Akustika místnosti se podílí obrovskou měrou na tom co slyšíme. Profesionální studia utrácejí jmění na úpravách místností v kterých se bude nahrávat a míchat. V podmínkách domácího studia, kde rozpočet není příliš velký, si majitelé samozřejmě nemohou dovolit najmout firmu, která přiveze potřebné měřící přístroje, proměří, navrhne a upraví místnost.
Myslím si, že si každopádně nemusíte zoufat. Existuje řešení, které může výrazně zkvalitnit Váš poslech a tím i výslednou nahrávku. Každopádně se musíte, ale smířit s určitou investicí, která by se měla přibližně rovnat ceně vašich odposlechových monitorů.
Jak již nadpis napověděl budeme se v tomto článku zabývat správným umístěním reproduktorů v místnosti. Hlavní problém, který je třeba vyřešit je basové pásmo. Toto je faktor, na který se je potřeba zaměřit. Vaším cílem by měla být místnost, která má příjemné basy a ne dunivé a hučivé spodní pásmo. Dříve než začneme doporučuji si prostudovat přiložené frekvenční charakteristiky vašich monitorů. Pro monitory jako Yamaha NS 10 je spodní pásmo od 125 Hz potlačeno a proto např. s tímto pásmem nebudeme mít problémy. Další věc, kterou je potřeba vědět, je postavení monitorů v zhledem k ose vašich uší. Některé monitory je potřeba umístit tak, aby výškový reproduktor byl v rovině s vašimi „sluchadly“. Tyto informace jsou většinou umístěny v dokumentech, které by měly být přiloženy k reproduktorům.
Jako první bychom si měli ujasnit u které stěny bude vhodné monitory umístit. Pokud je vaše místnost čtvercového půdorysu je v podstatě jedno na kterou stěnu monitory umístíte. Pokud se ovšem jedná o obdélníkový půdorys potom všechno záleží na daných rozměrech místnosti. Každopádně by jste měli začít tím, že postupně budete přesouvat jeden monitor od jedné zdi ke druhé a poslouchat mono signál vašeho nejoblíbenějšího CD. Uvědomte si, že stále hledáte příjemný zvuk basů. Monitor by měl vždy být umístněný ve výšce která je doporučena výrobcem (poměr uši / reproduktor). Po tomto experimentu by jste si měli být jistí, kde monitory zní nejlépe.
Tady je potřeba upozornit, že hlasitější basové pásmo není rozhodně to nejlepší pro poslech. Pokud jste po manipulaci s jedním monitorem přece jen našli tu nejvhodnější zeď, můžeme přistoupit k další fázi a tou je symetrie.
Co vlastně symetrie pro nás znamená? Monitory musí být umístěny v naprosto stejných vzdálenostech od zdí a to jak od bočních tak i přední. V případě asymetrického postavení změní vaše monitory frekvenční charakteristiku což by znamenalo, že muzika by zněla jinak ve vašem poslechovém místě. Rozhodně nevěřte tomu, že nearfild monitory (pro blízký poslech) nejsou ovlivňovány místností. Toto je totiž proti všem fyzikálním zákonům. Takže první věc, kterou budete potřebovat je metr.
Začněte tedy proměřovat a umístěte monitory symetricky v poměru ke stěnám. Vrátím se ještě k tomu, proč je potřeba symetrického postavení monitorů. Zvuk pod 200 Hz se šíří všemi směry (to neznamená, že nad 200Hz je zvuk přímočarý, ale pod touto frekvencí je to nejmarkantnější a nejvýraznější element který ovlivňuje náš poslech), v případě že jeden monitor bude blíže ke stěně, zvuk se bude odrážet a docházet k naším uším dříve než odražený zvuk z druhého reproduktoru. Tím dojde ke hřebenovému filtru, kdy některé frekvence se vyruší a jiné zesílí. Jednoduše se změní frekvenční charakteristika. Toto platí i pro první odrazy od mix pultu (pokud jsou monitory umístěné na hraně mixu).
V první části o umístění monitoru jsem se tedy zmínil o prvních odrazech, které můžou nepříznivě ovlivnit náš poslech. Pokud jste si pozorně přečetli předchozí část a máte monitory umístěny v režii symetricky nedochází k tomu, že první odraz zvuku z jednoho reproduktoru k vám dorazí dříve než z druhého. Zdaleka ještě ovšem není vyhráno. Nastává druhá fáze a tou je najít odrazy a eliminovat je do určité únosné míry.
Zvuk nad 400 Hz se svým chováním podobá světlu. Proto, i když se to může zdát složité, stačí nám k nalezení plochy od které se zvuk odráží a putuje k naším uším zrcadlo.
Postup je velmi jednoduchý. Položte zrcadlo na mix pult. Pokud vidíte z místa vašeho poslechu výškové reproduktory (tweetr), znamená to, že zvuk se odráží od pultu a zkresluje svým zpožděním váš poslech, proto posuňte reproduktory trochu od mixu z dosahu odrazu v zrcadle. Nezapomínejte, ale na to, že aby jste měli neustále mít kontrolu nad stereem, proto při poslechu je nutno zachovat postavení tak aby vzdálenost mezi monitory se rovnala jednotlivé vzdálenosti mezi reproduktorem a vaším místem poslechu.
Poté je potřeba zjistit odrazy od levé stěny a pravé stěny. Opět použijte zrcadlo. Nastavte zrcadlo proti zdi z místa poslechu a snažte se jej nastavit tak aby jste v odrazu viděli oba monitory. Potom si udělejte značku na stěne. Totéž aplikujte i pro druhou stěnu. Pokud máte reproduktory umístěny symetricky v místnosti tak druhá značka bude ve stejném místě jako první. Následuje fáze měření. Změřte vzdálenost od monitorů k místu vašeho poslechu (přímá cesta zvuku) a dále vzdálenost reproduktor - značka - místo vašeho poslechu. Pokud je tato vzdálenost menší než 6,5 m budete potřebovat akusticky upravit místnost. (6,5 m představuje zpoždění 18 ms). * Tato technika ja známá jako zóna bez prvních odrazů (reflection free zone).
Boční stěny a strop by jste měli obložit absorbery. Někdo používá difusery, ale mě se v tomhle případě jeví absorbery jako více vhodné řešení z důvodu toho, že difuser roztříští zvuk všemi směry a to je tady nežádoucí.
* Nejideálnější časová prodleva je kolem 20 ms. V praxi je, ale možno akceptovat 8 až 20 ms. Pozor ovšem na hranici za 35 ms za touto hranicí se první odrazy budou jevit jako echo.
článek byl převzat z www.zvuk.sk