Korg PA 800

Profesionální klávesový aranžér
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
73 490,00 Kč

S přibývajícím technickým pokrokem se z přístrojů stávají stale více dokonalejší stroje, které jednak bourají mantinely jejich možností, ale také jsou náročnější na schopnosti uživatele. Kde jsou ty časy, kdy si člověk na nástroji vybral jeden z osmi či dvanácti rytmů a z obdobného počtu sólových rejstříků zvuk, který ani náhodou nepřipomínal to, co bylo na popisku. Kromě nastavení tempa se uživatel nemusel o nic starat a jen hrál. To byla čistokrevná „samohrajka". V dnešní době mají tyto nástroje několikanásobně větší možnosti a označují se již jako aranžéry.

Nejvyšší řady nabízí několik stovek rytmů, každý s variacemi, zvuky jsou navzorkovány v nejvyšší možné kvalitě, některé i s dynamickými vrstvami pro dokonalé napodobení nástroje, a to jsem se ani nezmínil o doplňkových funkcích jako jsou zabudované sekvencery, programátory stylů, mikrofonní vstup s možností vytváření harmonií nebo barevný dotykový display. Zkrátka, dnešní nástroje s doprovodem by se daly označit za kosmické lodě, které uživateli nabízí kompletní komfort při letu mezi hudební hvězdy. Jak vybavená je loď Korg PA 800 se můžete přesvědčit v tomto testu.

Zahřívací kolo

Korg PA 800 má design, který je spíše decentní, aby nikoho neurazil, a přesto byl moderní. Tmavě modrá barva společně s šedými doplňky, tlačítky a popisy je ideální kombinace do současného světa. Popisky jsou dobře čitelné i v šeru. Nástroji dominuje barevný display, který má rozlišení 320 x 240 bodů, dotykové ovládání a je podsvícen. Ovládání displaye je snadné a systém reaguje už při letmém dotyku, bez použití síly. Navíc operační systém umožňuje vycentrovat dotykovou plochu přesně na rozměry displaye. Z vlastní praxe musím dotykový display jen chválit. (Po té, co jsem několik dní hrál na Korg PA 800, jsem měl možnost hrát na nástroj Yamaha Tyros 2, a protože zvyk je železná košile, Yamaha pod mým neustálým tikáním na její display málem utrpěla újmu. Naštěstí jsem si včas uvědomil, že k jejímu ovládání slouží tlačítka.)

Dotykový display je podle mne zcela přirozený typ ovládání a kdo ho jen jednou zkusil, už nikdy zřejmě nebude chtít tlačítka.

Data a nastavení jednotlivých parametrů lze zadavát pohybem ovládacího prvku prstem po obrazovce, další možnost je zadání číselných hodnot dvojklikem na displayi nebo lze použít klasické data kolečko a tlačítka +/- (vše umístěno na pravé straně vedle dotykového displaye).

Vlevo od displaye najdete (zleva) čtyři tahové ovladače. První dvojice slouží pro ovládání celkové hlasitosti (Master Volume) a pro nastavení poměru mezi doprovodem a sólovým zvukem (Balance). Zbylé dva slouží jako tahové kontroléry s volně přiřaditelnými funkcemi (Assignable Slider). Pomocí přidruženého tlačítka Slider Mode mohou ovladače řídit buď mikrofonní vstup, nebo čtyři funkce nástroje. Obdobně lze naprogramovat i dvě tlačítka, která jsou umístěna nad X/Y joystickem, který je situován na levo od 61klávesové klaviatury s rychlostní a tlakovou citlivostí. Těmto tlačítkům je možné přiřadit jednu z 42 funkcí a některé jsou opravdu zajímavé, například zrychlení a zpomalení tempa, přepnutí stylu, umlčení některé ze čtyř nástrojových vrstev, vypnutí vybrané stopy z doprovodu, zapnutí funkce Talk pro mikrofonní vstup, zapnutí a vypnutí efektů, listování v textu písní apod. Aby toho nebylo málo, ze zadní strany lze připojit dva nožní spínače a také firemní nožní ovladač Korg EC5, který obsahuje dalších pět spínačů. Nožním ovladačům lze také naprogramovat funkci, kterou budou vykonávat. Nabídka je rozšířena na celých 100 funkcí. Kromě parametrů, které mají i tlačítka, nabízí navíc možnost řídit sekvencery, styly a další velice zajímavé funkce. Pedálům lze určit i polaritu, tedy zda se jedná o spínací nebo rozpínací kontakty. Díky tomu nemusí být použity jen originální pedály, ale lze použít kontrolér od ostatních firem. Začít test použitím kontrolérů je sice neobvyklé, ale byla to první vlastnost, která „bila" přímo do očí, neboť oproti konkurenci je nabídka programovatelných funkcí obrovská.

