Po čtyřleté přestávce se ve dnech 21. 9. – 23. 9. 2006 znovu konal na pražském Výstavišti v Holešovicích veletrh hudebních nástrojů, ozvučovací a osvětlovací techniky Muzika 2006. Laickou veřejnost, v několika případech, konání dvou paralelních veletrhů zaskočilo, jelikož souběžně bylo možné navštívit ve Veletržním paláci Huvel.
V pořadí již 9. ročník Muziky si tedy zaslouží, kromě malé reportáže o tom, jak se nám dařilo i nedařilo, též pár vysvětlujících vět, které by běžnému muzikantovi měly dotvořit obrázek o tom, co nás k spolupořádání této akce vedlo, a jaké jsou vlastně záměry do budoucnosti.
Předpokládám, že všichni, kteří se kdy zúčastnili Huvelu, mají shodnou zkušenost. Namačkané neúhledné „prefabrikované" stánky, úzké uličky, kterými se většinou dá jen stěží projít, všudypřítomný hluk, ve kterém máte pramalou šanci si něco vyzkoušet, o klidném prostoru na chvíli odpočinku, „vyvětrání" hlavy a občerstvení téměř nemluvě. Kinosál s „charakteristickou" akustikou, venkovní scéna s lomozem tramvají. To je to, co se dostane muzikantovi při návštěvě ve Veletržním paláci.
A to samozřejmě ještě návštěvník nepřemýšlí coby vystavovatel – tedy jak naveze a zase „odstraní" svůj stánek, když k dispozici je jen jediný „bezbariérový" přístup pro cca 90 vystavovatelů, nesmyslné pořadníky, které v reálu stejně nefungují, kde zaparkuje svá firemní vozidla, aniž by se vystavoval nebezpečí odtažení, kam vezme své obchodní partnery na jednání, když vedle mu zkoušející kytarista už 20 minut „kulí" lampovou hlavu, a hlavně jak budu prezentovat celou šíři svého sortimentu, když vystavovatelů každý rok přibývá, a výstavní plocha je bohužel konstantní - tedy ve výsledku pro jednotlivého vystavovatele zase o kus menší.
Všechny tyto myšlenky běhaly hlavami mnohých firem, které následně apelovaly na organizátory Huvelu, aby neutěšenou situaci řešili. Bohužel bez odezvy. A tak jsme nakonec zasáhli do hry my, Music Store, a po konzultacích s několika distributorskými subjekty, jsme se rozhodli zvolit nejnáročnější cestu - oslovili jsme výstavní společnost Incheba s návrhem obnovit tradici se jménem, tedy Muziku, a jako odborný garant se na organizaci alternativního veletrhu spolupodílet.
Velké většině zainteresovaných bylo od začátku jasné, že půjde o tuhý boj a velmi náročnou akci s nejistým výsledkem, jak co do celkového počtu vystavujících firem, tak co do návštěvnosti veřejnosti. Zvláště když i z řad „nespokojenců" nakonec několik firem složilo z různých důvodů zbraně, a buď účast odřekli, či se pokorně vrátili pod křídla kolegů na Huvel.
A tak poděkujme těm, kteří jen nezůstali u planých slibů, hořekování a jalových výkřiků nespokojenosti, ale do změny se i přes viditelné riziko "obuli" a pomohli nám tak ukázat, že existuje i na území České republiky funkční varianta muzikantského svátku v kulturním prostředí, se skvělým zázemím a naprosto pohodovými koncertními prostory, které alespoň v tomto rámci snesou souměřitelnost s Mekkou výstavnictví, tedy Frankfurtem.
Ano, 23 vystavovatelů není pro běžného návštěvníka nijak ohromující číslo, ale pro změnu je vždy třeba něco obětovat, a tak i tito "Stateční" zaslouží obdiv a uznání. Navíc je až směšnou představou, jak by se dalších 23 stánků vešlo na plochu Veletržního paláce.
Prostě nevešlo. A o to jde. Veletrh s hudebními nástroji vyžaduje nové prostory, protože jinak se jeho možnost růstu rovná nule. A my jsme tuto možnost nastínili. Nejde nám o to bít se v prsa a ukájet se pocitem jak jsme dobří, že máme "svůj" veletrh, ale pozvednout úroveň tohoto podniku na evropský standard, který nabídne jak návštěvníkům kompletní přehled o trhu s hudebními nástroji, aparaturami, záznamovými technologiemi a dalším hudebním příslušenstvím, tak současně kvalitní zázemí a servis pro vystavovatele, pro které patří tyto tři zářijové dny mezi nejnáročnější v celém roce.
