Schecter T-004 Elite Bass

EB = (LP) + (EMG) + GHS
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
28 900,00 Kč

Baskytara T-004 Elite Bass zn. Schecter - firmy sídlící v USA je součástí tzv. diamantové řady (Diamond Series Products). Ta představuje 15 základních typů kytar i baskytar, od tradičních Jazz Bass nebo Precision Bass po cíleně extravagantní originální konstrukce. Model Elite Bass uprostřed této nabídky reprezentuje „zlatou střední cestu". Vychází z léty prověřených konstrukcí a tvarů, ale přináší i „něco" navíc.

Konstrukce a popis

Na první pohled upoutá atraktivní neagresivní design. Spojení tmavě mořeného mahagonu a přírodního „vlnkového" javoru se zlatým hardwarem (ladicí mechanika, kobylka, ovladače potenciometrů) je působivé a rafinované. Se světlou deskou kontrastuje tmavý palisandrový hmatník a černé kryty snímačů… Ďábelsky svůdná kombinace. V základních proporcích těla lze sledovat vliv starších modelů značky Ibanez, zatímco oba rohy připomínají legendární model 4001 fy Rickenbacker ze začátku 60. let.

Tělo z mahagonového masivu o tloušťce kolem 42 mm kryje javorová deska. Je lehce profilovaná, podobně jako u Les Paulů, takže úctyhodné tloušťky asi 55 mm tělo dosahuje v okolí snímačů, zatímco na okrajích jen asi 43 mm. Délka činí cca 480 mm, šířka 330 mm.

Tmavě mořený javorový krk se standardní menzurou 34" (864 mm), o plných dvou oktávách, je do těla částečně vložen a spojen lepením. Jedná se o jakýsi hybrid mezi obvyklým děleným a průběžným krkem. Výsledkem je pevné a robustní spojení, které má blahodárný vliv na akustické vlastnosti nástroje. Zda je krk vyroben z jednoho kusu nebo složen z více druhů dřev, se mi nepodařilo zjistit. V příčném průřezu nabízí velmi příjemný čočkovitý profil, je přiměřeně silný a dobře padne do ruky.

Zakřivení palisandrového hmatníku definuje rádius (poloměr) 14" tj. 356 mm. Šířka hmatníku na nultém pražci dosahuje 40,5 mm, na pátém 48,8 mm, na dvanáctém 58 mm. Značky poloh se nacházejí na hranění hmatníku, který je opticky zvýrazněn dvojicí „perleťových" pik ve XII. poloze. Za zmínku stojí výborná kvalita laku na celém nástroji.

Přístup levé ruky i do nejvyšších poloh je usnadněn výrazným vybráním v záhybu spodního rohu. Vzhledem k optimálnímu tvaru korpusu dostatečnou oporu nachází i předloktí pravé ruky. Ocenil jsem velmi pohodlné držení a ovládání nástroje a snadnou hru ve všech polohách.

Krk je zakončen hlavicí, která vkusně navazuje na kontury těla. S osou krku svírá hlavice úhel asi 15°, podobně jako u Gibsonů. Nese čtveřici kolmo umístěných uzavřených ladicích mechanik GROVER v „saténově zlatém" provedení. Mechanika má optimální převod a umožňuje citlivé a přesné ladění.

Kompaktní kobylka připomíná konstrukce značky Warwick, proslulé svou technickou dokonalostí. Ladicí kameny posuvné v drážkách s maximální styčnou plochou i usazení hluboko zapuštěných snímačů co nejtěsněji do korpusu nástroje mají pozitivní účinek na rezonanci hmot. Vzhledem k menzuře 864 mm jsou snímače EMG-Hz umístěny v uzlových bodech 40/48 (720 mm) a 45/48 (810 mm). Model EMG-Hz je nejspíše humbucker (bez záruky). Zapojení elektroniky napájené jednou hranatou 9 V baterií je provedeno podle schématu: první potenciometr ovládá hlasitost snímače u hmatníků, druhý hlasitost snímače u kobylky, třetí přidává výšky pro oba a čtvrtý reguluje celkové basy. Potenciometry ovládající výšky a basy mají vlastně jakoby tři „základní" polohy: „zcela staženo…" („cut"), - to mám také někdy - střed tj. polovina se zvýrazněným přechodem („flat") a naplno („boost"). Vzájemnými kombinacemi všech potenciometrů lze účinně regulovat výslednou barvu nástroje.

