Mnohokrát si již uživatel digitálních nástrojů povzdechl, jaké by to bylo, kdyby jeho miláček měl táhla a tlačítka místo složitého procházení editačního menu a tápání v číslech. Určitě už nejeden muzikant vykvetl při honění myši a lovení knoflíku u softwarových nástrojů a mixážních pultů. Jistě nejenom pro ně firma KENTON připravila hardwarový pultík a to hned ve dvou provedeních.
Rozdíly modelů
KENTON Control Freak Original a Control Freak Studio Edition se liší pouze v počtu ovládacích kontrolerů. "Šílenec originál" je o polovičku ovladacích prvků chudší, ale stejně výkonný.
Specifikace (v závorce Studio) 8 (16) x 60 mm fadery, 8 (16) x datových tlačítek, 8 programovatelných funkčních tlačítek, datové kolečko pro zadávání hodnot, dvouřádkový šestnáctimístný podsvětlený display, 4kontrolní LED, síťový vypínač, MIDI In, Out, Thru s merge funkcí, dva vstupy pro 1/4" stereo jack pro napěťové kontrolery, externí napáječ, 128 (64) paměťových pozic pro uživatelské nastavení. Bytelná ocelová konstrukce určitě něco vydrží. Ovšem to samé si už netroufnu říci o tahových ovladačích. Určitě kvůli ceně je zde použito umělohmotných potenciometrů, které pod prsty lehce utíkají do stran, ale na funkčnosti to nemá žádný vliv.
Funkce
Jak by asi každý očekával, fadery fungují jako běžný kontroler, při pohybu vysílají naprogramovaná data do MIDI sběrnice, ovšem u tlačítek je to trošku složitější, pro uživatele ale lepší. Pracují ve třech režimech. První je standardní funkce - při stisku vyšle jeden povel. Druhý - stiskem se vyšle jeden povel, puštěním se vyšle druhý povel. Třetí režim bude asi nejvíce využíván - prvním stiskem se vyšle jeden povel, dalším stiskem druhý povel. Pro uložení dat je zde 128 uživatelských míst u verze Original a 64 u verze Studio Edition. Na první pohled nelogičnost je dána počtem ovládacích prvků. Studio Edition má o polovinu více kontrolerů, proto může mít méně paměťových míst. Přednastavené jsou profily pro různé nástroje digitální éry, mixážních stolů pro HDR a dostatek volného místa pro vlastní nastavení. Z funkčního hlediska se nedá kontrolnímu pultu od KENTON nic vytknout. Vyzkoušel jsem ho na nástrojích ve studiu a můžu potvrdit, že jak Yamaha DX7, tak i Roland D50 se chovali jako kdyby měli fyzické fadery. Pohyby ovladačů lze zaznamenat do sekvenceru a použít ve skladbě. Další, ještě lepší možností využití Freaku je při práci s počítačem. Jistě každý zažil při míchání nahrávky ve svém sekvenceru, že myš může ovládat jen jeden prvek, a to je mizerně málo. KENTON se pro tuto práci výborně hodí. V sekvenceru stačí jen nastavit dálkové ovládání mixu a zvolit příslušný profil na KENTON. Není nic lepšího než míchat jako na klasickém mixážním stole. Šavle poslouchají na slovo i když se na ně „hraje" všemi prsty. Solo nebo Mute tlačítka reagují na povely datových tlačítek a funkční tlačítka lze nastavit třeba pro spouštění a zastavování sekvenceru. Prostě rozmazlování až do krajností. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že kdo to zkusí, nikdy nebude chtít už jinak pracovat. Myslím, že hodně studiových techniků stále ještě nepřešla na HDR jen pro to, že jim nevyhovuje práce myší a právě KENTON řeší tento problém. Dalším překvapením je možnost poslat do MIDI svoje oblíbené analogové miláčky. Je zde dvojice 1/4" jacků pro CV-to-MIDI převod. Jen přivézt napěťový výstup a může se vesele MIDIzovat. Na toto je vyhrazeno několik programů. Jistou „nevýhodou" je paralelní přiřazení externího vstupu k některému z ovládacích prvků. Také si mnohý posteskne, že se jedná o převod do MIDI a už ne obráceně, ale i na toto KENTON pamatuje. Ve svém výrobním programu má převodníky MIDI přímo pro zabudování do celé řady analogových hudebních nástrojů, ovšem to by byl námět pro jiný test. Další zajímavou funkcí je MIDI analyzátor pro sledování a vyhodnocení MIDI sběrnice.
Programování
Všem ovládacím prvkům lze přiřadit název a ten je zobrazován během změny hodnoty. Naprogramovat jde snad vše co se na MIDI sběrnici může nacházet. Programování je velice intuitivní, jen je třeba trochu znalosti MIDI povelů. Zvláštností KENTON je možnost naprogramování několika MIDI příkazů pod jeden ovládací prvek. Programování začne výběrem prvku (fader, tlačítko, funkční tlačítko), zadání minimální a maximální hodnoty a samotného MIDI příkazu s proměnnou. Jsou tu i takové „vychytávky" pro zadávání RPN a NRPN. Nemusí se programovat všechny povely, jen stačí číslo kontroléru a hodnota a FREAK už vygeneruje a pošle všechny zbývající hodnoty. SysEx zprávy zle napsat snad pro všechny formáty včetně rolandovského kontrolního součtu. Meze se vůbec nekladou a pokud v MIDI programování netápáte určitě z Freaku dostanete i to, o čem u KENTON ani nevědí.
Závěr
KENTON Control Freak Original a Control Freak Studio Edition směle konkurují jiným podobným pultům od jiných firem. KENTON je určitě předčí ve veliké variabilitě programování. I když cena není zrovna malá (15 990,-Kč s DPH za Control Freak Original a 19 990,-Kč s DPH za Control Freak Studio Edition), vzhledem k možnostem určitě přijatelná. Uplatnění najde určitě v HDR studiích na kontrolu softwarových mixů, i pro tvůrce nových zvuků na digitálních nástrojích, tak i house šílence který může „šílence" využít na real time kontrolu bzučícího Rebirtha. Pro ještě vyšší komfort je možnost stáhnou z Internetu na http://www.dheard.dial.pipex.com software VCF (Virtual Control Freak), který umožní pohodlně na svém počítači naprogramovat všechny parametry a programy poté poslat po MIDI do Freak. Je možno využít i velké zásoby profilů nástrojů na domovské stránce http://www.kenton.co.uk
Shrnutí
Control Freak je programovatelný MIDI ovladač, který si díky své univerzálnosti místo najde jak v HDR systémech tak i u elektronických nástrojů.
Plusem je velká možnost programování, CV-to-MIDI převodník a MIDI analyzátor. Určitě zajímavá je i cena. Jako určitá nevýhoda jsou „plavací" fadery.