Kustom TUBE 12A

Co by se za nehet…
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
3 540,00 Kč

V minulém čísle jsme si poprvé v testu představili produkty americké firmy KUSTOM. Tato firma je u nás poměrně neznámá, přesto však už existuje na světovém trhu bezmála třicet let a to už něco v této branži přeci jenom znamená! (Možná jste minulý měsíc viděli myslím na ČT2 koncert Sheryll Crow, kde byly staré vintage Kustomy zřetelně vidět a která na ně nedá dopustit.) Protože kolega přede mnou tuto firmu už přiblížil, pojďme se více věnovat samotnému testovanému kombu, které má označení TUBE 12A. Už asi ze samotného názvu bude patrné, že půjde o nějakou spojitost s lampovými aparáty. V tomto případě se jedná o „dvoukanálové" kombo, jež má v preampu jednu lampu 12AX7.

Chtělo se mi ještě napsat bohužel bez reverbu, ale při pohledu na ten malý aparátek jsem se málem uchechtal k smrti. Zkuste si představit kam by se mohl vejít. Člověka hned napadnou asociace jako např. hranatý reverb, který je po obvodu komba atd. No nic, nechme toho. Zkusme si raději říci pár slov o vzhledu.

Reálie

Na první pohled vskutku zaujme velmi malý vzhled (30 x 33 x 18 cm), který evokuje staré, dobré Fender Juniory. Kombo je celé potaženo černou koženkou až na zakrytí reproduktoru žluto-černou tkaninou. Tedy klasický HotRod design. Pochopitelně nesmí chybět logo firmy, které je uvedeno zpředu aparátu. Při pohledu z vrchu vidíme ovládací panel, který naprosto koresponduje s neoklasickým designem. Tedy v případě, že bychom podobný typ vytáhli na hraní, budou určité problémy s viditelností ovladačů.

A korekce? Kromě vstupu, Gain, Low, High, Volume, Headphone, dioda indikace provozu a Power. Indikátor vás řízne do očí laserově ostrým modrým svitem. Opravdu nepřehlédnutelné.

Při zadním pohledu pak můžeme vidět dvě zdířky z nichž jedna má označení External Speaker a druhá Line Output. Myslím, že není nijak nutné to zvlášť rozepisovat, takže pojďme zase dál. Musím si ale ještě rýpnout do výrobce. Mám na mysli přístup pro síťový kabel. Ten mi připadá dost nešťastný, protože je umístěný ve spodu zadního panelu kam nemůžete vidět, takže šňůru strkáte poslepu nebo po hmatu. Ovšem na druhou stranu je kabel dobře chráněn, takže, ...jiný má rád vdolky.

Funkce

Pro pořádek si také musíme říct něco o funkcích a výkonu. Výrobce udává 12 W RMS. Zde se na chvíli zastavíme. Pro někoho může být 12 W málo, ale protože je v předzesilovači lampa, výkon komba v praxi díky jejímu dynamickému rozsahu přeci jen výrazně naroste a v přímém porovnání s jinou 15 W konkurencí o sobě dává hodně vědět. Velké plus aparátů KUSTOM je také mimo jiné ve výběru reproduktorů. Osazují je totiž anglickými Celestion, které jsou všeobecně považovány za jedny z nejlepších reproduktorů v kytarových boxech. V tomto případě jde o typ Super 8 G8A-15, velikost je 8 palců.

Co se týče korekcí, nebyl jejich výčet úplný. Mezi Gainem a Low je totiž ještě přepínač, který má označení Gain On a který aktivuje zkreslení - tedy v podstatě jakýsi druhý kanál (možná by se šikla indikace - stříbrné tlačítko není až tak dobře informující). Podobný přepínač je i mezi Low a High a je označen Shift. Jeho pomocí zvýrazňujeme středopásmový frekvenční rozsah (midrange), čímž se nám zdá výsledný zvuk tlustší a plnější. Co je zmíněný Gain, Low a High je snad každému známé, takže postoupíme zase kousek dál, a to k samotnému zvuku – jinak řečeno, jak to vlastně hraje.

Zvuk

Ze všeho nejdřív musím zdůraznit, že TUBE 12 má rád ušlechtilost nástroje. A to tak, že velmi.

Pokud máte nástroj za pár babek, při zkoušení budete doslova nešťastní, co z toho aparátu leze. Přiznám se, že jsem nevydržel až domů na testování (chtěl jsem se pochlubit) a zapnul jsem si kombo u kamarádů. Půjčili mi kytaru a já jsem se po zahrání zhrozil, co mám proboha o tomhle napsat! Strašný, ale opravdu strašný brum, značná nečitelnost hraných akordů... Brr! Půjčili mi ještě druhý nástroj a ten kámen, co mě spadl ze srdce, musel být slyšet až v Kanadě. Obrat o 180 stupňů! Najednou bylo všechno OK. To už jsem se těšil, až doma do komba zapnu svého Paul Reeda.

