozenou tendencí k nepatrně hlasitějším zdrojům. Celý proces nahrávání byl kontrolován účastníky testu, aby se zajistilo co nejshodnější nastavení a žádný mikrofon nebyl preferován před některým jiným. Pak Franc nebo Ronan náhodně přiřadili každou ze čtyř stop k jednomu ze čtyř stejných kanálů na konzole Neve 88R tak, že pouze oni dva věděli, který mikrofon byl který. Následně každý účastník poslechového testu strávil několik minut kritickým poslechem zaznamenaných nahrávek pomocí dvojice studiových monitorů Barefoot MicroMain 27. Přepínali mezi jednotlivými kanály a dělali si poznámky o zvuku jednotlivých stop a ohodnotili zvukový výkon každého mikrofonu známkou 1–4 (1 je nejlepší známka). Poslechový test byl proveden ve třech částech, všichni účastníci nejprve poslouchali pouze mužské vokály, zapsali si poznámky a hodnocení a potom technici znovu zpřeházeli stopy a přešli k dalšímu zdrojovému materiálu, takže žádné preference v žádném kole nemohly ovlivnit zaujetí posluchačů pro některý preferovaný „kanál" (tj. mikrofon) v následných částech testu. Takže kdyby někdo preferoval některý mikrofon (kanál), např. č. 1 u mužských vokálů, nevěděl by, ve kterém kanálu by se tento mikrofon objevil v případě ženských vokálů atd. Každému účastníku byl co nejlépe vysvětlen význam jeho nestrannosti a čestnosti při testu a všichni se shodli na tom, že konečný postup je nestranný a neumožňuje předpojatost. Po dokončení každého kola poslechu zapsali účastníci své komentáře a hodnocení do sdíleného formuláře (aniž by před dokončením testu viděli hodnocení ostatních, které by ho mohlo ovlivnit). Po zapsání všech údajů po každém kole zvukový inženýr dohlížející na jednotlivé nahrávání prozradil, který kanál odpovídal kterému mikrofonu. Tímto způsobem byla provedena všechna tři kola, poté byly přečteny výsledky. Nejnižší skóre znamená nejlepší průměrné ohodnocení (1 je nejvyšší ohodnocení, 4 nejnižší). V závěrečné analýze se sE Electronics X1 umístil jako nejlepší v případě mužských a ženských vokálů a získal druhé místo v případě akustické kytary za AKG Perception P220, a stal se tedy jasným vítězem ve zkušební kategorii „zvukový výkon"; AKG P220 se umístil na druhém místě, RODE NT1-A na třetím a Neumann TLM102 na čtvrtém místě v této kategorii.
sE X1 zvítězil také v konstrukční kvalitě a vzhledu, druhý byl Neumann TLM 102, třetí AKG Perception P220 a poslední Rode NT1-A. Celkovým jasným vítězem byl sE X1, na druhém místě se umístil AKG P220, Neumann TLM102 byl třetí a Rode NT1-A poslední. Každý účastník byl informován o výsledku v den testu a každý obdržel úplnou verzi s názvy a přiřazenými výsledky, aby si již ten den mohl ověřit, že výsledky neodporují jeho vlastním poznámkám. Takže, jak to sE dělá? James Ishmaev-Young (sE Electronics, sE Rupert Neve, sE Munro): „Je to jednoduché, vyrábíme dražší výrobek a prodáváme ho za nižší ceny, protože prostě vyděláváme méně peněz! Domníváme se, že naši zákazníci jsou naším marketingem a že ústní reklama nakonec zajistí, že značka sE bude přední značkou ve všech zemích, že nezůstane jedničkou pouze ve Velké Británii... Protože nezáleží na tom, kolik utratíme za marketing. Pokud si naši zákazníci myslí, že je náš výrobek nejlepší v reálných podmínkách, pak opravdu JE nejlepší!"