Baskytary Schecter jsou osazovány niklem potaženými ocelovými strunami značky GHS v sadě 0.45"/0.65"/0.85"/1.05" (1.14/1,65/2,16/2.67 mm).

Herní a zvukové vlastnosti

Údaje o snímačích ani o zapojení korekcí aktivní elektroniky nejsou uvedeny. Podle zvuku, který lze korekcemi nastavit, odhaduji jejich parametry: výšky budou posazeny poměrně vysoko, někde kolem 7 až 8 kHz, se zdvihem cca +/- 8 až 10 dB směrnicí asi 2 dB/oktávu. Basy naopak zvýrazňují nejhlubší frekvence mezi 40 až 100 Hz, se zdvihem možná až +/- 12 dB, se strmější směrnicí kolem 4 dB/oktávu.

Přirozený (nezesílený) zvuk baskytary nezapře mahagon, tón je kulatý, dlouhý a měkký, posazený do nižších basů a středů, téměř bez průrazných středů a výšek. Prakticky úplně chybí ostrost a tvrdost, kterou znám ze svého Precisiona poskládaného atypicky z jasanu a ořechu. Je překvapující, jak relativně tenká javorová deska nalepená na mahagonový masiv ovlivní spolu se použitými snímači výsledný zvuk nástroje. Díky ní se při zapojení nástroje do aparatury zvuk přenášený snímači výrazně mění.

Snímač u hmatníku poskytuje sytě basový, výrazný, bez vyšších středů a výšek. Snímač u kobylky je o poznání středovější, basy zde prakticky chybí, dominují středy spolu s výškami. Zvuk při poloze potenciometrů korekcí basů a výšek vytočených zcela vlevo (minimum) je méně výrazný. Vypadá to, že v této poloze asi bude aktivní elektronika vyřazena z činnosti, a snímače tak fungují vlastně jako pasivní. Při úrovni signálu B+V daného polohou vlevo od středu nelze očekávat přehnanou barevnost a dynamiku. Pokud je v činnosti pouze snímač u hmatníku, lze jej oběma korekcemi pěkně „vytáhnout" v basech i ve středech. Základní basový medový charakter zvuku se zachová, ale ještě více se rozjasní, zkonkrétní a zhutní.

Druhý snímač stejného typu u kobylky bych osobně samostatně příliš nepoužíval, jeho charakteristika je přeci jen dosti středová a kovová. Pro dokreslení barvy hmatníkového snímače je ale vynikající. Je zajímavé, že při postupném přidáváním kobylkového dostáváme méně basů, až při vytočení obou naplno lze se staženými B+V skoro nastavit charakteristický vintage zvuk Jazz Basse, tj. jednocívkových snímačů.

Naproti tomu vytočením korekcí vpravo od „středu" dojde k mohutnému zvýraznění nízkých basů a výšek. Vysoký zdvih udělá se zvukem hodně parády. Nejhlubší basy se „nakopnou", zatímco potenciometrem výšek se vyšperkují vyšší středy a výšky. Tak lze dostat do aparatury (zvláště lampové) vyšší harmonické, pleskání strun o pražce a „vytáhnout" tak obvyklé rejstříky pro slap a perkusivní efekty. Charakteristiku použitých snímačů EMG-Hz neznám, ale tady jsou použity skvěle. Baskytara byla připojena k lampové aparatuře - hlava 150 W + box 300 W nebo k tranzistorovému kombu 100 W.

Použité struny GHS zřejmě budou většině uživatelů vyhovovat. Éčko se jevilo trochu méně výraznější, proto jsem přeměřil tloušťku strun. Vychází mi o stupeň tenčí než uvádí výrobce: 0.45"/0.65"/0.80"/1.00". Volil bych proto silnější A a E podle doporučení výrobce tj. 0.85" a 1.05".