O kvalitní ozvučení PA 800 se stará dvojice dvoupásmových reproduktorů s vytvořenou bassreflexovou ozvučnicí - tedy celkem čtyři reproduktory, které napájí dva 22wattové zesilovače. Díky tomu lze samotným nástrojem ozvučit zkušebnu nebo menší prostor. Pro velké prostory lze využít čtveřici konektorů linkových výstupů na zadní straně. Jsou osazeny TS konektory a dva slouží jako hlavní výstup, dva jako pomocné výstupy, do kterých lze nasměrovat některé MIDI a audio kanály. V globálním nastavení lze určit, jaký zvuk bude na pomocných výstupech hrát. Výstupy lze přiřadit jednotlivým MIDI kanálům, v případě Style a Song režimu, i je možné je využít pro vyvedení samostatných linek pro harmonizér a linkové vstupy. Možností využití pomocných výstupů je skutečně mnoho a každý uživatel si nástroj přizpůsobí přesně podle svých potřeb.

Co dělá nástroj nástrojem je především jeho srdce, u Korg PA 800 je to operační systém.

Os OPOS

Základem nástroje je operační systém Objective Portable Operating System (krátce OPOS) s technologií RX (Real eXperience), který se nahrává vždy při zapnutí nástroje. Celá spouštěcí procedura trvá poměrně dlouho a nástroj do jejího ukončení nelze používat. To může být celkem nepříjemné například při krátkodobém výpadku síťového napětí. Ovšem po nahrání systému uživatel nepozná, že v nástroji je nějaký počítač. RX systém nahrává do operační paměti všechny zvukové banky, styly, nastavení a další data potřebná pro funkci nástroje. Použití operačního systému, který je nahráván do paměti, má oproti pevně naprogramované ROM paměti jednu velkou výhodu, a to možnost rozšiřování vlastností nástroje nahráním nového systému dodaného firmou. Jelikož operační systém RX používají i jiné nástroje firmy Korg, je neustále vylepšován a na oficiálních stránkách www.korgpa.com lze získat potřebné informace, upgrady a samozřejmě i nové vlastnosti nástroje.

Zvuková banka

Zdrojem zvuku nástroje Korg PA 800 jsou vzorky nahrávané do operační paměti. Firma Korg má pečlivě zpracované vzorky, které pocházejí z firemní řady Triton a OASYS. Většina z 970 zvukových barev je na velmi dobré kvalitativní úrovni, také se skládají z několika vzorků rozložených na klaviatuře. Jen několik desítek zvuků je označených přívlastkem RX. Ty jsou vytvořeny ze dvou až tří dynamických vrstev a jejich zvuk je excelentní. S RX zvuky lze vytvořit skutečně věrohodné nahrávky, které znějí jako se skutečnými nástroji. Mě osobně například hodně překvapily zvuky kytar. Akustické a čisté elektrické RX verze znějí naprosto dokonale. V horních oktávách kytarové zvuky obsahují efekty jako je přejezd prstů po strunách, flažolety, utlumení strun apod. Díky tomu lze tedy produkovat kytarové party se všemi pazvuky, jaké vyrobí člověk při živé hře. Špatné také nejsou vzorky akustických i elektrických pian, kterým do nejlepšího pocitu ze hry chybí jen kladívková mechanika. Akustické piano má i speciální sadu vzorků, které hrají při stisku sustain pedálu. Ty mají za úkol napodobit rezonanci strun při odkrytých tlumítkách. Díky tomu je piano velmi věrné, což ještě podporují stereofonní vzorky.

