Koupil jsem si novou kytaru, šel jsem se pochlubit do zkušebny klukům, neuvěřitelně krásně hrála, měli jsme zkoušku, pak zašli do hospody. Kytaru jsem nechal u stolu, a když jsem se ráno po krásném a dlouhém rautu probudil, kytara tam nebyla! Co teď? Teď si dáme nejmenovanou tyčinku...:-).
Nyní ale trochu víc vážně. Jak opravdu ochránit svůj tak ceněný nástroj před krádeží? Existuje hodně možností, ale žádná není ani zdaleka stoprocentní! Existuje tedy pojištění, pokud všechny dostupné ochranné systémy selžou. Výše uvedený příklad krádeže s pojišťováckým označením „prostá" však není nahraditelný (tedy likvidní) nikdy.
Proč makléř?
Pokud však pádný důvod k likvidaci existuje a pojišťovna pořád váhá, přichází čas a místo zařídit si makléře - člověka (nebo společnost) pohybujícího se v branži již více let, a tedy znalého problematiky i konkrétních lidí, na které se v daném případě s jakýmkoliv problémem nebo zádrhelem obrátit. Veškerá péče makléře je navíc zcela zdarma.
Jaká je vlastně role pojišťovacího makléře? Makléř stanoví klientovy požadavky na pojištění a vyhledá nejvhodnější pojištění, které trh nabízí. Po sjednání smlouvy po celou dobu trvání pojištění klientovi poskytuje zdarma servis při změnách, řešení pojistných událostí, hlídání splatností atd.
Hudebník? Pojištění? Problém!
Taky jste již zkoušeli jít na pojišťovnu s tím, aby vám pojistila kytaru, bubny, nebo klávesy a přepážkový pracovník pojišťovny po zdlouhavém prohledávání sazebníku vám nakonec sdělil, že tam kategorii „hudebník" nemůže najít? A že se to dá pojistit pouze s celou domácností a tedy jen doma. Nebo jsi-li profík dá se to nějak nakombinovat jako pojištění majetku firmy, a to zase pouze v nějakém konkrétním místě. Když bude trochu šikovný nabídne vám přepravu v autě, ale opět jen na konkrétní auto, už ne např. v autě kolegy klávesáka. Jaksi na nás dosud žádná pojišťovna nemyslela. Naštěstí existuje jistá pojišťovací makléřská společnost Extenso, kterou vlastní muzikant, bubeník Tomáš Waschinger, který se už pár let snaží nějak požadavkům kolegů vyhovět a za pomocí různých vyjímek a VIP sazeb toto řešit, s tím že snad už nějaká pojišťovna procitne a pochopí, že nejde o to vyřešit jednoho, či dva klienty, ale osloví kvalitním produktem desetitisíce majitelů hudebních nástrojů. Neprocitla, tak se do toho pustil sám. Dal dohromady team lidí, kteří v první řadě aktivně hrají a jezdí, ale na druhou stranu mají i zkušenosti v obchodě, managementu, marketingu a pojišťovnictví. Je jasné, že hudební nástroje jsou věc specifická, a je třeba znát co se vlastně pojišťuje. Nejde pouze o nástroje samotné, ale i o režim ve kterém jsou používány. Vznikl tedy produkt pojištění nástrojů Extenso, který jsme si de-facto my muzikanti sestavili sami. Samozřejmě, že ideální by bylo, kdyby bylo pojištěno vše, všude, proti všemu a to za korunu, ale věřte, že jednání s pojišťovnou (Kooperativa) byla se z její strany odvíjela z druhé strany hřiště: jen něco, jenom někde, pouze na živel, a to za „ránu". Extenso ale jako náš „lobbista" nakonec usmlouval docela přijatelné podmínky i s příslibem, že pokud pojišťovnu „nevytunelujeme" budou další roky ještě příznivější. Pro příklad uvedu jednu epizodku s pojištěním nástrojů při přepravě:" nástroje jsou pojištěny proti krádeži od 6.00 do 22.00" a přes to vlak nejede. Po složitém jednání, že pokud toto nebude vzhledem k používání nástrojů většinou i po 22. hod řešeno nějakou vyjímkou, má pojištění z našeho pohledu velkou trhlinu, bylo dodáno, že pojištění po 22.00 ano, ale pouze při nakládání, vykládání a při nutné zastávce u benzínek, zaparkováno na viditelném místě. Aspoň něco.
Abychom zabránili případným dohadům s pojišťovnou při první škodě, je potřeba pojistku kvalitně sjednat. Důležité například je co nejpřesněji stanovit cenu na kterou chci nástroj pojistit. U nových je to jasné, uvedu cenu pořizovací, kterou můžu doložit účtem. U starších uvedu cenu, za kterou si myslím, že pokud o nástroj přijdu, si stářím i stavem srovnatelný nástroj koupím v bazaru nebo na inzerát. Další velice důležitou věcí je, aby byla splněna podmínka zabezpečení. Je jasné, že existuje spousta problémů, které ještě vyvstanou během dalších měsíců nebo let a bude je třeba řešit. Extenso spolupracuje s firmami Krimistop a Evva, kde znají velice důvěrně všechny možnosti zabezpečení.
Výhody a nedostatky
Základní výhodou produktu Extenso je jeho jedinečnost na trhu. Komplexně, jak to jen jde, se snaží nabídnout svým klientům krytí jejich škodných událostí na co nejširším území a v téměř jakémkoliv čase produkce, před nebo i po ní. Některé body samozřejmě jsou v jednání a produkt se bude vyvíjet, a tedy v dalších obdobích můžeme očekávat jeho rozšiřování. V dnešní době neexistuje na trhu v České republice srovnatelný produkt. I v zahraničí se pojišťovny snaží nabídnout široké mase hudebníků obdobnou službu jako například jedna pojišťovna v Německu, kde ale pořád chybí pojištění přepravy po 22.hod
Nejen pojištění chrání nástroj
Jsou ale situace, jako např. výše zmíněná „prostá" krádež z podia, které nelze pojištěním pokrýt. Ale jsou i jiné možnosti: např. podepíšu smlouvu s pořadatelem takovou, že mě ochrání jeho odpovědnost za můj majetek při produkci. Extenso chce standardizovat právní vztahy mezi hudebníky, pořadateli a majiteli kulturních zařízení aby vždy všichni věděli za co, kdo a kdy odpovídá a pokud budou všechny strany kvalitně pojištěny, nestane se, že na sebe budete vyčítavě koukat, když vám někdo vybílí šatnu.
Sjednání produktu
Produkt firmy Extenso je možné sjednat přímo na jejich pobočce na Mánesové ulici č. 79 na Praze 2, nebo ve vybraných prodejnách hudebních nástrojů (seznam je přímo na internetové stránce www.extenso.cz (i když pojišťovnou je Kooperativa a.s., není možné navštívit a sjednat pojištění na její pobočce).