Naším cílem do budoucnosti je aby česká a slovenská "kotlina" získala jeden celistvý kvalitní muzikantský veletrh s profesionálním zázemím, množstvím zajímavých koncertů a seminářů v kulturním a hygienicky odpovídajícím prostředí a možnostmi volného rozšiřování, čímž by po letním NAMM show vytvořil jakýsi "lehký podzimní Eastern Europe Musik Messe", který by opravdu prezentoval žhavé novinky. Ať již bude pořádán jakoukoliv výstavní společností a pod odborným "dohledem" Music Store nebo kolegů z Muzikusu. Osobně nevidím vůbec žádný problém, aby byl takovýto podnik zaštítěn oběma médii, což by jen posílilo jeho prestiž a jistě zkvalitnilo i nabídku na úrovni seminářů, předváděček a koncertů, protože oba časopisy mají spoustu styčných bodů, ale také svá nepřehlédnutelná specifika a sféry zájmu.
Ale zpátky k samotné výstavě. Rozvolněný prostor dával dostatek možností pro pestré a nápadité stánky, tak jak je vídáváme na světových akcích.
Nepatrně zmenšený, ale přesně v duchu frankfurtské výstavy se nesl stánek zastoupení firmy Warwick, který kromě standardní produkce nabídl i pár pozoruhodných kousků z custom shopu a také značky Framus, B.C. Rich, Morley či Dunlop. To vše za vydatné "podpory" firemního kytaristy Petera Fishera a za účasti samotného pana majitele H.P. Wilfera.
Ze stánku Audiopro vyzařovala pohoda, ve které dostaly prostor jak špičkové značky Midas či Klark Teknik, tak "spotřebitelský" Behringer, který nás asi nikdy nepřestane ohromovat svou cenovou politikou na jedné straně a rozumnou kvalitou, oslovující široké masy, na straně druhé. I naše dopisovatele pak zaujal "nový kůň ve stáji", mikrofony SE electronic.
Opravdu šťavnaté kytarové tóny se linuly ze stánku firmy Inter - Fokus, která zastupuje na našem trhu německý Engl. Bylo zajímavé mít možnost poslechu zvukových rozdílů mezi jednotlivými modely kytarových hlav a komb, jejichž plný sortiment firma nabídla. A to nezmiňuji kompletní přehled nástrojů vlastní značky či (nejen) basových aparátů Carlsbro.
"Naturálnímu" stánku firmy Music Park vévodilo hned několik zajímavostí, virtuózním Freddym De Marco (firemní hráč VOX) počínaje, pokračuje Vlastou Redlem, Michaelem Vašíčkem, kytarovým syntezátorem Terratec Axon a kombajnem Korg Oasys konče.
Firma Music Data konečně po létech nedostatečného presentačního prostoru, připravila velmi pohledný, ale ne přemrštěný stánek, kde dle očekávání vévodily letošní novinky z produkce Nexo a HK Audio, tedy GeoD a ConTour Array. V pozadí však nezůstaly ani digitální pulty Innovason nebo kytarové aparatury Hughes&Kettner, v čele s letošním headlinerem, lampovým programovatelným zesilovačem Switchblade, jemuž, stejně jako všem dalším, propůjčoval duši neúnavný propagátor Jarek Malý.
Expozice firmy Marris se nesla v silně akustickém duchu, a tak jsme mohli v první řadě obdivovat letošní hit firmy Taylor, model T5, který sbírá uznání po celém světě a jehož přednosti jsme mohli obdivovat obzvláště v těch okamžicích, kdy jej v rukou třímal Jan Bobo Hangonyi.
Na stánku společnosti Elmaart se pozornost dělila mezi sortiment reproduktorů španělské značky Beyma a vlastní line array MAD.
Zastihnout však majitele, p. Maděru, byl vskutku oříšek. Nepostával pasivně na stánku, ale aktivně předváděl systém ve čtvrtek na Křižíkově fontáně, a zbylé dny pak na malém pódiu v pavilonu C.
Podobně rozpolcena byla i firma Harmony Music, jejíž osazenstvo soustavně přebíhalo od prezentace ozvučovacích systémů italské značky X-treme na stánek, kde byl k vidění hlavně očekávaný celolampový zesilovač Carvin V3 a také nové plastové boxy P-Audio X series, které kromě neotřelého designu, který vybočuje z "ohavného čínského průměru", mají též osazeny neodymiové reproduktory, které radikálně redukovaly hmotnost boxů. Přesto je velmi vstřícnou i jejich pořizovací cena.
Na trhu se po krátké odmlce opět objevuje značka Tanglewood. Hlavním sortimentem jsou akustické kytary v širokém cenovém rozpětí, které ale nabízejí už od základních verzí zajímavé vlastnosti jako použití strun Elixir, případně snímače a elektroniku finské značky B-Band. Nechybí samozřejmě nástroje elektrifikované, ale v nabídce jsou například i tranzistorové modely zesilovačů HIWATT (Maxwatt) pro elektrické kytary i baskytary, a samozřejmě akustická komba Tanglewood.