Další barvy se nikterak nevymykají z kvalitativního standardu firemních nástrojů Korg, tudíž i zvukové barvy, které nemají přívlastek RX, jsou na vysoké úrovni. Můžete je ostatně posoudit sami na stránkách nástroje, kde jsou zvuková dema, ukazující jeho možnosti.

Zvuky jsou řazené do kategorií podle GM2 normy. Uživatel zde najde piana, basy, kytary, dřevěné a žesťové nástroje, perkusní a efektové zvuky, bicí sady a mnoho dalších zvukových barev. Například jen kompletních bicích sad je zde 63.

Samostatnou kapitolou jsou orgánové nebo-li varhaní témbry. Ty jsou tvořeny jednak pomocí vzorků, především u kostelních typů zvuku, ale také jsou tvořeny matematickým modelováním Hammondových varhan. Uživatel aktivuje Draw mód a na obrazovce se objeví virtuální táhla. Zvuk nástroje se může upravit pomocí devíti harmonických tónu, lze nastavit perkusní klik a také simulaci Leslie boxu. Ten lze ovládat během hry pomocí modulační páčky. V presetech je několik desítek připravených zvuků, které slouží jako výchozí bod pro další editaci.

PA 800 není jen prostý přehrávač nastavených presetů, uživatel má možnost přepnout nástroj do tzv. Sound módu, ve kterém lze úpravou získat další vlastní zvukové barvy, které lze uložit do 256 paměťových míst a 63 míst pro uživatelské bicí sady. Základ editace zvuku tvoří vybraný preset se vzorky. Uživatel má možnost upravit několik základních parametrů přímo z panelu dotykového displaye. Lze nastavit frekvence a rezonance filtru, amplitudovou ADR obálku a parametry LFO oscilátoru. I přes poměrně malé editační možnosti, editace je omezena na možnosti normy General MIDI 2, je možné změnit základní vzorek k nepoznání.

Pomocí firemních updatů se rozšiřují nejen možnosti nástroje, ale i zvukové banky. Další „vylepšovací" možností je import nových vzorků standardů Wav, Aiff, nativního formátu Korg a (pomocí externí CD mechaniky) i velké rodiny AKAI. Nástroj má také možnosti jednoduchého samoletu, kdy lze vzorkovat signál přicházející na audio vstupy (umístěné na zadním panelu). Pomocí obrazovky lze nasamplovaný vzorek editovat, určit počáteční a koncové body, základní tón ladění, rozložení na klaviatuře apod. Upravené vzorky je možné uložit do některého z paměťových médií nástroje.

Pro importované vzorky je možné využít 64 MB RAM interní paměti, což je poměrně málo. Škoda, že ji nelze rozšířit tak, jak to umožňují firemní nástroje PA1x a nově také PA2x, které používají naprosto shodnou RX technologii jako PA 800.

Nabídku zvukových barev je možné rozšířit o kombinaci až čtyř zvuků pomocí tzv. performance módu. Po vzoru klasických syntezátorů je možné vybraným barvám upravit základní parametry. Díky tomu je nabídka zvuků nástroje pomalu neomezená a uživatel může vytvářet nepřeberné množství zvukových kombinací. Od výrobce je připravena banka čítající 320 performancí. Nechybí ani možnost uložení upravených presetů do uživatelské paměti.

A aby toho nebylo málo, lze při živém hraní kombinovat tři zvukové stopy pro horní polovinu klaviatury a jednu pro polovinu spodní, přičemž každá stopa může obsahovat i performance barvu. Tím pádem lze docílit až dvanácti rozdílných zvuků při stisku jedné klávesy. Je samozřejmostí, že při takto nastaveném nástroji zabere zahraný jednoduchý akord 36 hlasů z celkové 120hlasé polyfonie.