Už při pohledu na kombíčko je jasné, že velký, kulatý tón nebude jeho doménou. Nastavíme-li korekce na rovno, náš dojem se potvrdí. Zvuk je hodně ve středech, ale jsou tu zmíněné přepínače, které nám pomůžou trochu ten sound ovlivnit k lepšímu. Zvýšením midrange se toto vážně hodně zlepší. Pokud máte nástroj, kde je „hodně dřeva" a trochu kvalitnější snímače, zvuk je více než poslouchatelný a hlavně se s ním dá pracovat. Samozřejmě, musíme si uvědomit, že sound z tohoto komba nebude mít nikdy takový ten zabijácký či šťavnatý tón. Je prostě moc malé. Možná je škoda, že výrobce nedal větší reproduktor, protože celkový dojem by se výrazně změnil. Vím o čem mluvím, protože jsem si kombo vyzkoušel přes externí box a to je jiná káva. Najednou se doslova rozzářilo a to nemluvím o připojení nějakého „krmiče" v podobě overdrivu. Vyzkoušel jsem Austin Gold od Rocktrona a výsledek je velmi slušný.

Nejdříve jsem prozkoumal čistý zvuk. Gain vypnutý, Low na dvanáct, High na jednu hodinu a Volume něco přes dvanáct – to je dle mého nejideálnější nastavení pro čistý zvuk. Určitý dynamický rozsah ze zabudované lampy je znát.

Co takový bluesový zvuk? Mé doporučení? Gain zapnutý a korekce na devět hodin, Low a High na dvanáct, Volume na jednu hodinu. Zde jsem zase tolik spokojený nebyl, chybí mi prostor, který je tak typický pro bluesové hraní. Na druhou stranu, znám i horší aparáty a za mnohem více peněz než TUBE 12, takže v konečném součtu lze takový sound akceptovat.

Oprávněné obavy jsem měl z nastavení na tvrdší zvuk. Zvuk je při vyšších hlasitostech hodně ve výškách a zkreslení se při hnutí korekce Volume přes jednu hodinu hltí. Což je ale při velikosti reproduktoru naprosto normální. Samotné zkreslení je zvláštním způsobem signifikantní. Podobné zkreslení můžete slyšet například ve skladbách kapely Kinks jako je You Really Got Me. Mnohem lépe se kombo chová v zapojení s Austinem. Tam se už dá se zvukem něco řešit. Zkusil jsem si pár skladeb od Deep Purple (jak jinak – Smoke...) ale i nějaké Led Zepp.

Často jsem myslel na své začátky, kdy jsem hrál přes lampové rádio po dědovi nebo přes „kotoučák". Takový hodně dřevní, starý zvuk, který můžete slyšet při poslechu starých nahrávek, kdy kytaristé měli své aparáty vyhulené na doraz. Při té příležitosti jsem si vzpomněl na legendární historku, ve které má hlavní roli Chuck Berry. Tomu se zdálo, že jeho kytara zní pořád málo zkresleně, tak se naštval a prokopl u svého komba reprák. Teprve potom byl spokojen. To je možná dobrá charakteristika, zkreslení bez overdrivu má hodně podobný zvuk.

Abych testoval ve všech směrech, které TUBE 12 poskytuje, zkusil jsem i linkový výstup. Nu, jak to říci kulantně. Při zapojení do linky se totiž ozve více brumu než kytarových vyhrávek.

Ale kombo dle mého není tak určeno pro živé hraní, jako spíše pro hraní na doma. A tím se pomalu dostáváme k závěru.

Hodnocení

Líbil nebo nelíbil se mi TUBE 12A? Myslím si, že toto kombíčko určitě není na koncertování či do zkušebny. Bicí to sice „přeřve“, ale při vyšších hlasitostech se hltí a ztrácí konkrétnost, což je dáno jak jeho velikostí, potažmo výkonem, tak i velikostí repra. Hodně pomůže zapojení přes externí box společně s overdrivem. Ovšem na doma může být velmi dobrým společníkem a dává začínajícím kytaristům možnost seznámit se s hraním na lampové aparáty, což není zase tak málo. Při menších hlasitostech se dá z komba „vyždímat" docela slušný sound a při přidání jakéhokoliv overdrivu se možnosti ještě zvýší. Další a řekl bych dost výrazné plus je velmi příjemná cena, která může celkem zajímavě zahýbat s českým trhem.