Ladění bylo nastaveno správně. Nástroj ladí bez problémů ve všech „běžných" i v nejvyšších polohách. Dohmat se mi jeví subjektivně o dva fousy vyšší než bych očekával, přesto ani po několikahodinovém hraní jsem překvapivě neměl pocit nadměrné únavy, strnulosti nebo přílišného namáhání levé ruky. Průhyb krku by možná snesl pečlivější seřízení, do ideálního stavu přeci jen maličko chybí. I když uznávám, že definitivní seřízení je do jisté míry ovlivněno subjektivními požadavky hráče. Standardní „univerzální" nastavení z továrny lze akceptovat. Celkové uspořádání a provedení vyhoví jak pro hru prsty tak slapem. Trsátko neuvádím. Při využití techniky čtyř prstů pravé ruky převzaté z klasické kytary trsátko nepotřebuji, nemohu tedy v tomto směru sloužit.

Při hraní v triu – kytara, basa, bicí - spoluhráči oceňovali nejen zdařilý design kytary, ale především rasantní a hutný spodek. Baskytarám občas hrozí „vlci", mohu však čtenáře ujistit, že Elit Bass je v tomto směru OK... Nejsem zrovna zastáncem aktivní elektroniky v baskytarách. Zde ale uspořádání korekcí a vliv aktivní elektroniky na výsledný zvuk nástroje považuji za přínos. Elite Bass vyzní i na zesilovačích ne zcela špičkové úrovně. K dosažení žádoucí razance a plnosti není nutné vytočit volume zesilovače naplno, stačí si pohrát s korekcemi na base a ta se v pohodě v kapele prosadí.

Elite Bass je dobře vyvážená, ergonomicky výborně zpracovaná (krk, rádius krku, profilace horní desky, zkosení těla zespodu pro opěru na pivním mozolu). Vypadá to, že se výrobce do jisté míry inspiroval kytarami Les Paul (podobnost s „tlustým dřevěným" zvukem Les Paulů je evidentní), zatímco tvarem spíše Ibanezy. Tenhle vyvážený koktail dochutil vynikajícími snímači EMG s přesvědčivou aktivní elektronikou a strunami GHS. Rovnice z titulku článku je vyřešena. Začínám milovat basovky z mahagonu s aktivní elektronikou. Zapůjčení Elite Bass bylo pro mne velmi příjemným zážitkem.

Baskytary Schecter jsou údajně pro udržení nižších výrobních nákladů a tedy i relativně příznivých cen vyráběny v jihovýchodní Asii. Bylo příjemné zjistit, že to nemá negativní vliv na kvalitu nástroje. Moje „soukromá výstupní kontrola" sice při podrobnějším zkoumání odhalila na dvou místech korpusu malé přesahy tmavého mořidla do vrchní světlé desky. Co s tím? Slevu by mi na to asi v obchodě stejně nedali a „normální" člověk by to asi přehlédl… Elite Bas se dodává též v neméně působivé povrchové úpravě „Black Cherry" s černým hardwarem, viz www.schecterguitars.com.

Poznámka: Mrkněte také na modely SCORPION, viz 4-strunná baskytara s prodlouženou menzurou 35" (890 mm) s laděním H, E, A, D pro hráče, kteří potřebují basové H. Netřeba podlaďovat éčko, ani si mršit levou ruku na nepohodlném širokém krku pětistrunné basy…! Z podobné filosofie vychází i elektrická kytara SCORPION s nekonvenčním laděním H, E, A, D, Fis, H tj. do „otevřeného" akordu D-dur…

Souhrn

Schecter Elite Bass je pohodlný, komfortní nástroj s luxusními prvky obvyklými u vyšších cenových tříd. Vyznačuje se skvělým vzhledem, za kterým ale nezaostávají ani zvukové vlastnosti. Zvuk je vyrovnaný a kultivovaný ve všech polohách, s jedinou výše zmiňovanou výhradou ke strunám. Vyložené chyby nebo vady, které by jej znehodnocovaly, nástroj nemá. Baskytara se dodává v prostorném „hardcase" futrálu, který není v ceně, na nástroj ovšem výrobce u autorizovaných dealerů poskytuje „life-time warranty".