Styly

Co by to byl za aranžér, kdyby mu chyběla nabídka doprovodných stylů. Korg PA 800 nabízí více jak 400 přednastavených stylů všech možných žánrů. Každý styl obsahuje tři druhy intra, tři přechody, tři ukončení a čtyři variace. Jednotlivé styly jsou pro přehlednost členěny do sedmnácti žánrových a tří uživatelských kategorií.

Na výběr jsou 8/16 Beat, Pop, Ballad, Ballroom, Dance, Rock, Funk&Soul, Country, World1, World2, Latin, Latin Dance, Jazz, Traditional, Movie&Show, Unplug., Contemporary a User 1-3. Nejoblíbenější styly lze uložit do samostatné „favoritní" banky, která je součástí výběru stylů.

Součástí každého stylu je i banka čtyř připravených presetů pro horní část klaviatury - Single Touch Settings. Pouhým vybráním stylu se nastaví předvolený zvuk a na displayi jsou vybrány další tři zvuky, které lze zvolit dotykem displaye nebo přímo čtyřmi tlačítky umístěnými pod displayem (STS1 – 4). Tato funkce je volitelná stejně jako možnost vypnout přednastavené tempo stylu, které se standardně nastavuje ke každému stylu automaticky.

Nástroj akceptuje velmi mnoho druhů zahraných akordů, přičemž jej zobrazuje i na displayi. Velice dobrou funkcí je možnost hraní akordových obratů (Bass Inversion), při kterých basa hraje nejspodnější tón akordu. Je to velmi muzikální funkce, kterou využijí nejen hráči funky a jazzových stylů. Akordy je možné odvozovat i ze hry na celé klaviatuře pomocí tzv. Full režimu. Zde jsou akordy určovány hrou obouruč. Tuto možnost využijí zejména pianisté, kteří pro svou kreativitu potřebují celý rozsah klaviatury. Poslední možností doprovodné hry je funkce Manual Bass, při které hráče doprovází pouze bicí podklad a levá ruka hraje basový nástroj manuálně. Ostatní nástroje stylu jsou v tomto režimu logicky vypnuté.

Na výrobě stylů pro aranžér PA 800 se podíleli i evropští hudebníci, kteří jim v jistém smyslu slova přidali na autentičnosti. Převládají hlavně německé šlágr styly, takže s nástrojem si neuděláte ostudu ani na bavorské svatbě. :o) Pravdou je, že německý trh je v Evropě největší, a tak firma počítá s tím, že nejpodstatnější díl „evropských zásob PA 800" uplatní především v těchto končinách. Ale nejen německými svatbami je český hudebník živ, že? V nástroji naštěstí nalezneme celou řadu dalších stylů. Velmi pěkné a na tento typ nástroje i nezvyklé jsou styly Unplugged, které jsou tvořeny především akustickými zvuky. Zajímavé jsou i orchestrální styly filmové hudby. V této souvislosti lze uvést, že Korg PA800 je lehce konzervativní a snaží se příliš nepodléhat módním stylům, takže součastné hitparádové styly tu uživatel najde jen málo a když už, tak jsou realizovány do té podoby, aby neurazily ani více než náctileté publikum.

Celý doprovod je tvořen až osmi hudebními stopami. Nástroj je označen jako aranžér a tudíž zde nechybí možnost editovat a vytvářet vlastní hudební styly. Pro tyto účely je podle mého názoru PA 800 nadstandardně vybaven. Obsahuje editor, ve kterém lze vytvářet hudební doprovody, nahrávat jednotlivé party ve dvou režimech, živě nebo pomocí krokového nahrávání. Při záznamu a editaci je možné využít kvantizaci, která upraví přesnost nahrávání. Uživatel může vytvářet všechny varianty, přechody, intra i ukončení. Vytvořený styl lze uložit do banky User stylů nebo na vybrané paměťové medium. Díky tomu lze tvořit nekonečnou zásobu uživatelských stylů dle vlastní fantazie a neomezovat se jen na ty firemní.

