Rádi by jsme zde představili mikrofony, které měly nemalý význam na utváření zvukového názoru několika následujících desetiletí. Jak již s úvodu vyplývá, mikrofony kdysi velmi známé firmy RCA se již delší dobu nevyrábí a snad i proto jsou ve světě poměrně vysoko ceněny (kolem 1.500,- USD).
Mají na to vliv i určité retro styly. U nás je např. používá pro nahrávání svého bigbandu Ondřej Havelka. Vězte ale, že toho krásného hřejivého soundu je docíleno i dalším zařízením.
Něco nevtíravé teorie
Páskový mikrofon je odrůdou dynamického systému s tím, že je zde jediný závit cívky a tím je právě tenký zprohýbaný pásek napnutý uvnitř magnetu. Současně slouží jako membrána na kterou dopadá akustická vlna. Dalo by se to napsat i učeněji. Signál z měniče páskového mikrofonu se uzpůsobuje výstupním transformátorem. Výstupní signál i takto upravený není příliš silný (kolem 1 mV/Pa). Dnes prožívají páskové mikrofony výrobní stagnaci. U nás je nalezneme, pokud vím akorát ve výrobním programu firmy Beyerdynamic modely M 130, M160 a M 260.
Něco k popisu
Mikrofony RCA 77-DX byly vyráběny ve dvou povrchových úpravách, což je činilo excelentním zbožím (mimo jiné - viz. dále). Provedení MI - 4045-F je v matném chromu a matném šedém smaltu. MI-11006-C je pouze v matném šedém smaltu, tudíž nereflexivní a vhodný před televizní kamery. Směrové charakteristiky (ano opravdu!) jsou zde vyřešeny otočnou clonou, která je umístěna za labyrintem navazujícím na zadní stranu pásku. Pokud je labyrint zcela uzavřen jedná se o tlakový systém, tedy všesměrovou - kulovou charakteristiku (označena písmenem "N"). Když je clona úplně otevřena získáme osmičkovou - Bi-directional charakteristiku ("B"). S různým stupněm (plynule měnitelné) uzavřením labyrintu získáme různé gradientní směrové charakteristiky a pro snazší orientaci jsou na stupnici označeny tyto hlavní : "U" - kardioda, "L1" - něco mezi osmou a hyperkardiodou, "L2" - hyperkardioda a "L3" - superkardioda. Další milé překvapení. Na spodním části mikrofonu je volič opatřený drážkou pro šroubovák a ten má na starosti odříznout spodní kmitočty pakliže je třeba. V poloze "M" je ponechán původní frekvenční průběh. "V1" je doporučena (kromě kulové směrové charakteristiky) při snímání blíž jak 1m od zdroje zvuku a poloha "V2" méně jak 30 cm.
Na vysvětlenou: dorovnává se tím proximity efekt, tedy nárůst nízkých kmitočtů s ubývající vzdáleností od zdroje zvuku. Standardně je mikrofon nastaven na výstupní impedanci 250 ohmů. To se nechá interně změnit na 150, nebo 30 ohmů. Také milé.
Technické parametry (dle výrobce)
Výstupní impedance je 250 ohmů (150 a 30 ohmů), užitečná výstupní úroveň /osmička (B) -50 dBm /kardioda (U) -53 dBm / koule (N: -56 dBm. Úroveň přenosu síťového brumu -128 dBm (10-3 gaussů).
Rozměry jsou 29 cm (délka), 9,5cm (šířka) a 6,4cm (hloubka), váha (bez kabelu) je 1,12 kg.
Něco k použití
Abych nevypadal jako jeden velký světonázor, zeptal jsem se i kolegů, kteří tyto mikrofony často používají. RCA 77-DX se již více jak čtyřicet let nevyrábí. Znamená to, že na jednu stranu jsou v určitém handicapu vůči dnešním technologiím. Konkrétně se jedná o to, že jejich výstupní signál je velmi nízký a je třeba vysoko budit gain mixu, tím je ohrožen odstup signál/šum. Dříve se nejednalo o velký problém při odstupu řekněme 70 až 80 dB páskových magnetofonů, ale dnes, kdy je třeba 100 dB a více je každý decibel šumu navíc těžkým břemenem. Pravděpodobně by se v dnešní době neodymiových magnetů a podobných vymožeností nechal vyrobit retro 77-DX s velmi dobrými parametry (viz Neumann M 149, M147, AKG C12 atd.), ale ani bych nechtěl vidět jeho cenu. A to je druhá strana věci. Na svou dobu se jednalo o výjímečný výrobek. Někdy si říkám o co jsme dál za těch 50, 60 let?! Dodnes je mají na seznamu ty nejrenomovanější studia světa. Ale i ti jsou opatrní na to, aby vlastnili zbytečné věci. Tedy o co jde. Tyhle mikrofony mají svůj charakteristický suchý a měkký zvuk. Sykavky jsou oblé a vše prostě zní jak z čtyřicátých nebo padesátých let. Tehdy se ale také točilo pouze "live" a např. použití na zpěv zblízka je vůči choulostivému pásku (přefouknutí) také těžko proveditelné.
Ještě jeden postřeh. Pozor na změnu charakteristiky. Kulová charakteristika je ve výškách stále velmi směrová. Neočekávejte dispozice malomembránového kapacitního mikrofonu. Proč vás tedy tímto zatěžuji? Hrajete-li některý s retro stylů nebo chcete znít opravdu dobově, věřte, že i takový mikrofon dokáže udělat velkou práci při konečném zvukovém image.