Martinská firma Rock Centrum přivezla do Holešovic, zcela příznačně, ukázku ozvučovacích systémů Martin Audio, ale především také sortiment basových a kytarových aparátů Ashdown. Zvuk těch basových nám v několika setech velmi pěkně představil zručný Martin Ivan, který však byl "ke slyšení" i na seminářích jiných firem.
Tradičním účastníkem veletrhů je K-Audio Impex. Páteř jejího sortimentu představuje značka Line6, která již expandovala i do oblasti počítačového záznamu a zpracování zvuku. Novinkou v portfoliu je však značka Sandberg. Tyto baskytary byly středem oprávněného zájmu a i naši spolupracovníci se o nich vyjadřovali velmi pochvalně. Koneckonců i výše uvedený Martin Ivan nám připravil ukázky toho, co lze z nástroje "dostat". Neméně zajímavá byla i část jeho semináře věnovaná multifunkční modelingové baskytaře Line6 Variax Bass 700.
Z českých, a to skutečných výrobců se účastnila firma Van Horn pana Petra Dlouhého. V nabidce najdeme kytarové, basové a klávesové aparatury za rozumné ceny.
V zatemněném pavilónu D se prezentovaly firmy s osvětlovací a DJ technikou. Firma Toraco zde předváděla zejména inteligentní světla PR-Lighting, u DJM light bulbs jsme mohli vidět širokou škálu světelných zdrojů pro zábavní průmysl. Prodance zde byl zastoupen zejména reproboxy Megaton, které jsou osazeny reproduktory předních výrobců, zkompletovány v ČR a výsledkem je kvalita za rozumnou cenu. Společnost SAZ PRO předvedla nabídku produktů firmy Stanton (gramofony, mixpulty, sluchátka, přenosky…), která patří mezi jedny z nejoblíbenějších mezi Dj’s.
Nesmíme zapomenout i na firmu Showtech Prague, kde byly k vidění produkty firem Numark, UDG a Ultrasone.
Křižíkova fontána pak hostila během tří dnů koncerty 24 kapel zvučných i méně známých jmen, připomeňme třeba Abraxas, Báru Basikovou a Precedens, Narvan, Petru "Šany" Šanclovou s Michaelem Vašíčkem, Helmutovu stříkačku, Dark Gambale, Lingers, P.J. Rybu, Tibet, Eastpark či Imodium, a dala též možnost porovnat rozdíly mezi třemi značkami line array systémů MAD, EAW a X-treme, které se zhostili ozvučení této, dnes již legendární, venkovní scény. Bylo velmi příjemné posedět v amfiteátru fontány, vychutnávat paprsky podzimního slunce a kochat se dobrou muzikou. To nám vždy ve Veletržním paláci chybělo. Nezapomeňme ani na čtvrteční a páteční finále a následné vyhlášení soutěže DJ Contest, sponzorované firmou Stanton.
Koncert kapely Buty, který byl současně presentací kanadského systému Adamson (dovozcem je firma Mediatech), nás potěšil atmosférou, která v "kotlíku" pod pódiem panovala, a bylo znát, že skalní příznivci této party si akci skutečně užívají. Přesto pro nás byla menší návštěva, jinak muzikantsky výtečného koncertu, zklamáním. Od Prahy jsme čekali o poznání více návštěvníků.
Na seminářích se objevili s roli "přednášejících" např. Vlasta Redl, Honza Kirk Běhunek, Freddy De Marco, Tomislav Zvardoň, Richard Scheufler, Michael Vašíček, Martin Ivan, Tomáš Pukl a další.
Příští rok nás čeká výroční 10. Muzika 2007. O tom, že se konat bude není již dnes žádných pochyb! S nabytými zkušenostmi z letošního roku jsme samozřejmě zase o mnoho chytřejší. Vylepšit značení, orientaci a navádění návštěvníků, nabídnout další koncertní pódium či dokonce samostatnou stage porovnávající jakési standardní line array konfigurace (tato prezentace se měla konat již letos, ovšem distributoři se zřejmě zalekli porovnání s konkurencí a tak, jak bývá v našich končinách zvykem, sliby chyby - opět zůstala jen hořká pachuť). Jedná se o přípravě alespoň dvou zvukotěsné kabiny, které by měly snížit nadměrný a zbytečný hluk (hlavně nás neukázněných kytaristů, že?), čemuž by mělo pomoci i lepší rastrování a separování jednotlivých distributorů (chceme vyjít vstříc hráčům na akustické nástroje, pro které bývá regulérní otestování nástroje velkým oříškem), vyškolit několik stage-managerů, kteří nebudou jen figurkami, ale skutečně budou kapelám nápomocni a současně je dokáží patřičně usměrnit, v případě drobných časových posunů.
Na to vše bude samozřejmě potřeba především zvýšit počet vystavovatelů a doufáme, že už i "nevěřícím Tomášům" došlo, že to jde! A pak také bude nezbytná přízeň vás, čtenářů a obecně muzikantů - návštěvníků.