PA 800 také může importovat styly i z jiných nástrojů, to se týká především kompatibility s nabídkou firemní řady PA80, nižších sérií a také legendární řady „i". Rovněž je připravena kompatibilita s obecným formátem SMF, se kterým lze použít styly i od jiných firem.

Novou funkcí při programování stylu je režim Guitar, který je dostupný až od verze OS 1.50 a vyšší. Tento mód vybranou stopu nastaví na speciální kytarový režim, se kterým lze jednoduše vytvářet kytarové party. Klaviatura nástroje je v tomto režimu rozdělena. Spodní oktáva určuje styl hry a další oktávy pozici a tóny na virtuálním krku kytary. Jednotlivé tóny spodní oktávy simulují pravou ruku kytaristy, pomalé a rychlé hraní po strunách nahoru a dolů, zatlumení strun, hraní pouze na horních čtyřech strunách apod.

Díky tomu a také díky speciální bance zvuků lze vytvořit zcela věrný kytarový doprovod.

Pad 

Korg PA 800 obsahuje čtyři frázová tlačítka, která mají programovatelnou funkci. Lze jimi jednorázově spustit vybraný zvuk z nástrojové banky, například efekt potlesku lidí nebo různé rány, činely apod. Těmto tlačítkům je také možné naprogramovat hudební MIDI frázi, která je po stisku přehrávána stále dokola. Frázi může tvořit rovněž melodická nebo rytmická linka. Fráze jsou automaticky synchronizovány na nastavené tempo a v případě, že je se jedná o frázi melodickou, je automaticky transponována podle akordového doprovodu levé ruky. Díky Pad tlačítkům je možné přidat další čtyři party k doprovodnému stylu. Pad sekce má i vlastní Stop tlačítko, které ukončí všechny hrané fráze. Jinak se fráze zastaví společně s ukončením stylu. Funkce Pad je vhodná pro melodické znělky, fanfáry a také pro rychlé vytváření hudebních začátků, bez nutnosti programování stylu. Pad fráze jsou plně programovatelné a ukládají se společně s nastaveným stylem. Každý styl má možnost vlastního nastavení Pad tlačítek.

Sekvencer

Nástroj není jen pouhým přehrávačem naprogramovaných stylů, ale dovede také pracovat jako plnohodnotný MIDI sekvencer. Uživatel v tomto módu nástroje může pro vytvoření své vlastní skladby využít 16 MIDI kanálů. K dispozici má paměť o kapacitě 200000 MIDI událostí na skladbu s délkou omezenou pouze kapacitou sekvenceru. Na výběr jsou tři typy záznamu. První zaznamenává hru s doprovody v reálném čase jako při živém hraní. Druhý využívá krokového záznamu a třetí pracuje jako multitrack rekorder, tedy jako běžný sekvencer. Všechny tři režimy lze kombinovat při záznamu jedné skladby.

Pro mixáž je připraven interní mixážní pult s třípásmovým ekvalizérem na každém kanálu. Efektové možnosti rozšiřují čtyři stereofonní FX bloky, které lze různě kombinovat a do každého bloku vybrat jeden ze 124 editovatelných efektů, počínaje modulačními efekty, přes delay, reverb až například po simulace kytarových zesilovačů.

Přesnost hry je možné upravit kvantizací. Lze ji použít už při záznamu nebo dodatečně při editaci. Pro podrobnější úpravu všech MIDI událostí lze otevřít Event editor, ve kterém jsou zobrazeny data v číselné podobě, obdobně jako v List editorech počítačových sekvencerů. Vytvořená data ve stopách lze libovolně kopírovat v rámci jedné stopy, ale i mezi stopami. Základním formátem záznamu je standardní SMF soubor, který je kompatibilní se všemi sekvencery bez rozdílu značek. Vytvořenou skladbu lze tedy bez další konverze použít v ostatních nástrojích nebo přímo v CD a Web prezentaci.

Song Play

Korg PA 800 je ideálním partnerem barových hráčů. Obsahuje totiž speciální režim, se kterým je každý hudebník při přehrávání hotových MIDI skladeb živým DJem. Nástroj je totiž vybaven dvěma sekvencery, každý s vlastními základními ovladači a patentovanou technologií XDS, která pomocí crossfaderu dovoluje oba sekvencery promíchávat v reálném čase. Díky tomu rozdováděné publikum na taneční zábavě nemusí čekat, než se nahraje další skladba do paměti. Nástroj dovoluje nahrávat data do jednoho sekvenceru zatím, co ten druhý hraje. Skvěle vymyšleno a dávám jedničku s hvězdičkou. Přehrávače akceptují SMF formáty a nově také dovolují přehrávat i MP3 soubory přímo z paměťového média. Přehrávání MP3 je inovativní funkcí a musí být v nástroji instalována speciální karta. Pokud je nainstalována, mění se nástroj v přehrávač audio souborů a uživatel může provozovat nefalšovanou diskotéku rovnou z PA 800.

MIDI i MP3 soubory lze zařadit do playlistu a ten využít pro funkci Jukebox. Ta dovoluje pomocí vytvořeného playlistu přehrávat skladby automaticky za sebou ve zvoleném pořadí, k čemuž je využíván pouze jeden přehrávač. Následující skladba se vždy spustí až po přehrání předchozí. Pomocí Jukeboxu lze vyřadit z koncertu i samotného hudebníka. Ten si alespoň může zazpívat s texty zobrazovanými na displayi pomocí funkce Lyrics. Ta je aktivní v případě, že soubory obsahují textovou karaoke složku. Na displayi se zobrazují slova i akordy. Dokonce jsou aktuální slova inverzně označována, aby interpret věděl, co má právě zpívat. Nástroj lze rozšířit i o video modul VIF4, se kterým se dění na obrazovce displaye přenáší na externí monitor. Tyto možnosti jsou ideální při karaoke produkci nebo jako nápověda pro druhého zpěváka či zpěvačku.

Song book

Jak je dnes trendem u většiny nástrojů s doprovodnými styly, má i Korg PA 800 seznam skladeb, se kterými lze jednoduše nastavit celý nástroj. Jednotlivé skladby určují jaký styl, tempo, pad fráze, zvukové barvy a další parametry bude nástroj po zvolení mít. Většina skladeb má podobné názvy jako jejich originální předlohy. Seznam obsahuje název skladby, styl, tempo a metrum. Pokud je zdrojem hotová píseň v sekvenceru, obsahuje seznam také základní ladění. Součástí Song Book seznamu mohou být také odkazy na MP3 soubory, které se po zvolení automaticky nahrají do jednoho z přehrávačů. Pokud je součástí i textová složka, automaticky se přiřadí a zvolí se mód Lyrics.

Uživateli stačí zvolit příslušnou skladbu ze seznamu Song Book a nástroj je připraven okamžitě ke hraní, aniž by bylo nutné zdlouhavě nastavovat všechny parametry. Výhodou jsou i možnost editace a vlastní vytváření dalších skladeb v seznamu.

Voice procesor

Firma Korg zbytečně nešetřila a nástroj vybavila jedním z nejlepších vokálních procesorů na trhu z produkce TC Helicon. Hlas interpreta tak putuje přes mikrofon na první audio vstup na zadním panelu, kde se pomocí potenciometru upraví vstupní úroveň. Dále je signál zpracováván softwarovým procesorem, který obsahuje kompresor a třípásmový panoramatický ekvalizér. Zde je signál rozdělen, jedna část putuje do efektové jednotky přímo a druhá přes harmonizační jednotku.

Ta obsahuje tříhlasý harmonizér s možností nastavení zvolení počtu hlasů a jejich harmonií k základnímu hlasu interpreta. Na výběr je od duetu po plný akord, při kterém lze zvolit jaké obraty bude procesor používat. Uživatel si může vybrat například několik druhů škálování a akordových harmonií. Například při country nebo lidovkách se zpívají jiné intervaly než třeba v popu. S tím vším procesor počítá a uživatel si tyto změny může nastavit. Samozřejmostí je uložení nastavení voice procesoru s nastavením stylu.

Čistý hlas a výstup z harmonizační jednotky mají individuální nastavení Delay efektu. Poměr reverb efektu je společný. Delay i reverb efekty jsou plně editovatelné a mají na výběr z několika algoritmů.

Používání Voice procesoru během hry je velice snadné. Pomocí tlačítek na horním panelu lze mikrofonní vstup aktivovat a stejně tak je možné pomocí samostatných tlačítek zapnout efektovou jednotku a harmonie. Podle hraných akordů a zazpívaného tónu procesor vytváří harmonické hlasové doprovody. Aktivaci mohou provádět i přiřaditelná tlačítka u joysticku v levé části nástroje. Pokud je potřeba mluvit, lze pomocí funkce Talk vyřadit efektovou jednotku, zároveň se o nastavenou úroveň stáhne i hudební doprovod.

Media paměti

Pro ukládání dat má nástroj několik možností. V první řadě je to interní paměť, ta má omezenou kapacitu 20 MB, a proto výrobce počítá i s rozšířením. Další z možností je instalování interního 2,5" harddisku. Další možnost je připojení nástroje k počítači pomocí USB rozhraní. Pomocí počítače je možné pohodlně editovat a ukládat data nástroje, ale i ovládat interní zvukový modul. To však není vše. Pro mobilní potřeby je nástroj osazen dvěma USB konektory typu A. Jeden je vpředu, vpravo od klaviatury a druhý je vyveden na zadní straně. Do těchto konektorů lze připojit některé Mass Storage kompatibilní zařízení. Podle všech předpokladů není kapacita nikterak omezena a kromě flash pamětí je možné připojit i přenosné harddisky. Díky tomu lze místo pro uložení dat volitelně a hlavně levně rozšiřovat. Pryč s desítkami disket. Stačí jedna flash paměť a na ni uložit repertoár pro celý večer.

Nástroj si dovede media naformátovat a hlavně na nich vytvoří adresářový strom pro jednotlivé položky nástroje. Na paměti lze „vyzálohovat" kompletní nastavení nástroje, jednotlivé styly, pady, skladby sekvenceru, playlisty jukeboxu, editované zvuky, MP3 skladby, zvukové vzorky a další.

Pokud chce uživatel využít možnosti importu AKAI knihovny, může do USB portu připojit CD/DVD jednotku a načítat AKAI programy přímo z CD-ROM disků.

Závěr

Korg PA800 je univerzální nástroj pro všechny hudebníky. Obsahuje kvalitní zvukový modul, velký výběr stylů, sekvencer, dva přehrávače, efektovou jednotku a voice procesor. Pokud někdo uvažuje o koupi profesionálního nástroje pro živé vystupování i studiové hraní, Korg PA 800 je ta správná volba. Osobně jsem byl nadšen ze dvou přehrávačů, které kromě MIDI zvládají i MP3 soubory (s instalovaným modulem) a také i z velice kvalitního voice procesoru. Je vidět, že firma nikde zbytečně nešetřila a nástroj má mnoho nadstandardních funkcí. Také probrat se 330 stránkami manuálu dá zabrat i pokročilému uživateli. Fakt, že silnou stránkou nástrojů KORG je především zvuk, už začíná být všeobecně známé i v našich zemích. To, jak nástroj obstojí, bude záležet na vkusu a peněžence potenciálních uživatelů, přesto stojí za to si alespoň pustit zvukové a video ukázky na stránkách výrobce www.korgpa.com